XHTML + <frameset frameborder="0" ...
Fra : Allan Unnerup

Dato : 09-09-07 11:32

Jeg er nybegynder ud i XHTML

Jeg har i min gamle index.html en kodelinie, der ser ud som følger:

<frameset frameborder="0" framespacing="0" border="0" rows="*,0">

Hvad er XHTML-ækvivalenten?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-09-07 15:59

> <frameset frameborder="0" framespacing="0" border="0" rows="*,0">
>
> Hvad er XHTML-ækvivalenten?

Ingen.
Frames findes vist slet ikke i xHTML-standarden.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-09-07 18:50

Philip Nunnegaard skrev:

> Ingen.
> Frames findes vist slet ikke i xHTML-standarden.

Det er ikke noget jeg vil anbefale, men faktisk
findes der følgende dokumenttypedeklaration:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

Et frameset som ovenstående med en usynlig frame
har jeg en gang i tidernes morgen brugt til et
tidsstyret "slideshow" af websider til nogle
informationskiosker.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-07 20:16

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Et frameset som ovenstående med en usynlig frame
> har jeg en gang i tidernes morgen brugt til et
> tidsstyret "slideshow" af websider til nogle
> informationskiosker.

Problemet er bare, at det ikke er valid kode at gøre frame-rammerne usynlige
ved at definere det på frameset-tagget - og definerer man det korrekt på
frame-taggene, vil det altid efterlade en smal stribe med browserens
defaulte baggrundsfarve.

Jeg vil foreslå, at Allan glemmer alt om frames og i stedet inkluderer de
påtænkte hjælpesider (menu, topbar) med ssi:

http://html-faq.dk/2009.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 15-09-07 20:01

> Jeg vil foreslå, at Allan glemmer alt om frames og i stedet inkluderer de
> påtænkte hjælpesider (menu, topbar) med ssi:

Begrundelsen for at benytte frames er følgende:
http://www.levonline.com/support/support.php?article_id=281

Jeg har en index-html liggende i roden, men hos Levonline, som er min
udbyder, ligger min "rigtige" applikation i ~/app/index.jsp

Jeg skal derfor have brugerne redirected fra index.html til ~/app/index.jsp.

MEN, da jeg er ved at eksperimentere med XHTML, søger jeg alternativer.

Jeg har ikke benyttet ssi før, så jeg ved ikke om det er det rette
alternativ.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-09-07 20:52

Allan Unnerup skrev:

> Begrundelsen for at benytte frames er følgende:
> http://www.levonline.com/support/support.php?article_id=281

Jeg vil nærmest kalde det en dårlig undskylding

> Jeg har en index-html liggende i roden, men hos
> Levonline, som er min udbyder, ligger min "rigtige"
> applikation i ~/app/index.jsp

Kan du ikke give et link til din side, så vi kan se hvad
det drejer sig om?

> Jeg skal derfor have brugerne redirected fra
> index.html til ~/app/index.jsp.

Det kan laves på flere måder, se
http://html-faq.dk/1013.asp

> Jeg har ikke benyttet ssi før, så jeg ved ikke om det
> er det rette alternativ.

Ligger siden ikke på et domænenavn, som du selv er
i stand til at styre?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 17-09-07 20:46

> Jeg vil nærmest kalde det en dårlig undskylding

Jeg forstår ikke din kommentar.
Jeg leder jo netop efter en anden måde at gøre det på.

> Kan du ikke give et link til din side, så vi kan se hvad
> det drejer sig om?

Så gerne:
www.udkik.dk

> Det kan laves på flere måder, se
> http://html-faq.dk/1013.asp

Jeg har valgt ikke at benytte
fordi mange (der påstår at have forstand på den slags) anfører, at
søgemaskiver ikke bryder sig om dette.

Jo delvis.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-09-07 23:17

On Mon, 17 Sep 2007 21:46:19 +0200, "Allan Unnerup" <alu@udkik.dk>
wrote:

>www.udkik.dk

>Jeg har valgt ikke at benytte

Ergo vil du bruge noget serverside, hvilket du ikke kan med .html-filer.
Ergo er du stuck - medmindre:
- du er på en Apache-server, hvor du kan bruge .htaccess
- du ikke behøver omdirigere fra index.html, men evt. fra en anden
default-fil, som fx default.asp eller noget .php

>fordi mange (der påstår at have forstand på den slags) anfører, at
>søgemaskiver ikke bryder sig om dette.

Jeg skal ikke kunne sige, om søgemaskinberne er mindre glade for
clientside-refresh end andre former for omdirigering. Egentlig er det
vel selve omdirigeringen, der er problemet - ?

For brugeren er det selvfølgelig mindst problematisk, at det sker på
serveren, end at man skal venstre på en ekstra runde mellem klient og
server.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Unnerup

Dato : 17-09-07 23:31

> [...]
> - du ikke behøver omdirigere fra index.html, men evt. fra en anden
> default-fil, som fx default.asp eller noget .php

Jeg benytter Java på serveren, men problemet er, at det ikke kan ligge i
roden i den opsætning, som Levonline har valgt. Ellers ville jeg have
foretrukket en index.jsp i roden. Det er derfor, at jeg har en index.html,
der er en frame til ~/app/index.jsp

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-09-07 00:17

On Tue, 18 Sep 2007 00:31:19 +0200, "Allan Unnerup" <alu@udkik.dk>
wrote:

> [...]
>roden i den opsætning, som Levonline har valgt. Ellers ville jeg have
>foretrukket en index.jsp i roden. Det er derfor, at jeg har en index.html,

Ja, og du vil gerne af med rammen, ikke?
Så fjern index.html og lav en default-fil i et serverside-sprog, som
serveren forstår og lad den omdirigere.

Default-filer kan sættes op på serveren i den rækkefølge, de skal vises.
På min hedder de fx:
1. Default.htm
2. Default.asp
3. index.htm
4. Default.aspx

Hvis nr. 1 findes, vil den tage denne, uanset om de andre eksisterer.
Hvis nr. 1 ikke findes, vil den kigge efter den næste osv.

Så eftersom du ikke skal bruge index.html til noget, så fjern den og
brug i stedet en serverside-fil (PHP, JSP elelr andet) til at
omdirigere.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Unnerup

Dato : 18-09-07 20:22

> [...]
>
> Så eftersom du ikke skal bruge index.html til noget, så fjern den og
> brug i stedet en serverside-fil (PHP, JSP elelr andet) til at

Når det nu er muligt i HTML, havde jeg bare forventet, at det også var
muligt i XHTML evt. sammen med CSS.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-09-07 07:41

On Tue, 18 Sep 2007 21:22:08 +0200, "Allan Unnerup" <alu@udkik.dk>
wrote:

>Når det nu er muligt i HTML, havde jeg bare forventet, at det også var
>muligt i XHTML evt. sammen med CSS.

Øh, nu forstår jeg ikke, hvad du mener.
Hvad er det, du mener er muligt i HTML, men ikke XHTML?

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Unnerup

Dato : 23-09-07 12:27

> Øh, nu forstår jeg ikke, hvad du mener.
> Hvad er det, du mener er muligt i HTML, men ikke XHTML?

Ikke for at gentage mig selv, men mit initielle spørgsmål lød:

Nu har jeg kikket, og...

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-07 17:02

Allan Unnerup wrote:

> [...]
> "Jeg har i min gamle index.html en kodelinie, der ser ud som følger:
> <frameset frameborder="0" framespacing="0" border="0" rows="*,0">

Der er ikke nogen ækvivalent, for det er ikke valid kode hverken i html
eller xhtml. Både frameborder og framespacing skal i begge tilfælde sættes
på frame og ikke på frameset.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 23-09-07 19:10

> Der er ikke nogen ækvivalent, for det er ikke valid kode hverken i html
> eller xhtml. Både frameborder og framespacing skal i begge tilfælde sættes
> på frame og ikke på frameset.

TAK!!!
Endelig <et dybt suk>.
Nu fungerer det uden fejl i W3C XHTML 1.1 validator.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-09-07 23:37

Allan Unnerup skrev:

> Jeg forstår ikke din kommentar.

Et af de største problemer med frames er at der
altid bare står http://www.udkik.dk/ i adresselinjen.

Skal jeg fortælle en ven om et bestemt sted på din
side, skal jeg forklare: Klik på Motorbase => Honda
=> Honda BF50 LRTD, hvor jeg uden frames bare
kan sende
http://www.udkik.dk/app/motorshow.jsp?id=Honda+BF50+LRTD
til ham.

> Jeg leder jo netop efter en anden måde at gøre det
> på.

Så vil jeg forslå at du fjerner din frame og laver en redirect
til /app-mappen, så kører det jo

> Jeg har valgt ikke at benytte
> fordi mange (der påstår at have forstand på den slags)
> anfører, at søgemaskiver ikke bryder sig om dette.

Søgemaskinerne finder jo i forvejen det der ligger i
/app-mappen - du har jo links til denne mappe.

> Jo delvis.

Hvorfor kun delvis? Det er dit domænenavn, og du burde
have fuld adgang til at lægge alt i roden, og dermed
undgå /app-mappen.

Var det mig der blev præsenteret for et metode hvor jeg
bliver foreslået at benytte frames, for at bøde på en så
ringe en løsning, ville jeg skifte webhotel lige med det
samme.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 17-09-07 23:48

> Hvorfor kun delvis? Det er dit domænenavn, og du burde
> have fuld adgang til at lægge alt i roden, og dermed
> undgå /app-mappen.

Jeg kan godt lægge index.jsp i rodmappen, men konsekvensen af det valg er,
at jeg så - ifølge Levonline - ikke også kan køre fx CGI-scrips. Jeg er da
bundet 100% til Java og det ønsker jeg ikke at være.

Det skulle være fordi Levonline benytter Tomcat.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-09-07 00:13

Allan Unnerup skrev:

> Jeg kan godt lægge index.jsp i rodmappen, men
> konsekvensen af det valg er, at jeg så - ifølge
> Levonline - ikke også kan køre fx CGI- scrips.

Hm, det kan man da på alle andre webhoteller.

> Jeg er da bundet 100% til Java og det ønsker jeg
> ikke at være.

Endnu en grund til at finde noget andet. Jeg har
brugt Azero de sidste 8 år, også til mine kunder,
det kører bare upåklageligt, og med en god service.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-09-07 00:25

On Tue, 18 Sep 2007 01:12:35 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Endnu en grund til at finde noget andet. Jeg har
>brugt Azero de sidste 8 år, også til mine kunder,
>det kører bare upåklageligt, og med en god service.

Understøtter de JSP?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-09-07 01:30

Jørn Andersen skrev:

> Understøtter de JSP?

Var det ikke det han ville være fri for?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 18-09-07 20:15

> Var det ikke det han ville være fri for?

Nej, der sidder 4.
Jeg er nemlig begyndt forfra på historien.

Det er frames, jeg vil være fri for.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-09-07 21:42

Allan Unnerup skrev:

> Det er frames, jeg vil være fri for.

Dem er jeg også helst fri for

Det var vist derfor jeg misforstod dig.

Prøv lige at lægge dette ind i din index.html

i stedet for dit frameset - det er jo kun denne ene
side du skal rette på indtil videre.

Senere skal du så have skiftet !doctype på alle
siderne (den nuværende udløser quirks mode) og
have rettet nogle småfejl.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 23-09-07 12:31

> Prøv lige at lægge dette ind i din index.html

> i stedet for dit frameset - det er jo kun denne ene
> side du skal rette på indtil videre.

Jeg har tænkt tanken, men efter sigende følger de fleste søgemaskiner ikke
den slags. Det er min eneste grund til ikke at benytte den teknik.

> Senere skal du så have skiftet !doctype på alle
> siderne (den nuværende udløser quirks mode) og
> have rettet nogle småfejl.

Jer er i fuld gang
Se min testside her:
www.yachtdatabase.com

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-09-07 20:59

> Det er ikke noget jeg vil anbefale, men faktisk
> findes der følgende dokumenttypedeklaration:
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

Så blev jeg så meget klogere.
Havde ellers lige læst, at target-atributten ikke længere var valid xHTML
(eller i hvert fald på vej ud), og uden target ingen frames.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-09-07 21:28

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev :

>Havde ellers lige læst, at target-atributten ikke længere var valid xHTML
>(eller i hvert fald på vej ud), og uden target ingen frames.

I strict (x)html er target ikke tilladt. men i loose html og i
transitional xhtml er det.

Men det er korrekt, at det er på vej ud (deprecated).

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)