CSS
Fra : jopa

Dato : 09-09-07 10:34

Nogen der lige gider tyde dette for mig
Har nok stirret mig blind på det.

Parse Error - *html column{width:220px;}

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-09-07 11:45

jopa skrev:
> Nogen der lige gider tyde dette for mig
> Har nok stirret mig blind på det.
>
> Parse Error - *html column{width:220px;}

Meningsløst sludder:

Alle column-elementer som er børn af
html-elementet skal have en bredde på
220 pixel.

Der er intet element, der hedder column.
Html-markøren har kun to børn, nemlig head og
body.

Man kunne gætte på at der skulle
stå
* html #column {width:220px;}
som giver mening i IE5 og IE6.
Se herom artiklen
http://webdesign101.dk/ie7/csshacks.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : jopa

Dato : 09-09-07 12:05

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Meningsløst sludder:

Tak Jørgen

> Man kunne gætte på at der skulle
> stå
> * html #column {width:220px;}

Jo men det validerer ej heller så jeg har slettet linien.
Nu validerer CSS, og funker i FF og IE 6 så det er ok.
ps det er blot et delvist hjemmebrygget CMS jeg sidder og roder med, og har
"stjålet" stylet, og tilpasset det

Takker

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Thrane

Dato : 09-09-07 13:52

"jopa" <admin@jp-web.invalid> wrote in message
> ps det er blot et delvist hjemmebrygget CMS jeg sidder og roder med, og
> har "stjålet" stylet, og tilpasset det

Findes der andre metoder?

--
Thrane

Fra : Peter Vesth

Dato : 09-09-07 15:54

Thrane wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Findes der andre metoder?

Hej Thrane

Du har ret. En af de vigtigste funktioner i hele virksomheden, er copy/paste.
I og med, at vi taler om rimelige open sources, så kan man godt tillade sig
at copy/paste. Og sådan skal det da være, eller hvad? Der er ingen grund til,
at vi alle sidder og opfinder "de dybe tallerkener"!

Mvh.

Peter Vesth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thrane

Dato : 09-09-07 16:28

"Peter Vesth" <peter_vesth@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> til,
> at vi alle sidder og opfinder "de dybe tallerkener"!

Selvfølgelig skal det være sådan...
Min kommentar var fuldt ud ment som sjov!

--
Thrane

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-09-07 15:54

Thrane skrev:

> Findes der andre metoder?

Den artikel jeg refererer til skulle faktisk
forestille at være en gennemgang af de metoder
man sædvanligvis bruger til at lave CSS-filtre
til IE5 og IE6, og som nu pga IE7 er suspekte.

Min foretrukne metode er nu at bruge
Microsoft betingede kommentarer, jf. artiklen:
http://webdesign101.dk/artikler/conditionalcomments.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Vesth

Dato : 09-09-07 16:26

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> til IE5 og IE6, og som nu pga IE7 er suspekte.
>
> Min foretrukne metode er nu at bruge
> Microsoft betingede kommentarer, jf. artiklen:

Hej Jorgen

Ja, og det gør ikke noget, at man henviser til kildekoden i en
copy/pastesituation. Og jeg ville blive meget glad, hvis du, som
jeg, ville kæmpe for, at man får én egentlig browser, som er ens
for alle, sådan at vi ikke skal sidde og kode efter, jeg ved ikke
hvor mange browsere. Altså en tilretning af browsere, også usb og
you name it! Det lykkedes da med overgangen til vhs på
videoområdet. Fremstillingsvirksomhederne må til at arbejde
sammen, om en fornuftig tilkobling til folks pc'ere, og hvis de
vil konkurrere, så må det være på produktet, ikke på tilkobling.
Det samme mener jeg, skal gælde browsere.

Med venlig hilsen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-09-07 17:30

On 09 Sep 2007 15:26:01 GMT, Peter Vesth <peter_vesth@hotmail.com>
wrote:

>Og jeg ville blive meget glad, hvis du, som
>jeg, ville kæmpe for, at man får én egentlig browser, som er ens
>for alle, sådan at vi ikke skal sidde og kode efter, jeg ved ikke
>hvor mange browsere.

Det lyder for mig som en forkert vej at gå. Der er browsere - eller
"User Agents" for at tage et bredere kig - til mange forskellige formål:
Til at kigge på standard-PC'er, på PDA'er, mobiltelefoner osv. - og til
at høre for bline og svagtseende - og til forskellige former for
data-indsamling (fx søgemaskiner) osv.

Det giver for mig mere mening at kræve, at de browsere der opfylder
disse forskellige behov er standard-overholdende. Så er der fri adgang
(for dem der har evner og ressourcer) til at udvikle forskellige "User
Agents", som bedst muligt opfylder de skiftende behov.

Man kan selvfølgeig rejse et stort spørgsmålstegn ved, hvem der
bestemmer standarderne - og hvem der har ressourcerne til at udvikle og
markedsføre browsere. Men det er en lidt anden snak.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-09-07 18:42

Peter Vesth skrev:

> [...]
> jeg, ville kæmpe for, at man får én egentlig browser, som er ens
> for alle, sådan at vi ikke skal sidde og kode efter, jeg ved ikke

Som Jørn Andersen allerede har antydet er det
den forkerte kamp, du efterlyser. Den rigtige
kamp er for at softwarehusenes programmer overholder
de standarder, de selv har været med til at
vedtage i W3C, ECMA og ISO. Og den kamp blev der
blæst til allerede i 1998, jf.
http://www.webstandards.org/

Og det er ikke Microsoft der længere
er skurken, men Apple, jf. iPhones
browser der siges at være den /mindst/
standardoverholdende browser siden 2000.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Vesth

Dato : 09-09-07 19:23

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Tak for svarene, Jørn og Jørgen, jeg tror også på, at softwarehusene
må til at tænke standard ind i deres browsere. Det er jo lidt af den
vej jeg efterlyser. En standardiseret standart ville gøre livet
nemmere for os der forsøger at give koder. Jeg har også en ide om,
hvem der ikke kan finde standard, og er enig med jer om, at det ikke
er Microsoft der lige nu er den store skurk.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-07 20:26

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Og det er ikke Microsoft der længere
> er skurken, men Apple, jf. iPhones
> browser der siges at være den /mindst/
> standardoverholdende browser siden 2000.

Så er det da et held for web-udviklerne, at iPhones ikke er
markedsdominerende som IE. Det burde alt andet lige tvinge folkene hos Mac
til at tænke tingene igennem en gang mere, hvis deres produkt ikke skal
udvikle sig til et (for dem selv) kostbart flop.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-09-07 20:43

> [...]
> til at tænke tingene igennem en gang mere, hvis deres produkt ikke skal
> udvikle sig til et (for dem selv) kostbart flop.

Med mindre Apple føler sig så sikre på tronen på dét marked, at de tror, at
de kan tillade sig at sætte sine egne standarder.