MS Windows
briani 27239
Skype eller messenger?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-09-07 06:42

Hey

Indenfor 2-3 måneder rykker vi pælene op og flytter til Bulgarien. Familie
og venner komme relativt langt væk, hvorfor vi skal have fundet nogle
gangbare løsninger mht. IM, telefoni og webcam-snak. Mht. telefonien, så
SKAL den kunne foregå via en trådløs telefon (gerne indkøbt til formålet)
men også uden at PC'en er tændt.

I mit univers findes der to spillere på disse områder: Skype og Messenger.

Både Skype og Messenger kan levere IM, telfoni og webcam-snak, og man kan
købe telefoner mm. til dem begge, men mig bekendt er det kun Skype, der kan
ringe til alm. fastnettelfoner (er ikke nævnt som et krav i ovenstående).
Tager jeg fejl?

Næsten alle de nærmeste bruger i dag Messenger, hvorfor et skift til Skype
kun skal foregå, hvis der er hårdslående argumenter. Kan Skype levere bedre
telfoni? Bedre web-cam forbindelser etc.

Kommentarer og forslag?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Per

Dato : 08-09-07 07:47

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> Skype kun skal foregå, hvis der er hårdslående argumenter. Kan Skype
> levere bedre telfoni? Bedre web-cam forbindelser etc.

Hej Bo!

Jeg ville vælge Skype, da det imo. mere er et egentligt telefonprogram
fremfor messenger.

Samtalerne er krypterede og der er ikke nær så meget virus og andet snavs i
omløb. Du har endvidere mulighed for konference opkald.

Messenger er mere et "ungdoms" program, hvor Skype fremstår lidt mere for
den "voksne" stadig imo.

Jeg bruger selv Skype med en Cordles Dualphone - den model hvor computeren
skal være tændt - og det spiller bare 100%

Skal du have fat i eksperterne så skal du nok prøve
dk.edb.internet.software.instant-messaging

Mvh. Per

Fra : Gamle

Dato : 08-09-07 12:58

Per wrote:
> Jeg bruger selv Skype med en Cordles Dualphone - den model hvor
> computeren skal være tændt - og det spiller bare 100%
>

> Skal du have fat i eksperterne så skal du nok prøve
> dk.edb.internet.software.instant-messaging

Du kan købe en dedikeret Skype telefon hvor det ikke er nødvendigt med tændt
computer. Skype tlf. kan det samme som programmet.
Vil absolut anbefale Skype.
PS.
Har en fætter på Gran Canaria, det koster 12,7 øre i minuttet at ringe til
hans fastnettlf. Lydkvalitet som på alm. fastnet begge veje.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 15:23

Bo Kamp Dudek wrote:
> Kommentarer og forslag?

Vælg en SIP-baseret løsning. Brug rigtig IP-telefoni og ikke Skype.

Jesper Poulsen

Fra : Per

Dato : 13-09-07 04:27

Jesper Poulsen wrote:

> Vælg en SIP-baseret løsning. Brug rigtig IP-telefoni og ikke Skype.

Slet ikke enig......

Jeg bruger både SIP og Skype !

Og Skype er klart det bedste.

Bruger mindre båndbredde, kan filoverføre, kan chatte og bruge webcam, - og
ikke mindst: GRATIS samtaler til andre Skypebrugere og herunder er samtalen
krypteret.

Jeg tror også at Skype overlever SIP telefonien - i fremtiden forsvinder
"fastnet" forbindelserne, herunder SIP og kun mobil vil eksistere.

SIP er for nørdet til den alm. bruger - jeg kender ikke mange bedsteforældre
der bruger SIP

/Per

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-07 08:43

Per wrote:

> Bruger mindre båndbredde, kan filoverføre, kan chatte og bruge webcam, - og
> ikke mindst: GRATIS samtaler til andre Skypebrugere og herunder er samtalen
> krypteret.

Hvis din SIP bruger for meget båndbredde, så har du en seriøs
fejlkonfiguration.

Skype er stadig et sikkerhedshul i enhver opsætning.
http://www.skype.com/help/guides/firewall.html
Der bør ikke være 4 muligheder. Der bør være 1!

> Jeg tror også at Skype overlever SIP telefonien - i fremtiden forsvinder
> "fastnet" forbindelserne, herunder SIP og kun mobil vil eksistere.

Så fortæl mig lige hvorfor alle IP-telefoniudbydere anvender SIP?

> SIP er for nørdet til den alm. bruger - jeg kender ikke mange bedsteforældre
> der bruger SIP

Skype er endnu mere nørdet, da det kræver installation af et stykke
software. SIP kræver blot en boks til at koble telefonen i (en ATA). Og
SIP virker med _alle_ analoge fasttelefoner, selv B&O.

Min ATA er blot en boks som jeg kan tage med mig. Den er på størrelse
med en pakke 20-styks cigaretter og jeg har gratis samtaler til alle de
IP-telefoniselskaber som min udbyder samarbejder med. Desuden er SIP en
åben standard og ikke en proprietær som den Skype benytter sig af.
Derfor er SIP bedre for konkurrencen.

Jesper Poulsen