MS Windows
briani 27239
Ikke starte XP uden skive ???
Fra : John Tilsted

Dato : 02-09-07 11:40

Hej !
Er der et lyst hoved der kan hjælpe mig ?
Det hele startede med at jeg ikke lagde en skive rigtigt
i brænderen, så skiven gik i tusinde stykker.
Jeg har isat ny brænder, og her er så problemet:
Jeg kan ikke starte op uden at XP-skiven, uden skiven siger den:
NTLDR mangler !
Jeg har så formateret og begyndt helt forfra, hentet alle update,
men den siger stadig det samme uden skiven.
Jeg har også prøvet at genskabe disken med Power Quest Image
men det er stadig det samme problem.
Har også prøvet at ta´ batteri ud af bundkortet (nulstille Bios)
men intet hjælper.
Har du et forslag til hvad jeg yderligere kan prøve ?
Mvh. John T.

Fra : kep

Dato : 02-09-07 12:03

"John Tilsted" <tilstedfejl@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men intet hjælper.
> Har du et forslag til hvad jeg yderligere kan prøve ?

Hej
Måske er der hjælp at hente her :
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no20

kep

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-09-07 12:22

On Sun, 2 Sep 2007 12:39:34 +0200, "John Tilsted"
<tilstedfejl@pc.dk> wrote:

> [...]
>men intet hjælper.
>Har du et forslag til hvad jeg yderligere kan prøve ?

Forbindelse til HDD. Tag kablet af og sæt det på igen, tryk det
godt fast
mvh Ebbe

Fra : jørgen

Dato : 02-09-07 13:11

John Tilsted wrote:

> Jeg kan ikke starte op uden at XP-skiven, uden skiven siger den:
> NTLDR mangler !

Har du flere harddiske? Og i så fald, hvilken forsøger bios at starte på?

Fra : Henning

Dato : 02-09-07 13:35

wrote:

> [...]
>Jeg har isat ny brænder, og her er så problemet:
>Jeg kan ikke starte op uden at XP-skiven, uden skiven siger den:

Hiv disketten ud af diskettedrevet!

Fra : John T.

Dato : 02-09-07 21:24

> [...]
> men intet hjælper.
> Har du et forslag til hvad jeg yderligere kan prøve ?

I bios er der:
1/ Load fail-safe defaults.
2/ Load optimized defaults
Kører jeg med nr.2 går det galt, men den er ok med nr. 1
Så nu kører den igen uden skiven isat !!
Mon det så betyder at der er noget der skal ændres i Bios
så den kan køre med nr.2 ?
Mvh. John T.
(Tak for svar til alle)

Fra : Henning

Dato : 02-09-07 22:22

On Sun, 2 Sep 2007 22:23:56 +0200, "John T." <tilsted.bingo@pc.dk>
wrote:

> [...]
>Så nu kører den igen uden skiven isat !!
>Mon det så betyder at der er noget der skal ændres i Bios

Igen - tag disketten ud! Det lyder grangiveligt som om du har en
diskette i dit drev. Computeren forsøger at starte fra A som
udgangspunkt, undtaget i failsafe hvor dette drev er slået fra!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-09-07 22:53

> [...]
> diskette i dit drev. Computeren forsøger at starte fra A som
> udgangspunkt, undtaget i failsafe hvor dette drev er slået fra!

Enig og for at undgå lignende problemer fremover skal han i bios finde det
sted, hvor bootrækkefølgen står. Der kan den ændres til at boote fra hd
først. Så læser den ikke først fra disketten.
Hvis der efterfølgende skal bootes fra en cd skal man bare huske, at man
lige skal en tur i bios igen og sætte den til at boote fra cd drev først.
Medmindre man allerede under opstart af computeren har mulighed for at
trykke på en F-tast, som giver direkte adgang til at ændre på
bootrækkefølgen i enkeltstående tilfælde.

Kurt

Fra : John T.

Dato : 03-09-07 06:29

> [...]
> trykke på en F-tast, som giver direkte adgang til at ændre på
> bootrækkefølgen i enkeltstående tilfælde.

Der er hverken skive eller diskette isat !
Og Bios er sat til at boote som følger:
1/ CD
2/ HD
3/ Floppy
Men som før skrevet, satte jeg Bios til: Load Fail Safe, og så byttede
jeg om på IDE kablerne (og det var en fejl at gøre 2 ting samtidig)
Men nu har jeg opdaget en fejl mere:
Automatisk opdateringer fra Microsoft, Windows Installer 3.1 mislykkedes
hver gang.
Mvh. John T.