/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Billedopløsning til kopiering af ferieb
Fra : Ukendt


Dato : 12-09-07 16:00

Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal indstille mit LUMIX digcamera når
jeg blot skal bruge almindelige feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende.
Jeg har taget billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder 5 M = 2650x1920 pixel det er
vist unødvendigt fornem kvalitet ??? Man kan gå helt ned til 0,3 M på cameraet.
Kvalitet (Quality) er vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet, sikkert heller ikke nødvendigt ??

Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels (eller hvo'n man nu siger det)

Jeg har masser af plads i cameraet (på koretet) så jeg behøver ikke at Komprimere af den grund, men
det tager jo en hulens tid at sende dem.

Jeg har lige købt papir og printet selv, de blev maaaget go'e, men Bilkas er bedre:

Gode råd udbedes (I pap please)
Mr. Mox

PS: Jeg sidder lige og nyder en Cd med Jørgen Ryg på sin trompet, det er sager for Vi Unge et godt
stykke over 40!!!!!!

 
 
Bjarne (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 12-09-07 18:01


"Mr. Mox" <moxyliusatnrdcdotdk> skrev i en meddelelse
news:46e7fef9$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal
> indstille mit LUMIX digcamera når jeg blot skal bruge almindelige
> feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende.
> Jeg har taget billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder 5 M
> = 2650x1920 pixel det er vist unødvendigt fornem kvalitet ??? Man kan gå
> helt ned til 0,3 M på cameraet.
> Kvalitet (Quality) er vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet, sikkert
> heller ikke nødvendigt ??
>
> Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels
> (eller hvo'n man nu siger det)
>
> Jeg har masser af plads i cameraet (på koretet) så jeg behøver ikke at
> Komprimere af den grund, men det tager jo en hulens tid at sende dem.
>
> Jeg har lige købt papir og printet selv, de blev maaaget go'e, men Bilkas
> er bedre:
>
> Gode råd udbedes (I pap please)
> Mr. Mox
>
> PS: Jeg sidder lige og nyder en Cd med Jørgen Ryg på sin trompet, det er
> sager for Vi Unge et godt stykke over 40!!!!!!


Personligt tager jeg altid billeder med højest mulig opløsning, men jeg ved
også hvordan jeg skalerer dem bagefter. Men det er udelukkende med henblik
på hvor irriteret jeg vil blive hvis jeg fik et vinderskud og ikke kunne få
det i storformat... Og betragt de "store" billeder som en slags Masterfil...
Så kan du altid og til al evighed lave dem om senere til noget mindre....

Og ps skal du sende dem med outlook kan du altid højreklikke på billederne,
vælg send og komprimér... Så de små og nemme at sende bla bla bla...

mvh
Bjarne




Ukendt (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-09-07 22:26

Bjarne skrev:
> "Mr. Mox" <moxyliusatnrdcdotdk> skrev i en meddelelse
> news:46e7fef9$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal
>> indstille mit LUMIX digcamera når jeg blot skal bruge almindelige
>> feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende.
>> Jeg har taget billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder 5 M
>> = 2650x1920 pixel det er vist unødvendigt fornem kvalitet ??? Man kan gå
>> helt ned til 0,3 M på cameraet.
>> Kvalitet (Quality) er vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet, sikkert
>> heller ikke nødvendigt ??
>>
>> Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels
>> (eller hvo'n man nu siger det)
>>
>> Jeg har masser af plads i cameraet (på koretet) så jeg behøver ikke at
>> Komprimere af den grund, men det tager jo en hulens tid at sende dem.
>>
>> Jeg har lige købt papir og printet selv, de blev maaaget go'e, men Bilkas
>> er bedre:
>>
>> Gode råd udbedes (I pap please)
>> Mr. Mox
>>
>> PS: Jeg sidder lige og nyder en Cd med Jørgen Ryg på sin trompet, det er
>> sager for Vi Unge et godt stykke over 40!!!!!!
>
>
> Personligt tager jeg altid billeder med højest mulig opløsning, men jeg ved
> også hvordan jeg skalerer dem bagefter.

JAMEN det er jo lige "pracist" det jeg ikke ved hvon' jeg gør!!!!!

Oplad nu din røst og lad os vide Herrens ord om hine emner!!!!!

Men det er udelukkende med henblik
> på hvor irriteret jeg vil blive hvis jeg fik et vinderskud og ikke kunne få
> det i storformat... Og betragt de "store" billeder som en slags Masterfil...
> Så kan du altid og til al evighed lave dem om senere til noget mindre....
>
> Og ps skal du sende dem med outlook kan du altid højreklikke på billederne,
> vælg send og komprimér... Så de små og nemme at sende bla bla bla...
>
> mvh
> Bjarne
>
Nu bruger jeg PICASA2 og det er vist nok ikke lige det samme som mail jeg søger. Jeg kan hos BILKA
og andre firmaer "Overføre " mine fotos til dem, men det tager en hulens tid sådan som mine billeder
er NU i Picasa eller i mine filer i Stifinder under "mine fotos", ca 2,3 MB pr styk!!!!!!

Jeg har fået fotos før ganske nemt og hurtigt, men disse var små i forhold, det var gamle fotos jeg
havde scannet

Ja og så spør' jeg lis'som Jørgen Ryg: Hvofor Faen ska' det være så surt???

Med megen venlig hilsen Mr. Mox

emj (13-09-2007)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 13-09-07 02:40

Mr. Mox skrev:

>Jeg kan hos BILKA
>og andre firmaer "Overføre " mine fotos til dem, men det tager en hulens tid sådan som mine billeder
>er NU i Picasa eller i mine filer i Stifinder under "mine fotos", ca 2,3 MB pr styk!!!!!!

Hvad betyder tid?
Din PC kan sagtens overføre billeder mens du sover din skønhedssøvn,
du behøver jo ikke sidde og glo på det mens det sker.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Jesper Juul (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 13-09-07 09:12

Mr. Mox skrev:
> Bjarne skrev:
>> "Mr. Mox" <moxyliusatnrdcdotdk> skrev i en meddelelse
>> news:46e7fef9$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal
>>> indstille mit LUMIX digcamera når jeg blot skal bruge almindelige
>>> feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende.
>>> Jeg har taget billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder
>>> 5 M = 2650x1920 pixel det er vist unødvendigt fornem kvalitet ???
>>> Man kan gå helt ned til 0,3 M på cameraet.
>>> Kvalitet (Quality) er vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet,
>>> sikkert heller ikke nødvendigt ??
>>>
>>> Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels
>>> (eller hvo'n man nu siger det)
>>>
>>> Jeg har masser af plads i cameraet (på koretet) så jeg behøver ikke
>>> at Komprimere af den grund, men det tager jo en hulens tid at sende dem.
>>>
>>> Jeg har lige købt papir og printet selv, de blev maaaget go'e, men
>>> Bilkas er bedre:
>>>
>>> Gode råd udbedes (I pap please)
>>> Mr. Mox
>>>
>>> PS: Jeg sidder lige og nyder en Cd med Jørgen Ryg på sin trompet,
>>> det er sager for Vi Unge et godt stykke over 40!!!!!!
>>
>>
>> Personligt tager jeg altid billeder med højest mulig opløsning, men
>> jeg ved også hvordan jeg skalerer dem bagefter.
>
> JAMEN det er jo lige "pracist" det jeg ikke ved hvon' jeg gør!!!!!

Det var dog en ufattelig masse udråbsteng du bruger. Efter min mening
burde du smutten en tur enten til boghandleren eller på biblioteket og
låne en begynder bog om digital fotografering, en hvor der også er nævnt
noget om billedbehandling.

Jesper

Toke Eskildsen (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 13-09-07 16:49

Mr. Mox wrote:
> Bjarne skrev:
>> Personligt tager jeg altid billeder med højest mulig opløsning,
>> men jeg ved også hvordan jeg skalerer dem bagefter.
>
> JAMEN det er jo lige "pracist" det jeg ikke ved hvon' jeg gør!!!!!

Et bud er at hente IrfanView på http://irfanview.com/

Med det kan du vælge "Batch conversion":

- Udvælg dine billeder i højre side og tryk Add, så de kommer over i
listen i venstre side
- Sæt Output directory til noget andet end der hvor originalbillederne
ligger
- Sæt output til JPEG 80
- Use advanced options, tryk på "Set advanced options"
- Sæt RESIZE til 1800x1800 pixels
- Sæt kryds i Preserve aspect ratio
- Tryk OK
- Tryk Start

Dine billeder burde derved blive reduceret til 3-500 KB/stk i en
opløsning der egner sig til 10x13cm og med en komprimering der ikke
burde være alt for synlig. Hvis det er for meget, så prøv at skrue JPEG
ned til 75. Det er nok en dårlig ide at gå lavere.


En noget nemmere løsning er at brænde en cd. Jeg har set nogen
konvolutter i Bilka (Tilst, Århus), hvor man kunne putte en cd i,
krydse af ved billedstørrelse og bare aflevere den.


Forøvrigt... Point til dig for at tage Jesper Juuls infantile opførsel
i strakt arm.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/
Nyt i 0.7.5b: Mulighed for at gemme og genkalde afmærkninger

Ukendt (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-09-07 17:58

He Toke , tusind tak for dit svar.

Toke Eskildsen skrev:
> Mr. Mox wrote:
>> Bjarne skrev:
>>> Personligt tager jeg altid billeder med højest mulig opløsning,
>>> men jeg ved også hvordan jeg skalerer dem bagefter.
>> JAMEN det er jo lige "pracist" det jeg ikke ved hvon' jeg gør!!!!!
>
> Et bud er at hente IrfanView på http://irfanview.com/

Jamen det har jeg og jeg har også fået lagt den danske sprogpakke ind.

> Med det kan du vælge "Batch conversion":
Jeg vælger "Multi konvertering" markerer 4 fotos og klikker på TILFØJ så de går til venstre siderude.



- Udvælg dine billeder i højre side og tryk Add, så de kommer over i
> listen i venstre side
> - Sæt Output directory til noget andet end der hvor originalbillederne
> ligger
Jeg valgte D:\Dokumenter\billeder
> - Sæt output til JPEG 80
I Multikonvertering-indstillinger Egenskaber JPEG 80
> - Use advanced options, tryk på "Set advanced options"
Det må være det der hedder Indstillinger for alle billdeder: Skalering

Men så er det hele inaktivt, hva' har jeg gjort forkert????
> - Sæt RESIZE til 1800x1800 pixels

dødt dødt virker ikke ???? Håber på dit svar!!!
> - Sæt kryds i Preserve aspect ratio
> - Tryk OK
> - Tryk Start
>
> Dine billeder burde derved blive reduceret til 3-500 KB/stk i en
> opløsning der egner sig til 10x13cm og med en komprimering der ikke
> burde være alt for synlig. Hvis det er for meget, så prøv at skrue JPEG
> ned til 75. Det er nok en dårlig ide at gå lavere.
>
>
> En noget nemmere løsning er at brænde en cd. Jeg har set nogen
> konvolutter i Bilka (Tilst, Århus), hvor man kunne putte en cd i,
> krydse af ved billedstørrelse og bare aflevere den.
Jo men når der nu ER flinke mennesker vil jeg godt vide hvordan jeg laver dette selv.

> Forøvrigt... Point til dig for at tage Jesper Juuls infantile opførsel
> i strakt arm.
Tak igen Mr. Mox der håber på liiiige de sidste svar!!!!

Ukendt (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-09-07 18:28

Mr. Mox skrev:
> He Toke , tusind tak for dit svar.
>
>
Hej igen Toke. Lad mig straks fortælle at jeg lige nu fik en løsning af en bekendt der også er en
Wizard på It. Han viste mig hvorledes jeg henter "Image Resizer" på blot 521 kb, og det har løst
problemet for mig.
Jeg vil igen takke for din hjælp og håber jeg kan henvende mig igen her i gruppen når jeg får
klumret mig helt op i hjørnet en anden gang.

Hilsen Mr. Mox

Toke Eskildsen (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 13-09-07 19:25

Jeg kan se at du har fundet en anden løsning, men jeg afslutter
alligevel dette, hvis du skulle vende tilbage til IrfanView.

Mr. Mox wrote:
Toke:
>> - Use advanced options, tryk på "Set advanced options"
> Det må være det der hedder Indstillinger for alle billdeder:
> Skalering
>
> Men så er det hele inaktivt, hva' har jeg gjort forkert????
>> - Sæt RESIZE til 1800x1800 pixels
>
> dødt dødt virker ikke ????

Der er sandsynligvis (jeg har kun den engelske sprogpakke, så jeg er
ikke sikker på den danske betegnelse) en boks, hvor der står SKALERING,
hvor der kan sættes et rettetegn. Når du sætter det, kan du angive
højde og bredde.

Der skal forøvrigt også hak i den danske ækvivalent til "Use resample
function (better quality)".

Toke:
>> En noget nemmere løsning er at brænde en cd. Jeg har set nogen
>> konvolutter i Bilka (Tilst, Århus), hvor man kunne putte en cd i,
>> krydse af ved billedstørrelse og bare aflevere den.
> Jo men når der nu ER flinke mennesker vil jeg godt vide hvordan
> jeg laver dette selv.

Det gode ved cd-løsningen, udover at du sparer på telefonregningen, er
at du sender billederne i så god kvalitet som du kan. Ved at ændre på
størrelsen, om det så sker med IrfanView eller Image Resizer, er der en
reel mulighed for at du kommer til at skrue for meget, så du ender med
dårligere billeder end du ellers kunne have gjort.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Ukendt (14-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-09-07 09:07

Toke Eskildsen skrev:
> Jeg kan se at du har fundet en anden løsning, men jeg afslutter
> alligevel dette, hvis du skulle vende tilbage til IrfanView.

Tak igen Toke. Lige som du, vil jeg helst afslutte hvad jeg begyndte.

Selv jeg har fået et andet, også, godt råd, vil jeg alligevel godt få min Irfan til at virke med
alle funktioner.
Ja, jeg kan enda oå få lyst til at brænde billederne som du foreslår, og så prøvat se om der viser
sig en forskel. Jeg har lige sendt kun 10 fotos afsted, hver på 75 kb, la' os nu se hvordan de bliver.

Hilsen og tak Mr. Mox

Thomas von Hassel (14-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 14-09-07 09:27

Mr. Mox <moxyliusatnrdcdotdk> wrote:

> Toke Eskildsen skrev:
> > Jeg kan se at du har fundet en anden løsning, men jeg afslutter
> > alligevel dette, hvis du skulle vende tilbage til IrfanView.
>
> Tak igen Toke. Lige som du, vil jeg helst afslutte hvad jeg begyndte.
>
> Selv jeg har fået et andet, også, godt råd, vil jeg alligevel godt få min
> Irfan til at virke med alle funktioner. Ja, jeg kan enda oå få lyst til at
> brænde billederne som du foreslår, og så prøvat se om der viser sig en
> forskel. Jeg har lige sendt kun 10 fotos afsted, hver på 75 kb, la' os nu
> se hvordan de bliver.


75kb ... pr. billede ? ... det bliver ikke godt ...

/thomas

emj (14-09-2007)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 14-09-07 15:18

Mr. Mox skrev:

>Jeg har lige sendt kun 10 fotos afsted, hver på 75 kb, la' os nu se hvordan de bliver.

Sikke noget lort at sende af sted. Det er åbentbart helt spildt, alt
det folk har skreve til dig her, for at hjælpe dig.

Hilsen emj.

--
http://lamaguf.dk/

Toke Eskildsen (14-09-2007)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 14-09-07 17:37

Mr. Mox wrote:
> Ja, jeg kan enda oå få lyst til at brænde billederne som du
> foreslår, og så prøvat se om der viser sig en forskel. Jeg har
> lige sendt kun 10 fotos afsted, hver på 75 kb, la' os nu se
> hvordan de bliver.

Sandsynligvis temmelig ringe. 75KB er meget lidt, når vi taler billeder
på 10x13cm.

Prøv at lave et eksperiment: Tag et billede og lav en udgave med
IrfanView, som jeg beskrev, og en udgave som ovenfor. Send alle tre
udgaver (altså også originalen) afsted og se resultatet side om side.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Jesper Juul (14-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 14-09-07 18:00

Toke Eskildsen skrev:
> Mr. Mox wrote:
>> Ja, jeg kan enda oå få lyst til at brænde billederne som du
>> foreslår, og så prøvat se om der viser sig en forskel. Jeg har
>> lige sendt kun 10 fotos afsted, hver på 75 kb, la' os nu se
>> hvordan de bliver.
>
> Sandsynligvis temmelig ringe. 75KB er meget lidt, når vi taler billeder
> på 10x13cm.
>
> Prøv at lave et eksperiment: Tag et billede og lav en udgave med
> IrfanView, som jeg beskrev, og en udgave som ovenfor. Send alle tre
> udgaver (altså også originalen) afsted og se resultatet side om side.

Det er nok ikke en god idé, for tager det jo meget lang tid at uploade.


--
Mvh
Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Jesper Juul (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 13-09-07 18:26

Toke Eskildsen skrev:

>
> Forøvrigt... Point til dig for at tage Jesper Juuls infantile opførsel
> i strakt arm.

Mjaa, hvis man opfører sig og skriver indlæg som et barn bliver der
svaret tilbage i nogenlunde samme stil.


--
Mvh
Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Jesper Juul (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 12-09-07 18:52

Mr. Mox skrev:
> Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal
> indstille mit LUMIX digcamera når jeg blot skal bruge almindelige
> feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende.
> Jeg har taget billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder 5
> M = 2650x1920 pixel det er vist unødvendigt fornem kvalitet ??? Man
> kan gå helt ned til 0,3 M på cameraet.

Ja, men hvad vil du bruge det til?

> Kvalitet (Quality) er vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet,
> sikkert heller ikke nødvendigt ??

Hvorfor ikke?

>
> Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels
> (eller hvo'n man nu siger det)
>

Hvorfor skulle du dog det?

> Jeg har masser af plads i cameraet (på koretet) så jeg behøver ikke at
> Komprimere af den grund, men det tager jo en hulens tid at sende dem.

Ja og?

>
> Jeg har lige købt papir og printet selv, de blev maaaget go'e, men
> Bilkas er bedre:

Det kommer vist helt an på printer, opsætning og papir.


--
Mvh
Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Ukendt (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-09-07 22:15

Jesper Juul skrev:
> Mr. Mox skrev:
>> Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal
>> indstille mit LUMIX digcamera når jeg blot skal bruge almindelige
>> feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende.

Jeg skal bare finde ud af at sende dem ind til "fremkaldelse" uden at det skal tage timevis at
overføre dem!!!! Hvordan??????????

>> Jeg har taget billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder 5
>> M = 2650x1920 pixel det er vist unødvendigt fornem kvalitet ??? Man
>> kan gå helt ned til 0,3 M på cameraet.
>
> Ja, men hvad vil du bruge det til?

Finde ud af en størrelse der giver gode almindelige 10x13 fotos!!!!!!
>
>> Kvalitet (Quality) er vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet,
>> sikkert heller ikke nødvendigt ??
>
> Hvorfor ikke?
>
>> Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels
>> (eller hvo'n man nu siger det)
>>
>
> Hvorfor skulle du dog det?
>
>> Jeg har masser af plads i cameraet (på kortet) så jeg behøver ikke at
>> Komprimere af den grund, men det tager jo en hulens tid at sende dem.
>
> Ja og?

Jo, bare det - er det ikke klar tale?????
>
>> Jeg har lige købt papir og printet selv, de blev maaaget go'e, men
>> Bilkas er bedre:
>
> Det kommer vist helt an på printer, opsætning og papir.

Der har du uden tvivl ret i!!!!

Altså kære Jesper, jeg ved ikke hvordan jeg skal besvare dit brev så jeg IKKE lyder som et
utaknemmeligt skarn der ikke er hjælp værd!!!!!

Men kære ven, jeg kan da ikke bruge dit svar til noget, du må da kunne fortælle mig i plain language
hvordan man laver filen mindre så den sendes hurtigere???

Kære Venner på nettet, der findes uden tvivl en masse gamle nissr som mig der skal ha' alt skåret ud
i Pap.
Men der er sgu' osse en del der svarer "Uden Om" spørgsmålene, og det er altså ikke til megen hjælp
for "nisserne's" selvværd, men måske nok mere for "Svarernes" ditto.

Med de venligste hilsener Mr. Mox

Jesper Juul (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 13-09-07 09:10

Mr. Mox skrev:
> Jesper Juul skrev:
>> Mr. Mox skrev:
>>> Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal
>>> indstille mit LUMIX digcamera når jeg blot skal bruge almindelige
>>> feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende.
>
> Jeg skal bare finde ud af at sende dem ind til "fremkaldelse" uden at
> det skal tage timevis at overføre dem!!!! Hvordan??????????
>
>>> Jeg har taget billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder
>>> 5 M = 2650x1920 pixel det er vist unødvendigt fornem kvalitet ???
>>> Man kan gå helt ned til 0,3 M på cameraet.
>>
>> Ja, men hvad vil du bruge det til?
>
> Finde ud af en størrelse der giver gode almindelige 10x13 fotos!!!!!!

Jeg ville mene at 300DPI ved udskrivning er helt fint.

>>
>>> Kvalitet (Quality) er vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet,
>>> sikkert heller ikke nødvendigt ??
>>
>> Hvorfor ikke?
>>
>>> Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels
>>> (eller hvo'n man nu siger det)
>>>
>>
>> Hvorfor skulle du dog det?
>>
>>> Jeg har masser af plads i cameraet (på kortet) så jeg behøver ikke at
>>> Komprimere af den grund, men det tager jo en hulens tid at sende dem.
>>
>> Ja og?
>
> Jo, bare det - er det ikke klar tale?????


Jeg kan stadig ikke forstå at tiden er et problem, computeren kan vel
bare stå op uploade billeder eks. om natten eller lign.

Jesper

Jan Vestergaard (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 13-09-07 17:57

Mr. Mox skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> uden at det skal tage timevis at overføre dem!!!!
> Hvordan?????????? fotos!!!!!! Jo, bare det - er det ikke klar
> tale?????
> Der har du uden tvivl ret i!!!!
hjælp værd!!!!!
> mindre så den sendes hurtigere???

http://usenet.dk/netikette/larm.html

Jan


Pico (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 12-09-07 22:26

Mr. Mox wrote:
> Jeg har rodet rundt på GOOGLE for at finde ud af hvordan jeg skal
> indstille mit LUMIX digcamera når jeg blot skal bruge almindelige
> feriebilleder som skal kopieres i Bilka eller lignende. Jeg har taget
> billederne i en Billedstørrelse (Pict. Size) der hedder
> 5 M = 2650x1920 pixel det er vist unødvendigt fornem kvalitet ??? Man kan
> gå helt ned til 0,3 M på cameraet. Kvalitet (Quality) er
> vist med LAV komprimereing = Høj kvalitet, sikkert heller ikke
> nødvendigt ??
> Men der er vist også en måde at lave MINE fotos om til mindre pixels
> (eller hvo'n man nu siger det)
> Jeg har masser af plads i cameraet (på koretet) så jeg behøver ikke
> at Komprimere af den grund, men det tager jo en hulens tid at sende
> dem.
> Jeg har lige købt papir og printet selv, de blev maaaget go'e, men
> Bilkas er bedre:
> Gode råd udbedes (I pap please)

Tag ALTID billederne i så god kvalitet som muligt, så har du et godt
"negativ" du kan arbejde videre med.
Fotograferes der digitalt kommer man ikke udenom at bearbejde billederne
efterfølgende, hvis man ønskeer "gode" billeder.

Se evt. Hans gode gennemgang http://www.pbase.com/image/85483495

Vi har lige været på besøg hos nogle venner der har købt et digitalkamer,
men er gået tilbage til at bruge det analoge, for de billeder de fik fra
fremkaldelse var da meget bedre end dem fra digitalkameret. Da jeg spurte
hvordan de behandlede billederne på deres fine nye Pc så de uforstående på
mig
--
MVH
Pico




Michael (14-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 14-09-07 11:31

On 14 Sep., 10:06, "Mr. Mox" <moxyliusatnrdcdotdk> wrote:
> Ja, jeg kan enda oå få lyst til at brænde billederne som du foreslår, og så prøvat se om der viser
> sig en forskel. Jeg har lige sendt kun 10 fotos afsted, hver på 75 kb, la' os nu se hvordan de bliver.
>
> Hilsen og tak Mr. Mox

Tror det ville være en rigtig god ide hvis Du begyndte og læse nogle
bøger om Digital Fotografering ( vink med en vognstang )

Evt:
http://www.triogate.dk/shop/politikens-store-bog-9304p.html

Mvh.

Michael


Jesper Juul (14-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 14-09-07 12:27

Michael skrev:
> On 14 Sep., 10:06, "Mr. Mox" <moxyliusatnrdcdotdk> wrote:
>> Ja, jeg kan enda oå få lyst til at brænde billederne som du foreslår, og så prøvat se om der viser
>> sig en forskel. Jeg har lige sendt kun 10 fotos afsted, hver på 75 kb, la' os nu se hvordan de bliver.
>>
>> Hilsen og tak Mr. Mox
>
> Tror det ville være en rigtig god ide hvis Du begyndte og læse nogle
> bøger om Digital Fotografering ( vink med en vognstang )
>
> Evt:
> http://www.triogate.dk/shop/politikens-store-bog-9304p.html

Jep, der har jeg også prøvet at fortælle ham

Jesper

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste