Hvad koster det at udskifte en trækaksel?
Fra : lene&allan

Dato : 05-09-07 14:55

Hej.

Jeg har en Nissan Primera fra 2000.

Når jeg drejer til venstre dunker det ude fra højre forhjul.
Min nabo siger at det må være trækakslen der er defekt.

Hvor lang tid tager sådanne en udskiftning. Det lyder dyrt i mine
øjne, men håber da....

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-09-07 15:34

lene&allan wrote:
> [...]
> Min nabo siger at det må være trækakslen der er defekt.
>
> Hvor lang tid tager sådanne en udskiftning. Det lyder dyrt i mine

Rolig nu... Primera har et par børnesygdomme som det også kan være:

Lejer (nogle gange benævnt Kingpin-lejer) bliver trætte og larmer
Bøsning/leje ved øverste bærearm, denne skal udskiftes hvis det er problemet

Jeg har haft alle 3 problemer på min (96'er P11-143) og kingpin lejerne
kan være meget svære at skifte hvis de har taget meget vand og er godt
rustne, brugte 4-5 timer på at skifte i begge sider. Originale dele kan
ikke fås, det koster en ny bærearm... men uorig findes de lejer og
koster ikke mange 100kr (tror omkring 100 pr side)

Øverste bærearm er rimelig nem at skifte, dog skal man lige have noget
godt luftværktøj, for det sidder godt fast... brugte ca. 2 timer på at
skifte begge sider, uoriginale bærearme koster ca. 700 pr. styk +moms,
hos Nissan koster en udskiftning ca. 1700+moms pr. side.

En knækket trækaksel (højre side hos mig) kostede ca. 1200kr + 2 timers
arbejde. Igen uorig reservedel købt hos Odder autodele (de har mange
dele til nissan).

Men hvis det er slemt så kan man rimelig nemt finde ud af hvad der er
galt, hiv bilen op og rusk godt i forhjulet, hvis man er 2 til det så
kan den ene holde øje med hvor det giver sig.

På Nissanklubben.dk kan du få mange gode tips til din primera.

Thomas

Fra : lene&allan

Dato : 05-09-07 16:21

Hej Thomas.

Jeg tror ikke det er bærearmen, for den har jeg skiftet, og det er
ikke den samme lyd der er denne gang.

Jeg må prøve at køre forbi et værksted, så kan de jo fortælle mig
hvad det koster at reparerer, og hvad problemet er.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-09-07 16:54

lene&allan wrote:
> Hej Thomas.
>
> Jeg tror ikke det er bærearmen, for den har jeg skiftet, og det er
> ikke den samme lyd der er denne gang.

Ja så kan den udelukkes (medmindre det er den modsatte side? blev
den skiftet samtidig?)

> Jeg må prøve at køre forbi et værksted, så kan de jo fortælle mig
> hvad det koster at reparerer, og hvad problemet er.

Jep... jeg kunne godt mistænke de andre lejer (kingpin) det kan give
nogle gevaldige klonklyde.

Men et værksted kan sikkert fortælle dig rimelig præcist hvad det er der
er galt.

Thomas

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-09-07 21:35

Thomas Rasmussen skrev:

> Jeg har haft alle 3 problemer på min (96'er P11-143) og kingpin lejerne

en P11-144 fra 96?? mente det var P10 op til 96, P11 til 99, P11 til
2002 og P12 nu??

Min tidliger P10 (may she RIP), knækkede bærearmen i højre side, sikke
den rystede over 50km/h.. blev dog ikke skiftet, vangerne var tærret
igennem bagtil, efter blot 400K km...

/mvh

Jan Rasmussen og hans P11 der lige er fyldt 185K km

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-09-07 19:55

Jan Rasmussen wrote:

> en P11-144 fra 96?? mente det var P10 op til 96, P11 til 99, P11 til
> 2002 og P12 nu??

Njaa, det er en 143'er... men en P11...

P10 gik fra tidlig 90'er til midt 96
P11-143 gik fra midt 96 (min er fra oktober 96) til 99
P11-144 gik fra 99 til 2002
P12 2002-whatever.

Forskellen mellem 143 og 144 er dels at forlygte+blink er een enhed i
144, mens i 143'eren er det to, desuden kom 144'eren vist også med en
1.8L benziner mens 143'en kun fandtes med 1.6 og 2.0, desuden mener jeg
også Nissan introducerede variable ventil teknik i 144'eren der gav
motoren flere kræfter (var det ikke også kun i 1.8'eren det kom?)

> Jan Rasmussen og hans P11 der lige er fyldt 185K km

Thomas - P11'er der snart runder 240kkm

Fra : alexbo

Dato : 05-09-07 17:07

"lene&allan" skrev

> Når jeg drejer til venstre dunker det ude fra højre forhjul.
> Min nabo siger at det må være trækakslen der er defekt.

Han kan have ret, men en defekt trækaksel vil som regel larme uanset hvad
vej man drejer.
For den er der ingen forskel på højre og venstredrej den snurrer jo rundt,

set fra akslens side drejer man både højre, venstre, op, ned uanset til
hvilken side man drejer.

Forhjulslejerne derimod bliver mere belastet i et sving, i et venstresving
vil højre-lejerne bære det meste.

Prøv på en tom vej at slingre lidt, brug hele vejbanen til nogle store S'er,
hvis lyden kommer og går er det sandsynligvis lejerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : lene&allan

Dato : 05-09-07 17:43

"Alex Christensen" skrev

Forhjulslejerne derimod bliver mere belastet i et sving, i et
venstresving
vil højre-lejerne bære det meste.

Har lige været ude og prøve. Det larmer kun fra højre forhjul når
jeg kører til venstre.
At skifte lejre er det noget der er dyrt?

Fra : alexbo

Dato : 05-09-07 18:44

"lene&allan" skrev

> At skifte lejre er det noget der er dyrt?

Omkring de 2.000 kr. for en side og 3.400 kr. for begge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-07 17:46

> [...]
> så
> set fra akslens side drejer man både højre, venstre, op, ned uanset til

Njahh Alex. Det stemmer ikke helt med mine erfaringer. Der er tydelig
forskel på hvor meget det larmer om man drejer til hhv. højre eller venstre,
hvis et led er kaput. Det kan måske have noget at gøre med, hvordan
slidtagen sidder? Måske også noget med at det hjul der sidder "inderst i
cirklen" når man dreje er mere belastet end det yderste.

Det er ikke fordi jeg vil belære dig, det er jeg vist ikke kompetent til,
men med alle de gamle biler jeg har haft har jeg da gjort mig mine
erfaringer. ;)

Martin

Fra : alexbo

Dato : 05-09-07 18:44

"Martin Bak" skrev

> [...]
> hvordan slidtagen sidder? Måske også noget med at det hjul der sidder
> "inderst i cirklen" når man dreje er mere belastet end det yderste.

Ja det er i hvert fald mere drejet, så hvis larmen først er i nærheden af
yderstillingen, vil det vise sig mest når det defekte led er inderst.

Nu er der altid undtagelser for stort set alle "regler" jeg har også set
lejer der larmede når de var inderhjul, simpelthen fordi defekten på
lejeskålen var på den aflastede side.

mvh
Alex Christensen