MS Windows
briani 27239
downgrade til cp
Fra : (-Peter-)

Dato : 04-09-07 10:12

hej..

er det muligt at "downgrade" til windows xp hvis man køber en bærbar
med vista?

vel og mærke uden at skal købe en fuld licens...

mvh
peter

Fra : Holst

Dato : 04-09-07 10:33

(-Peter-) wrote:

> er det muligt at "downgrade" til windows xp hvis man køber en bærbar
> med vista?

Hvorfor ikke bare købe en bærbar med XP?

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-09-07 11:50

On 4 Sep., 11:32, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare købe en bærbar med XP?

øh...

er efterhånden svært...

i hvert fald så vidt jeg har erfaret..

/peter

Fra : Holst

Dato : 04-09-07 11:56

(-Peter-) wrote:

> øh...
>
> er efterhånden svært...
>
> i hvert fald så vidt jeg har erfaret..

Jeg købte bærbar hos Dell for en måneds tid siden, og jeg havde absolut
intet problem med at få den med XP.

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-09-07 12:29

On 4 Sep., 12:55, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> Jeg købte bærbar hos Dell for en måneds tid siden, og jeg havde absolut
> intet problem med at få den med XP.

okay...

men har spurgt andre forhandler og de siger det ikke er muligt...
(uden vel at mærke at købe en win xp licens for sig selv)

Fra : hcma

Dato : 04-09-07 13:53

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

det er selvfølgelig muligt; men du kan blive nødt til at finde/downloade
drivere til XP, da nogle "fødte" Vista-maskiner ikke har lagt drivere ind
til XP
m v h
hcma/-

Fra : Fjollefrans

Dato : 04-09-07 17:30

> [...]
> drivere til XP, da nogle "fødte" Vista-maskiner ikke har lagt drivere ind

og derfor skal man lige være sikker på der findes XP drivere til alt i
maskinen

- FF

Fra : Lars

Dato : 05-09-07 13:07

On Tue, 04 Sep 2007 02:12:29 -0700, "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>er det muligt at "downgrade" til windows xp hvis man køber en bærbar
>med vista?
>
>vel og mærke uden at skal købe en fuld licens...

Du får kun OEM downgrade rights hvis du køber Vista Business OEM
eller Vista Ultimate OEM, og kan så downgrade til XP
Professional. Du skal selv sørge for et lovligt
installationsmedie til XP Professional, og husk at du ikke
sideløbende må bruge den Vista der medfølger.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : (-Peter-)

Dato : 05-09-07 15:17

On 5 Sep., 14:07, Lars <go_ahead..._spam_this_addr...@tlaloc.invalid>
wrote:

> [...]
> installationsmedie til XP Professional, og husk at du ikke
> sideløbende må bruge den Vista der medfølger.

har du en kilde hvor du har læst dette...?

/peter

Fra : Lars

Dato : 08-09-07 15:34

On Wed, 05 Sep 2007 14:17:03 -0000, "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>har du en kilde hvor du har læst dette...?

Ja:

<http://download.microsoft.com/download/5/f/4/5f4c83d3-833e-4f11-8cbd-699b0c164182/royaltyoemreferencesheet.pdf>
og
<http://download.microsoft.com/download/d/2/3/d23b9533-169d-4996-b198-7b9d3fe15611/downgrade_chart.doc>

og ellers må det jo også fremgå af EULAen på de to berørte OEM
produkter (business & ultimate), men dem har jeg ikke lige ved
hånden.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-09-07 20:12

"(-Peter-)" wrote

Disclaimer: jeg er hverken advokat eller Microsoft licenshaj, du kan sik-
kert få et mere nøjagtigt svar ved at kontakte Microsoft direkte eller
tale med en af deres licensforhandlere.

Jeg går i øvrigt ud fra at du skal anvende licensen i erhvervsøjemed og
ikke på en privat pc.

> er det muligt at "downgrade" til windows xp hvis man køber en bærbar
> med vista?

Nej.

> vel og mærke uden at skal købe en fuld licens...

Du kan undgå at købe 2 licenser, ved at du køber Windows XP og tegner en
Software Assurance (SA) aftale, det kan gøres på flere måder afhængig af
hvor mange du skal bruge.

Hvis du skal bruge en enkelt licens kan du købe et Fuld Pakke Produkt
(FPP) og indenfor 90 dage tegne en SA aftale:

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/fpp.mspx

Eller en OEM-udgave:

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

En OEM er bøvlet, for du skal hver gang du vil geninstallere maskinen
først installere det oprindelige OS og dernæst installere opgraderings-
udgaven.