Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dumt spml måske...
Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 18:43

.... men hvorfor kan lineære pol filtre ikke bruges på AF kameraer?

Se link: http://www.camerafilters.com/detail.aspx?id=816 (læs hvad der
står under det øverste filter) Det samme står mange andre steder på
nettet.

Grunden til at jeg vil bruge linære polfiltre er, hvis man sætter to
sammen kan man i teorien lukke helt af for lyset ved at lave en 90
graders krydsning af "pol linierne" og derved selv bestemme hvor meget
"ND" filteret skal lukke af for lyset. Altså et indstilleligt ND filter

Lige en anden ting. Jeg sad og legede men nogle POL filtre idag, og
hvis jeg drejer på et filter, ender jeg lige pludselig et sted hvor min
computerskærm ikke viser noget?!?! Total sort. Der er tale om en TFT
skærm. Prøv evt. selv. Nogen der har en forklaring? Det er lidt skørt
synes jeg

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Preben

Dato : 13-09-07 19:07

> [...]
> computerskærm ikke viser noget?!?! Total sort. Der er tale om en TFT
> skærm. Prøv evt. selv. Nogen der har en forklaring? Det er lidt skørt

Det er fordi at TFT-panelet selv benytter pol-filtre. Hvis disse filtre ikke er der, kan du slet
ikke se noget på skærmen.

Det er meget sjovt at se f.eks. B&O opstilling med et "halvt" fladskærmstv. De viser dele af skærmen
hele vejen igennem. Og nogle af de yderste lag er faktisk et filter som gør at du ser billedet
korrekt. Det er rimelig meget lys som der rent faktisk mistes. Hvis du river panelet af og ser
direkte på baggrundslyset så er det så skarpt at du ikke ønsker at se på det!

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-09-07 19:18

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> wrote in message
> ... men hvorfor kan lineære pol filtre ikke bruges på AF kameraer?

Fordi det halvgennemsigtige spejl i mange (D)SLR er følsomme overfor lysets
polarisering.

[8<8<8<]
> [...]
> krydsning af "pol linierne" og derved selv bestemme hvor meget "ND"
> filteret skal lukke af for lyset. Altså et indstilleligt ND filter

Det burde du også kunne med cirkulære polfiltre.

[8<8<8<]
> [...]
> computerskærm ikke viser noget?!?! Total sort. Der er tale om en TFT
> skærm. Prøv evt. selv. Nogen der har en forklaring?

Ja - der sidder 2 polfiltre på et tradition LCD (Liquid Crystal Display). Et
på hver side af "indmadden" og de sidder vinkelret på hinanden. De flydende
krystaller "drejer" lyset 90 grader (eller mere) så lyset kan slippe gennem
displayet. Når man sætter spænding på krystallerne holder de op med at
"dreje" lyset, og derfor bliver de steder sorte.
Du kan læse lidt om det på
http://www.flatpanels.dk/hvordan.php#1

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 19:24

On 2007-09-13 20:17:40 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Det burde du også kunne med cirkulære polfiltre.

Har jeg prøvet, men det kan man ikke

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-09-07 19:53

> On 2007-09-13 20:17:40 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk>
> said:

[8<8<8<]

> Har jeg prøvet, men det kan man ikke

Ja - det lyder faktisk meget rimeligt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HKJ

Dato : 13-09-07 19:19

Thomas Schreiber wrote:
> .... men hvorfor kan lineære pol filtre ikke bruges på AF kameraer?

Fordi at noget af optikken(spejl/sensor) i et kamera kan være følsomt
for polarisering.

> [...]
> graders krydsning af "pol linierne" og derved selv bestemme hvor meget
> "ND" filteret skal lukke af for lyset. Altså et indstilleligt ND filter

Dette kan du sagtens gøre alligevel, men forvent ikke at kvaliteten af
sådan et "gråfilter" vil være særlig god.

Du bruger bare et linært polsfilter yderst og et circulært polfiter på
objektivet.

> [...]
> computerskærm ikke viser noget?!?! Total sort. Der er tale om en TFT
> skærm. Prøv evt. selv. Nogen der har en forklaring? Det er lidt skørt

Sådan gør min også, det betyder at lyset fra skærmen er polariseret. Der
er noget med at LCD display virker ved at dreje noget polarisering.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-09-07 19:42

> [...]
> Total sort. Der er tale om en TFT skærm. Prøv evt. selv. Nogen der har en forklaring?

Tjøe, der er ikke forskel på liniære og cirkulære polfiltre,
emnet har været oppe før, der er flere illustrerede beskrivelser
på nettet.. -max-

Fra : HKJ

Dato : 13-09-07 19:48

-max- wrote:
> Tjøe, der er ikke forskel på liniære og cirkulære polfiltre,
> emnet har været oppe før, der er flere illustrerede beskrivelser
> på nettet.. -max-

Selvfølgelig er der forskel på dem, cirkulære har et ekstra lag ind mod
objektivet som ophæver polariseringen (gør den cirkulær).

Fra : HKJ

Dato : 13-09-07 19:55

HKJ wrote:

> Selvfølgelig er der forskel på dem, cirkulære har et ekstra lag ind mod
> objektivet som ophæver polariseringen (gør den cirkulær).

Og hvis Thomas vil se det cirkulære lag i funktion kan han jo prøve at
vende objektivsiden af polfilteret mod skærmen.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 19:56

On 2007-09-13 20:47:51 +0200, HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk> said:
> Selvfølgelig er der forskel på dem, cirkulære har et ekstra lag ind mod
> objektivet som ophæver polariseringen (gør den cirkulær).

Hvordan ophæver den polariseringen? Hvordan virker det, hvis det ophæves?!?!?

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : HKJ

Dato : 13-09-07 20:08

Thomas Schreiber wrote:

> Hvordan ophæver den polariseringen? Hvordan virker det, hvis det
> ophæves?!?!?

Efter polfilteret (som kun tillader lys med den rette polarisering at gå
igennem), vil lyset blive "spredt" så det ikke har noget entydig
polarisering.

Hvis du vil bruge to cirkulære polfiltre efter hinanden som ND filter,
så prøv at sætte de to frontsider sammen, det vil virke og så vil den
ikke være følsom for polariseringen den modtager.

Men mange forsøg med polfiltere som ND filter har det problem at
resultatet ikke er ND, det får et farvestik (afhængig af vinkelen mellem
de to polfiltere).

Lidt "illustrationer":

alm lys->-linært polfilter->-polariseret lys

alm lys->-(front) cirkulært polfilter (objektiv)->-ikke polariseret lys

alm lys->-(objektiv) cirkulært polfilter (front)->-polariseret lys, men
ingen polfilter virkning.