logning af alt trafik
Fra : joke

Dato : 11-09-07 17:29

Hej

Findes der et program der kan logge alle data der kommer igennem en computer

Det skal bruges til logning af data på hotelværelser.

De løsninger der kan fåes er temmelig dyre pr. måned når hotellet har valgt
at det ikke skal koste noget at komme på nettet.

Vi har kablet netværk så forestiller mig at man indkøber 1 stk. router pr.
værelse der opsættes med eget net og fast ip på wan.

de kobles så til en samlet router der smider der smider det over i
computeren med programmet der så sender det videre ud på nettet og logger at
f.eks. router 192.xxx.xxx.xxx har været inde på xxx.xxx.xxx.xxx den et eller
andet kl et eller andet.

Den skal kunne håndtere en databasefil med 1 års trafik gemt, så det er nemt
at søge.

Nogen forslag til et program, nå ja vi ender nok i omkring 40 værelser men
det er langt fra alle der bruger nettet

Hilsen

Johnny

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 11-09-07 17:36

joke wrote:
> [...]
> at søge.
>
> Nogen forslag til et program, nå ja vi ender nok i omkring 40 værelser men

Opsæt en lille cisco firewall (asa), sæt den til at logge trafikken til
en syslog server. Så logger den de ting, med lidt opsætning, der kræves
i antiterror pakken. asa firewalls fås i mange størrelse og de små
koster ikke specielt meget.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-07 18:34

On Tue, 11 Sep 2007 18:35:32 +0200, "Lasse B. Jensen"
<devnull@gymer.dk> wrote:

> Opsæt en lille cisco firewall (asa), sæt den til at logge trafikken
> til en syslog server. Så logger den de ting, med lidt opsætning, der
> kræves i antiterror pakken.

Hvordan vil du gøre den logning personhenførbar? Du skal med logning
kunne vise direkte tilbage fra noget bestemt trafik til en specifik
IP-adresse til en bestemt person.

-A

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-09-07 08:11

joke wrote:
> Nogen forslag til et program, nå ja vi ender nok i omkring 40 værelser men
> det er langt fra alle der bruger nettet

Jeg ville vælge en Linuxkasse med to interfaces. Et mod internettet og
et med VLAN's ud mod hotelværelserne. Logging til en tekstfil
burde være nok, ellers må du definere "nemt at søge i" (jeg syntes at
kigge en logfil igennen vha. vi editoren er nemt).

Det burde kunne gøres rimeligt billigt.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-09-07 08:43

> burde være nok, ellers må du definere "nemt at søge i" (jeg syntes at
> kigge en logfil igennen vha. vi editoren er nemt).

Evt. kan man tænke lidt rotering ind over så man ikke står med en 40GB
stor textfil efter en måned.

Thomas
--
My operat~1 system unders~1 long filena~1 , does yours?

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 12-09-07 16:35

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> burde være nok, ellers må du definere "nemt at søge i" (jeg syntes at
> kigge en logfil igennen vha. vi editoren er nemt).

Grunden til at ikke anbefalede en linux kasse er vedligeholdelsen.
Desuden har man langt bedre understøttelse af f.eks. pptp, sip og flere
andre protokoller, som jeg mener er relevante for at have netværk på et
hotel. Prisen for en lille asa 5505 er ca 3700 så hut jeg visker, så det
er jo ikke det vilde.

Jeg anvender iptelefon og ofte vpn når jeg er ude, så kan jeg arbejde
som var jeg hjemme eller på min arbejdsplads.

/Lasse