AER: Mange vil vælge at arbejde mindre
Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-07 05:34

Jeg hører netop i radioen Lars Andersen fra Arbejderbevægelesns
Erhvervsråd udtale, at mange vil vælge at arbejde mindre, fordi de nu
får bedre råd til det.

Det vil især dreje sig om ældre lønmodtagere, der nu får bedre råd til
at gå på deltid, og børnefamilier, der vil kunne skippe en del
overarbejde. Hertil hjælper også mulighederne for at overføre fradrag
ægtefællerne imellem [det lyder som om det nu også kan lade sig gøre med
topskat?].

Derimod kan man godt forvente at unge mennesker, der endnu ikke har fået
børn, vil arbejde mere.

Endelig udtalte Lars Andersen, at de undersøgelser der var foretaget af
elasticiteter på dette område, stammede fra begyndelsen af 90erne, i en
tid hvor arbejdstiden reelt var lavere [der var ikke så meget
overarbejde som i dag], og hvor arbejdsløsheden var markant højere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 05-09-07 06:08

> Jeg hører netop i radioen Lars Andersen fra Arbejderbevægelesns
> Erhvervsråd udtale, at mange vil vælge at arbejde mindre, fordi
> de nu
> får bedre råd til det.

Lad mig gætte.

Det hørte du hos DR?

Og AER?

Tsk tsk...

Kan det blive mere usagligt...

Vi er efterhånden en hel del mennesker her i landet der ikke gider
mere påtvunget velfæææærd..

At skattepakken skulle resultere i et lavere arbejdsudbud, (hvilket
jeg ikke et øjeblik tror på), er blot en meningstilkendegivelse
blandt mange.

Det ændrer dog ikke nævneværdigt ved det grundlæggende rigtige i at
lette indkomstskatten

Desuden har jeg langt større tiltro til regeringens økonomiske
eksperter end AERs.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-07 08:21

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> At skattepakken skulle resultere i et lavere arbejdsudbud, (hvilket
> jeg ikke et øjeblik tror på), er blot en meningstilkendegivelse
> blandt mange.

Det er heller ikke det Lars Andersen siger. Blot at der er /nogle/
grupper der reagerer på den måde.

Det samme sagde en økonom fra Danske Bank i øvrigt også i Deadline 22:30
for et par uger siden. Nogle vil reagere ved at arbejde mindre, andre
ved at arbejde mere, og alle undersøgelser viser, at det samlede udbud
af arbejdstimer stiger - men ikke så meget, at øvelsen vil være
provenu-neutral.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 06-09-07 06:00

> [...]
> udbud
> af arbejdstimer stiger - men ikke så meget, at øvelsen vil være

Øvelsen behøver altså heller ikke at være provenu-neutral. Dansk
økonomi har aldrig været bedre end i dag.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-07 06:36

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Øvelsen behøver altså heller ikke at være provenu-neutral. Dansk
> økonomi har aldrig været bedre end i dag.

Samtidig skriger samfundet på ekstra penge til sundhedssektoren, til
infrastruktur [især i hovedstaden], til renovering og udvidelse af
kloaknettet - og til den renovering af folkeskolerne, som deres
forældrevalgte bestyrelser ikke har prioriteret særligt højt.

Måske skulle man her overveje at gå samme vej, som man er gået med
gymnasieskolerne?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 08-09-07 09:23

> [...]
> forældrevalgte bestyrelser ikke har prioriteret særligt højt.
>
> Måske skulle man her overveje at gå samme vej, som man er gået

Du mener at overgå fra amterne til at være statslige selvejende
institutioner?

Tjae.. svaret må blæse i vinden.

Jeg har ingen anelse om, hvad det vil betyde i praksis.

Personligt foretrækker jeg en vidtgående liberalisering af
samfundsopgaverne som løsningsmodel.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-07 17:35

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Du mener at overgå fra amterne til at være statslige selvejende
> institutioner?

Med professionelle, ikke-forældrevalgte bestyrelser, der ville sørge for
løbende vedligeholdelse, og for at der blev lagt penge til side til side
til større vedligeholdelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-09-07 06:11

"Per Rønne" wrote:
> Jeg hører netop i radioen Lars Andersen fra Arbejderbevægelesns
> Erhvervsråd udtale, at mange vil vælge at arbejde mindre, fordi de nu
> får bedre råd til det.

Dem der får allermest ud af skattelettelserne får ca. 458,- ud af det om
måneden... de fleste får langt mindre. Prøv lige at tænke over
proportionerne. Hvor meget får man for 458,- i dag og hvor meget tror du det
påvirker en højtlønnets hverdag? At sige at folk får råd til at arbejde
mindre er helt ude af proportioner.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Allan Knaap

Dato : 05-09-07 06:31

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det påvirker en højtlønnets hverdag? At sige at folk får råd til at
> arbejde mindre er helt ude af proportioner.

Små 500 kr om måneden. Skulle man arbejde mindre ville det være som at gå en
halv time tidligere hver fredag......sikke en luxus :)

Allan Knaap

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-07 08:21

Allan Knaap <nauclerus@msn.com> wrote:

> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen

> Små 500 kr om måneden. Skulle man arbejde mindre ville det være som at gå en
> halv time tidligere hver fredag......sikke en luxus :)

Der er så dem der tjener 100 kr/t i stedet for 1000 ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-09-07 08:49

"Per Rønne" wrote:

> Der er så dem der tjener 100 kr/t i stedet for 1000 ...

Ja, men så er deres årsløn heller ikke så høj at de får det fulde udbytte ud
af skattelettelserne.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-09-07 10:27

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message

> [...]
> det påvirker en højtlønnets hverdag? At sige at folk får råd til at
> arbejde mindre er helt ude af proportioner.

Jeg tror nu mere, problemet vil være, at ældre lønmodtagere i almindelighed
vil være mere tilbøjelige til at søge job, hvor de arbejder mindre for samme
løn, end de var før. Yngre lønmodtagere kan - hvis AER har ret - i stigende
grad forventes at søge job, hvor de arbejder mere for en højere løn.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-09-07 07:46

> [...]
> tid hvor arbejdstiden reelt var lavere [der var ikke så meget
> overarbejde som i dag], og hvor arbejdsløsheden var markant højere.

Det sidste er blevet anført af flere - også af vismændene. Vismændene
vurderer på den baggrund, at nettoresultatet bliver noget lavere end anslået
på baggrund af de elasticiteter, der indgår i modellerne på området.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-07 08:21

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> vurderer på den baggrund, at nettoresultatet bliver noget lavere end anslået
> på baggrund af de elasticiteter, der indgår i modellerne på området.

Ja, så snart der er fagøkonomer iblandt [der vel at mærke ikke opfører
sig politikere], så viser det sig jo at uenighederne ikke er så store.

Også AERs cand.polit.er udtaler sig uafhængigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-09-07 09:36

"Per Rønne" wrote:

> Ja, så snart der er fagøkonomer iblandt [der vel at mærke ikke opfører
> sig politikere], så viser det sig jo at uenighederne ikke er så store.
>
> Også AERs cand.polit.er udtaler sig uafhængigt.

Jeg ville gætte på at det går op for folk at de skal betale 63 pct i stedet
for 43 pct, når de rammer det ømme punkt. Så kan man sige at det måtte man
da vide, MEN der er meget psykologi i sådanne ting, det føles anderledes at
glide fra bund til mellem til top, end at hoppe fra bund til top.

Det er vanvittigt at have så høj en topskat/marginalskat, jeg tror at fx 53
pct ikke ville skræmme folk til at arbejde sort eller til at droppe
overarbejde.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-07 12:54

Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> Det er vanvittigt at have så høj en topskat/marginalskat, jeg tror at fx 53
> pct ikke ville skræmme folk til at arbejde sort

Og du tror at folk vil foretrække 53% i skat frem for 0% [sort]?

> eller til at droppe overarbejde.

Overarbejde forekommer vist især af loyalitet over for arbejdspladsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pjensen73

Dato : 05-09-07 10:50

Den Wed, 05 Sep 2007 07:08:14 +0200 skrev Joakim:

> [...]
> lette indkomstskatten
>
> Desuden har jeg langt større tiltro til regeringens økonomiske

Jeg ville da arbejde mindre, hvis jeg fik en større skattelettelse, men
desværre her jeg under de fattige, som ikke får meget glæde af
skattelettelserne.

Fra : Joakim

Dato : 06-09-07 06:01

"Pjensen73" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville da arbejde mindre, hvis jeg fik en større
> skattelettelse,

Det er muligt, men div. empiriske undersøgelser viser altså bare,
at for hver Pjensen er der to andre personer, der vil arbejde mere,
hvis man letter på indkomstskatten.

men
> desværre her jeg under de fattige, som ikke får meget glæde af
> skattelettelserne.

Ja, men du betaler sandsynligvis ikke særlig meget i skat i
forvejen...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-07 06:40

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Det er muligt, men div. empiriske undersøgelser viser altså bare,
> at for hver Pjensen er der to andre personer, der vil arbejde mere,
> hvis man letter på indkomstskatten.

Disse undersøgelser er 15 år gamle, og omhandler en virkelighed med stor
arbejdsløshed og ikke særligt meget arbejde.

I dag ligger arbejdsløsheden på under 90.000, og masser af
topskatteydere har massevis af overarbejde, af loyalitet over for
arbejdspladsen.

Mange vil ganske simpelt finde det svært at arbejde over, og mange vil
hellere være mere sammen med familien en tjene noget mere, penge som de
alligevel ikke har brug for.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 08-09-07 09:20

> [...]
> mange vil
> hellere være mere sammen med familien en tjene noget mere, penge

Vi danskere hører i forvejen til blandt verdenseliten når det
gælder om at holde fri, så den skal du længere ud på landet med
Per.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/Jobliv/2007/07/25/074324.htm

"Hvis du synes du har travlt og arbejder meget, så er det ingenting
i forhold til andre europæere".

Læs selv videre. En meget informativ artikel.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-07 17:35

> [...]

> i forhold til andre europæere".
>
> Læs selv videre. En meget informativ artikel.

Det fremgår ikke af artiklen hvor gamle tallene er, og derudover viser
det sig at svenskere og franskmænd arnejder mindre end danskere.

Endelig er det tydeligt at man ser på arbejdstiden /for dem der
arbejder/. Det har man tidligere også gjort ved sammenligninger med USA,
men også her glemmer man at tage hjemmearbejdende husmødre med.

Mange mænd kan arbejde længere, fordi konerne går hjemme. Det gør man
ikke i tilsvarende grad i Latineuropa, i de gamle kommunistiske lande -
eller i USA. Derfor er tallene falske.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 08-09-07 19:09

> [...]

> tid hvor arbejdstiden reelt var lavere [der var ikke så meget
> overarbejde som i dag], og hvor arbejdsløsheden var markant højere.

Hvad forventer du fra AE?
Hvis folk betaler mindre i topskat, vil de så være mere tilbøjelige til
at få udbetalt overtid fremfor at afspadsere?
Vil lavere topskat medføre mere eller mindre sort arbejde?
--
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 20:50

> [...]
> at få udbetalt overtid fremfor at afspadsere?
> Vil lavere topskat medføre mere eller mindre sort arbejde?

Det er sku tragikomisk med jer Homo Økonomucusser--
I skriger op om "manglende hænder"--
Nye undersøgelser, dagens avis, fortæller om store problemer med at finde
jobs for gruppen over 50.

Jeres kuglerammer er sgu i uorden--

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-07 03:57

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Nye undersøgelser, dagens avis, fortæller om store problemer med at finde
> jobs for gruppen over 50.

Link? Eller bare - hvilken avis?

Ja, jeg er i denne week-end i Vejle, og har ikke engang set de aviser
(Berlingske Tidende og Weekendavisen) jeg selv abonnerer på. Heldigvis
er der dog trådløst internetadgang på hotellet, så jeg kan komme på med
min laptop.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 11:49

> Link? Eller bare - hvilken avis?

Kristeligt Dagblad.
8.-9. side 4.

*****************************
Flere over 50 år er uden job

Flere og flere ledige over 50 år søger forgæves efter nyt arbejde. Nye tal
fra Danmarks Statistik viser, at 44 procent af de ledige over 50 år har søgt
arbejde i mere end et år - det er 10 procent flere end i 2002, skriver
fagbladet NNF. Hver fjerde ledige over 50 år har søgt forgæves i mere end to
år. Tallene viser, at arbejdsgiverne ikke ansætter de ældre medarbejdere, og
det er ifølge Ældre Sagen en af årsagerne til, at mange vælger at gå på
efterløn.

*******************************

Så meget for skråleriet om "hænder" fra "Homo Økonomicus".

MVH
Egon

Fra : Jesper

Dato : 09-09-07 11:55

> [...]

> efterløn.
>
> *******************************
>

> Så meget for skråleriet om "hænder" fra "Homo Økonomicus".

Kære Egon;

Det er jo nok fordi man er ved at skrabe bunden. Det er matchgruppe 4 og
5 der er tilbage.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-07 17:55

Hvilket nummer? Dato? Årstal? Har du et link?

> Det er jo nok fordi man er ved at skrabe bunden. Det er matchgruppe 4 og
> 5 der er tilbage.

Der er nu også andre grupper:

<http://www.hkprivat.dk/sw61398.asp>

hvorfra jeg citerer:

> [...]

> Danske Bank, er Magistrenes a-kasse ikke med på at tvinge de arbejdsløse
> ud i job, som ligger uden for deres område.
>
> Til Børsen siger formand Henning Kjær Pedersen, at det ikke er rimeligt,
> når der er andre til at tage de job. For eksempel ville det være
> urimeligt, hvis en magister tog et job som taxachauffør fra en
> kontanthjælpsmodtager, mener han.
>
> Venstres arbejdsmarkedspolitiske ordfører, Jens Vibjerg, synes ikke,
> reglerne skal strammes yderligere, men mener, at de arbejdsløse
> højtuddannede bør blive bedre til at søge job umiddelbart uden for deres

Magistre der søger job som eksempelvis butiksassistenter i Netto får som
regel et blankt nej - man ønsker reelt ikke 'overkvalificeret'
arbejdskraft.

Og mange humanister har svært ved at få arbejde inden for deres fag. I
80erne medførte afskaffelsen af grengymnasiet, at de klassiske filologer
ikke længere var sikret job i gymnasiet, som lærere på klassisk-sproglig
gren [latin, græsk], på nysproglig gren [latin {obligatorisk i 1. og 2.
gymnasieklasse}] og på den matematiske linie [oldtidskundskab,
obligatorisk i 1. og 2. gymnasieklasse].

Som følge af den seneste gymnasiereform fyres i dag lærere, der har
været fastansatte i 25-30 år som fremmedsprogslærere, excl engelsk.
Ingen sjakbajs vil have en spædlemmet og nærsynet lektor på sit jord- og
betonsjak
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 11:23

> [...]
> været fastansatte i 25-30 år som fremmedsprogslærere, excl engelsk.
> Ingen sjakbajs vil have en spædlemmet og nærsynet lektor på sit jord- og

Hvilket der vel næppe er noget at sige til-
Men de kunne vel gøre glimrende fyldest som social og sundhedsassistenter?
Eller børnehavepædagoger?

Jeg ser sandelig ingen grund til at friholde gruppen fra at arbejde.

Der mangler jo, påstås det, "hænder"--
Ikke sandt?

Eller også, kættersk, er der måske blot tale om det vanlige skrigeri fra det
såkaldte erhvervsliv?
Under alle omstændigheder er der tilsýneladende grupper, "man" ikke er
interesserede i.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 10-09-07 13:33

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Hvilket der vel næppe er noget at sige til-
> Men de kunne vel gøre glimrende fyldest som social og sundhedsassistenter?
> Eller børnehavepædagoger?

På samme måde som de heller ikke bliver antaget som butiksassistenter i
Netto, så vil de heller ikke blive antaget som det du forestiller -
bortset fra, at begge områder kræver en ny uddannelse ... og så kunne de
vel lige så godt blive [merit]lærere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 13:58

> På samme måde som de heller ikke bliver antaget som butiksassistenter i
> Netto, så vil de heller ikke blive antaget som det du forestiller -

Altså særbehandling--

> bortset fra, at begge områder kræver en ny uddannelse ... og så kunne de
> vel lige så godt blive [merit]lærere ...

Ny uddannelse?
Det hedder vidst: Omskoling--
Noget netop overklassemennesker hyler op om, at de, der ikke har
kvalifikationer, skal tvinges til.
Ikke sandt?

Meritlærer?
Ja - hvorfor ikke?

Men mon ikke, de bare helt enkelt er dovne og ugidelige?
Ligesom det påstås om så mange andre grupper?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 10-09-07 15:03

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Altså særbehandling--

Det kan man sige. Akademikere der søger sådanne stillinger får dem
ganske simpelt ikke - arbejdsgiverne vil ikke have dem.

> Ny uddannelse?
> Det hedder vidst: Omskoling--

Det hedder ny uddannelse, især når det tager et par år.

> Noget netop overklassemennesker hyler op om, at de, der ikke har
> kvalifikationer, skal tvinges til.

Nu ved jeg ikke hvor meget 'overklasse' der er i akademikere, der ikke
er i fast job. Ja, skam heller ikke i akademikere ansat som eksempelvis
gymnasielærere ...

> Ikke sandt?
>
> Meritlærer?
> Ja - hvorfor ikke?
>
> Men mon ikke, de bare helt enkelt er dovne og ugidelige?
> Ligesom det påstås om så mange andre grupper?

Din indsigt i problemerne for humanister er vist ikke stor.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 10-09-07 15:28

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Din indsigt i problemerne for humanister er vist ikke stor.

Der kom et "vist" for meget ind i sætningen i dit svar til
fjolset.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-09-07 15:47

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Der kom et "vist" for meget ind i sætningen i dit svar til
> fjolset.

Du mener at jeg udtrykker mig for forsigtigt-høfligt?

Det kan man måske godt sige .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 11-09-07 00:06

> Du mener at jeg udtrykker mig for forsigtigt-høfligt?

ja - i den grad!

> Det kan man måske godt sige .

netop!

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 12:07

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Der kom et "vist" for meget ind i sætningen i dit svar til fjolset.

Nå -
Tøsedrengen med filteret kan ikke nærer sig?
Murer sig inde, og skriger ud gennem nøglehullet.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 15:41

ROTFL..... Pletskud...

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 12:04

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
>

> Det kan man sige. Akademikere der søger sådanne stillinger får dem
> ganske simpelt ikke - arbejdsgiverne vil ikke have dem.

Jamen så er der vel ikke brug for dem?
Altså:
Omskoling til noget brugbart.

> Det hedder ny uddannelse, især når det tager et par år.

Det har du ret i.
Hvorfor kan disse overflødige mon ikke finde på, at tage sig en
håndværkeruddannelse?
Voksenlærling.

> Din indsigt i problemerne for humanister er vist ikke stor.

Problemerne for disse er vel ikke større, end de er for den arbejdsløse
arbejdsmand?

Forøvrigt finder jeg mere, at der er problemer MED" humanister".
De har sandelig forårsaget megen elendighed for borgerne.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-07 13:47

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Jamen så er der vel ikke brug for dem?
> Altså:
> Omskoling til noget brugbart.

Det kommer i nogen grad an på hvor gamle de efterhånden er. Derudover er
der et stigende antal der beskæftiges i forskellige stillinger i
erhvervslivet, som kan gøre brug af deres 'generalist-evner'. Som i en
PR- eller HR-afdeling.

> Det har du ret i.
> Hvorfor kan disse overflødige mon ikke finde på, at tage sig en
> håndværkeruddannelse?
> Voksenlærling.

Det egner de sig simpelt hen ikke til, men mange vil have gavn af en
meritlæreruddannelse.

> Problemerne for disse er vel ikke større, end de er for den arbejdsløse
> arbejdsmand?

Klart større, da den arbejdsløse arbejdsmand aldrig møder argumentet
'overkvalificeret', eller argumentet om at de ansatte skal kunne snakke
sammen i pauserne.

> Forøvrigt finder jeg mere, at der er problemer MED" humanister".
> De har sandelig forårsaget megen elendighed for borgerne.

Nå, din generelle fobi mod djøf'ere rammer nu også humanister.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 10:59

> [...]
> der et stigende antal der beskæftiges i forskellige stillinger i
> erhvervslivet, som kan gøre brug af deres 'generalist-evner'. Som i en

Sjovt, at du nævner alderen.
For akademikere skal denne altså betyde "fredning", i modsætning til
medlemmer af "hoben"?
Jeg vil tillade mig at fastholde, at de skal i aktivering osv, ligesom alle
andre.

> Det egner de sig simpelt hen ikke til, men mange vil have gavn af en
> meritlæreruddannelse.

Egner sig?
Du mener, de er for dumme?
Det gør du vel sagtens ikke.
Er det da på grund af dovenskab eller snobberi, at de ikke efteruddanner
sig?
Mon det ville hjælpe, om der på smedesvendebrevet kom til at stå: Cand. Fil?

> Klart større, da den arbejdsløse arbejdsmand aldrig møder argumentet
> 'overkvalificeret', eller argumentet om at de ansatte skal kunne snakke
> sammen i pauserne.

Det er jo noget forrykt bavl, du her kommer med.
En akademiker, der anstrænger sig, skulle vel nok kunne komme til, efter en
tid, at kunne tale med også om de bedste måder at stable mursten på, eller
om rendegraverens finurligheder?

Men du mener altså, at er man "overkvalificeret" nok, skal man have ret til
at leve på skatteborgernes bekostning,uden at lave noget?

> Nå, din generelle fobi mod djøf'ere rammer nu også humanister.

Langtfra.
Men der skal jo ikke megen omtanke til, før man finder ud af, at netop
"humanisterne" går i front med opfattelser og tiltag, der i den grad er
samfundsskadeligt.
Velsagtens fordi de, som du nævner, ikke er i stand til at tale med, og
forstå, almindelige arbejdende mennesker, og derfor bevæger sig rundt i en
selvopfundet skinverden, hvor de tror deres fantasifostre er i
overensstemmelse med virkeligheden?
Hele den tragiske muhammedanersag skyldes jo netop sådanne personagers
naivitet og dumhed.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 12-09-07 13:00

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Men du mener altså, at er man "overkvalificeret" nok, skal man have ret til
> at leve på skatteborgernes bekostning,uden at lave noget?

Måske skulle du lære at læse indenad.

Det er jo arbejdsgiverne der siger at akademikeren er
'overkvalificeret', og derfor ikke vil ansætte ham i eksempelvis
ufaglærte jobs.

Men dit akademikerhad synes at spærre for netop dine evner til at læse
indenad.

EOD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 14:31

> Måske skulle du lære at læse indenad.
>
> Det er jo arbejdsgiverne der siger at akademikeren er
> 'overkvalificeret', og derfor ikke vil ansætte ham i eksempelvis
> ufaglærte jobs.

Det tror jeg helt enkelt ikke på.
Vores lokale "brødrene Smat & Pladder ansætter hvad som helst, blot de kan
finde ud af, hvad der den arbejdende del af en skovl.
Ligeledes kan man være temmelig sikker på, at Netto og Aldi, der altid
mangler kassefolk, heller ikke tager i betænkning at ansætte et menneske,
der ovenikøbet sansynligvis er i stand til at regne.
Næ - du udbreder nok snarere en bekvem myte om sagen--

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 12-09-07 16:14

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Det tror jeg helt enkelt ikke på.

Det har vi ellers mange eksempler på - akademikere der har været ledige
så længe, at de er røget på kontanthjælp eller 'privat forsørgelse',
hvis de har haft en ægtefælle der kunne forsørge dem.

De har villet tage alt, blot for at få genoptjent dagpengeretten, men
ikke engang et job med trappevask har de kunnet få.

Men en sådan viden har man naturligvis ikke, når man lider af en
akademiker-fobi. Fordi man ikke selv fik en universitetsuddannelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-07 03:24

> Hvad forventer du fra AE?
> Hvis folk betaler mindre i topskat, vil de så være mere tilbøjelige til
> at få udbetalt overtid fremfor at afspadsere?

Enhver økonom ved udmærket godt at 1. det kommer an på hvem vi taler om
(og specielt ældre og børnefamilier vil foretrække mindre arbejde, mens
unge vil have det lige omvendt), og 2. erfaringerne viser at der vil
være tale om et større udbud af arbejdstimer, men altså ikke så stort
som nogle forestiller sig - og det vil især ikke være provenuneutralt.

> Vil lavere topskat medføre mere eller mindre sort arbejde?

Det vil næppe påvirke omfanget af sort arbejde synderligt. Men det er da
rigtigt at nogle tror, at malersvend Anders hellere vil betale 43% i
skat af den del af hans arbejde der ligger ud over de 37 timer, end 0%.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-09-07 04:57

> [...]

> rigtigt at nogle tror, at malersvend Anders hellere vil betale 43% i
> skat af den del af hans arbejde der ligger ud over de 37 timer, end 0%.

Lad mig nu anskueliggøre for dig hvad topskatten betyder for sort
arbejde: Hvis A betaler topskat og hyrer en B der er håndværker og
ligeledes betaler topskat til at udfører et stykke arbejde for sig, så
skal A før skat tjene 913 kr for at B kan får udbetalt 100 kr efter skat
og moms.
Hvis vi fjerner topskatten, så falder beløbet til 469 kr
Hvis vi fjerner servicemomsen, så falder beløbet til 740 kr
Hvis vi fjerner topskat og servicemoms, så falder beløbet til 363 kr
Hvis vi fjerner topskat og mellemskat, så falder beløbet til 371 kr
Hvis vi fjerner topskat, mellemskat og servicemoms, falder beløbet til
297 kr.

Gør det en forskel for om du får lavet arbejdet hvidt om arbejdet før
skat koster dig 913 kr eller 297 kr, ja eller nej?
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-07 05:27

> [...]
>
> Gør det en forskel for om du får lavet arbejdet hvidt om arbejdet før
> skat koster dig 913 kr eller 297 kr, ja eller nej?

Min erfaring med sort arbejde er at:

Mesteren spørger om det skal være med eller uden regning. Betales 'uden
regning' skal der betales med kontanter; ikke noget med checks her.

Svenden laver så arbejdet for mester, får den normale løn, som dog ikke
oplyses til skattevæsenet.

Kunden betaler for arbejdet, i praksis den fulde pris /excl moms/. Det
eneste kunden sparer er altså momsen, en besparelse på 20%. Men det
betyder vel også noget for kunden, om han skal betale 10.000 eller 8.000
kroner for noget murerarbejde.

PS. Det er i øvrigt ulovligt for kunden, hvis det er kunden der tager
initiativet. Men fuldt ud lovligt, hvis det er håndværksmester der
lægger ud. Men naturligvis stadig ulovligt for mester og svend ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-09-07 07:24

> [...]

> initiativet. Men fuldt ud lovligt, hvis det er håndværksmester der
> lægger ud. Men naturligvis stadig ulovligt for mester og svend ...

Dvs. du har ikke hørt om svende der arbejder sort i deres fritid? Eller
selvstændige håndværkere uden en mester over sig?

Og så har jeg aldrig hørt om nogen der er blevet dømt for at spørge om
arbejdet ku' laves "uden regning".
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-07 08:41

> Dvs. du har ikke hørt om svende der arbejder sort i deres fritid?

Naturligvis.

> Eller selvstændige håndværkere uden en mester over sig?

Så er de jo selv mestre - nærmest per definition.

> Og så har jeg aldrig hørt om nogen der er blevet dømt for at spørge om
> arbejdet ku' laves "uden regning".

Det ændrer ikke på at det er ulovligt.

Og det ændrer heller ikke på at 'uden regning' betyder 'uden moms', og
for svend (og mester) skattefrit. Og hvorfor dog betale 43% i skat, når
man kan nøjes med 0%?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-09-07 09:52

> Naturligvis.

> Så er de jo selv mestre - nærmest per definition.

> Det ændrer ikke på at det er ulovligt.

Det er der så meget der er, men hvis ikke loven håndhæves, så er den
temmelig virkeløs.

> Og det ændrer heller ikke på at 'uden regning' betyder 'uden moms', og
> for svend (og mester) skattefrit. Og hvorfor dog betale 43% i skat, når
> man kan nøjes med 0%?

F.eks. fordi man finder 43% en rimelig skat. I modsætning til 63%
topskat. Men der er da sikkert nogen der snyder, også selvom skatten var
på 1%
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-07 10:25

> F.eks. fordi man finder 43% en rimelig skat.

Så 'ærlige' er folk ikke.

> I modsætning til 63% topskat.

Naivt.
--