background på <li> elementer
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 03-09-07 23:33

det virker fint at give en background på <li> elementer i IE men
ikke i eksempelvis FF.
Findes der en løsning?
Hilsen
Jimmy

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-09-07 00:11

Jimmy skov Adetunji skrev:

> det virker fint at give en background på <li> elementer
> i IE men ikke i eksempelvis FF.
> Findes der en løsning?

Giv et link til det du har prøvet, så kigger vi på det!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-09-07 06:20

"Jimmy skov Adetunji" skrev i en meddelelse...
> det virker fint at give en background på <li> elementer i IE men
> ikke i eksempelvis FF.
> Findes der en løsning?

Det virker fint i alle de nyere browsere, så problemet må være et andet? Har
du et link?

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-07 07:17

> det virker fint at give en background på <li> elementer i IE men
> ikke i eksempelvis FF.
> Findes der en løsning?

Hmmm...
li {
background-color: #ccc;
}

Såhut jeg visker, har ie6 dog problem med at læse "background-color", men
kan godt læse det, hvis man kun skriver "background".

Er dog ikke sikker på, at dén er helt korrekt, selv om den er sluppet
igennem w3cs validering hos mig.

Fra : Birger

Dato : 04-09-07 11:06

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan godt læse det, hvis man kun skriver "background".
>
> Er dog ikke sikker på, at dén er helt korrekt, selv om den er sluppet

Det er der ikke noget galt med, og er valid css..
background alene er "shorthand" for dem alle. De der udelades får blot
default værdier.

Birger

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 04-09-07 12:22

Har lagt siden midlertidigt op på
www.mandkvinde.dk
Tak

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-07 13:57

En lille kommentar:

<a

Jeg havde nok skrevet:

Altså a-markøren inde i <li>
- og ingen &nbsp;

Jeg går ud fra, at det er noget, du har sat for at gøre menulinksne lige
brede.
Det kan så gøres ved at ændre a-markøren fra et inline- til et blok-element.

Din nuværende css ændres så til dette:
#menu a{color: #000000; text-decoration:none; display:block; }
#menu a:hover{background:#00dd00; display:block; }
#menu a:{background:#00dd00; display:block; }

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-07 14:03

Philip Nunnegaard skrev:

> Din nuværende css ændres så til dette:
> #menu a{color: #000000; text-decoration:none; display:block; }
> #menu a:hover{background:#00dd00; display:block; }
> #menu a:{background:#00dd00; display:block; }

Skriv helt kun tingene én gang hvis det er muligt:

#menu a { display: block; }
#menu a { color: #000; text-decoration: none; }
#menu a:?, #menu a:hover { background: #0d0; }

Det er mere overskueligt.

Kortformen #xyz betyder #xxyyzz.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 04-09-07 14:34

Bertel Lund Hansen wrote:
> #menu a:?, #menu a:hover { background: #0d0; }

Nu lige et lille side spørgsmål

a:?
Betyder det så alle :hover, :active osv osv?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-07 14:54

Martin skrev:

> Nu lige et lille side spørgsmål

> a:?

Der manglede en angivelse i Philips svar, og jeg vidste ikke
hvilken han mente.

> Betyder det så alle :hover, :active osv osv?

Nej, det er forkert at skrive sådan i CSS.

Hvis man vil stille noget for alle links overhovedet, skriver
man:

   a { blabla; }

I mit svar skrev jeg :

   #menu a { display: block; }

Det virker så på alle links inden for menu.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-07 16:36

> Der manglede en angivelse i Philips svar, og jeg vidste ikke
> hvilken han mente.

Jeg havde kopieret koden fra hjemmesiden og vidste heller ikke, hvad han
mente. Jeg burde så have fjernet det kolon.

Noget andet er, at ie6 har det med ikke at forstå a-markøren alene sammen
med f.eks. a:hover.
Det har jeg i hvert fald erfaret. Jeg husker så ikke lige, hvad det var, der
gik galt, men indtil videre gentager jeg bare det hele for prins knud og
ie6.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-07 16:44

Philip Nunnegaard skrev:

> Noget andet er, at ie6 har det med ikke at forstå a-markøren alene sammen
> med f.eks. a:hover.

Jeg er ikke stødt på noget problem desangående. Men man skal
huske rækkefølgen, ellers går det galt i flere browsere:

:link
:visited
:hover
:active

Husk det på LoVe-HAte.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-07 16:48

> Jeg er ikke stødt på noget problem desangående. Men man skal
> huske rækkefølgen, ellers går det galt i flere browsere:

> [...]

Aaarh... Det er garanteret dér, det er gået galt, så.
Har haft en tendens til at bytte om på active og hover.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-09-07 17:30

Jimmy skov Adetunji skrev:
> det virker fint at give en background på <li> elementer i IE men
> ikke i eksempelvis FF.

Lige fra hoften:
li {display:block; [width:10em;]}

Jørgen Farum Jensen