Comx og hjemmenetværk?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-09-07 17:02

Jeg har 2 computere med WinXP som sidder i samme switch, men de kan ikke se
hinanden, hvordan får jeg dem til det? Ved ikke om Comx blokker for noget
der?
Jeg har også en computer med liniu, som jeg også godt vil dele filer med,
kan det lade sig gøre?

// Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-09-07 17:29

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget der?
> Jeg har også en computer med liniu, som jeg også godt vil dele filer med,

Liniu = Linux

Fra : Niklas Petersen

Dato : 13-09-07 20:40

sls(2770) wrote:
> Jeg har 2 computere med WinXP som sidder i samme switch, men de kan ikke se
> hinanden, hvordan får jeg dem til det? Ved ikke om Comx blokker for noget
> der?
De har formodentlig begge fået en offentlig IP af ComXs DHCP server, og
kan derfor ikke se hinanden. Du kan tjekke hvilken IP de har fået, ved
at skrive ipconfig i et command vindue. På linux kan du set det med
ifconfig. 172.16.x.x, 10.x.x.x og 192.168.x.x er LAN adresser. Har dine
maskiner ikke en af disse, så er det nok forklaringen på problemet.

Umiddelbart ville den nemmeste løsning være at købe en router og sætte
switch og maskiner bag den.

> Jeg har også en computer med liniu, som jeg også godt vil dele filer med,
> kan det lade sig gøre?

Deling af filer mellem Windows og Linux gøres nemmest med Samba.
http://www.samba.org/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-09-07 22:32

Niklas Petersen <spam@berta.dk> wrote in

> De har formodentlig begge fået en offentlig IP af ComXs DHCP server,
> og kan derfor ikke se hinanden.

Hvordan kan de så "se" Google?

Det er jo rigtig nok, at man hos Comx får to ip-adresser. Men de bør da
kunne ses fra hinanden.

<snip>

--
Oops!... I did it again

Fra : Hans

Dato : 13-09-07 22:38

Axel Hammerschmidt wrote:
> Niklas Petersen <spam@berta.dk> wrote in

> Hvordan kan de så "se" Google?
>
> Det er jo rigtig nok, at man hos Comx får to ip-adresser. Men de bør
> da kunne ses fra hinanden.

Ikke hvis de befinder i hvert sit IP-segment.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-09-07 23:39

> Ikke hvis de befinder i hvert sit IP-segment.

De starter begge 2 med 81.161.... , men de sidder i samme switch så de burde
vel kunne se hinanden over LAN?

// Sid

Fra : Hans

Dato : 14-09-07 02:18

sls(2770) wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> De starter begge 2 med 81.161.... , men de sidder i samme switch så
> de burde vel kunne se hinanden over LAN?

Du har ikke noget lan. Begge dine maskiner har fået en offentlig ip-adresse,
og delte resurser kan ses fra internettet hvis du ikke anvender firewall på
maskinerne.

At ip-adresserne starter med 81.161 betyder langt fra at de kan se hinanden.

Eks: 81.161.120.30 og 81.161.122.31 kan ikke se hinanden, hvor 81.161.120.30
og 81.161.120.31 godt kan.

I det hele taget er det en dårlig idé at bruge en switch, og flere
offentlige ip-adresser til at forbinde flere maskiner, da en fejlopsætning
af en firewall betyder at der er adgang til delte mapper og filer.

Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-07 07:32

On Fri, 14 Sep 2007 03:18:27 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> At ip-adresserne starter med 81.161 betyder langt fra at de kan se
> hinanden.

Enig. Det kan betale sig at læse lidt på IP subnetting.

> Eks: 81.161.120.30 og 81.161.122.31 kan ikke se hinanden

Det afhænger af subnet-masken. Hvis det er /23 kan de godt.

> hvor 81.161.120.30 og 81.161.120.31 godt kan.

Hvis det er /27 er .31 slet ikke en valid adresse.

-A

Fra : Hans

Dato : 14-09-07 12:27

Asbjorn Hojmark wrote:

> Enig. Det kan betale sig at læse lidt på IP subnetting.

> Det afhænger af subnet-masken. Hvis det er /23 kan de godt.

> Hvis det er /27 er .31 slet ikke en valid adresse.

Det handler om /25

Hans

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-09-07 23:53

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in news:46e9adc3$0$90273$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ikke hvis de befinder i hvert sit IP-segment.

Det er offentlig ip-adresser. Jeg sidder f.eks på 87.51.90.191 og kan
"se" 147.29.40.90 med ping. Er de så på samme ip-segment?

--
Oops!... I did it again

Fra : Hans

Dato : 14-09-07 01:49

Axel Hammerschmidt wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in
> news:46e9adc3$0$90273$14726298 @news.sunsite.dk:

> Det er offentlig ip-adresser. Jeg sidder f.eks på 87.51.90.191 og kan
> "se" 147.29.40.90 med ping. Er de så på samme ip-segment?

Nej - At du kan pinge en ip-adresse betyder ikke at du har adgang til udstyr
bagved.

Hans

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-07 09:50

> [...]

<snip>

> Nej - At du kan pinge en ip-adresse betyder ikke at du har adgang til
> udstyr bagved.

Det, at der ikke er adgang har ingen betydning for om den ene computer
kan "se" den anden.

--
Oops!... I did it again

Fra : Jacob Ask

Dato : 14-09-07 07:11

sls(2770) wrote:
> [...]
> der?
> Jeg har også en computer med liniu, som jeg også godt vil dele filer med,

Det som de andre (på et eller andet tidspunkt) kommer frem til er, at
det smarteste vil være at invistere i en router. Derved har du det eget
lan på indersiden af denne og de har alle internetadgang via routeren.

Mvh
Jacob Ask

PS.: Jeg vil anbefale at kigge på linksys wrt54gl (også selv om du ikke
skal bruge trådløs).

Fra : sls\(2770\)

Dato : 14-09-07 18:01

"Jacob Ask" <ask@FJERNexo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nu kan Windowscomputerene se hinanden, efter jeg har installeret netbui. Så
mangler jeg bare linux computeren, kan man installere netbui der?
Eller er der en gruppe til linux spørgsmål?

// Sid

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-09-07 20:01

sls(2770) wrote:

> Nu kan Windowscomputerene se hinanden, efter jeg har installeret netbui. Så
> mangler jeg bare linux computeren, kan man installere netbui der?

Det er bare ikke en god løsning. Smæk en NAT-router på forbindelsen og
du slipper for en broadcastende protokol som NetBEUI.

> Eller er der en gruppe til linux spørgsmål?

dk.edb.system.unix

Jesper Poulsen