Skat: Hvad er der egentlig aftalt?
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-09-07 13:59

Jeg synes, det er en utrolig rodet aftale, der er blevet indgået.

Se blot disse to dokumenter:

Dokument nr. 1:
http://www.fm.dk/db/filarkiv/18089/Elementer_i_aftale.pdf

Her står der:

"Beskæftigelsesfradraget forhøjes fra 2,5 pct. til 4,25 pct., og det
maksimale fradrag forhøjes parallelt til 13.100 kr."

"Mellemskattegrænsen forhøjes med 60.900 kr. til 365.000 kr. (før
arbejdsmarkeds-bidrag) svarende til den nuværende grænse for betaling af
topskat."

Hvor jeg indskyder, at topskattegrænsen for 2007 er kr. 327.200.

Og så dokument nr. 2:
http://www.fm.dk/db/filarkiv/18087/07_09_03_Lavere_skat_paa_arbejde.pdf

Her står der:
"I 2008 i form af en stigning i beskæftigelsesfradraget fra 2,5 pct. til 4,0
pct. Det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes til 12.300 kr."
"Fra og med 2009 forhøjes beskæftigelsesfradraget yderligere til 4¼ pct., og
det maksimale fradrag til 13.100 kr. Desuden forhøjes mellemskattegrænsen
med 56.000 kr., således at top- og mellemskattegrænsen er ens."

- - -

Det, der er sikkert, er, at fra 2009 udgør beskæftigelsesfradraget 4,25
procent af bruttoindkomsten, dog max. 13.100.

Det er derimod svært at finde ud af, hvad mellemskattegrænsen bliver. I dag
er mellemskattegrænsen 272.600. Hvis den sættes op med 60.900 bliver den
333.500 - altså højere end topskattegrænsen. Hvis den sættes op med 56.000
blivver den 328.600 - altså 700 kr. over topskattegrænsen. Hvem kan finde ud
af dette?

Fra : Peter Bang

Dato : 04-09-07 18:26

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> skrev:
> [...]
>topskattegrænsen. Hvis den sættes op med 56.000
>blivver den 328.600 - altså 700 kr.
>over topskattegrænsen. Hvem kan finde ud

Man forstår jo udmærket, at forhandlingerne trak ud.

Personligt har jeg lagt min skatteligning i hænderne på min
revisor. Hans umiddelbare kommentar i formiddags var: "Din
skattelettelse bliver s'gu' nok spist op af mit honorar."

Nu overvejer jeg så at pulje eksempelvis min gamle mors og min
eks-hustrus skatteligninger hos samme revisor. På den måde kan
vi muligvis finde midler til at aflønne den notar, der skal
blåstemple mit testamente i forhold til den rodebunke af børn,
stedbørn, kommende svigerbørn og børnebørn, der formodentlig
alle forventer at få del i mit sparsomme bo, i tilfælde af akut
fravær :)

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-09-07 18:33

"Peter Bang (slet B0OB6)" <peterbang@B0OB6privat.dk> wrote in message
> Personligt har jeg lagt min skatteligning i hænderne på min
> revisor. Hans umiddelbare kommentar i formiddags var: "Din
> skattelettelse bliver s'gu' nok spist op af mit honorar."

Jeg vil gøre det for det halve. Peter: Hvis du gerne vil vide, hvad du
sparer, så har skatteministeriet en beregnerfunktion online til det formål.

Fra : Peter Bang

Dato : 04-09-07 19:24

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> skrev:
> [...]

Tak for tilbuddet. Min pointe er blot, at det er småpenge. Og
det er med garanti så lavt et beløb, at det næppe får nogen
praktisk betydning i mit regnskab. Det er ikke en beklagelse,
blot en konstatering. Der bliver brugt meget energi og
spalteplads på sagerne. Jeg kunne ønske mig at entusiamen og
virkelysten blandt politikere og vælgere var ligeså stor, når
det kommer til andre og mere betydende faktorer.

Jeg håber andre får noget brugbart ud af det.