Feliway???
Fra : Trine

Dato : 10-07-01 09:24

Hej gruppe

Jeg er stødt ind i et problem

Philip og jeg bor i et hus i 3 etager, som deles med Philip´s storebror (som
også hedder Philip , og hans mor og far (he he kan i gætte hvad hans far
hedder....Philip . Vi har selv to katte (Emil og Luna) og Philip
(storebroren) har også to katte (Fnuggi og Victor)...

Så kommer problemet:

Alle kattene går frit på opgangen.......men én eller flere af dem tisser
alle mulige vegne... De har selvfølgelig hver deres kattebakke hos
deres respektive "forældre" og endnu én i kælderen. Kattebakkerne bliver
skiftet hver dag, så det skulle ikke være der problemet er.....

Hvorfor gør de det?? hvad kan vi gøre for at undgå det?? Nogle foreslår
Feliway (som skulle forvirre dem til IKKE at tisse)??? men så vidt jeg har
forstået herinde på NG´en blir Feliway mest brugt til katte der skal vænne
sig til nye hjem??

Er det mig der er helt galt på den eller hvad??

HJÆÆÆÆLP!!

/Trine (Og Emil som hårdnakket påstår at det ikke er ham der
laver unoderne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-07-01 17:00

Feliway blev lavet til at få fertile hankatte til ikke at strinte. Det
efterligner kattens egne afmærkningsdufte, så katten tror den allerede har
afmærket, og derfor strinter den ikke.

Som en bivirkning opdagede man, at det også havde en beroligende effekt.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Trine

Dato : 10-07-01 19:34

Hej Nina

Tak for forklaringen

Har du nogen erfaringer med om det i virkeligheden virker??

Har prøvet "gå væk kat" men det virker ihvertfald ikke på de her bæster

/Trine

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-07-01 21:03

Hej Trine

Nej jeg har ikke selv erfaringer med det, men jeg har talt med en siameser
opdrætter med fertile hanner og hun hævder, at det hjælper

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Trine

Dato : 11-07-01 07:05

Hm nu er det bare sådan at det er 3 hunkatte og én hankat (og han er den
eneste jeg næsten kan sige med 100% sikkerhed at det_ikke_er) Alle kattene
er neutraliserede.

Min lille Luna havde det med at tisse på dyner og i papkasser indtil hun
blev steriliseret....??

Hvorfor gør de det??

Og når nu de alle er "ordnet" har Feliway så ingen virkning???
Sikke en masse spørgsmål.....

/Trine og de tissende katte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-07-01 14:00

Hej Trine

Katte er urenlige af 2 årsagen, enten afmærker de territorium (det kan
kastrater også gøre) eller det er "et råb om hjælp" (lidt firkantet sat op).

Er det territorieafmærkning vil Feliway sikkert hjælpe, det kan det også
gøre, hvis det er "et råb om hjælp", men her er det bedre (men det kan være
meget svært/næsten umuligt) og billigere at finde årsagen.

Årsagerne kan være mange:

1. den vil have en åben/overdækket kattebakke
2. den kan ikke lide det grus du bruger
3. den vil have sin egen bakke
4. den er stresset
5. naboen har fået hund
6. du har flyttet om
7. den er taget fra moderen før den er 12 uger

Dette er bare nogle få af de årsager der kan ligge til grund. Tænk på
hvornår den blev urenlig og find så ud af hvad der skete på det tidspunkt,
det kan være meget små, for os helt uvæsentlige ting.

Held og lykke med at finde årsagen

Fra : Trine

Dato : 11-07-01 14:31

Hej Nina

Puha sikke et detektivarbejde du har sat mig på *GG*

Tusind tak for dine svar.

/Trine, som forhåbentligt finder årsagen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-07-01 13:10

d. 11/07/01 15:30 skrev Trine på ta@dli.dk i artiklen
pxY27.126$nw1.6764@news.get2net.dk:

> Hej Nina
>
> Puha sikke et detektivarbejde du har sat mig på *GG*
>
> Tusind tak for dine svar.
>
> /Trine, som forhåbentligt finder årsagen

Hej Trine

Nu ved jeg jo noget om, hvad der forgår hos jer *gg*. Alt det arbejde i
jeres have med overskæring af sten osv. - jeg ved ikke, men mine katte kan
ikke _lide_ lyden, og dine er jo tættere på. Er strinteriet startet for
nylig, for så kunne det være det, måske??
Jeg har ellers gode erfaringer med feliway, Donna er en noget nervøst anlagt
dame, så jeg bruger det beroligende inden der kommer gæster, til at spraye
sofa og lænestol, så hun i det mindste kradser lidt mindre (d.v.s. kun når
hun skal demonstrere en pointe for den tungnemme hér) - og da vi i sidste
uge havde kattetræf strintede hun faktisk på og ud over kattebakken 2 dage
efter i protest. Jeg vaskede rent og sprayede med feliway på væggen bag
bakken, og vupti O.k, nu hjælper det jo også at der er ro i lejren igen

Tak for sidst alle sammen Og hvor blev du af Trine-genbo
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Trine

Dato : 12-07-01 15:13

Arj hvor piiiiinligt!!!

Det kattetræf havde jeg fuldstændigt glemt ÆV!!!!
Sorry, sorry, sorry.......

Mht arbejdet ude i haven.....strinteriet er begyndt laaang tid før, men både
Emil og Luna (som begge eelsker at være ude) har ikke villet ud mens de har
arbejdet....godt de snart er færdige

Jeg er bortset fra det, lige kommet hjem fra dyrlægen med Emil.....han har
influenza det troede jeg ikke de kunne få, når de var vaccineret??

Hvilken dyrlæge bruger du??

Igen....UNDSKYLD!!

Knus fra din genbo med den sorte samvittighed

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-07-01 02:16

d. 12/07/01 16:13 skrev Trine på musen@kirstein.dk i artiklen
9ikarn$2lq8$1@news.cybercity.dk:

> [...]
>
> Hvilken dyrlæge bruger du??
>
> Igen....UNDSKYLD!!
>
> Knus fra din genbo med den sorte samvittighed

Vil du så holde op Det var aldeles ikke fordi du skulle undskylde - jeg
undrede mig bare.
Ok, så er det ikke støjen - jeg tænkte bare at det måske stressede dem. Men
jeg ville helt klart prøve Feliway. Jeg sprøjter også området v. vores
hoveddør af og til, for 2. sals 2 hanmisser færdes på trappen og jeg har
taget Donna i at sidde og snuse ved og "under" døren. De er vist lidt for
tæt på hendes territorie efter hendes smag. Så bare for at forebygge at hun
får "gode" ideér
Stakkels Emil - håber han har det bedre. De kan vist godt være uheldige at
få det selv om de er vaccinerede men nok i en mildere udgave.
Vi har hidtil brugt Lars Gress i Dragør og været godt tilfreds, men så fik
Donna jo dårlig mave og jeg søgte ekspertråd hos Felina (Raiku Sarvå). Og da
jeg sikkert skal være tilknyttet hende en tid endnu m. køb af Aloe Vera og
gode råd - måske så længe Donnaen lever (håber det ikke, men det er muligt)
- overvejer vi at flytte dertil permanent. Om man skal til Dragør eller Frb.
gør ikke meget forskel... og jeg vil så gerne se hende håndtere min lille
Ditte, der er så bange for dyrlæger. Hun (Raiku) imponerede mig ved at få
Donna til selv at komme ud af kassen, så måske Ditte også kunne få en bedre
oplevelse. Lars er også god til det, men Raiku er bedre
Hvis du vil have en dyrlæge "i baghaven" har jeg også hørt godt om Mette
Nielsen på Heklas Allé (tror jeg nok. Det er i hvertfald på en sidevej til
Ingolfs allé)

Knus tilbage og drop samvittigheden - det var så varmt at man kunne glemme
hvad som helst
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Trine

Dato : 13-07-01 09:26

Ok, men jeg kan ikke selv fordrage hvis folk siger at de kommer, og så bare
bliver væk...

Jeg vil gå ud og købe Feliway i dag

Bortset fra det, så kan jeg glæde dine misser med at håndværkerne er færdige
mandag

Og Emil har det _meget_bedre her til morgen så nu skal jeg bare overtale
herren til at få pencilinpiller og øjendråber de næste 6 dage
Mht til dyrlæge var vi hos dem på Amagerbrogade 174 i går....han var nu også
god. Min "egen" dyrlæge er Ayo Weideland i Solrød.....hende ville jeg
allerhelst beholde, men det ville unægteligt være nemmere at finde en lidt
tættere på Måske jeg skulle prøve Raiku Sarvå......

God Weekend

/Trine