Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Focal plane shutter info i EXIF data
Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 10:39

Gemmer EOS 400D info om anvendelse af "Focal plane shutter" (high-speed
sync.) i EXIF data i RAW filerne? Den anvendte flash er en 580EX version 1
og 400D firmware=1.0.4

Jeg ønsker at kunne se om focal plane shutter var "on eller" off på et
givent billede som er taget med 1/100 sec.

Mvh.
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 10:47

Jeg mener selvfølgelig "focal plane flash" og ikke "focal plane shutter"...
sorry.

Mvh.
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 10:55

.... hvilket leder mig til næste spørgsmål:

Er high-speed sync. kun aktivt når lukkertiden er hurtigere end kameraets
x-speed? Kan jeg fx. tage et billede på 1/60 og have flashen til at lyse
hele perioden på 1/60. Eller skal jeg op på fx. 1/500 før det træder i
kraft?

400D har vist x-speed på 1/250 hvis jeg husker rigtigt.

Mvh.
Anja

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-09-07 11:37

Truntes Mor skrev:
> [...]
> kameraets x-speed? Kan jeg fx. tage et billede på 1/60 og have flashen
> til at lyse hele perioden på 1/60. Eller skal jeg op på fx. 1/500 før

Hvofor tror du high speed sync har nogen effekt hvis du kører under
x-sync tiden? Så vidt jeg ved er der åbent til hele billedet ved
lukketider op til x-sync.

> 400D har vist x-speed på 1/250 hvis jeg husker rigtigt.

Det er "kun" 1/200 ifølge
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page2.asp

-thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 12:22

> Hvofor tror du high speed sync har nogen effekt hvis du kører under x-sync
> tiden? Så vidt jeg ved er der åbent til hele billedet ved lukketider op
> til x-sync.

Effekten skulle være at lyset i flashen er tændt i 1/60 sekund i stedet for
i 1/100000 sekund. Dermed skulle der ved anvendelse af high-speed sync. være
mulgihed for at undgå at "stoppe" bevægelse i modsætning til normal flash
hvor bevægelsen stoppes.

Spørgsmålet går altså på om firmwaren automatisk slår funktionen fra når
lukkertiden er længere end x-sync som er 1/200 på det pågældende kamera.

Funktionen ønskes anvendt ved 1/60 eller 1/100 for netop at "udtvære"
bevægelse ved samtidig anvendelse af fill flash.

Mvh.
Anja

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-09-07 14:06

> [...]
> for i 1/100000 sekund. Dermed skulle der ved anvendelse af high-speed
> sync. være mulgihed for at undgå at "stoppe" bevægelse i modsætning til

Jeg mener ikke du kan styre hvor lang tid lyset er tændt men kun hvor
kraftigt det lyser.

> Spørgsmålet går altså på om firmwaren automatisk slår funktionen fra når
> lukkertiden er længere end x-sync som er 1/200 på det pågældende kamera.

Der er ikke noget at slå fra. Under 1/200 bliver flashen fyret af når
lukkeren er helt åben.

> Funktionen ønskes anvendt ved 1/60 eller 1/100 for netop at "udtvære"
> bevægelse ved samtidig anvendelse af fill flash.

1/60 og 1/100 er rimelig hurtigt, jeg har for nyligt taget billeder af
nogle gocarts og fik fine billeder nede omkrin 1/20 - 1/30.

-Thomas

Fra : Poul Lundgaard

Dato : 09-09-07 18:58

Thomas Jensen wrote:

> Jeg mener ikke du kan styre hvor lang tid lyset er tændt men kun hvor
> kraftigt det lyser.

Man kan styre hvor mange gange det blinker.

> Der er ikke noget at slå fra. Under 1/200 bliver flashen fyret af når
> lukkeren er helt åben.

Nej den bliver fyret af i begyndelsen eller i slutningen af den tid
lukkeren er åben (afhængig af indstilling).

Flash'ens lysglimt er betydelig kortere/hurtigere end lukker tiden.

> 1/60 og 1/100 er rimelig hurtigt, jeg har for nyligt taget billeder af
> nogle gocarts og fik fine billeder nede omkrin 1/20 - 1/30.

Jeg tror ikke du forstår Anja's spørgsmål.

Du kan se mere her:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=208520

--
Poul

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-09-07 12:14

Poul Lundgaard skrev:

> Jeg tror ikke du forstår Anja's spørgsmål.

Joee, det tro jeg nok jeg gør, og mit forslag var at skrue lukker tiden
lidt ned. Det har to fordele, dels at bevægelser kan fanges og at
flashen ikke skal give så meget lys.

Ellers kan hun jo bruge A mode og skrue på iso og blænde og bruge
flashen som fill-in.

-Thomas

Fra : Poul Lundgaard

Dato : 09-09-07 18:52

Truntes Mor wrote:

> Er high-speed sync. kun aktivt når lukkertiden er hurtigere end
> kameraets x-speed?

Ja.

Kan jeg fx. tage et billede på 1/60 og have flashen
> til at lyse hele perioden på 1/60.

Nej.

--
Poul