Hvor er...
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 12-09-07 12:15

....nutidens Stairway to Heaven og Bohemian Rhapsody? Jeg hører ingen nye
numre med disse klassikeres storhed. Bandet My Chemichal Romance leverer et
ynkeligt forsøg på nummeret "The Black Parade", men det sgu nok det tætteste
vi kommer... findes der musik (der bare er rimelig kendt), som lever op til
fordums storhed?

--
mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 12-09-07 12:32

On Wed, 12 Sep 2007 13:15:22 +0200, Kim Frederiksen wrote:

> [...]
> vi kommer... findes der musik (der bare er rimelig kendt), som lever op til

Ikke hvad jeg ved af. Jeg lytter selv mest til elektronisk musik, og det
bliver "forbrugt" hurtigt. Det er nok omkring 10 år siden jeg har hørt
noget virkeligt stort indenfor genren (var nok Orbitals "In Sides" eller
Autechres "Tri Repetae).

Det jeg nok har hørt mest af de seneste år er dog nok mere ovre i din
boldgade, nemlig Interpol:

http://en.wikipedia.org/wiki/Interpol_(band)
http://youtube.com/watch?v=cwbn2SxKnl8

Om det så bliver klassisk vil kun tiden vise.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 12-09-07 14:28

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen
> ...nutidens Stairway to Heaven og Bohemian Rhapsody? Jeg hører
> ingen nye numre med disse klassikeres storhed.

Det bliver sq nok svært at finde på stående fod, da de fleste
grupper/kunstnere er deprimerende kedelige, forudsigelige og i
lommen på selskaberne der jagter den hurtige og sikre profit.

For at et nummer skal blive klassisk mener jeg det skal være:
a. Tidsløst...

b. Unikt... (for sin tid)

c. Universelt tema...

d. Progression... dvs. et forløb der starter og runder af på en
måde at lytteren føler sig "introduceret og sluttelig afklaret"

e. Troværdigt... kunstneren/gruppen skal "tro og mene" deres
produkt oprigtigt.

f. Vekslen mellem vers, omkvæd og evt. soli på en måde der
komplimenterer hinanden, på en naturlig, selvfølgelig og
uundgåelig måde.

g. Et riff, et tema og lignende, der er en nyskabende...

Et par hurtige forslag til klassiske numre hvor det melodiøse og
storslåede er i centrum:
Eagles: Hotel California.
Pink Floyd: Comfortably Numb. / Money.
Beatles: Yesterday. / Sgt. Peppers lonely heart club band.
Oasis: Champagne supernova.
Mike Oldfield: Tubular bells.
Weather Report: Birdland. (på kanten, men synes den ska´ med her)
Clash: London Calling.
The Who: Tommy.
Deep Purple: Sweet child in time.
Lou Reed: Walk on the wild side

Der er godt nok ikke mange fra efter 85, men mon ikke U2, RHCP,
Artic monkeys, INSX og lignende har et enkelt nummer der med
tiden løfter sig op til "klassisk" niveau... og Paris Hilton,
ikke at forglemme, hun må da klart være en spidskandidat!

Ved gennemlæsning ser jeg til min rædsel at der ikke er nogen
tøzer med, (altså ud over Paris Hilton) hmmmm, det må vist bero
på en misforståelse??
Har Janis Joplin ikke lavet noget?
Joni Mitchell?
Nina Hagen?
Madonna?
Annisette?
James Blunt? (ok, ok - den var søgt)

--
Fl. Baumann

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 12-09-07 14:52

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et ynkeligt forsøg på nummeret "The Black Parade", men det sgu nok det
> tætteste vi kommer... findes der musik (der bare er rimelig kendt), som

Du finder det ikke i populærmusik, da det kun var i fordum tids pop-musik at
den gode instrumentale del af sangen også blev hyldet...
Desuden er der faktisk færre idag, der decideret synger end der er i
dødsmetal, så udviklingen er lidt skræmmende.

Men som sagt er der stadig mange undergrundsbands, der nok ikke kommer i
radioen, da deres værdier ikke rammer, de kommercielle krav.
De følger enten gamle traditioner, laver nye eller blander det.

Et band som svenske Pain of Salvation (dog ikke deres nyeste "Scarsick") er
verdens band, men det er de færreste, der ved det, fordi man taler om et
band, der virkelig går op i alle sider af deres musik.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-07 15:23

Sren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> Desuden er der faktisk færre idag, der decideret synger end der er i
> dødsmetal, så udviklingen er lidt skræmmende.

Hvis du går over i progressiv rock/metal som f.eks. Dream Theater så
finder du stadig nogen som virkelig "kan" deres instrumenter og smede et
stykke musik sammen.

/thomas

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 12-09-07 15:39

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du går over i progressiv rock/metal som f.eks. Dream Theater så
> finder du stadig nogen som virkelig "kan" deres instrumenter og smede et
> stykke musik sammen.
>
> /thomas

Uden tvivl... Men selvom at Dream Theater har haft stor succes er de
alligevel ikke et metalband, der bliver spillet i radioen..

Pain of Salvation er faktisk noget henad Dream Theater, bare med en
guddommeligt bedre sanger og bedre sangskrivning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-07 18:16

> [...]

> Pain of Salvation er faktisk noget henad Dream Theater, bare med en
> guddommeligt bedre sanger og bedre sangskrivning.

"bedre sanger" er _altid_ er spm. om smag. Jeg har en gang imellem
droppet at lytte til en band selvom deres musik var topklasse men deres
sanger var noget hø ... i _mine_ ører.

/thomas

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 12-09-07 21:22

> "bedre sanger" er _altid_ er spm. om smag. Jeg har en gang imellem
> droppet at lytte til en band selvom deres musik var topklasse men deres
> sanger var noget hø ... i _mine_ ører.

LaBrie har simpelthen en AL for nasal og skinger stemme... Han kan ramme de
høje toner (har dog ikke set det live) men han gør det med sådan
anstrengelse at det går lige på nerverne...

Daniel Gildenlöw (PoS) er gud og med sin... ja jeg har talt den til i hvert
fald 4-oktavs vokal med inspirationer fra GODT pop, soul, jazz og gemen old
school heavy metal er han bare Gud på jord... Så er han desuden en fænomenal
guitarist.

men selvfølgelig... smag og behag...

Kan dog sagtens lytte til rigtig fedt musik uden sangeren er særlig god. Så
stor betydning har det heller ikke for mig.

Fra : Peter Westh

Dato : 12-09-07 17:18

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> ...nutidens Stairway to Heaven og Bohemian Rhapsody? Jeg hører ingen nye
> numre med disse klassikeres storhed.

Nu synes jeg personligt at Queen er et dybt overvurderet band, og at
Bohemian Rhapsody er et usammenhængende og grotesk makværk, men jeg forstår
pointen mht. Stairway to Heaven.

Af "nyere" musik inden for mainstream vil jeg fremhæve Radioheads "Ok
Computer" fra 1997, og vel navnlig den episke "Paranoid Android":
http://www.youtube.com/watch?v=r8asQsfn82E

Jeg vil også pege på Mews "And the glass-handed kites" fra forrige år, men
man kan ikke rigtig høre det storladne og episke i singleudspillene, man
skal have fat i albummet og høre det i sin helhed.

Lidt længere tilbage i tid er der også Talk Talks mesterværk "Spirit of
Eden" fra 1988, med f.eks. nummeret "I believe in you"
http://www.youtube.com/watch?v=_cIWsQuYVeg - men det er måske ikke helt så
rocket som du efterlyser.

/P

Fra : Mathias

Dato : 12-09-07 19:19

Peter Westh skrev:
> [...]
> Af "nyere" musik inden for mainstream vil jeg fremhæve Radioheads "Ok
> Computer" fra 1997, og vel navnlig den episke "Paranoid Android":

Radiohead er umiddelbart også mit bedste bud. The Decemberists har lavet
et par numre af mere eller mindre episk format(The Crane Wife 1 & 2
(11:19), The Island (12:26) og The Tain (18:35))
- mathias

Fra : Anglachel

Dato : 15-09-07 12:32

Sigur Ros plejer da også at kunne fyre noget vældigt episk halløj af, når
det tager dem

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 15-09-07 16:04

"Anglachel" <rune_nospammmingaagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Sigur Ros plejer da også at kunne fyre noget vældigt episk halløj af, når
> det tager dem

Uden tvivl... I hvert fald meget stemningsfuldt... Men de kommer nok heller
aldrig til at blive spillet i radioen, medmindre de gør deres lyd meget mere
kommerciel, hvilket jeg ikke håber.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-09-07 08:40

> [...]
tætteste
> vi kommer... findes der musik (der bare er rimelig kendt), som lever op

Hvis man nu åbnede sit sind, og lod være med at nedgøre grupper, solister,
eller hvad det nu måtte være.... Så kunne det være du fik øje på nogle, som
sikkert ville nærme sig denne status...

Men det er helt og holdent dig selv, som træffer afgørelsen.

M.V.H....Benny..

Fra : Pernille

Dato : 13-09-07 15:54

> [...]
> et ynkeligt forsøg på nummeret "The Black Parade", men det sgu nok det
> tætteste vi kommer... findes der musik (der bare er rimelig kendt), som

Hvad med den lidt nyere udgave af Stairway to Heaven, som hedder noget i
retning af
"And she´s shopping at seven-eleven."
Den er faktisk ret morsom! Kan ikke huske, hvem der har lavet den.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-09-07 23:36

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse

> [...]
> retning af
> "And she´s shopping at seven-eleven."
> Den er faktisk ret morsom! Kan ikke huske, hvem der har lavet den.

Når vi nu er ved det... Er der så en eller anden, der ligger inde med
parodien på Killing me softly...

Som blev til " Killing my software with Windows "

M.V.H....Benny..

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 14-09-07 07:55

Den Wed, 12 Sep 2007 13:15:22 +0200 skrev Kim Frederiksen:

> [...]
> vi kommer... findes der musik (der bare er rimelig kendt), som lever op til

Tja jeg kunne desværre ikke finde en live udgave af det, men her er det
bedste rocknummer jeg har hørt i de sidste 15 år:
http://www.youtube.com/watch?v=_6Ly7MlWG64

Det har både nerve og sjæl, veludført musik og sang i særklasse.

Mvh
Sv-e

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 14-09-07 07:58

Den Fri, 14 Sep 2007 06:54:44 +0000 skrev Svend-Erik Kjær Madsen:
> Det har både nerve og sjæl, veludført musik og sang i særklasse.

Og her en minisnas live:
http://www.youtube.com/watch?v=Y5rxlWJtqpI

Fra : Pernille

Dato : 16-09-07 20:25

> [...]
> et ynkeligt forsøg på nummeret "The Black Parade", men det sgu nok det
> tætteste vi kommer... findes der musik (der bare er rimelig kendt), som

Er der nogen, der har et link til den udgave, hvor de synger om "shopping at
seven-eleven"?
Jeg kan kun lidt at teksten: "U-uuuh, make my slurpy", "If there´s a penny
on the counter you can use it..." De synger også om "Achmed", og "pumping
gas".. Den slutter med "And she's shopping at seven-eleven". Nogen der ved,
hvem der har lavet den?