/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ESP - Elektronisk stabilisering
Fra : Ole Nørretranders


Dato : 09-09-07 14:38

Hej,

Hvordan kan det være at ESP funktionen skal slås til med en knap på
instrumentbrættet i en Skoda Fabia.

Jeg læste på www.sikkertrafik.dk:
"ESP (Electronic Stability Program) hjælper dig med at holde bilen på vejen,
hvis du kommer ud i en situation, hvor vejgrebet ikke er som du regner med.

Hvis du f.eks. kommer ind i en kurve, hvor der er glat eller der f.eks.
ligger løs grus, vil bilen hjælpe dig med at styre rundt i kurven, ved
elektronsik at nedbremse et eller flere hjul."

Men så skal man jo forudse at man kommer ud for en situation hvor vejgrebet
ikke er som man regner med. Jeg kunne selvfølgelig også spørge om, hvorfor
man overhovedet nogensinde skulle slå ESP funktionen fra?

Med venlig hilsen
Ole



 
 
Lars [6710] (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 09-09-07 14:50

Ole Nørretranders skrev:
> Hej,
>
> Hvordan kan det være at ESP funktionen skal slås til med en knap på
> instrumentbrættet i en Skoda Fabia.
>
>
Hvorfor tror du at knappen er til at slå funktionen til med ?
Den anvendes til at deaktivere ESP hvis du har lyst til det.
Efter deaktivering kan du se symbolet i instrument bordet.




--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Thomas Jørgensen (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 09-09-07 15:00

Ole Nørretranders wrote:
> Hej,
>
> Hvordan kan det være at ESP funktionen skal slås til med en knap på
> instrumentbrættet i en Skoda Fabia.

Hvor tit kører du så med den "slået til" ? :)

-Thomas

F.Syndergaard (09-09-2007)
Kommentar
Fra : F.Syndergaard


Dato : 09-09-07 15:36

Jeg er nysgerrig.
Og spørger på Oles vegne:
Når det er så skide godt at køre med, hvorfor kan det så slås fra?
--
MVH.
Finni
"Ole Nørretranders" <o_noerretranders@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46e3f741$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Hvordan kan det være at ESP funktionen skal slås til med en knap på
> instrumentbrættet i en Skoda Fabia.
>
> Jeg læste på www.sikkertrafik.dk:
> "ESP (Electronic Stability Program) hjælper dig med at holde bilen på
> vejen, hvis du kommer ud i en situation, hvor vejgrebet ikke er som du
> regner med.
>
> Hvis du f.eks. kommer ind i en kurve, hvor der er glat eller der f.eks.
> ligger løs grus, vil bilen hjælpe dig med at styre rundt i kurven, ved
> elektronsik at nedbremse et eller flere hjul."
>
> Men så skal man jo forudse at man kommer ud for en situation hvor
> vejgrebet ikke er som man regner med. Jeg kunne selvfølgelig også spørge
> om, hvorfor man overhovedet nogensinde skulle slå ESP funktionen fra?
>
> Med venlig hilsen
> Ole
>



TDN (09-09-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 09-09-07 15:46


"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:46e40496$0$27702$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg er nysgerrig.
> Og spørger på Oles vegne:
> Når det er så skide godt at køre med, hvorfor kan det så slås fra?
> --
> MVH.
> Finni
> "Ole Nørretranders" <o_noerretranders@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46e3f741$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Hej,
>>
>> Hvordan kan det være at ESP funktionen skal slås til med en knap på
>> instrumentbrættet i en Skoda Fabia.
>>
>> Jeg læste på www.sikkertrafik.dk:
>> "ESP (Electronic Stability Program) hjælper dig med at holde bilen på
>> vejen, hvis du kommer ud i en situation, hvor vejgrebet ikke er som du
>> regner med.
>>
>> Hvis du f.eks. kommer ind i en kurve, hvor der er glat eller der f.eks.
>> ligger løs grus, vil bilen hjælpe dig med at styre rundt i kurven, ved
>> elektronsik at nedbremse et eller flere hjul."
>>
>> Men så skal man jo forudse at man kommer ud for en situation hvor
>> vejgrebet ikke er som man regner med. Jeg kunne selvfølgelig også spørge
>> om, hvorfor man overhovedet nogensinde skulle slå ESP funktionen fra?
>>
>> Med venlig hilsen
>> Ole
>>
>
>

Det er vel hvis du skal lege en vinterdag på f.eks en glat parkeringsplads,
køre på køreteknisk anlæg og prøve forskellen, køre rally på en privat
skovvej eller andre steder hvor man ikke har lyst til at bilen retter op
automatisk.

Mvh
Thomas


Lars [6710] (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 09-09-07 15:47

F.Syndergaard skrev:
> Jeg er nysgerrig.
> Og spørger på Oles vegne:
> Når det er så skide godt at køre med, hvorfor kan det så slås fra?

Fordi det ikke er til nogen hjælp hvis du f.eks er kørt fast i sneen og
ligesom vil rykke bilen fri.
Eller hvis du gerne vil "Gnave" igennem sneen for at få bid.
I disse situationer sætter antispin (Som i hvertfald i SKODA er en
integreret del af ESP tingen )ind og bremser hjulet der spinner, og så
kan man jo ikke gøre så meget.

Eller kort fortalt er det rart at have mulighedn for at slå det fra hvis
man har en situation hvor man IKKE vil have elektronikken til at
bestemme :.-)

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Martin Johansen [600~ (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-09-07 15:56


>Eller kort fortalt er det rart at have mulighedn for at slå det fra hvis
>man har en situation hvor man IKKE vil have elektronikken til at
>bestemme :.-)

Jep.. jeg havnede ihvertfald i en situation i vinters hvor jeg var
glad for ESP'en kunne slås fra på SUV'en. Havnede i et par ishuller
med begge hjulpar og ESP'en gik amok bare jeg tænkte på, at røre
speederen.. så den måtte deaktiveres og så kunne jeg rokke frem og
tilbage til jeg havde inerti nok til, at "hoppe" op..

Og så må vi ikke glemme de situationer hvor der står "leg" på den
næste halve tankfuld

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Lars [6710] (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 10-09-07 09:39

Martin Johansen [6000] skrev:

>
> Og så må vi ikke glemme de situationer hvor der står "leg" på den
> næste halve tankfuld
>
Det er jo nærmest den aller vigtigste årsag

Mvh

Lars

Henning (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 09-09-07 16:00

On Sun, 9 Sep 2007 16:36:27 +0200, "F.Syndergaard"
<finnis@post.tele.dk> wrote:

>Jeg er nysgerrig.
>Og spørger på Oles vegne:
>Når det er så skide godt at køre med, hvorfor kan det så slås fra?

Bl.a. i glat føre på lige vej - bilen er nemmere at styre uden.

Leonard (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 09-09-07 16:11

On Sun, 09 Sep 2007 16:59:45 +0200, Henning wrote:

>>Når det er så skide godt at køre med, hvorfor kan det så slås fra?
>
> Bl.a. i glat føre på lige vej - bilen er nemmere at styre uden.

Nej, på en lige vej vil ESP netop være nyttig i glat føre, da den
hjælper bilen til at fortsætte ligeud.
Din sætning minder meget om den med at "man" kan bremse bedre uden ABS.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

KMH (09-09-2007)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 09-09-07 19:27


"Ole Nørretranders" <o_noerretranders@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46e3f741$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Hvordan kan det være at ESP funktionen skal slås til med en knap på
> instrumentbrættet i en Skoda Fabia.
>
> Jeg læste på www.sikkertrafik.dk:
> "ESP (Electronic Stability Program) hjælper dig med at holde bilen på
vejen,
> hvis du kommer ud i en situation, hvor vejgrebet ikke er som du regner
med.
>
> Hvis du f.eks. kommer ind i en kurve, hvor der er glat eller der f.eks.
> ligger løs grus, vil bilen hjælpe dig med at styre rundt i kurven, ved
> elektronsik at nedbremse et eller flere hjul."
>
> Men så skal man jo forudse at man kommer ud for en situation hvor
vejgrebet
> ikke er som man regner med. Jeg kunne selvfølgelig også spørge om, hvorfor
> man overhovedet nogensinde skulle slå ESP funktionen fra?
>
> Med venlig hilsen
> Ole
>
>

af en eller anden årsag hænger ESP og antispind sammen.....??!
så kanppen slår ikke kun ESP fra men også antispind.
Men der er helt klart situationer hvor begge systemer er til mere gene end
gavn. et eks. kunne være forcering af større mængder sne / driver. eller
andre situationer hvor det mest handler om at holde skuden i bevægelse for
at undgå fastkøring.

Kim



KMH (09-09-2007)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 09-09-07 19:32


"KMH" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:46e43af0$0$2963$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Ole Nørretranders" <o_noerretranders@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46e3f741$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Hvordan kan det være at ESP funktionen skal slås til med en knap på
> > instrumentbrættet i en Skoda Fabia.
> >
> > Jeg læste på www.sikkertrafik.dk:
> > "ESP (Electronic Stability Program) hjælper dig med at holde bilen på
> vejen,
> > hvis du kommer ud i en situation, hvor vejgrebet ikke er som du regner
> med.
> >
> > Hvis du f.eks. kommer ind i en kurve, hvor der er glat eller der f.eks.
> > ligger løs grus, vil bilen hjælpe dig med at styre rundt i kurven, ved
> > elektronsik at nedbremse et eller flere hjul."
> >
> > Men så skal man jo forudse at man kommer ud for en situation hvor
> vejgrebet
> > ikke er som man regner med. Jeg kunne selvfølgelig også spørge om,
hvorfor
> > man overhovedet nogensinde skulle slå ESP funktionen fra?
> >
> > Med venlig hilsen
> > Ole
> >
> >
>
> af en eller anden årsag hænger ESP og antispind sammen.....??!
> så kanppen slår ikke kun ESP fra men også antispind.
> Men der er helt klart situationer hvor begge systemer er til mere gene end
> gavn. et eks. kunne være forcering af større mængder sne / driver. eller
> andre situationer hvor det mest handler om at holde skuden i bevægelse for
> at undgå fastkøring.
>
> Kim
>
>

Læser lige HELE tråden næste gang før jeg skriver et (overflødigt) indlæg

Kim



Lars [6710] (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 10-09-07 07:33

KMH skrev:

> Læser lige HELE tråden næste gang før jeg skriver et (overflødigt) indlæg
>
> Kim
>
>


mvh

Lars

Ole Nørretranders (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Ole Nørretranders


Dato : 10-09-07 21:56

"Lars [6710]" <lars@horXXXXlyck.dk> wrote in message
news:46e4e44d$0$67277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> KMH skrev:
>
>> Læser lige HELE tråden næste gang før jeg skriver et (overflødigt) indlæg
>>
>> Kim
>>
>>
>
>
> mvh
>
> Lars

Tak for alle de gode svar. Jeg har lige købt en brugt Skoda Fabia Combi, som
jeg henter på torsdag. Så jeg var bare lidt nysgerrig efter at vide hvordan
den store knap midt på instrumentbrættet, mærket ESP, virker.

MVH
Ole



Klaus D. Mikkelsen (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-09-07 22:22

"Ole Nørretranders" skriver:
>
> Tak for alle de gode svar. Jeg har lige købt en brugt Skoda Fabia Combi, som
> jeg henter på torsdag. Så jeg var bare lidt nysgerrig efter at vide hvordan
> den store knap midt på instrumentbrættet, mærket ESP, virker.

Man trykker på den og så kommer der lys i den......

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Christian B. Andrese~ (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-09-07 11:19

On 9 Sep., 16:56, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Eller kort fortalt er det rart at have mulighedn for at slå det fra hvis
> >man har en situation hvor man IKKE vil have elektronikken til at
> >bestemme :.-)
>
> Jep.. jeg havnede ihvertfald i en situation i vinters hvor jeg var
> glad for ESP'en kunne slås fra på SUV'en. Havnede i et par ishuller
> med begge hjulpar og ESP'en gik amok bare jeg tænkte på, at røre
> speederen.. så den måtte deaktiveres og så kunne jeg rokke frem og
> tilbage til jeg havde inerti nok til, at "hoppe" op..

Samme situation strandede en Peugoet 307'er i vejen uenfor vortes
ejendom i snestormen.
Den hang på maven i 1. drive.
Jeg var ude for at hjælpe ham, brugte ca. 1 time uden held. Den har
ESP men jeg kunne ikke finde ud af at slå den fra og han havde næsten
lige købt bilen og havde ikke inst. bogen med.
Han lkånte en skovl og et træktov og så gravede han løs indtil konen
kom.
Og jeg havde ikke købt traktor på det tidspunkt.
Nu da jeg har fået købt mig en traktor vil jeg påstå at jeg kan komme
frem når alle alm. biler og de fleste 4x4 giver op.
Der skal være meget sne for at det pakker under en traktor med
spærredifferentiale

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


rune.larsen@gmail.co~ (13-09-2007)
Kommentar
Fra : rune.larsen@gmail.co~


Dato : 13-09-07 11:40

On Sep 9, 8:26 pm, "KMH" <n...@spam.dk> wrote:

> af en eller anden årsag hænger ESP og antispind sammen.....??!
> så kanppen slår ikke kun ESP fra men også antispind.

Ja, men lidt afhængigt af bilmærke.
BMW's DSC-system kan slåes fra i to trin, hvor det første slår først
antispinnet fra, og det andet slår DSC helt fra.

Det virker forøvrigt forrygende godt, DSC. Det fik en grundig test i
vinters
Jeg vil helst ikke ha en bil uden fremover.

/Rune


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste