Urininkontinens-selvhjælps _uvigtighed!_
Fra : Bo Warming

Dato : 04-09-07 22:45

Urininkontinens-selvhjælps _uvigtighed!_

Fordi tabuerne er stærke, indarbejdede, fortrængte og kvindesag, har jeg af
læger og andre fået følgende kommentar til min overlæge-roste artikel i
Ugeskrift for Læger om at tisse i syltetøjsglas i sengen om natten:

"Livsforlængelse kan ikke dokumenteres som resultat af fremtidig mere
udbredt viden om selvhjælp, og derfor kan en debat, der ændrer adfærd,
næppe håbes på."

Men begge mine forældre havde levet længere hvis de i dødsåret havde haft
den viden, jeg har nu, og som jeg fik publiceret i det anerkendte
lægevidenskabelige tidsskrift.

Her lidt follow up om "urininkontinensselvhjælp mht tøj og
have-lokaliteter".

Demo og væddeløb uden tøj på, er Roskilde-festivalungdommen ret god til -
men de er slet ikke bevidstgjort om nudismens centrale
kontinuitets-filosofi, så deres oprør er ikke meget bevendt.

Siden svejtseren Rousseau i 1750 begyndte at præke "Tilbage til naturen" og
alenevandring i bjergene, er der i Tyskland og Frankrig opstået en stærk
naturist-bevægelse, hvor medlemmerne mødes i særlige lejre og deltager i
mediernes debat - men også her: ret halvhjertet.

Disse nudister har som typisk blanding af motiver

1. bekvemmelighed 2. lyst til at bekæmpe erotik-snerperi 3. lyst til at
vise sig frem - eksibitionisme 4. ærlighed.

Eksibitionisme bliver man uvægerlig beskyldt for, når man som jeg får ry for
at smide kludene i egen have og ikke dækker sig ultra-omhyggeligt, når jeg
lægger aviser til genbrug på målerskabet en halv meter fra min havelåge -
selvom jeg altid venter til der ikke er nogen inden for tyve meters afstand
og altid har haft skjorte og især lang vindjakke på , og selvom næppe nogen
overvægtig 61-årig tror, at han har noget at vise frem.

En ung med-racist, som jeg besøgte tyske storbyer sammen med, er
naturist-aktivist og vi besøgte badeanstalter, hvor de to køn færdes
afslappet mellem hinanden uden en trevl, men der var en regel om, at når man
satte sig ned fx på træbænken i en sauna, skulle man have et håndklæde at
sætte sig på. Man frygter, at en dråbe urin kan blive efterladt på møblet og
overføre smitte - hvilket næsten helt sikkert kan udelukkes nogensinde at
være sket.

Overfor de engelsktalende tyskere luftede jeg tanken, at naturister ikke
burde have hæmninger mht at lade deres vand, mens en trosfælle ser det, men
så frigjorte var ingen (toilet og pissoir er af normal-design i de "bade",
som vi besøgte - man ser ikke imod hinanden, når man ekskrementerer. Det
gjorde min mor i sin barndom, hvor tyendet på lollandske storgårde havde
latrintønder i rundkreds så veninder kunne snakke hyggeligt mens de sked! )

Når jeg har haft gode venner på besøg, hvis tolerance jeg er bekendt med,
har jeg ofte diskret ført en plastikkop ned i skridtet under shorts'ne og
ladet mit vand, mens vi konverserede, og diskret sat den fulde kop på gulvet
ved mine fødder til senere tømning ud i haven, og uanset om de selv
bemærkede det, har der været enighed om, at hæmninger imod sådant har ingen
klog saglig begrundelse.

Som spejder "tisser man over kors" i naturen og over lejrbålet, og der er
ikke meget homosex i det. I en fin 1984-Hollywood biograffilm, der var
optakt til TV-serien "Friends" er to unge mænd på sommerhus-tur og tisser
samtidig i en smuk bæk, idet de vender sig skråt væk fra hinanden af
blufærdighedsgrunde og én bemærker "Hvor er det skønt at tisse ude i naturen
under fri himmel" og det har jeg også altid ment.

Toilettets flisebeklædte hygiejnetempel med træk og slip er klaustrofobisk
og fremmedgørende og vore traditionelle ceremonier er "at gå over åen efter
vand" så stupidt som molbo-historiernes vanvid.

Der er samfundsforbedring i alt oprør mod tabuer og imod usaglige
hæmninger, så efter jeg fik egen have, har jeg eksperimenteret med, hvor man
sikrest kan urinere uden at andre, der benytter samme have, mærker en fært
af ammoniak og anden stærk urinlugt, som er kendt fra pissoirer i
sommervarmen.

Man skal ikke pisse, hvor der er bar solbeskinnet jord, men snarere i højt
græs, hvor lugt aldrig vil nå nogens næse, uanset temperatur og vind.

På en sandstrand vil et decimeter dybt hul gravet ved to spark med en fod,
være godt sted at urinere, og hvis man bagefter sparker sand over pytten,
vil heller ikke nogen duft mærkes af nogen, uanset hvor varmt solen skinner.

Klædedragt er et særligt spørgsmål, når man ikke er i en nudistlejr.

Der sælges ( i sjældne butikker? ) "nederdele" til bade- og
omklædningsbrug, som er et frottee håndklæde med velkro (burretape) lukke,
som man svøber om sig som et "forklæde hele vejen rundt" (eller kilt), og
med det på kan man aftage underbukser, påtage og aftage badebukser, uden at
nogen blufærdighedskrænkes. Min far medbragte til omklædnings-kamouflage
sin voluminøse frotte-badekåbe til Skodsborg Strand i min barndom, men det
var overkill.

Hvis nogen ved , hvor man kan købe nederdels-håndklæde med burretape-lukke,
så mail mig.

Jeg har konstrueret en analog klud, der lukker med to S-kroge i hver ende og
svøbes halvanden gang om livet og et forklædestrop op om halsen betyder, at
man kan have den på og lade den hænge ned uden at lukke, og så er man næsten
så fri som nøgen(intet stramt omklamrende), og hvis nogen dukker op i ens
have, så kan lynsnart med en hånd gøre sig påklædt og så tækkelig som prins
William i skotsk kilt.

Nøgenhed for os som værdsætter det, har intet med erotik og sexparathed at
gøre.

Men der er et ideologisk argument i at afklædthed er ærlighed - man tør
lægge facade og kamouflage fra sig - og derved kommer man til at kende sine
venner bedre og kropssproget bliver forbedret . Dengang høvdinge i
stenalder-stammer påbød lændeklæde, var det nok fordi, at de havde
mindreværdskomplekser overfor yngre og flottere medborgere. For at farao
kunne opretholde myte om guddommelighed, måtte han ikke fremvise fejl af
nogen art - og slet ikke en rynket gammelmands-penis.

Svagpissere er mange typer og især ældre.

Prostataforstørrelse er ufarlig og usmitsom, og kirurgi og medicin er pjat,
men den udbredte gammelmands-sygdom betyder, at man ofte skal op om natten
at lade sit vand

Sommeren er en skøn tid, hvor man i haven blot kan gå et par skridt ind i
buskadset og tisse der.

Kinesiske børnehavebørn har tøj med en stor skridt-revne, så de kan sætte
sig på hug og straks gøre stort og småt, og tøjet kommer aldrig i berøring
med pis og lort og skal ikke vaskes ofte.

Bleer er hundreder af plejehjems overdrevne løsning og er ren tortur. Lad
folk udvikle egne bekvemme løsninger - det behøver ikke give lugt eller
anden gene for omgivelserne.