css, html. Placerings problemer med divs
Fra : Jarl

Dato : 08-09-07 17:40

Hej alle sammen :)

Jeg har en side der består af: top(logo) div, menu div, content
div, google adds div og bottom(copyR) div. Siden ser helt fin ud
når man ser den i en høj opløsning men, browseren bliver for lav
så hopper content div ned under menuen, så siden bliver ødelagt.
i kan se siden her

http://www.kattehytten.hotserv.dk/divtest2.php

css fil her: http://www.kattehytten.hotserv.dk/styles/a.css

Da jeg ikke selv ved hvad problemet er håber jeg nogen kan hjælpe
Jeg har siddet og kæmpet med de her hele dagen igår og idag, og
kan simpelthen ikke få det til at fungere.

Venlig Hilsen Jarl

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Vesth

Dato : 08-09-07 17:58

> Da jeg ikke selv ved hvad problemet er håber jeg nogen kan hjælpe
> Jeg har siddet og kæmpet med de her hele dagen igår og idag, og
> kan simpelthen ikke få det til at fungere.

Hej Jarl

Jeg har prøvet at kikke på din css. Det er en one-liner som ingen
gider at læse, hvorfor editerer du den ikke, så den bliver mere
overskuelig. Jeg ved ikke hvilken editor du bruger, men det ville
være rart med noget mere læsbart.

Mvh.

Peter

Fra : Leonard

Dato : 08-09-07 18:01

On 08 Sep 2007 16:57:57 GMT, Peter Vesth wrote:

> Jeg har prøvet at kikke på din css. Det er en one-liner som ingen
> gider at læse,

Hvad har du set den med?
Den blev fint vist formatteret i min Firefox, da jeg bare klikkede på
linket.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Peter Vesth

Dato : 08-09-07 18:11

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Hvad har du set den med?
> Den blev fint vist formatteret i min Firefox, da jeg bare klikkede

Hej Leonard

Jeg bruger IE7, og er ved at læse css'en ned i min editor, måske ser
jeg den bedre der.

Mvh.

Peter Vesth

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 08-09-07 18:45

tak for det fine svar peter :)
Jeg vil straks prøve og se om jeg kan få det til at fungere :)

Fra : Leonard

Dato : 08-09-07 18:00

On 08 Sep 2007 16:40:06 GMT, Jarl wrote:

> Da jeg ikke selv ved hvad problemet er håber jeg nogen kan hjælpe

Du har en #auto - div, som holder sammen på hele dit indhold.
Hvis du nu giver den en passende width og fjerner margin-left på den, så
vil det nok se meget bedre ud.

Derudover fatter jeg ikke hvorfor du har puttet tabeller ind det, når du
nu er begyndt at bruge css og div. Det vil pynte en hel del påp din
kode, hvis du fjerner disse, de er totalt overflødige.

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 08-09-07 18:49

> [...]
> nu er begyndt at bruge css og div. Det vil pynte en hel del påp din
> kode, hvis du fjerner disse, de er totalt overflødige.

Okay :)
Men margin-left, søre for at siden ikke er helt inde i venstre side :)
Men vil da prøve:)
tables er bare lavet for at vise lidt inhold på siden, det ligger i en
anden .php fil som bare er included :)
Har altid arbejdet med tables så det er lidt nyt for mig det er med divs
også derfor jeg har ¨haft så mange problemer med det :)

Fra : Leonard

Dato : 08-09-07 19:27

On 08 Sep 2007 17:48:49 GMT, Jarl nimgaard wrote:

> Men margin-left, søre for at siden ikke er helt inde i venstre side :)

Med en fast bredde på #auto og margin: auto vil din side centreres og du
vil i store vinduer have en margin, mens der hvor der ikke er plads til
den tomme plads, vil pladsen blive udnyttet af dit indhold.

Jeg synes ikke din løsning er pæn som den er nu, men det er din side, så
bare du er tilfreds.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-09-07 21:12

Jarl nimgaard skrev:

> [...]
> Har altid arbejdet med tables så det er lidt nyt for mig det er med divs
> også derfor jeg har ¨haft så mange problemer med det :)

Og det vil du fortsat have, hvis du blander
tabellayout med div-layout, Man skal være
en ørn til begge dele for at få det til
at lykkes.

Prøv at læse min artikel om CSS-layout:
http://webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php
og kig på eksemplet:
http://webdesign101.dk/csslayout/ex/float_8.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 08-09-07 18:57

> [...]
> nu er begyndt at bruge css og div. Det vil pynte en hel del påp din
> kode, hvis du fjerner disse, de er totalt overflødige.

Jeg skal bare have fundet ud af hvordan skal min menu i divs =)

Fra : Peter Vesth

Dato : 08-09-07 18:29

Jarl wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Jeg har læst din css ind, og rettet lidt til. Hvis du laver en div
noget i retning af denne, bemærk farver og placering, og pakker dit
indhold ind i denne, så er det måske din løsning. Bemærk også mit
forslag til margin-left og margin-right.

#side {
position: relative;
float: left;
text-align:center;
top: 40px;
left: 127px;
width:770px;
height: 100%;
border: 0px solid #000000;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

Her får du så hele din egen nuværende css

body {
margin-top:0px;
margin-bottom:10px;
background-color:#fff4ec;
font-family: verdana,'sans-serif','Vrinda';
font-size:10px;
}
#auto {
   margin:auto;
   margin-left:300px;
   clear:both;
}
#logo {
   background-image:url(../img/topbanner.jpg);
   width:781px;
   height:195px;
   background-repeat:no-repeat;
}
#menu {
   text-align:left;
   clear:both;
   background-color:#fafafa;
   border-style:none solid;
   border-width:1px;
   border-color:#000000;
   float:left;
   width:137px;
   height:400px;
}
#content {
background-image:url(../img/contentbg.jpg);
float:left;
width:641px;
height:400px;
}
#googleadds {
float:left;
background-image:url(../img/googlebg.jpg);
background-repeat:no-repeat;
width:781px;
height:108px;
}
#copyR {
float:left;
background-image:url(../img/copyright.jpg);
background-repeat:no-repeat;
height:69px;
width:781px;
}

Mvh.

Peter Vesth

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 08-09-07 18:46

Peter Vesth wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> background-image:url(../img/contentbg.jpg);
> float:left;
> width:641px;
> height:400px;
> }
> #googleadds {
> float:left;
> background-image:url(../img/googlebg.jpg);
> background-repeat:no-repeat;
> width:781px;
> height:108px;
> }
> #copyR {
> float:left;
> background-image:url(../img/copyright.jpg);

tak for det :) Går straks igang :)

Fra : Jarl nimgaard

Dato : 08-09-07 18:54

> [...]
> #copyR {
> float:left;
> background-image:url(../img/copyright.jpg);

Vil bare lige se at det virker nu :)

Men hvorfor må du ikke spørge mig om
Gjorte som du sagde peter, og det fungere perfekt:)

Men nogen der kan forklare mig hvorfor? =)
Er det pga position:relative; ? =)

Fra : Peter Vesth

Dato : 08-09-07 19:21

>Jarl nimgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

>Men nogen der kan forklare mig hvorfor? =)
>Er det pga position:relative; ? =)

Hej Jarl
Det er noget med, at hvis man placerer sit ind position: relative, float
left, så gør browseren det. Derfor er det vigtigt, at man pakker sit
indhold ind i en ny div, det er i alle tilfælde noget i den retning.

Mvh.

Peter Vesth