MS Windows
briani 27239
PDF til web brug
Fra : Hagar

Dato : 13-09-07 17:14

Hej i gruppen

En jeg kender sidder og laver en lille lokal avis i sin fritid i PDF format,
det skal leveres til web brug, men filerne bliver for store (Mb), hvad kan
man gøre for at få dem ned i størrelse ?
Dem han laver fylder typisk 8 - 9 Mb, men det ønskes at de kommer til at
fylde 1 - 1½ Mb

Er alle PDF filer ikke kompatible med Adobe reader ?

Hagar

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-09-07 17:20

On Thu, 13 Sep 2007 18:13:56 +0200, Hagar wrote:

> [...]
> det skal leveres til web brug, men filerne bliver for store (Mb), hvad kan
> man gøre for at få dem ned i størrelse ?

Hm, han kunne jo prøve at pakke med zip. Jeg vil tro de fleste
operativsystemer har mulighed for at udpakke dem igen (evt. med tredjeparts
software). Problemet bliver måske at ikke alle læsere af hans avis har den
tekniske snilde til at finde ud af at udpakke dem igen.

Prøv evt. dk.edb.grafik, måske kan man på en eller anden facon pakke pdf
dokumentet uden at formatet skal ændres.

Hov jeg lavede lige et google-opslag og fandt denne:
http://www.tucows.com/preview/360467

> Er alle PDF filer ikke kompatible med Adobe reader ?

Det vil jeg formode selv om jeg selv er blevet meget glad for foxit:
http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php

Fra : Kurt Brixen

Dato : 13-09-07 19:20

On Thu, 13 Sep 2007 18:20:04 +0200, Thomas Jespersen
<jespersen.thomas@gmail.com> wrote:

> [...]
>software). Problemet bliver måske at ikke alle læsere af hans avis har den
>tekniske snilde til at finde ud af at udpakke dem igen.

Nej, det dur slet ikke at pakke dem med zip el. lign. Alt hvad der kan
komprimeres i en PDF-fil er allerede komprimeret.
PDF-filerne skal bare laves mindre. Problemet med pdf-filer på 8-9 MB er at de
tager for lang tid at downloade.
De skal simpelthen ned i størrelse - helst omkring 1 MB.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Max

Dato : 13-09-07 18:36

Hej Hagar

> Dem han laver fylder typisk 8 - 9 Mb, men det ønskes at de kommer til
> at fylde 1 - 1½ Mb

Der findes i de fleste PDF programmer mulighed for at udskrive i
forskellige opløsninger, der kan man så vælge en opløsning (screen
f.eks.) og dermed få en mindre fil. Alt efter hvilket program han bruger
kan der sikkert fifles med mange indstillinger der kan muliggøre
reducering af den endelige filstørrelse.

> Er alle PDF filer ikke kompatible med Adobe reader ?

Man kan sige at kan Adobe Reader ikke læse dem, ja så er
det ikke PDF filer.

--
Mvh Max

Fra : Hagar

Dato : 13-09-07 21:45

> [...]
> reducering af den endelige filstørrelse.

> Man kan sige at kan Adobe Reader ikke læse dem, ja så er

Hej Max

Tak for svaret.
Det vil altså sige at de programmer der ligger "der ude" som påstår at de
kan gøre en sådan fil mindre, holder stik med hvad jeg selv har prøvet, de
virker ikke ?

Hagar

Fra : Max

Dato : 13-09-07 21:53

Hej Hagar

> Det vil altså sige at de programmer der ligger "der ude" som påstår
> at de kan gøre en sådan fil mindre, holder stik med hvad jeg selv har
> prøvet, de virker ikke ?

Hvis man i forvejen ved hvad man har med at gøre, laver grafiken
i den opløsning der lige nøjagtig er brug for og så vidre, ja så
kan ingen hjælpe med at gøre den resulterende PDF fil mindre.
Men har man lavet et dokument med højopløslige billeder og
så vidre, ja så kan PDF filen gøres mindre. Men som alt andet
i den virkelige verden, så vokser træerne ikke ind i himlen.
Hvis du har mulighed for det, ja så kan du sende mig en kopi
af den avis, så skal jeg da se om den kan gørres mindre.

--
Mvh Max