Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon SB-800
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 07-09-07 08:11

Hvor meget kan man med en Nikon SB-800, som man _ikke_ kan med en
SB-600, når man har et D70 kamera?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Jens Hansen

Dato : 07-09-07 08:44

Klaus Hestkjær har begået en fin intro til fotografering med CLS. Den
indeholder beskriver også SB800 vs SB600. Kan ses her:
http://hestkjaer.com/artikler/cls/index.htm

Mv.
Jens

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 07-09-07 10:15

Jens Hansen skrev:
> Klaus Hestkjær har begået en fin intro til fotografering med CLS. Den
> indeholder beskriver også SB800 vs SB600. Kan ses her:
> http://hestkjaer.com/artikler/cls/index.htm

Glimrende lille gennemgang. Så blev jeg lidt klogere, tak.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 07-09-07 11:31

Så vidt jeg husker, fra da jeg købte min sb 600 (til D70), er den primære
forskel ledetal og pris.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : F.Larsen

Dato : 08-09-07 14:06

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> wrote in message
> Så vidt jeg husker, fra da jeg købte min sb 600 (til D70), er den primære
> forskel ledetal og pris.

Og ekstra udstyr der medfølger ...

--
Flemming

Fra : Skeptikeren

Dato : 08-09-07 12:03

On Fri, 07 Sep 2007 09:11:15 +0200, Thomas Arildsen
<thomas@arildsen.removethis.org> wrote:

>Hvor meget kan man med en Nikon SB-800, som man _ikke_ kan med en
>SB-600, når man har et D70 kamera?

Prøv at læse her:

http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

mvh

have a nice day
--- sk ---

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 09-09-07 09:22

Skeptikeren skrev:
> Prøv at læse her:
>
> http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm
>
> mvh
>
> have a nice day
> --- sk ---

Det ser ud til, at SB-800'erens features mest skulle være for
legetøjs-/blære-effektens skyld, og så er det vist mest fornuftigt at gå
efter en SB-600. Jeg har allerede én SB-600, som jeg er meget tilfreds
med. For nylig har jeg leget lidt med nogle portrær-billeder, hvor jeg
syntes, det kunne være rart at have haft to blitze. Når jeg har en i
forvejen, skal det kun være, hvis jeg finder en billig brugt.
Tak for info.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-09-07 10:29

> [...]
> syntes, det kunne være rart at have haft to blitze. Når jeg har en i
> forvejen, skal det kun være, hvis jeg finder en billig brugt.

Ak, den Ken. Han skriver meget fornuftigt - men også noget vrøvl.
Hvis du har en SB600 vil en SB800 give dig ekstra muligheder.

Den væsentligste fordel ved SB800 er ca. dobbelt så meget lys!
Diffuseren kan du købe til en SB600, men den stjæler en masse lys, så
rækkevidden går ned.
Diffuseren på SB800 virker med en acceptabel rækkevidde, og giver fint blødt
lys.

Så højere ledetal og mulighed for diffuser er bestemt ikke
legetøjs-/blære-effekt.
Resten kan jeg til dels være enig med Ken i.
Gert

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-09-07 15:28

Thomas Arildsen skrev i 46e3ad38$0$90275$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det ser ud til, at SB-800'erens features mest skulle være for
> legetøjs-/blære-effektens skyld, og så er det vist mest fornuftigt at
> gå efter en SB-600.

Undskyld, men det er da noget vrøvl! Næsten en blænde mere er imo ikke
underordnet. Om man så selv har brug for forskellen, det er en anden sag,
men det der med legetøjs-/blæreeffekt lyder mere som en lille sur
misundelse. Samme logik siger vel at man lige så godt kan købe et d40 som et
d200 - 99% af de billeder, man tager med d200 kunne lige så godt være taget
med d40. Men det er den sidste procent, der gør tingene interessante.
Kenn Rockwell har heller aldrig produceret eller påstået at producere den
endegyldige sandhed, men udøser en særdeles personligt farvet opfattelse af
tingene. Og i den konkrete situation har han nok ikke sat sig særligt godt
ind i sagerne. F.eks. kan min SB800 under normale omstændigheder sagtens
hamre skud af med en hastighed, der er højere end SB600, når der udløses
lige meget lys - hvilket KR nok ikke lige har overvejet, da
genopladningstiden selvfølgeligt hænger sammen med udladningens størrelse.

Se. f.eks. http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Dvmx
hvor de to blitz' bliver diskuteret.

> [...]
> portrær-billeder, hvor jeg syntes, det kunne være rart at have haft
> to blitze. Når jeg har en i forvejen, skal det kun være, hvis jeg

Især, hvis du har en SB-800 i forvejen kunne SB-800 være interessant, da den
kan benyttes som en mere avanceret commander end de indbyggede faciliteter i
d70.

vh
jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,