Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt flashteori
Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 13:14

Hej,

Jeg har lige et par tekniske spml vedr. flash teori.

Hvis et kamer har en indbygget max lukkeitd på 1/250 med "auto" flash,
men kan sættes til 1/8000 ved manuel flash, burde man så i teorien ikke
kunne synce flashen ved 1/8000 lukketid og totalfryse meget hurtige
bevægelser såsom dråber og lign. såfremt man kan opnå samme lukketid i
kameraet?

Jeg tænker i "lab" omgivelser med konstante lyskilder osv. er det vel
ret underordnet hvad flash sync dit kamera har, så længe du skyder i M?

Bare en tanke

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-09-07 13:29

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> synce flashen ved 1/8000 lukketid og totalfryse meget hurtige bevægelser
> såsom dråber og lign. såfremt man kan opnå samme lukketid i kameraet?

Nej

Jeg går ud fra vi snakker om kameraer med spaltelukker ved film- eller
sensor-planet - altså (D)SLR kameraer.
Sync tiden er den korteste lukketid, hvor _hele_ sensoren er blottet på een
gang.
Hvis du instiller lukketiden på 1/8000 sek. er _hele_ sensoren ikke blottet
på noget tidspunkt - det er blot en lille åben spalte der bevæger sig hen
over sensoren.
Det er væsentligt i denne sammenhæng at erkende at lysglimtet fra flashen er
meget kortvarigt - typisk i området 1/1000 - 1/40000 sekund - altså meget
kortere end sync tiden.

Måden at fryse f.eks. en dråbe på, er at skrue ned for det eksisterende lys
og udnytte at lysglimtet fra flashen er kortvarigt mog dermed fryser
bevægelsen.
Hvis man laver i opstilling i totalt mørke spiller det ikke nogen rolle om
lukkeren er åben i 1/250 sek eller i 1 sek. Hvis flash glimtet var 1/8000
fryser man bevægelsen svarende til at man brugte 1/8000 sek lukketid.

> Jeg tænker i "lab" omgivelser med konstante lyskilder osv. er det vel ret
> underordnet hvad flash sync dit kamera har, så længe du skyder i M?

Nej - ikke når vi snakker ikke kontinuerte lyskilder.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-09-07 14:01

> [...]
> fryser man bevægelsen svarende til at man brugte 1/8000 sek lukketid.

> Nej - ikke når vi snakker ikke kontinuerte lyskilder.

God forklaring!

Der er så lige den lille finte, at visse fabrikater kan noget, de kalder
high speed sync ved lavere udladninger på flashen.

Dvs. at flashen udlader lyset over længere tid, og der ved dækker hele
lukkertiden på kameraet. Det kan den naturligvis kun gøre, ved lavere
styrker, da der skal være saft og kraft til give et kontinuerligt lys i alt
fra 1/250 sec til en 1/8000 sec.
Jeg ved faktisk ikke, om Nikon SB800 kan den slags, men det ku da være
interessant at vide.
Det kan den så:
http://www.olegnovikov.com/technical/nikoncls/cls.shtml

Jeg tror faktisk, at der er en fejl på den side - I hvert fald ifølge min
logik.
Siden skriver, at ved 1/500 falder flashens rækkevidde til det halve i
forhold til x-sync. og ved 1/1000 til en 1/4. Det gir da ikke mening.
Jo kortere tid flashen skal udlade glimt, des kraftigere burde de enkelte
glimt kunne blive før kapaciteten er brugt op.
Dvs. længstet lukkertid over X-sync lig flest glimt lig mindst suppe pr.
glimt. Kortere lukkertid over X-Sync lig færre glimt lig mere suppe pr.
glimt.
Er der noget jeg har misforstået?

Canon har også mulighed for High speed Sync!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-09-07 14:22

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Der er så lige den lille finte, at visse fabrikater kan noget, de kalder
> high speed sync ved lavere udladninger på flashen.

Jeps - Olympus OM4 Ti med F-280 flashen var først med den funktionalitet
omkring 1986.

High-speed sync er relevant for fill-in flash.
Hvis vi snakker om at fryse en faldende vanddråbe, vil det faktisk have den
modsatte virkning, nemlig af flashen simulerer en lukketid på kameraets sync
tid!

> Dvs. at flashen udlader lyset over længere tid, og der ved dækker hele
> lukkertiden på kameraet.

Den blinker hurtigt - som et stroboskop.

[8<8<8<]
> Jeg ved faktisk ikke, om Nikon SB800 kan den slags, men det ku da være
> interessant at vide.

Det er jeg ret sikker på at den kan.

> [...]
> Siden skriver, at ved 1/500 falder flashens rækkevidde til det halve i
> forhold til x-sync. og ved 1/1000 til en 1/4. Det gir da ikke mening.

Jo - det giver god mening.
Hvis sync tiden er 1/250 og lukketiden er 1/1000 sek, skal flashen i
princippet blinke 4 gange.
For at der skal være energi nok i flashen (på kondensatoren) må den højest
lukke 1/4 af energien ud.
Du kan også se det på en anden måde: under samme forhold vil 1/4 af
sensoren/filmen været blottet af gangen, og lukkeren vil dække 3/4 af
sensoren/filmen. Det vil sige at 3/4 af flashens lys derfor går tabt.

[8<8<8<]
> Canon har også mulighed for High speed Sync!

Jeps.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-09-07 14:48

> [...]
> sensoren/filmen været blottet af gangen, og lukkeren vil dække 3/4 af
> sensoren/filmen. Det vil sige at 3/4 af flashens lys derfor går tabt.

Åhh ja, det er her kæden faldt af.
Lukkeren kan mekanisk ikke dække hele sensoren hurtigere end 1/250, derfor
simulerer den hurtigere lukkertider ved at gøre afstanden mellem forreste og
bagerste gardin mindre, dvs. slidsen, der slipper lyset ind på sensoren blir
mindre ved hurtigere lukkertider.
Derfor skal der blinkes lukkertid divideret med x-sync Eksempelvis 4 gange
ved 1/1000 og hele 32 gange ved 1/8000.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 19:46

> Derfor skal der blinkes lukkertid divideret med x-sync Eksempelvis 4 gange
> ved 1/1000 og hele 32 gange ved 1/8000.

Dette er forkert. Det virker ikke sådan. Der er ikke tale om 4 blink (eller
32 blink). Blinkene er ikke "synkroniseret" med gardinernes position således
at der er "1 blink" til hver sin "brøkdel" af sensoren. Der er tale om at
flashen blinker ved en meget høj frekvens (fx. 50kHz). Frekvensen er den
samme uanset hvilken lukketid du anvender.

I praksis svarer dette til at flashen lyser konstant, da 50kHz er en så høj
frekvens at der i de fleste tilfælde ikke afsættes synlige vandrette striber
på billedet pga. gardinerne. (Måske kan man i praksis se striberne ved meget
store blændeværdier, fx. F16 og meget hurtig lukketid, fx. 1/8000). Men
disse ekstreme værdier er ikke praktisk anvendelige. I virkeligheden har man
blænder såsom fx. F1.4 eller F2.8 eller tilsvarende ved anvendelse af FP
flash.

Hvis du regner det ud ved 1/500 får man ved 50kHz: 50000Hz)/ 500 = 100 blink
i dette tilfælde. Dette gælder fra før første gardin begynder at åbne og
indtil efter sidste gardin er lukket.

Mvh.
Anja

Fra : HKJ

Dato : 13-09-07 16:57

Mogens Hansen wrote:

> Det er jeg ret sikker på at den kan.

Selvfølgelig kan den det og SB600 kan også gøre det.

Og for dem der vil stoppe bevægelse er lysets varighed uden high-speed
sync:
   1/1050 sec ved fuld blus
   1/32300 sec ved 1/64 styrke.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 18:37

On 2007-09-13 14:28:34 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> lukkeren er åben i 1/250 sek eller i 1 sek. Hvis flash glimtet var 1/8000
> fryser man bevægelsen svarende til at man brugte 1/8000 sek lukketid.

Tak for svaret. Det undrer mig så bare at mange MF og SF kamera kan
synce ved alle lukketider, men det skyldes måske at lukkeren sidder i
objektivet?

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-09-07 19:05

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Tak for svaret. Det undrer mig så bare at mange MF og SF kamera kan synce
> ved alle lukketider, men det skyldes måske at lukkeren sidder i

En irislukker er da en del hurtigere end en spaltelukker rent mekanisk, men
tjekker du de typer kameraer, vil du se, at de ikke når i nærheden af 1/8000
sec i lukkertid.. Men jo, en irislukker belyser hele sensoren på een gang
ved alle lukkertider.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-09-07 19:18

> [...]

> Tak for svaret. Det undrer mig så bare at mange MF og SF kamera kan synce
> ved alle lukketider, men det skyldes måske at lukkeren sidder i

Ja - det er centrallukkere, som nærmest minder om en springblænde.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen