Super Dæk i Åbyhøj - ikke så
Fra : Simon

Dato : 12-09-07 11:21

Bil: 206 Hdi ´01, 140 kkm
Problem: Kurrende/summende lyd fra forrest i motorrummet. Der hvor
servopumpen sidder. Følges med omdrejningstallet. Blev langsomt værre.

En kammerat (ex-Pugmekaniker, men kun lille erfaring) hjælper med at
lytte, og syntes at servopumpen er et godt bud på fejlen. Finder Super
Dæk Sevice (værkfører Lars) på Søren Frichs vej anbefalet her i gruppen
og diskuterer problemet med ham i tlf. Han synes diagnosen lyder
rimelig... Jeg tar jeg en dyb indånding og køber en ny pumpe hos en hugger.
Da jeg afleverer bilen hos Supe Dæk siger han at de selvfølgelig vil
checke om det er servopumpen før de begynder. Sidst på eftermiddagen
ringer han og fortæller at de har skiftet pumpen men lyden er der
endnu!! Jeg tar derhen, og han klør sig lidt i håret og siger at så ved
han faktisk ikke hvad problemet er - "måske højtrykspumpen?". Det synes
jeg selv lyder meget usandsynligt men tar på hans forslag ud til Ketner
diesel-eksperter. Her lytter de lidt og afviser at det skulle være dén.

Forleden tar jeg så bilen på mit 'stamværksted' (som jeg desværre er
flyttet 75 km væk fra - jeg ved han er knalddygtig) og siger med det
samme at det sikkert er lejet i generatoren; servopumper fejler sjældent
efter hans erfaring. Generatoren sidder under servopumpen og begge
drives af samme rem. Og det var generatorleje - 150 kr i stumper og en
times(?) arbejde i fb.m. alm servicetjek.

Konklusion: Jeg synes det virker som udygtigt håndværk af Super Dæk
Service. De var dog ret fair og byttede deres arbejdsløn for min
oprindelige pumpe!

--
Simon, Århus | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Mikkel Lund

Dato : 12-09-07 11:39

Simon skrev:
> [...]
>
> Konklusion: Jeg synes det virker som udygtigt håndværk af Super Dæk
> Service. De var dog ret fair og byttede deres arbejdsløn for min

Tja. Man kan sige at dit stamværkested har haft bedre odds, da den
første mistænkte var elimineret.
Jeg syntes da alle har været meget fair, og gjort hvad du har bedt dem om.

Mikkel

Fra : Nicolaj C

Dato : 12-09-07 11:41

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Simon, Århus | __o
> Men are from here, and women | _`\ \_
> are from way the hell over there. | (_)/ (_)

Tja, det havde måske været bedre at ringe til stamværkstedet med det samme
end at lytte til kammeraten.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-09-07 11:43

Simon wrote:

> Konklusion: Jeg synes det virker som udygtigt håndværk af Super Dæk
> Service. De var dog ret fair og byttede deres arbejdsløn for min
> oprindelige pumpe!

Konklusion: Du har fået en service ud over det sædvanelige. Du har selv
stillet en diagnose og leveret reservedelen som værkstedet så skifter for
dig.
Din stamværksted havde jo den fordel at du ville have fundet fejlen og at
der ikke blev fejlfundet over telefonen, men har fingrene på bilen.

Hvis Super Dæk har haft de samme betingelser havde de sikkert løst opgaven.

mvh
Henning

Fra : Brian

Dato : 12-09-07 17:05

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
> Konklusion: Du har fået en service ud over det sædvanelige. Du har selv
> stillet en diagnose og leveret reservedelen som værkstedet så skifter for
> dig.

Service ud over det sædvanlige? De siger at de selvf. vil undersøge om det
rent faktisk er pumpen _inden_ de skifter. Det har de jo med 100% sikkerhed
ikke gjort, eftersom de skiftede og lyden stadig var der.

Fra : Mathias

Dato : 13-09-07 15:09

> Service ud over det sædvanlige? De siger at de selvf. vil undersøge om det
> rent faktisk er pumpen _inden_ de skifter. Det har de jo med 100%
> sikkerhed ikke gjort, eftersom de skiftede og lyden stadig var der.

Og måtte du bøde for det? Nej - og derfor har du intet at klage over. Du
kender jo ikke grunden til de skiftede den med det samme.. Måske var det
hurtige at lade lærlingen skifte pumpen og se om det hjalp i stedet for at
stå og fedte med kortere remme og stetoskop. Måske lyttede de og blev enige
om det _var_ pumpen. Det er jo immervæk svært at høre!

-Mathias

Fra : alexbo

Dato : 12-09-07 12:21

"Simon" skrev

> Konklusion: Jeg synes det virker som udygtigt håndværk af Super Dæk
> Service. De var dog ret fair og byttede deres arbejdsløn for min
> oprindelige pumpe!

Jeg synes det er noget gætteri fra begge sider, hvor nr.2 har større
mulighed for at ramme.
Nu er der måske mere i det end du skriver, men første trin i en fejlfinding
af den art er at tage remmen af.
Er lyden væk er fejlen i en af de ting der drives af remmen, og et defekt
leje kan man som regel mærke bare ved at dreje generator eller pumpe med
fingrene.
Er der alligevel tvivl, så monterer man en mindre rem der kun driver en af
delene.
Kan man heller ikke det, må man afmontere den man mistænker mest, og lade
den snurre i en skruestik.

Jeg synes så at Super dæk ikke alene var fair, jeg synes de fortjener ros
for deres håndtering af sagen.
Bortset fra det er et dækfirmas speciale vel mere dæk end motor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Simon

Dato : 12-09-07 16:59

Som flere bemærker er der i 'baklyset' flere ting jeg gerne ville have
gjort anderledes, ja!!
Og hvis det ikke netop var fordi Super Dæk Service tidligere var blevet
positivt omtalt her, ville jeg nok heller ikke finde det værd at
fortælle historien...

alexbo wrote:
> Super dæk ikke alene var fair, jeg synes de fortjener ros for deres håndtering

Enig ang. kundeservice/fairness. Men når de ikke
overvejer/tjekker/finder fejlen på generatoren lyder det for mig som
under middel håndværk.

> Bortset fra det er et dækfirmas speciale vel mere dæk end motor.

Ud over dæk har de også et stort skilt på den ene side af bygningen hvor
der står "Mekanisk værksted".

--
Simon | __o

Fra : John Sahl

Dato : 12-09-07 17:03

Simon wrote:
> Enig ang. kundeservice/fairness. Men når de ikke
> overvejer/tjekker/finder fejlen på generatoren lyder det for mig som
> under middel håndværk.

Øh, uanset hvor meget du ved om biler, så ER det altså ikke alle fejl man
altid finder i første hug.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Mathias

Dato : 12-09-07 16:56

-- snip forklaring om servopumpe --

Jeg har også kun godt at sige om Lars ved SDS, og alene det at han vil
montere en reservedel som du kommer med (= han tjener ikke på den) er pænt
af ham!

-Mathias

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-09-07 08:41

Mathias wrote:
> -- snip forklaring om servopumpe --
>
> Jeg har også kun godt at sige om Lars ved SDS, og alene det at han vil
> montere en reservedel som du kommer med (= han tjener ikke på den) er
> pænt af ham!

Det har jeg et problem med at forstå - hvis man skal bruge mekanisk
arbejde og mekanikeren ikke vil sælge det uden samtidigt at stryge en
fed avance på reservedele, hvor skal man så købe det? Det må være det
samme der slår igennem når der partout skal hældes dyrt servicerens i
tanken på en velfungerende bil ved ethvert service.

Og forleden blev jeg afvist med mit dækjob fordi jeg selv havde dæk med
: "det kunne de ikke leve af". Montørerne ville hellere stå og holde
pause en at tjene en timeløn - hvordan kan de leve af dét?

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 13-09-07 09:17

"Torben Scheel" skrev

> Og forleden blev jeg afvist med mit dækjob fordi jeg selv havde dæk med :
> "det kunne de ikke leve af". Montørerne ville hellere stå og holde pause
> en at tjene en timeløn - hvordan kan de leve af dét?

Det er heller ikke til at forstå, de kan jo blot tage lidt mere for
monteringen.
Det mærkelige er at kommer du med dine løse vinterdæk og vil have dem på i
stedet for sommerdækkene på de samme fælge, kan de godt.
Arbejdet er det samme.

Navnlig dækfirmaer ender mellem to stole, ofte har de tilbud på dæk incl.
montering.
Når man så spørger "hvad skal jeg give for de dæk, jeg monterer selv."
"Det er samme pris vi monterer bare gratis."
"Godt så har jeg 4 andre dæk jeg gerne vil have monteret gratis"
Nej nej, det kan du ikke, det er kun lige præcis de dæk på tilbud vi
monterer gratis.
Som regel fandt vi nu ud af det alligevel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mathias

Dato : 13-09-07 15:03

> Det har jeg et problem med at forstå - hvis man skal bruge mekanisk
> arbejde og mekanikeren ikke vil sælge det uden samtidigt at stryge en fed
> avance på reservedele, hvor skal man så købe det?

Det rimelige i at tjene på reservedele er en helt anden diskussion, fakta er
at mekanikerne gør det, og at dem der vil montere medbragte dele er i fåtal.
Så derfor er det pænt af ham!

-Mathias

Fra : TDN

Dato : 12-09-07 17:00

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Simon, Århus | __o
> Men are from here, and women | _`\ \_
> are from way the hell over there. | (_)/ (_)

Jeg har brugt Lars mange gange og har kun godt at sige om ham. Han har altid
været fair med priser og hvis der har været noget med en rep.(sjældent)
retter han altid uden brok eller ekstraregning. Har flere gange selv haft
dele med hvis jeg havde fundet dem væsentlig billigere eller brugt og han
har monteret billigt og uden problemer.

Mvh
Thomas

Fra : Simon

Dato : 12-09-07 17:16

> Jeg har brugt Lars mange gange og har kun godt at sige om ham.

Det er "rart" at flere melder om et godt indtryk; så kan det da være de
får chancen med andre (små)ting en anden gang når de nu ligger lige
rundt om hjørnet... For som sagt virkede det trods alt som et reelt og
fair sted.

Fra : TDN

Dato : 12-09-07 17:39

> [...]
> Simon | __o
> Men are from here, and women | _`\ \_
> are from way the hell over there. | (_)/ (_)

Jeg tror der det de er bedst til er de mere banale ting som bremser,
støddæmpere, lydpotter og den slags sliddele. Mere avancerede reperationer
vil jeg nok vælge et mærke værksted der er har grejet og er erfaringen det
specifikke mærke. Den bil de skruede i for mig dengang var en VW Jetta fra
1985 og den er temmelig ukompliceret i forhold en moderne bil med dens
elektronik m.v.

Mvh
Thomas