Fordel/ulemper ved faste og dynamiske IP-a~
Fra : Flemming Lauritsen

Dato : 10-07-01 08:54

Jeg har bestil ASDL - men ikke fået det endnu - Jeg kan vælge mellem én
faste og dynamiske IP-adresser - hvad skal man ???

Flemming Lauritsen

Fra : PH

Dato : 10-07-01 09:21

En dynamisk IP-adresse er en der varierer fra hver gang du tænder PC'en. For
almindelige brugere er dette ikke noget problem, og man mærker ingen forskel
når man går på Internet.
En fast IP-adresse er en fast adresse du får tildelt og som aldrig ændres.
Det gør det naturligvis lettere at lave sin egen FTP-server/WEB-server hvis
det skulle være nødvendigt.
Har du flere PC'ere i hjemmet kan du sagtens bruge dynamisk FTP uden
problemer. (så sparer du jo også de penge)
Rent sikkerhedsmæssigt er det en fordel at IP-adressen varierer.

Du kan i øvrigt hente programmer der kan give en "fast" adresse på
Internettet via din dynamiske IP f.eks. www.dynip.com, så har du altid
f.eks. adressen jensen.dynip.com som knyttes til din dynamiske IP-adresse
som varierer....

Fra : Andreas

Dato : 10-07-01 11:29

On Tue, 10 Jul 2001 10:21:01 +0200, "PH" <peterhoukjaer@it.dk> wrote:

<...fast/dyn. ip adresse...>

>Rent sikkerhedsmæssigt er det en fordel at IP-adressen varierer.

Den sikkerhedsmæssige fordel ved en dynamisk IP adresse, er desværre
at betragte som nærmest ikke eksisterende på grund af, det
forbrugsmønster som de fleste personer med en xDSL opkobling har i
dag.

Mange lader nemlig deres computer være tændt og online i flere timer i
træk, og i den periode er de nærmest at betragte som værende udstyret
med en fast IP adresse.

Så lad endelig ikke en dynamisk IP adresse være nogen sikkerhedsmæssig
sovepude.
Der er al mulig grund til at beskytte sig, hvad enten ens IP adresse
er dynamisk eller ej.
Men det er klart at en maskine med en dynamisk IP adresse, ikke er
særlig attraktiv at bryde ind i, fordi den kan være ganske svær at
finde igen ved en senere lejlighed.

Der er en ganske udemærket artikel at læse om emnet, i "Alt om NET"
10/2000 på side 62 til 67.

Og på nedenstående url's som forresten er hentet fra bemeldte artikel
er, der mere uddybende information at hente.

http://ds.internic.net./rfc/rfc2196.txt (retningslinier for
sikkerhedsstrategier)

http://metalab.unc.edu./mdw/HOWTO/Firewall-HOWTO.html (firewall til
Linux)

http://metalab.unc.edu.mdw/HOWTO/mini/IP-Masquerade.html (brug
ipchains til at håndtere NAT(kaldet IP-masquerading))

www.rustcorp.com/linux/ipchains/HOWTO.html (ipchains HOWTO)

Og så ikke et ord mere om netsikkerhed i denne gruppe

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Rene Beining

Dato : 11-07-01 09:30

"Andreas" <not@me.com> wrote in message

> Men det er klart at en maskine med en dynamisk IP adresse, ikke er
> særlig attraktiv at bryde ind i, fordi den kan være ganske svær at
> finde igen ved en senere lejlighed.

En computer med dynamisk IP adresse er da yderst attraktiv at bryde ind i,
men jeg vil ikke fortælle hvorfor udover at man kan benytte et lille stykke
client software til at lave sine "sjove" ting.

mvh
Rene Beining

Fra : Søren

Dato : 11-07-01 12:28

> [...]
stykke
> client software til at lave sine "sjove" ting.

Nørjj vil du også være rigtig hacker, når du bliver stor ?

Fra : Rene Beining

Dato : 11-07-01 14:37

"Søren" <briskat@get2net.dk> wrote in message

> Nørjj vil du også være rigtig hacker, når du bliver stor ?

Jeg har ikke rigtig kunne finde et sted hvor man kan uddanne sig til hacker.
Det kræver sikkert også en højere handels eksamen

mvh
Rene Beining

Fra : Søren

Dato : 11-07-01 15:14

> Jeg har ikke rigtig kunne finde et sted hvor man kan uddanne sig til
hacker.
> Det kræver sikkert også en højere handels eksamen

Jeg vil mene det kræver en psykolog.
De burde opstille en computer hvor du kunne hacke dig ind og bestille tid.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-01 12:32

"Rene Beining" <you@know.where.it.came.from.com> wrote in message
> [...]
stykke
> client software til at lave sine "sjove" ting.

Det kan man da også på en maskine med fast ip, her har hackeren bare
mulighed for nemmere at vende tilbage da ip er den samme. Med dynamisk ip
skifter adressen og så har hackeren ikke så nemt ved at finde den bestemte
bruger igen.

Ergo dynamisk kan være lige så interessant som statisk ip, men sværere at
finde bestemt offer.

--
Bjarke Andersen

Fra : PH

Dato : 11-07-01 13:52

Sådan!!! :)

Fra : Rene Beining

Dato : 11-07-01 14:34

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message

> [...]
> bruger igen.
>
> Ergo dynamisk kan være lige så interessant som statisk ip, men sværere at

Det er rigtig nok i det scenario du skriver om. Men en lidt forældet
tankegang

Som jeg hentydede til før behøver man jo ikke oprette en forbindelse igen
når man har været der en gang. Næste gang kan forbindelsen jo gå den anden
vej. For eksempel når der kobles på internettet igen. På den måde omgås også
nogle af de personlige firewalls. Og i det tilfælde er det da kun en fordel
med dynamisk ip adresse.

mvh
Rene Beining

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-07-01 15:44

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Med dynamisk ip
>skifter adressen og så har hackeren ikke så nemt ved at finde den bestemte
>bruger igen.

Hvis jeg hackede[1] mig ind i en maskine med dynamisk ip, ville jeg da
sætte den til at give lyd fra sig, hver gang den gik på Internettet.
Mon ikke hackere også kan finde ud af sådan noget?

[1]: For puristerne: s/hack/crack/g

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 11-07-01 21:31

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> sætte den til at give lyd fra sig, hver gang den gik på Internettet.
> Mon ikke hackere også kan finde ud af sådan noget?

På grc.com var der et eksempel på en trojan, der gav sig til kende via
IRC via en dynamisk dns-adresse, så hackeren kunne ændre IRC-serveren
hvis hans kanal blev lukket.

Men så har hackeren mistet alle sine klienter når dns-adressen bliver
lukket.

I stedet kunne man lave en klient, der hele tiden fik alle adresser på
andre klienter med, og så lave et slags netværk som Gnutella - det vil
ikke være lige så nemt at slå ned.

Fra : jann

Dato : 10-07-01 12:41

Hej
jwg har lige bestilt TDC bredbånd skillefitre og modem, nu kommer
spørgsmålet er der nogen problemme ved at sætte en redhat 7.1 op som
router/firewall/gateway efter modemet således jeg kan få noget sikkerhed
på mit intranet.

hilsen jann