mobil til pige 8½ år
Fra : Bjørn Larsen

Dato : 02-09-07 16:27

Vores 8½ årige datter har endelig overbevist sine forældre, at hun bliver
nødt til at få en mobil.

Der skal være kamera i, og gerne nogle spil.

Pris ca. 800,- uden abb.
Hvis man kan få mp3 i denne prisklasse, så er det også et must.

Nogle der har forslag/erfaringer?

mvh
Bjørn Larsen

Fra : Anders

Dato : 02-09-07 17:22

www.mobilpriser.dk

Fra : Peter

Dato : 02-09-07 18:55

Fed hjælp.... *LOL*
- og så et link til en side hvor størstedelen af de der reklamere med
billige telefoner, sælger parallelimporterede telefoner, uden garanti fra
fabrikanterne.....

--
Peter

Fra : Jørgen E.

Dato : 02-09-07 20:08

"Peter" <pd@tta.dk> skrev i en meddelelse news:ANCCi.42$Lq5.4@news.get2net.dk...
> [...]
> sælger parallelimporterede telefoner, uden garanti fra fabrikanterne.....

Hvad snakker du om ?
Bevar venligst det du citerer så dit indlæg giver mening.

Fra : Peter

Dato : 02-09-07 21:05

Hej.

> Hvad snakker du om ?

Anders´ "hjælp".... *LOL*
- det var nu klart for alle andre her i NG....

> Bevar venligst det du citerer så dit indlæg giver mening.

Dit indlæg giver ihvertfald ingen mening i denne tråd....

--
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 17:33

On Sun, 2 Sep 2007 17:26:37 +0200, Bjørn Larsen wrote:

> Vores 8½ årige datter har endelig overbevist sine forældre, at hun bliver
> nødt til at få en mobil.

Hvordan gjorde hun det? Med rationelle argumenter, eller "Alle de andre i
klassen har også en"?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjørn Larsen

Dato : 03-09-07 18:13

Dels til at spille og høre musik, samt tage billeder. Altså lidt sjov. Det
er vel ok?
Efter skoletid laver hun legeaftaler med sine klassekamerater. Hun siger hun
så kan ringe hjem og sige hvor hun er. DET argument er nok os. Hidtil har
ungerne rendt på skolekontoret for at ringe, hvilket forståeligt nok ikke er
hensigtsmæssigt for de stakkels skolesekretærer.
By the Way... skolepolitik er - ingen mobiler tændt i skoletiden, hvilket vi
ikke har hørt der skulle være problemer med.

Så... vi kan faktisk ikke finde noget argument for at hun ikke skulle få
lov. (Og ja... "de andre" er da så småt også ved at få mobil

mvh
Bjørn Larsen

Fra : Peter

Dato : 02-09-07 18:56

På den skole (og SFO) hvor vores børn går, må de ikke bruge mobiltelefoner
før i 4 klasse......
- men de må gerne have en der ligger slukket i tasken....

--
Peter

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 02-09-07 19:44

On Sun, 2 Sep 2007 19:56:16 +0200, "Peter" <pd@tta.dk> wrote:

>På den skole (og SFO) hvor vores børn går, må de ikke bruge mobiltelefoner
>før i 4 klasse......
>- men de må gerne have en der ligger slukket i tasken....

Når bare de ikke tror, at det er nok at sætte den på lydløs - ligesom
taberne i biografen plejer at gøre.

Fra : Anders

Dato : 02-09-07 20:55

"Martin Mose Larsen" skrev:

> Når bare de ikke tror, at det er nok at sætte den på lydløs - ligesom
> taberne i biografen plejer at gøre.

Hvofor er os der sætter den på lydløs i biografen tabere?

Mvh
Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-09-07 21:15

>Når bare de ikke tror, at det er nok at sætte den på lydløs - ligesom
>taberne i biografen plejer at gøre.

Hvad er forskellen på slukket kontra lydløs?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 08:42

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hvad er forskellen på slukket kontra lydløs?

En slukket mobil tager ikke opmærksomhed. En lydløs gør - og så
larmer den somme tider hvis ejeren ikke ved hvordan man skal
undgå det.

--
Bertel

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-07 14:26

>En slukket mobil tager ikke opmærksomhed.

Det gør en lydløs heller ikke.

> En lydløs gør - og så
>larmer den somme tider hvis ejeren ikke ved hvordan man skal
>undgå det.

Er det fænomenet lydløs' skyld eller hvor ønsker du, at placere aben?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 14:49

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det gør en lydløs heller ikke.

Mener du at ejeren ikke opdager at den ringer?

> Er det fænomenet lydløs' skyld eller hvor ønsker du, at placere aben?

Jeg argumenterer for at man slukker sin mobil i biografen. Det er
nok ejeren/brugeren der alene kan trykke på sluk-knappen. Skyld
har ikke rigtig noget med sagen at gøre.

--
Bertel

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-07 14:56

>Mener du at ejeren ikke opdager at den ringer?

Hvis ikke vibratoren er sat til hvordan vil du så opdage det?

Hvis vibratoren er sat til og man får taget sin opmærksomhed i den
grad at man ikke kan følge med i filmen de få sekunder det vibrerer i
bukserne så burde man nok søge læge :)

>Jeg argumenterer for at man slukker sin mobil i biografen. Det er
>nok ejeren/brugeren der alene kan trykke på sluk-knappen. Skyld
>har ikke rigtig noget med sagen at gøre.

Og jeg argumenterer for, at lydløs er lige så godt - alfa og omega er,
at den ikke blive brugt og ikke siger lyde - om den så er lydløs,
slukket, kastet i havnen eller hvad er _alle_ andre i salen
_uvedkommende_. Og man skal ikke gøres til taber blot fordi den ikke
er slukket når slutresultatet ender i det samme = ingen bliver
generet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : KsNa

Dato : 03-09-07 16:37

> [...]
> _uvedkommende_. Og man skal ikke gøres til taber blot fordi den ikke
> er slukket når slutresultatet ender i det samme = ingen bliver

Jeg har en underlig oplevelse med en Nokis 6230i, når den er sat på lydløs -
ja . så siger den selvfølgelig ikke noget når der ringes til den.

Men, men, men nogle gange ringes jeg op af en vindmølle og hvis det sker når
telefonen er på lydløs, kan jeg høre møllemodemets susen/datastøj - selvom
jeg endnu ikke har taget kaldet (spørg ikke hvordan - jeg fatter det ikke),
ved alle andre kald er den virkelig lydløs og udel vibrator.

Mvh
Kim

Fra : Sabina H.

Dato : 02-09-07 19:54

"Peter" <pd@tta.dk> wrote in message news:5PCCi.43$yr5.0@news.get2net.dk...
> På den skole (og SFO) hvor vores børn går, må de ikke bruge mobiltelefoner
> før i 4 klasse......
> - men de må gerne have en der ligger slukket i tasken....

det er IMO en meget dårlig regel.... ingen mobiltelefon bør betyde INGEN
mobiltelefon.... alt andet er at indbyde til regelbrud.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 20:16

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter" <pd@tta.dk> wrote in message
>

> det er IMO en meget dårlig regel.... ingen mobiltelefon bør betyde INGEN
> mobiltelefon.... alt andet er at indbyde til regelbrud.....

Det er muligt du synes det, men så længe det ikke objektivt forstyrrer
undervisningen så rager det ikke skolen hvad min datter har i tasken.
Der kan være udmærkede grunde til at medbringe en mobil, som
selvfølgelig ikke anvendes i skoletiden.

MVH

Fra : Sabina H.

Dato : 02-09-07 20:54

"Claus" <invalid> wrote in message

> [...]
> Der kan være udmærkede grunde til at medbringe en mobil, som
> selvfølgelig ikke anvendes i skoletiden.

nu taler jeg med den dårlige erfarings stemme.... hvad der for dig måske
virker uskyldigt, kan i andre hænder skabe utroligt meget splid og problemer
for en hel klasse....
min personlige erfaring er at en mobiltelefon i tasken var den primære årsag
til at 3 drenge blev hevet ud af klassen og undervist på inspektørens kontor
i 5 uger, og 2 yderligere drenge skiftede skole, samt en BUNKE utrygge og
misinformerede forældre.... det er en lang og grum historie, og meget meget
trist.... noget om en misforstået joke, der resulterede i en konflikt som et
af børnene valgte at tage til forældrene i stedet for lærerstaben, i et
skolefrikvarter ikke desto mindre....

min mening er at hvis barnet VIRKELIG har brug for at kunne få fat i sine
forældre i den alder, så kan de med garanti godt låne en telefon på skolens
kontor.... men som udgangspunkt bør børnene få til lærerne først hvis det er
et problem, lærerne kender alle børnene og deres indbyrdes forhold i
dagligdagen bedst, det indbyder jo at ringe til mor eller far og klage sin
nød, hvis dagen ikke helt er så sjov.....

et alternativ kan jo være at lærerne indsamler ALLE mobiltelefoner først på
dagen, og udleverer dem sidst på dagen, og at det samme gør sig gældende i
SFO..... således at barnet kan bruge telefonen i til og fra
skolesituationen, og ikke i skoletiden...

--
Knus,
Sabina

Fra : Anders

Dato : 02-09-07 21:15

"Sabina H." skrev:

> [...]
> gældende i SFO..... således at barnet kan bruge telefonen i til og fra
> skolesituationen, og ikke i skoletiden...

Godt sagt... Er HELT enig!

Mvh
Anders

Fra : Peter

Dato : 02-09-07 21:17

Hej.

> min mening er at hvis barnet VIRKELIG har brug for at kunne få fat i sine
> forældre i den alder, så kan de med garanti godt låne en telefon på
> skolens kontor....

Nøjagtig, og det er også den pointe som skolen køre frem med.... fair
nok....
- hvis det så galdt for alle elever i "klynge 1" (0-3 klassetrin) !!
Det gør det bare ikke, der er enkelte untagelser fra "reglen" på skolen (og
i klassen)......
- alle som en, er de i mine øjne kun dårlige undskyldninger for at ens eget
barn skal have lov til at kunne have telefonen med sig overalt....
Enten har man en regl som alle følger, eller også har man ikke, der kan ikke
være "specielle tilfælde" da det klart udhuler reglen.....

Min søn troede at han måtte have en telefon med her første dag efter ferien,
selvfølgelig så han havde den slukket i tasken i timerne osv., og kun tændt
i frikvarterene), for flere af de andre i klassen har deres mobil med, men
nej.... de andre havde nemlig "specielle regler"....

Men nu har det så også efterhånden (desværre) udviklet sig til en skod-skole
af rang, på så mange områder at flere af os kraftigt overvejer at flytte
vores børn til bedre skoler.....

Nå, men nok om det.....
- dette er jo ikke en diskutions-gruppe om skoler....

--
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-09-07 09:19

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> nu taler jeg med den dårlige erfarings stemme....

Jeg kender godt din historie (forfærdelig kedelig sag), men du MÅ være enig
med mig i at det IKKE var mobilen i tasken der var problemet, men derimod
den forældre der blev ringet til.

Problemet havde været det samme hvis barnet havde benyttet skolens telefon
eller var løbet hjem.

Hvis det er de dårlige forældre, utilpassede børn og sindssyge voksne der
skal sætte normerne for hvad almindelige mennesker kan og må, så bliver det
et meget trist samfund.

Nå, den diskussion hører vist mere hjemme i dk.familie.barn.... FUT.

Fra : Sabina H.

Dato : 03-09-07 19:22

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> wrote in message
> [...]
> enig
> med mig i at det IKKE var mobilen i tasken der var problemet, men derimod

både og.... hvis den pågældende forældre ikke havde givet barnet telefonen,
ville problemet aldrig være opstået, eller blæst så stort op.... men jo
klart.... det er forældrene der har blæst sagen op, i stedet for at lade
ungerne tage den med lærerne først.....

> Problemet havde været det samme hvis barnet havde benyttet skolens telefon
> eller var løbet hjem.

det første eksembel, mener jeg ikke ville give samme resulat, da der i det
tilfælde ville være en lærer indover, som kunne tage en snak med forælderen
bagefter... i det sidste tilfælde..... tja... medmindre forældrene var
hjemmegående (hvilket ikke mange er i dag) ville det næppe ske... i mit
nævnte eksembel blev der ringet til forælderen på jobbet, da der ikke var
nogen hjemme....

> Hvis det er de dårlige forældre, utilpassede børn og sindssyge voksne der
> skal sætte normerne for hvad almindelige mennesker kan og må, så bliver
> det
> et meget trist samfund.

det triste i mit ubehagelige eksembel er at det faktisk var en velfungerende
familie der skabte problemerne.... de "utilpasse" der var indvolverede
formåede faktisk at håndtere sagen MEGET bedre....

> Nå, den diskussion hører vist mere hjemme i dk.familie.barn.... FUT.

hehe enig ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Anders

Dato : 02-09-07 21:02

"Claus" <invalid> skrev i meddelelsen:

> [...]
> Der kan være udmærkede grunde til at medbringe en mobil, som
> selvfølgelig ikke anvendes i skoletiden.

Selvfølgelig rager det skolen hvad din datter har i sin skoletaske!
Måske lidt overdrevet, men.... hvis din datter har en kniv eller en joint i
skoletasken, så håber jeg sku hendes skole reagerer!

Mvh
Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-07 21:16

Anders skrev:

> Selvfølgelig rager det skolen hvad din datter har i sin skoletaske!
> Måske lidt overdrevet, men.... hvis din datter har en kniv eller en joint i
> skoletasken, så håber jeg sku hendes skole reagerer!

Hvordan skulle de opdage det?

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 02-09-07 21:19

Hej.

> Selvfølgelig rager det skolen hvad din datter har i sin skoletaske!
> Måske lidt overdrevet, men.... hvis din datter har en kniv eller en joint
> i skoletasken, så håber jeg sku hendes skole reagerer!

Jeg er nu ret sikker på at de skal have en ransagningskendelse eller
tilladelse fra forældrene til at kikke i din taske.....
- så tag du det bare roligt Anders....

--
Peter

Fra : Anders

Dato : 02-09-07 22:16

"Peter" skrev:

> Jeg er nu ret sikker på at de skal have en ransagningskendelse eller
> tilladelse fra forældrene til at kikke i din taske.....
> - så tag du det bare roligt Anders....

Kan godt være de skal have en ransagningskendelse, men det er underordnet.
Så længe læren tager affære.... i første omgang ved at gå til forældrene...

Mvh
Anders - Der er fulstændig rolig

Fra : Peter

Dato : 03-09-07 15:24

Hej.

> Kan godt være de skal have en ransagningskendelse, men det er underordnet.

Det er absolut IKKE underordnet......

> Så længe læren tager affære.... i første omgang ved at gå til
> forældrene...

Hvordan skal læreren finde ud af hvad du har i din taske, uden at han skal
kikke i din taske ??

--
Peter

Fra : Anders

Dato : 03-09-07 16:06

"Peter" <pd@tta.dk> skrev i meddelelsen
> Hej.

> Det er absolut IKKE underordnet......

> Hvordan skal læreren finde ud af hvad du har i din taske, uden at han skal
> kikke i din taske ??

Fordi børn snakker!

Mvh
Anders

Fra : Peter

Dato : 03-09-07 18:49

> Fordi børn snakker!

Diskutionen har vist ikke godt af at blive trukket længere....... *LOL*

--
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 21:29

On Sun, 2 Sep 2007 21:16:07 +0200, Claus wrote:

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt du synes det, men så længe det ikke objektivt forstyrrer
> undervisningen så rager det ikke skolen hvad min datter har i tasken.

Okay, men så rager det jo heller ikke skolen, hvis hun har sit kæledyr,
f.eks. en kvælerslange, med i tasken, hvis bare den er forsvarligt bundet
så den ikke kvæler nogen?

Jeg er næsten 100% sikker på, at dig eller en anden nu vil sige, at man jo
ikke kan sammenligne en mobiltelefon og en kvælerslange. Hvis du/I vil
protestere over min analogi, så kom med noget bedre end lige _det_, tak.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-09-07 09:10

Kurt Hansen <"kurt-snabel-towle-de-kå"> wrote in

> [...]
> man jo ikke kan sammenligne en mobiltelefon og en kvælerslange. Hvis
> du/I vil protestere over min analogi, så kom med noget bedre end lige

Du kan ikke sammenligne noget banalt med noget der er ulovligt i Danmark
jvf. "Bekendtgørelse om privates hold af særlige dyr m.v".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-07 21:09

Sabina H. skrev:

> det er IMO en meget dårlig regel.... ingen mobiltelefon bør betyde INGEN
> mobiltelefon.... alt andet er at indbyde til regelbrud.....

Hvad forhindrer ungerne i at bryde reglen "Ingen mobil"?

Og skolen har ikke ret til at bestemme over eller undersøge
ungernes tasker (uden tilladelse).

--
Bertel

Fra : Sabina H.

Dato : 03-09-07 19:25

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvad forhindrer ungerne i at bryde reglen "Ingen mobil"?

forhåbentlig forældrene....

--
Knus,
Sabina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 19:40

Sabina H. skrev:

> forhåbentlig forældrene....

Hvis forældrene kan opnå det, kan de også opnå at mobilen bliver
liggende slukket i tasken.

--
Bertel

Fra : Sabina H.

Dato : 03-09-07 22:41

> Hvis forældrene kan opnå det, kan de også opnå at mobilen bliver
> liggende slukket i tasken.

wow, tror du virkelig at børn ikke kan finde ud af at tænde for mobilen
selv??
kan de heller ikke finde på at se tv hvis der er tvforbud?
eller bruge computeren selvom de får besked på at det ikke er ok?

er alle børn små hellige engle der ALDRIG kunne finde på at gøre andet end
deres forældre beordrer???

børn gør meget uden for forældrenes altseende øje, som forældre aldrig
finder ud af... i know i did ;) og jeg er ike så naiv at tro at min søn
eller andre børn er et hak bedre end mig ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 23:09

Sabina H. skrev:

> wow, tror du virkelig [...]

Du roder.

Der blev talt for en regel gående ud på at mobilen kunne ligge i
tasken hvis den var slukket.

Det blev så anført at den sikkert ikke ville blive liggende.

Derefter anbefalede du at man lavede en regel om at ungerne slet
ikke måtte have mobil med i tasken.

Jeg sagde så (indirekte) at hvis de ikke kan følge regel A, kan
de heller ikke følge regel B (eller omvendt: kan de respektere A,
kan de også respektere B). Det er derfor ligegyldigt hvilken af
dem man anbefaler - og dermed falder dit forslag til jorden.

> er alle børn små hellige engle der ALDRIG kunne finde på at gøre andet end
> deres forældre beordrer?

Har du overvejet at de måske også kan finde på at putte mobilen i
tasken selv om forældrene siger at de ikke må? Og hvad skal dit
forslag så hjælpe?

--
Bertel

Fra : Sabina H.

Dato : 04-09-07 06:48

> [...]
> kan de også respektere B). Det er derfor ligegyldigt hvilken af
> dem man anbefaler - og dermed falder dit forslag til jorden.

det kan vi jo så diskutere herfra og i uendeligheden.... jeg er ikke enig
med dig i dette tilfælde, for jeg mener en kollektiv indsamling og herefter
udlevering af mobiltelefoner, ville kunne eliminere en smule af de regelbrud
der uvilkårligt vil ske....

> Har du overvejet at de måske også kan finde på at putte mobilen i
> tasken selv om forældrene siger at de ikke må? Og hvad skal dit
> forslag så hjælpe?

naturligvis kan de det, men i det tilfælde bør sanktionerne være som jeg
tidligere har set på andre skoler, nemlig at telefonen bliver inddraget, og
kun kan afhentes af forældrene....
det vil så aflede en af to ting.... enten bliver ungerne bedre til at skjule
telefonerne, ellers lærer de at følge reglerne....
--
Knus,
Sabina

Fra : sls\(2770\)

Dato : 02-09-07 22:38

> [...]
>
> Der skal være kamera i, og gerne nogle spil.
>
> Pris ca. 800,- uden abb.
> Hvis man kan få mp3 i denne prisklasse, så er det også et must.

En Nokia 5300?

Tror bare ikke du kan få en ny til 800

Fra : Bjørn Larsen

Dato : 03-09-07 18:10

Pyha... jeg regnede da, med mit indlæg ville afsted nogle moraliserende
indlæg omkring børn og mobiler. Men jeg blev godt nok overrasket over
omfanget, da jeg åbnede laptoppen i eftermiddags.

Tak til sls, som indtil videre er den eneste, som har svaret på mit indlæg!

mvh
Bjørn Larsen

Fra : Snakee

Dato : 03-09-07 00:12

Sun, 02 Sep 2007 19:54:38 +0200 skrev Peter følgende på hovedet af en
knappenål:

> Fed hjælp.... *LOL*
> - og så et link til en side hvor størstedelen af de der reklamere med
> billige telefoner, sælger parallelimporterede telefoner, uden garanti fra
> fabrikanterne.....

Det kan jo være lige meget. Hvis bare du får din to års lovpligtige
reklamationsret kan du jo være fløjtende ligeglad om det er forretningen
der giver den eller producenten.

Snakee

--
Lige så længe der er folk på usenet der ikke fatter at man går
efter bolden og IKKE manden, agter jeg at skrive under pseudonym.

Fra : Snakee

Dato : 03-09-07 00:21

Sun, 02 Sep 2007 21:16:07 +0200 skrev Claus følgende på hovedet af en
knappenål:

> [...]
> Der kan være udmærkede grunde til at medbringe en mobil, som
> selvfølgelig ikke anvendes i skoletiden.

Problemet er bare at det kan et 8 årig barn ikke styre. Det er dårligt
de kan det endnu længere oppe i klassehierakiet så hvordan skulle et 8
årig barn kunne det. Ideen er for så vidt god nok men praksis er en
helt anden.

Bare se på de idioter der bruger deres mobil for fuld skrue alle de
steder hvor man ikke må (f.eks. biograferne) Nogle af dem er enda
voksene og burde kunne styre det, men det kan de bare ikke.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 03-09-07 00:28

Sun, 02 Sep 2007 22:08:42 +0200 skrev Bertel Lund Hansen følgende på
hovedet af en knappenål:

> Hvad forhindrer ungerne i at bryde reglen "Ingen mobil"?

Det samme som burde forhindre at man bryder andre regler der
er lavet for at undgå at andre bliver forstyrret eller irriteret.

> Og skolen har ikke ret til at bestemme over eller undersøge
> ungernes tasker (uden tilladelse).

Men de har lov til at stritte ungen ud hvis de vil og så kan du jo se hvor
du vil gå hen når ungen til syvende og sidste er blevet smidt ud af alle
landets skoler.

Snakee

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-09-07 02:33

Snakee skrev:

> Men de har lov til at stritte ungen ud hvis de vil og så kan du jo se hvor
> du vil gå hen når ungen til syvende og sidste er blevet smidt ud af alle
> landets skoler.

Nej, privatskoler kan smide ungen ud, men ikke kommunal skoler.

Fra : Sabina H.

Dato : 03-09-07 19:26

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message

> Nej, privatskoler kan smide ungen ud, men ikke kommunal skoler.

min erfaring siger, at det passer ikke..... min søns gamle folkeskole smed
ihvertfald en 6 klasses elev ud....

--
Knus,
Sabina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 19:39

Sabina H. skrev:

> min erfaring siger, at det passer ikke..... min søns gamle folkeskole smed
> ihvertfald en 6 klasses elev ud....

Så må du gerne forklare præcis hvad "smed ud" dækkede over. Som
jeg har forklaret, kan man stort set ikke i folkeskolen blive fri
for en (normal) elev.

--
Bertel

Fra : Sabina H.

Dato : 03-09-07 22:39

> Så må du gerne forklare præcis hvad "smed ud" dækkede over. Som
> jeg har forklaret, kan man stort set ikke i folkeskolen blive fri
> for en (normal) elev.

hvis jeg skal beskrive hvad "smed ud" betyder, så må du afklare hvad
"normal" dækker over ;)
hvis man kan finde ud af at følge reglerne, så bliver man næppe smidt ud...
hvis man gentagne gange bryder dem... så... tjaaa.... tænk dig selv til
resten....

men enden af det er, en dreng i 6 klasse blev bortvist fra skolens grund, og
fik pålagt IKKE at returnere....
--
Knus,
Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 03-09-07 22:43

http://www.skole-samfund.dk/sw14445.asp

--
Knus,
Sabina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 23:04

Sabina H. skrev:

> http://www.skole-samfund.dk/sw14445.asp

Det bliver lidt firkantet at udtale en kategorisk mening om en
person ud fra en enkelt beskrivelse, men det lyder ikke som en
elev jeg vil kalde normal.

Ellers har elevmassen i hvert fald ændret sig drastisk siden jeg
holdt op som lærer.

--
Bertel

Fra : Sabina H.

Dato : 04-09-07 06:44

> Det bliver lidt firkantet at udtale en kategorisk mening om en
> person ud fra en enkelt beskrivelse, men det lyder ikke som en
> elev jeg vil kalde normal.

igen, du må uddybe hvad du betragter som "normal"....

> Ellers har elevmassen i hvert fald ændret sig drastisk siden jeg
> holdt op som lærer.

hvorfor og hvordan det ellers er sket, så er faktum nu, at folkeskolen GODT
kan bortvise elever.... hvilket jo egentligt var hele udgangspunktet....

--
Knus,
Sabina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-07 10:58

Sabina H. skrev:

> igen, du må uddybe hvad du betragter som "normal"....

I hvert fald ikke et forløb som det beskrevne. Hvis du opfatter
det som normalt, så kan vi ikke snakke meningsfuldt sammen om
skoleforhold.

> hvorfor og hvordan det ellers er sket, så er faktum nu, at folkeskolen GODT
> kan bortvise elever.... hvilket jo egentligt var hele udgangspunktet....

Du har ikke fattet ret meget. I dette her indlæg ridser jeg op
hvilke muligheder en lærer har:

Man kan ikke få smidt en elev ud fra en folkeskole blot fordi
vedkommende ikke vil slukke sin mobil. *Det* var udgangspunktet.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 08:50

Snakee skrev:

> Det samme som burde forhindre at man bryder andre regler der
> er lavet for at undgå at andre bliver forstyrret eller irriteret.

Sammenhængen er smuttet for dig. Hvad hjælper det at erstatte én
regel med en anden hvis ungerne ikke retter sig efter regler?

> Men de har lov til at stritte ungen ud hvis de vil

Næ. En lærer kan sende en elev ud af klassen til en anden lærer
(eller til en leder) for en forseelse, men det er en konkret
handling der kun omfatter resten af timen.

En folkeskole kan højst én gang om året bortvise en elev fra al
undervisning i en uge.

En folkeskole kan i samarbejde med forældrene henvise eleven til
at gå på en anden folkeskole. Det er noget man er tilbageholdende
med (sende sorteper videre).

Til børn med helt ekceptionelle problemer findes der alternative
skoleformer som de kan henvises til, men det er slet ikke noget
man kan bruge til at disciplinere normale elever.

--
Bertel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-09-07 09:13

Snakee <ingen@mail.tak> wrote in

> Men de har lov til at stritte ungen ud hvis de vil og så kan du jo se
> hvor du vil gå hen når ungen til syvende og sidste er blevet smidt
> ud af alle landets skoler.

Du misser fuldstændig Bertels udemærkede pointe:

Hvis mobilen ligger i tasken, så opdager skolen det aldrig.

Fra : Anders

Dato : 03-09-07 11:40

"Kent Oldhøj" skrev:

> Du misser fuldstændig Bertels udemærkede pointe:
>
> Hvis mobilen ligger i tasken, så opdager skolen det aldrig.

Tror du selv på den?

Det bliver jo frikvarter på et tidspunkt....

Mvh
Anders

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-09-07 14:15

"Anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote in news:46dbe49a$0$2105
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det bliver jo frikvarter på et tidspunkt....

Det kan blive både Mortens aften og snevejr... sålænge den ligger i tasken
ændrer det intet.

Fra : Peter

Dato : 03-09-07 15:27

Hej.

> Det kan blive både Mortens aften og snevejr...

*LOL*

> sålænge den ligger i tasken ændrer det intet.

Nøjagtig......

--
Peter

Fra : Anders

Dato : 03-09-07 15:34

"Kent Oldhøj" skrev:

> Det kan blive både Mortens aften og snevejr... sålænge den ligger i tasken
> ændrer det intet.

Men tror du den får lov at blive i tasken i frikvarteret?

Og hvor let er det at ligge den tilbage i tasken når den først er oppe?

Da jeg gik i skole var der knapt nok tænkt over mobiltelefonen endnu. Til
gengæld var bip-bip-spil et kæmpe hit. Hvor let var det liiiiiige at pakke
det væk når der blev ringet til time?

Mvh
Anders

Fra : Peter

Dato : 03-09-07 15:48

Hej.

> Men tror du den får lov at blive i tasken i frikvarteret?

Det er slet ikke det der er pointen her Anders....

--
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-09-07 13:31

> Men tror du den får lov at blive i tasken i frikvarteret?

Hvad jeg eller andre tror, har svært lidt med pointen at gøre. Hvis mobilen
ligger i tasken, så opdager skolen den ikke. DET er pointen.

At mobilen kan falde ud af tasken, tages op af tasken, blive stjålet fra
tasken eller hvad man nu ellers kan forestille sig af hændelser der kan få
mobilen op af tasken, er egentlig ret ligegyldigt for pointen: Sålænge den
ER i tasken, kan skolen ikke opdage den.

Fra : Sabina H.

Dato : 04-09-07 19:58

> [...]
> mobilen op af tasken, er egentlig ret ligegyldigt for pointen: Sålænge den
> ER i tasken, kan skolen ikke opdage den.

det er naivt af dig at tro at telefonen bliver i tasken, nomatter what.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-07 21:18

Sabina H. skrev:

> det er naivt af dig at tro at telefonen bliver i tasken, nomatter what.....

Det er naivt af dig at tro at telefonen ikke kommer med i tasken,
no matter what ...

--
Bertel

Fra : Sabina H.

Dato : 04-09-07 21:28

> Det er naivt af dig at tro at telefonen ikke kommer med i tasken,
> no matter what ...

hvad der ikke er i tasken, frister ikke.... jeg har væsentligt nemmere ved
at undgå at mit skolebarn bruger sin telefon "ulovligt" hvis han ikke har
den i tasken, end hvis han har den i tasken...

tillid er godt, kontrol er bedre.....

bemærk jeg siger IKKE at lorten er i hænderne på barnet, men på forældrene
og lærerne... heri ligger forskellen....

--
Knus,
Sabina

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-09-07 13:39

> det er naivt af dig at tro at telefonen bliver i tasken, nomatter
> what.....

Som sagt tidligere, så er det uendeligt ligegyldigt for pointen hvad jeg
eller andre tror eller tænker.

*Sålænge* telefonen er i tasken kan skolen på ingen måde opdage den.

Iøvrigt HAR min søn præsteret at have sin PSP med i skole flere dage i træk
uden den forlod tasken, før vi opdagede det. Han ville bruge den på
fritten, hvor han godt måtte have den med, men fordi skolen forbød den
slags dyr elektronik, havde vi sagt nej.

Som med alt andet her i livet er det et spørgsmål om motivation.

Fra : Sabina H.

Dato : 09-09-07 23:27

> [...]
> eller andre tror eller tænker.
>
> *Sålænge* telefonen er i tasken kan skolen på ingen måde opdage den.

men pointen og problemet er jo netop at den sjældent BLIVER i tasken....
børn er mærket af hvad de ser på daglig basis.... og især forældrenes brug
af mobiltelefonen præger dem.... så hvis forældrene giver en mobiltelefon
til en 8-9 årig, fordi de beder om det/har brug for det, eller whatever, så
har den 8-9 årige set mobilen i brug en markant del af sit liv, og derfor
vil mobiltelefonen også hurtigt blive en markant del af barnets liv....

> [...]
> slags dyr elektronik, havde vi sagt nej.
>
> Som med alt andet her i livet er det et spørgsmål om motivation.

ja netop..... jeg kunne ikke have sagt det bedre selv....
hvor længe tror du den havde gået for din søn, hvis ikke i havde opdaget
den?
og nu ved jeg ikke hvor gammel din søn er, men jeg ved hvordan min egen søn
er, og jeg ved hvordan 8-9 årige piger er.... motivationen er markant
anderledes for drenge end for piger....
feks har jeg aldrig set drenge bruge telefonen så meget som piger gør...
ellers så ondskabsfuldt for den sags skyld.... drenge ser oftere mobilen som
et "redskab", hvor piger ser den som en form for "accessory with perks".....
piger bruger telefonen til at tage billeder, hører sange, danser til, gemmer
små hilsner til hinanden og så videre og så videre, ligesom vi brugte
venindebøgerne i sin tid.... drenge hører ringetoner og fjollede lyde,
laver måske små film i fritiden, men så heller ikke ret meget mere i den
alder....

med den generelle brug af telefonen i mente, er det jeg mener det er naivt
at tro at telefonen bliver i tasken ved en 8-9 årig pige.... den vil
simpelthen kunne udgøre et statussymbol, som hun MÅ vise frem ;)
--
Knus,
Sabina