/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Levetid på en bærekugle?
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 09-09-07 23:11

Jeg har lige haft C3 HDI'en til service ved 98500 km.
Jeg havde noteret mig en tiltagende klapren, når man kørte over noget ujævnt
med lav fart. (indkørsel, mm.)

Jeg gav beskeden til værkstedet, at undervognen skal ses efter, og
resultatet var, at bærekuglen i højre side er blevet skiftet, og den
irriterende klapren er nu væk. Men er det ikke lovligt kort et liv, den
bærekugle har haft.

Bilen er ikke kørt voldsomt så det kan ikke være det.
Er det normalt med bærekuglers levetid på 100 kkm?

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk



 
 
jan@bygteknik.dk (09-09-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 09-09-07 23:09

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev :

>Bilen er ikke kørt voldsomt så det kan ikke være det.
>Er det normalt med bærekuglers levetid på 100 kkm?

Jeg ville mene det er lidt i underkanten - men ikke usædvanligt på
nyere biler - efter hvad man siger i krogene


Tingene er ikke så solide som førhen, og vejene er værre ;)

Det er da først i år, jeg måtte skifte på Scorpioen
(14 år og 330kkm)

Min Sierra 2.0i holdt nogenlunde det samme

Krampen's Previa har lige fået - 13 år / 290kkm - men ok , det er jo
også en 112%'er ;)

En bekendt's passat 110kkm og 4 år





--
Jan_stevns

Frodo Nifinger (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 09-09-07 23:43

jan@bygteknik.dk wrote:
>
> En bekendt's passat 110kkm og 4 år

Ja, den kan jeg så slå:
98500 km og 2 år og 8 måneder.
På en Citroen C3 HDI årgang 2005

Oki, nu er det ikke det dyreste at skifte, så jeg overlever vel.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk



jan@bygteknik.dk (09-09-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 09-09-07 23:43

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev :

>Oki, nu er det ikke det dyreste at skifte, så jeg overlever vel.

Det gør man jo - man har jo givet en halv bondegård for bilen - og vil
da typisk bide i det sure æble


Jeg ved ikke hvorfor delene er blevet så ringe efterhånden - det kan
vel kun tilskrive sparehensyn - det skal akkurat kun lige holde
garantiperioden ud ....

Må ikke veje noget - ergo tyndt pjask ;)


--
Jan_stevns

Per Henneberg Kriste~ (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-09-07 05:02


<jan@bygteknik.dk> skrev i meddelelsen
news:86t8e3h0lapbvq4hmhre707lafnuinr7e6@dtext.news.tele.dk...
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev :

> Jeg ved ikke hvorfor delene er blevet så ringe efterhånden - det kan
> vel kun tilskrive sparehensyn - det skal akkurat kun lige holde
> garantiperioden ud ....
>
> Må ikke veje noget - ergo tyndt pjask ;)

Skal dreje bredere hjul end nogensinde ...

--
Per


claus b. p. (10-09-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 10-09-07 12:31


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:46e4c1be$0$8189$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> <jan@bygteknik.dk> skrev i meddelelsen
> news:86t8e3h0lapbvq4hmhre707lafnuinr7e6@dtext.news.tele.dk...
>> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev :
>
>> Jeg ved ikke hvorfor delene er blevet så ringe efterhånden - det kan
>> vel kun tilskrive sparehensyn - det skal akkurat kun lige holde
>> garantiperioden ud ....
>>
>> Må ikke veje noget - ergo tyndt pjask ;)
>
> Skal dreje bredere hjul end nogensinde ...
>
Har mig bekendt ikke været et specielt problem på sportsvogne eller
lastvogne med brede læs og flade dæk.
Men måske er det alle de vejbump og chikaner der laves?

Nej, det er nok rigtigt at der dimensioneres mindre kraftigt i alle
henseender, til gengæld vejer bilerne 50-100% mere end for 20 år siden. 100k
kilometer for en bære- eller styrekugle er ikke meget, men ikke spor
unormalt. De er efterhånden gået fra at være reservedele til at være
sliddele.

/Claus



Anders Thorup (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 10-09-07 15:04


> Nej, det er nok rigtigt at der dimensioneres mindre kraftigt i alle
> henseender, til gengæld vejer bilerne 50-100% mere end for 20 år siden.
> 100k kilometer for en bære- eller styrekugle er ikke meget, men ikke spor
> unormalt. De er efterhånden gået fra at være reservedele til at være
> sliddele.

Ligesom geometrien i undervognen er mere agressivt opsat på en alm. bil i
dag, end da var 10-15 år tilbage.
Jeg tror ikke at kvaliteten af bærekuglerne generelt er dårligere end for
10-15 år siden, der stilles blot større krav, både pga. vægt og øget krav
til køreegenskaber. Ligeledes har en gennemsnitsbil flere kræfter end for
10-15 år siden, igen noget der påvirker en masse komponenter i undervognen.


Mvh
Anders



jan@bygteknik.dk (10-09-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 10-09-07 15:26

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev :

>Ligesom geometrien i undervognen er mere agressivt opsat på en alm. bil i
>dag, end da var 10-15 år tilbage.

Huh?

>Jeg tror ikke at kvaliteten af bærekuglerne generelt er dårligere end for
>10-15 år siden, der stilles blot større krav, både pga. vægt og øget krav
>til køreegenskaber.

Når vi snakker om bærekugler ? me think not ;)

>Ligeledes har en gennemsnitsbil flere kræfter end for
>10-15 år siden, igen noget der påvirker en masse komponenter i undervognen.

Øehh Deri tager du vist ganske fejl - eller også er der sket noget
med definitionen af en gennemsnitsbil siden da

ok - bilerne er blevet federe, rent vægtmæssigt, men en snitbil i 90,
havde nu omkring de 85-100 hypper - intet er vist ændre der

vægten derimod - pfffff...


--
Jan_stevns

Anders Thorup (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 10-09-07 16:56


<jan@bygteknik.dk> wrote in message
news:tqkae35hoba6jmsghjnm8ndbcd7jjirqoc@dtext.news.tele.dk...
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev :
>
>>Ligesom geometrien i undervognen er mere agressivt opsat på en alm. bil i
>>dag, end da var 10-15 år tilbage.
>
> Huh?

Der er kraftigere camber(kender ikke lige det danske ord for det) på en
familiebil i dag i forhold til før, det giver større belastning på bl.a.
bærekuglerne. Fordelen er så forbedrede svingegenskaber.


>>Jeg tror ikke at kvaliteten af bærekuglerne generelt er dårligere end for
>>10-15 år siden, der stilles blot større krav, både pga. vægt og øget krav
>>til køreegenskaber.
>
> Når vi snakker om bærekugler ? me think not ;)

Næh, men det gør jeg

>
>>Ligeledes har en gennemsnitsbil flere kræfter end for
>>10-15 år siden, igen noget der påvirker en masse komponenter i
>>undervognen.
>
> Øehh Deri tager du vist ganske fejl - eller også er der sket noget
> med definitionen af en gennemsnitsbil siden da
>
> ok - bilerne er blevet federe, rent vægtmæssigt, men en snitbil i 90,
> havde nu omkring de 85-100 hypper - intet er vist ændre der

Det vil jeg nu ikke give dig ret i.

F.eks Opel Astra idag findes der kun 1 benzinmotor og 1 diesel som er på
under 100Hk, resten er over med topmodellens 240Hk. Det var man slet ikke i
nærheden af i 1990. Den mest solgte Corsa er en 1,2 benzin med 80Hk, i 1990
kunne man hvist kun få en eneste model af Corsa med mere end 80Hk.

Standard Vectra er en 1,8 med 140Hk. Den kan slet ikke fåes med en motor på
under 100Hk. I 1990 kunne man få Vectra med 1,6 75Hk eller 1,8 90Hk eller
2,0 115Hk eller 2,0 16V med 136Hk.

Det samme gør sig gældende med andre bilmodeller.

>
> vægten derimod - pfffff...
>

Yup, den er steget, men det er sikkerheden i bilerne heldigvis også.

Mvh
Anders



jan@bygteknik.dk (10-09-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 10-09-07 18:20

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev :

>Der er kraftigere camber(kender ikke lige det danske ord for det) på en
>familiebil i dag i forhold til før, det giver større belastning på bl.a.
>bærekuglerne. Fordelen er så forbedrede svingegenskaber.

Det er vist så minimal en forskel at det ikke betyder en hujende, for
holdbarheden.

Mon ikke er der den forøgede vægt der betyder noget ?

>Yup, den er steget, men det er sikkerheden i bilerne heldigvis også.

ok - jeg fik nok ikke uddyber "flere kræfter" på den rigtigt mente
måde - bilerne idag har måske flere hypper, men hk/kg forholdet er
nærmest det samme

Sår'n skulle den have været forstået

Sikkerheden er måske bedret - men på den anden side - man kan vel bare
lade være med at køre galt ;)


--
Jan_stevns

Frodo Nifinger (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 10-09-07 23:27

Anders Thorup wrote:
>
> Ligesom geometrien i undervognen er mere agressivt opsat på en alm.
> bil i dag, end da var 10-15 år tilbage.
> Jeg tror ikke at kvaliteten af bærekuglerne generelt er dårligere end
> for 10-15 år siden, der stilles blot større krav, både pga. vægt og
> øget krav til køreegenskaber. Ligeledes har en gennemsnitsbil flere
> kræfter end for 10-15 år siden, igen noget der påvirker en masse
> komponenter i undervognen.
>
Nu er en Citroen C3 HDI jo ikke ligefrem en sprinter af de vilde slags.
70 hk og 1025 kg.
Og vi har da ikke ligeefrem kørt race i den.
Dækmonteringen er standard.
Den ruller nogle kilometre til gengæld.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk



Anders Thorup (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 11-09-07 15:57


"> Nu er en Citroen C3 HDI jo ikke ligefrem en sprinter af de vilde slags.
> 70 hk og 1025 kg.
> Og vi har da ikke ligeefrem kørt race i den.
> Dækmonteringen er standard.
> Den ruller nogle kilometre til gengæld.
>

Nej, det kan du jo have ret i
Min betragtning var dog også mere generelt anlagt.

Tilbage til dit oprindelige spørgsmål.

Bærekuglerne på din bil har ikke holdt længe, men omvendt så er det den
slags reperationer der kan komme på en bil med 100Kkm på bagen.

Det er noget, der kan ske for de fleste bilmærker, og ikke så vidt jeg ved,
noget specielt citronsk.

Mvh
Anders



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste