Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering i et telt på offentlig vej
Fra : Steen

Dato : 07-09-07 18:31

Kan det være forbudt at fotografere i et telt op stillet på offentlig vej?
Jeg tænker mere præcist på et cirkustelt. Sidste
gang jeg var i Cirkus Benneweis var der nemlig en del, som fotograferede med
deres små kameraer. Det var der tilsyneladende ingen som greb ind overfor.
Kan det være fordi det ikke kan forbydes, eller har Benneweis blot ikke
noget imod det - mon?

--
/Steen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-09-07 18:59

"Steen" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> Kan det være fordi det ikke kan forbydes, eller har Benneweis blot ikke
> noget imod det - mon?
Arena plejer at sige, ar blitz er forbudt...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-09-07 21:52

Steen wrote:

> [...]
> Kan det være fordi det ikke kan forbydes, eller har Benneweis blot ikke

En cirkusforestilling er helt sikkert et sceneværk, så det er beskyttet
af ophavsretloven, og hvis folk fotograferer forstillingen, så må de ikke
publicere billederne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen

Dato : 08-09-07 08:42

> En cirkusforestilling er helt sikkert et sceneværk, så det er beskyttet af
> ophavsretloven, og hvis folk fotograferer forstillingen, så må de ikke
> publicere billederne.

Jamen, jeg havde ikke tænkt mig at publicere billederne. Det er kun til mit
private arkiv.

Men du siger altså, at det er lovligt, hvis jeg ikke publicerer billederne?

/Steen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-09-07 09:00

Steen wrote:

> Men du siger altså, at det er lovligt, hvis jeg ikke publicerer billederne?

Ja... hvis Cirkus Benneweis ikke forbyder fotografering, så er det ok at
du laver nogle knipserier til dit familiealbum.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen

Dato : 08-09-07 10:40

> Ja... hvis Cirkus Benneweis ikke forbyder fotografering, så er det ok at
> du laver nogle knipserier til dit familiealbum.

Jeg ser iøvrigt, at der bag på billetten står, at videooptagelser ikke er
tiladt. Det tolker jeg derhen, at de ikke har noget imod fotografering.

/Steen

Fra : Esben

Dato : 08-09-07 18:20

"Steen" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> Jeg ser iøvrigt, at der bag på billetten står, at videooptagelser ikke er
> tiladt. Det tolker jeg derhen, at de ikke har noget imod fotografering.

Men hvis du stiller dig op helt tæt på scenen med et stort SLR og stor blitz
etc, så kan det godt være at de siger noget.

--
Esben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-09-07 22:55

Steen wrote:
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ser iøvrigt, at der bag på billetten står, at videooptagelser ikke er
> tiladt. Det tolker jeg derhen, at de ikke har noget imod fotografering.

Var det ikke en god ide, at spørge Benneweis ??

Bo //

Fra : Steen

Dato : 09-09-07 08:43

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke en god ide, at spørge Benneweis ??

Jamen, det gjorde jeg skam osse. 2 gange endda. Den første sagde, at jeg
bare jeg ikke brugte blitz. Den anden, som var sprechstallmeisteren, sagde
at jeg såmænd også gerne måtte bruge blitz. Om hun så havde de små blitz'er
i lommekameraerne i tankerne, ved jeg ikke, men de kan jo ikke give meget
lys i så stort et rum. Men ellers sælger de sådan nogle roterende lysdioder
for at de skal se festligt ud blandt publikum, så en lille blitz i ny og næ
gør næppe den store forskel. Om så folk får billeder ud af det med deres
lommekameraer, tvivler jeg på.

Jeg valgte nu ikke at bruge blitz (en SB-800), fordi jeg sad på 5. række og
havde ingen interesse i at fotografere de foransidende i nakken. Nu står de
bare som sorte silluetter nederst i billedet. Skulle jeg have brugt blitz,
skulle jag have siddet helt henne ved manegekanten.

Nu var der dog masser af pressefotografer til stede med det helt store
skyts, og de blitzede ind i mellem, men mest udenfor numrene. Det var heller
ikke elefanterne og klovnene de ville fotografere, men kronprinsesse Mary,
som er Landsforeningen SINDs protektor, og det var Benneweis
Gallaforestilling, hvor overskuddet gik til Landsforeningen. Så derfor.

Men altså, video vil de ikke have, faste billeder er OK.

/Steen

Fra : urlex

Dato : 10-09-07 08:07

On 9 Sep., 10:43, "Steen" <stee...@cutie.dkx> wrote:

> [...]
> Gallaforestilling, hvor overskuddet gik til Landsforeningen. Så derfor.
>
> Men altså, video vil de ikke have, faste billeder er OK.

Sidste gang vi var i Cirkus, blev vi fotograferet med en "bamse" (uden
blitz) der omfavnede os og bagefter skulle vi købe billedet til 125
kr. 15x20 cm, vi spurgte om vi måtte fotografere med et digital kamera
8 pitzels uden blitz, ja det måtte vi gerne.
vh urlex

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-09-07 15:39

Steen skrev i 46e18aba$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:
> Kan det være forbudt at fotografere i et telt op stillet på offentlig
> vej? Jeg tænker mere præcist på et cirkustelt.

Og kan det mon være forbudt at opstille et cirkustelt på en offentlig vej?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html