Vismændene om 2015-pakken
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 11:54

Peter Birk Sørensen har skrevet vismændenes kronik om 2015-planen. Den
rummer flere interessante pointer.

Først og fremmest spørger PBS, om der er plads til at øge det private og det
offentlige forbrug. Hans konklusion er her:

"De historiske erfaringer peger på, at overophedning giver et økonomisk
tilbageslag med høj ledighed og lav vækst, som det kan tage lang tid at
genoprette.

En stigning i det offentlige eller det private forbrug, som der lægges op
til, vil naturligvis forværre det nuværende problem med mangel på
arbejdskraft. De økonomiske vismænd har derfor advaret om, at der ikke på
kort sigt er kapacitet i økonomien til en stigning i det samlede forbrug.
Situationen tilsiger tværtimod, at det samlede forbrug burde dæmpes. Det kan
ske enten ved at sænke det offentlige eller det private forbrug eller begge
dele. Der er ikke tilstrækkeligt med arbejdskraft til at imødekomme en
stigning i efterspørgslen ud over den, der var lagt op til før de seneste
politiske udspil."

Om skattelettelserne skriver han:

"De økonomiske vismænd vurderer (...), at en lavere skat på arbejdsindkomst
vil øge arbejdsudbuddet. Ved at sænke skatten af den sidst tjente krone kan
man tilskynde nogle af de beskæftigede til at arbejde flere timer, og ved at
øge beskæftigelsesfradraget kan man øge tilgangen til arbejdsstyrken.

I regeringens udspil forhøjes beskæftigelsesfradraget i 2008, men samtidig
gennemføres en ekstraordinær forhøjelse af overførselsindkomsterne. Den
samlede gevinst ved at arbejde frem for at være på overførselsindkomst
bliver dermed væsentligt reduceret, og der må derfor forventes meget
begrænsede effekter på arbejdsudbuddet i 2008."

Og:

"I 2009 gennemføres forhøjelser af grænserne for hvor meget man kan tjene,
før man skal betale mellem- og topskat. Det betyder, at ganske store grupper
af lønmodtagere vil få en lavere skat på den sidst tjente krone. Der er stor
usikkerhed om, hvor stor en stigning i arbejdsudbuddet, dette vil medføre.
Med de størrelser, som vismændene normalt lægger til grund, forventes en
effekt på omkring 8 - 9.000 personer."

Men:

"Vismændene har imidlertid advaret om, at disse positive effekter på
arbejdsudbuddet formentlig vil være mindre i den nuværende situation end i
en mere normal konjunktursituation. I øjeblikket arbejder mange medarbejdere
på landets virksomheder flere timer end normalt, fordi virksomhederne har
meget travlt. Derfor er spillerummet for en yderligere udvidelse af
arbejdstimetallet sandsynligvis mindre end normalt."

Derfor konkluderer han:

"Konklusionen er derfor, at der må forventes begrænsede effekter på
arbejdsudbuddet i 2009 og stort set ikke nogen effekt i 2008. Den stigning i
såvel det offentlige som det private forbrug, som regeringens udspil lægger
op til i de to kommende år, kan derfor ikke forventes modsvaret af en
tilsvarende stigning i arbejdsudbuddet. Det er derfor en trussel mod
stabiliteten i dansk økonomi, at udspillet indeholder så betydelige
lempelser de første år."

Hans anbefalinger går derfor i en anden retning end den, regeringen har
foreslået:

"Det vil derimod være en god ide at gennemføre en skatteomlægning, som
letter skatten på arbejdskraft, og samtidig øger skatten på andre områder i
fuldt ud samme omfang. Dermed kan man stimulere arbejdsudbuddet uden at øge
det private forbrug, og på den måde kan man afhjælpe mangelen på
arbejdskraft. En skatteomlægning efter dette princip vil på kort sigt kræve
en væsentligt større stigning i f.eks. de grønne afgifter end det,
regeringen har lagt op til."

Endelig et lille rap over nalderne til såvel regeringen som oppositionen:

"Det er meget positivt, at der hidtil har været udbredt konsensus om at
tilrettelægge skatte- og udgiftspolitikken efter en mellemfristet plan, der
tager højde for de udfordringer, som befolkningsudviklingen stiller os
overfor. Det har i høj grad medvirket til at disciplinere den økonomiske
politik og dermed til at ruste dansk økonomi bedre til fremtiden. Desværre
tyder alt nu på, at både regering og opposition er blevet så berusede af den
aktuelle højkonjunktur, at de ønsker at slække væsentligt på den
finanspolitiske disciplin, der ellers hidtil har tjent os så godt."

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-08-07 12:39

"Christian R. Larsen" skrev

> [...]
> arbejdskraft. En skatteomlægning efter dette princip vil på kort sigt
> kræve en væsentligt større stigning i f.eks. de grønne afgifter end det,

Som talt ud af min mund.

Skatten/afgiften ned på
- arbejde
- moms (differentieret)

Skatten/afgiften op på
- renteindtægter og kursgevinster
- ejendomsavancer (ikke med tilbagevirkende kraft. Det skulle jo nødigt
ramme mig
- boligskatter
- øl, vand, spiritus og tobak
- benzin
- selskaber/virksomheder
- luxus
- energi (grønne afgifter)

- Jensby

--
"Jeg er uenig i, hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til
at sige det."

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 12:58

Jan Bang Jensby wrote:

> Som talt ud af min mund.
>
> Skatten/afgiften ned på
> - arbejde
> - moms (differentieret)
>
> Skatten/afgiften op på
> - renteindtægter og kursgevinster
> - ejendomsavancer (ikke med tilbagevirkende kraft. Det skulle jo
> nødigt ramme mig
> - boligskatter
> - øl, vand, spiritus og tobak
> - benzin
> - selskaber/virksomheder
> - luxus
> - energi (grønne afgifter)
>
> - Jensby

Fy for satan ... man skal godt nok være rimelig led for at gå ind for dét.
Skatten op på benzin? Ja skide god idé, ruinér dog endelig folk der har
langt på arbejde. Først bliver de belønnet for at pendle, derefter skal de
straffes for at have den nødvendige bil for at KUNNE pendle. Boligskatter?
Ja straf dog endelig folk for at købe noget de har betalt med deres egne
brandbeskattede penge ... og grønne afgifter kan de stikke skråt op. Der
er i forvejen ingen der bruger mere energi end nødvendigt, med de
energipriser vi har i dag. Det eneste der opnås er at det bliver endnu
dyrere at leve. Der er overhovedet ingen afgifter eller skatter der skal op,
hvis du spørger mig. Skatten skal ned og mange af pengene kan hentes ved at
kigge lidt på hvor mange penge vi bruger på muhamedanere og fængsling af
fremmede forbrydere. Det er i hvert fald et sted at starte. Et andet sted er
at effektivisere lidt i den offentlige sektor. Måske de skulle til at tjene
deres løn i stedet for at slaske den af som i dag.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-08-07 13:10

"Kim Frederiksen" skrev

> [...]
> Et andet sted er at effektivisere lidt i den offentlige sektor. Måske de
> skulle til at tjene deres løn i stedet for at slaske den af som i dag.

Kommentarer er vist overflødige.

- Jensby

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:18

Jan Bang Jensby wrote:

> Kommentarer er vist overflødige.

Nej det er de sgu ikke Jens. Hvis du mener det jeg skriver er forkert så
argumentér for det.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:19

Kim Frederiksen wrote:

> Nej det er de sgu ikke Jens. Hvis du mener det jeg skriver er forkert
> så argumentér for det.

Sorry, jeg mente Jan.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-08-07 13:24

"Kim Frederiksen" skrev

> Nej det er de sgu ikke Jens. Hvis du mener det jeg skriver er forkert så
> argumentér for det.

Med dit sprogbrug og din tilsyneladende manglende evne/vilje til at se
tingene i sammenhæng kan jeg simpelthen ikke tage dig alvorlig.

Det kan godt være en fejlvurdering fra min side - men sådan er det.

- Jensby

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 13:32

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERNjbj@arosrevision.dk> wrote in message
> "Kim Frederiksen" skrev

> Med dit sprogbrug og din tilsyneladende manglende evne/vilje til at se
> tingene i sammenhæng kan jeg simpelthen ikke tage dig alvorlig.

Jeg hælder lidt i samme retning.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:33

Jan Bang Jensby wrote:

> Med dit sprogbrug og din tilsyneladende manglende evne/vilje til at se
> tingene i sammenhæng kan jeg simpelthen ikke tage dig alvorlig.

Er det fordi jeg ikke vil straffe bilister, som du udemærket godt ved at
brandbeskattet i forvejen og er tvunget til, i forvejen, at reducere deres
kørseslbehov til et minimum yderligere?

Er det fordi jeg ikke synes det er rimeligt at forlange høje skatter fra
folk, fordi de ejer en bolig, som de i forvejen har betalt med
brandbeskattede penge?

Er det fordi jeg ikke går ind for at forlange ENDNU flere penge for at dække
almindelige fornødenheder som strøm og varme hos almindelige mennesker?

Er det fordi jeg ikke synes det er rimeligt at MANGE mennesker dovner den af
dagen lang i den offentlige sektor for dine og mine penge?

Er det fordi jeg ikke går ind for at forære fuldstændigt uhyrlige summer væk
til 3. verdens fremmede som ikke tilfører landet andet end udgifter og
kriminalitet?

Fortæl mig, hvad er det du ikke kan tage alvorligt?

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-08-07 13:44

> [...]

> tingene i sammenhæng kan jeg simpelthen ikke tage dig alvorlig.
>
> Det kan godt være en fejlvurdering fra min side - men sådan er det.

Ja, det er det.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:48

Peder B. Pels wrote:

> Ja, det er det.

en fejlvurdering eller "sådan er det bare"?

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-08-07 15:15

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> en fejlvurdering eller "sådan er det bare"?

Fejlvirdering.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-08-07 13:44

Jan Bang Jensby <jbjFJERNjbj@arosrevision.dk> wrote:

> "Kim Frederiksen" skrev

> Kommentarer er vist overflødige.
>
> - Jensby

Nej. Bilejerne er beskattet på nye biler FØRST med moms (20%) DEREFTER
med 105-180%, INKLUSIVE afgift på moms. Så er de beskattet med grønne
afgifter der skal betales hvert år. SÅ er det tvungen syning hvert andet
år. SÅ er der benzing og dieselafgift på ca 4 kr/literen.

Du er ude på et vildspor hvis du mener at bilisterne ikek betaler nok i
forvejen.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-08-07 14:24

"Peder B. Pels" skrev

> [...]
> år. SÅ er der benzing og dieselafgift på ca 4 kr/literen.
>
> Du er ude på et vildspor hvis du mener at bilisterne ikek betaler nok i

I teorien vil lavere skat på arbejde skaffe flere hænder og reducere mængden
af sort økonomi - ligesom højere afgifter på benzin vil medføre mindre
trafik og forurening.

Goder - ikke sandt?

Hvis så sænkningen af skat på arbejde svarer til statens indtægter på øgede
grønne afgifter, er der samfundsøkonomisk status quo.

Man opnår et resultat (som stort set alle går inde for) - og det koster ikke
en krone.

- Jensby

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-08-07 15:15

> [...]

> af sort økonomi - ligesom højere afgifter på benzin vil medføre mindre

Det første er utvivlsomt en gode, det andet er ikke et gode, fordi du
glemmer at inddrage at den mindre velbeslåede del af efolkningen vil få
et velstandstab, fordi de er AFHÆNGIGE AF BILEN I HVERDAGEN!

> Hvis så sænkningen af skat på arbejde svarer til statens indtægter på øgede
> grønne afgifter, er der samfundsøkonomisk status quo.

Det er kun hvis alle skatter og afgifter er lige dårlige, og det er helt
forkert.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 13:14

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message
> Der er i forvejen ingen der bruger mere energi end nødvendigt,

Hvordan når du frem til det?

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:18

Christian R. Larsen wrote:

> Hvordan når du frem til det?

Simpel logik. Med en kilowattpris på omkring 1,50 kr kan jeg ikke komme i
tanker om nogen der bruger strøm til noget der ikke tjener et formål. Med en
literpris på omkring 10kr. kan det samme retfærdigvis siges om benzin. Ville
du selv gerne betale mere hvis du skulle køre 30.000km om året blot for at
komme på arbejde?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 13:29

> Simpel logik. Med en kilowattpris på omkring 1,50 kr kan jeg ikke komme i
> tanker om nogen der bruger strøm til noget der ikke tjener et formål.

Jeg havde håbet på noget lidt mere substantielt end en påstand. Jeg kan da
f.eks. komme i tanke om masser af ting, som koster strøm, og som ikke tjener
et formål. F.eks. har jeg en masse elektronik stående standby, selvom det
koster strøm.

> Med en literpris på omkring 10kr. kan det samme retfærdigvis siges om
> benzin.

Jeg synes ellers, jeg dagligt ser biler med nedrullede sideruder og høj
musik køre ned ad gaden, hvor jeg hver gang tænker: Det ligner ikke nogen,
der er på vej på arbejde...

> Ville du selv gerne betale mere hvis du skulle køre 30.000km om året blot
> for at komme på arbejde?

Nej, ingen vil betale mere, hvis de selv kan bestemme. Men derfor kan det
godt være det rigtige, at de gør det.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:37

Christian R. Larsen wrote:

> Jeg synes ellers, jeg dagligt ser biler med nedrullede sideruder og
> høj musik køre ned ad gaden, hvor jeg hver gang tænker: Det ligner
> ikke nogen, der er på vej på arbejde...

Får du ondt i r*ven over det da? Må folk ikke bruge deres biler?
Selvfølgelig må de det.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 13:40

> Får du ondt i r*ven over det da?

Nej - men det modbeviser din tåbelige påstand fra før:

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:46

Christian R. Larsen wrote:

> Nej - men det modbeviser din tåbelige påstand fra før:
>
> "Der er i forvejen ingen der bruger mere energi end nødvendigt, med de
> energipriser vi har i dag."

Så lad os antage at der er nogen der gør... "Uha, vi må hellere gøre benzin
MEGET dyrere, for vi har opdaget at der er nogen der har råd til at køre i
bil" ... hvad så med de tusindvis af mennesker for hvem bilen er en
nødvendighed for at komme på arbejde og indkøb? Jeg tvivler på du vil have
forskellige benzinpriser afhængig af hvem man er.

.... det værste er sgu næsten at alt dætte ræs er pga. CO2 som INGEN
betydning har for noget som helst. Og selv om det så havde, ville vores
kvote bare blive brugt af nogen andre ... det er fandeme flot

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 13:54

> [...]
> nødvendighed for at komme på arbejde og indkøb? Jeg tvivler på du vil have
> forskellige benzinpriser afhængig af hvem man er.

Kim, hvorfor afviser du højere energiafgifter som en vej til at finansiere
en generel indkomstskattelettelse?

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-07 13:58

Christian R. Larsen wrote:

> Kim, hvorfor afviser du højere energiafgifter som en vej til at
> finansiere en generel indkomstskattelettelse?

Fordi den er vind og skæv. Den favoriserer alle dem der har kort på arbejde.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 09:11

> Fordi den er vind og skæv. Den favoriserer alle dem der har kort på
> arbejde.

Og så?

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-08-07 09:44

Christian R. Larsen wrote:

> Og så?

Synes du det er specielt retfærdigt, taget i betragtning at man tvinges til
at være fysisk mobil ift. arbejde for at være dagpengeberettiget? ... og
bare i det hele taget retfærdigt?

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-08-07 10:03

"Kim Frederiksen" skrev

> Synes du det er specielt retfærdigt, taget i betragtning at man tvinges
> til at være fysisk mobil ift. arbejde for at være dagpengeberettiget? ...
> og bare i det hele taget retfærdigt?

Den skal jeg lige have med ske.

Kræver a-kassen, at man skal have bil for at kunne stå til rådighed for
arbejdsmarkedet?

- Jensby

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-08-07 10:32

Jan Bang Jensby wrote:

> Kræver a-kassen, at man skal have bil for at kunne stå til rådighed
> for arbejdsmarkedet?

Nej, de kræver man skal være mobil. uden for storbyerne er det det samme som
at have bil.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-08-07 10:40

"Kim Frederiksen" skrev:

> Nej, de kræver man skal være mobil. uden for storbyerne er det det samme
> som at have bil.

Vil det sige, at du får frataget din dagpengeret, hvis du sælger din bil?

- Jensby

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-08-07 11:46

Jan Bang Jensby wrote:

> Vil det sige, at du får frataget din dagpengeret, hvis du sælger din
> bil?

Det vil sige at hvis jeg bliver anvist et stykke arbejde jeg ikke kan tage,
fordi jeg ikke kan nå derhen til mødetid, så bliver jeg frataget min
dagpengeret.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-08-07 14:24

"Kim Frederiksen" skrev

> Det vil sige at hvis jeg bliver anvist et stykke arbejde jeg ikke kan
> tage, fordi jeg ikke kan nå derhen til mødetid, så bliver jeg frataget min
> dagpengeret.

Hvis det er tilfældet, er der helt klart tale om en overfortolkning fra din
lokale a-kasses side.

Den kan anvise et arbejde, men ikke hvis du ikke kan komme dertil med
offentlige transportmidler inden for en rimelig rejsetid. I Århus anser man
en rejsetid på 2 gange 1 time og 30 minutter for at være rimelig. Jeg ved
ikke, hvordan det er ude på landet.

- Jensby

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 11:27

> Synes du det er specielt retfærdigt, taget i betragtning at man tvinges
> til at være fysisk mobil ift. arbejde for at være dagpengeberettiget?

Ja, hellere det, end at 50% af alle lønmodtagere fortsat skal betale
topskat.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-08-07 11:47

Christian R. Larsen wrote:

> Ja, hellere det, end at 50% af alle lønmodtagere fortsat skal betale
> topskat.

Så det er bedre at sende nogle mennesker ud i økonimisk ruin fordi der er
nogen der har besluttet at udbrede en politisk betonet løgnehistorie om at
biler påvirker klimaet?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 12:01

> Så det er bedre at sende nogle mennesker ud i økonimisk ruin

Get real! Dette er simpelthen proportionsforvrængning. Husk også på, at dem,
der betaler, er en gruppe, som er temmelig sammenfaldende med dem, der får
glæde af skattelettelsen.

> fordi der er nogen der har besluttet at udbrede en politisk betonet
> løgnehistorie om at biler påvirker klimaet?

Mener du, der er nogen chance for, at jeg vil tage dig alvorligt efter at du
har skrevet det???

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 31-08-07 12:43

Christian R. Larsen wrote:

> Mener du, der er nogen chance for, at jeg vil tage dig alvorligt
> efter at du har skrevet det???

Mener du det er useriøst at tillade sig at stille spørgsmåltegn ved en teori
der kaster al tidligere klimaforskning over bord og som mange videnskabsfolk
er uenigi i om som halter kraftigt på sagligheden?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 12:46

> Mener du det er useriøst at tillade sig at stille spørgsmåltegn ved en
> teori der kaster al tidligere klimaforskning over bord og som mange
> videnskabsfolk er uenigi i om som halter kraftigt på sagligheden?

Så du mener, at der er udbredt enighed i videnskabelige kredse om, at biler
ikke skader miljøet?

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 14:14

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Så du mener, at der er udbredt enighed i videnskabelige kredse om, at
> biler ikke skader miljøet?

Jeg snakker om global opvarmning. Den er der med rette sået MEGET tvivl om
kan relateres til CO2.

/Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 17:09

"Kim Frederiksen" <kim snabela the bindestreg coffeeshop.dk> wrote in
message news:46d81428$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Jeg snakker om global opvarmning.

Så du mener altså ikke det, du skrev om, at biler ikke påvirekr miljøet?

> Den er der med rette sået MEGET tvivl om kan relateres til CO2.

Hvor har du hørt det? På de n republikanske partikongres i USA?

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 17:23

> Så du mener altså ikke det, du skrev om, at biler ikke påvirekr miljøet?

Jeg har aldrig brugt ordet "miljøet" jeg skrev at biler ikke påvirker
klimaet.

> Hvor har du hørt det? På de n republikanske partikongres i USA?

Hvor har du hørt det nonsens om at CO2 påvirker klimaet? Under fremlæggelsen
af enhedslistens miljøpolitik?

/Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 19:34

"Kim Frederiksen" <kim snabela the bindestreg coffeeshop.dk> wrote in
message news:46d84056$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har aldrig brugt ordet "miljøet" jeg skrev at biler ikke påvirker
> klimaet.

Nå - men det mener du så ikke alligevel?

> Hvor har du hørt det nonsens om at CO2 påvirker klimaet? Under
> fremlæggelsen af enhedslistens miljøpolitik?

Fint fint.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-08-07 14:27

"Christian R. Larsen" skrev

> Så du mener, at der er udbredt enighed i videnskabelige kredse om, at
> biler ikke skader miljøet?

Se det kalder jeg et godt svar. Selvfølgelig skader biler miljøet. Man kan
så diskutere hvordan og hvor meget.

Det minder mig om en gut her på nettet, der ikke ville tro på, at nazisterne
dræbte ca. 6 mio. jøder under anden verdenskrig. Det kunne ikke passe, for
efter hans beregninger kunne det kun lade sig gøre at dræbe ca. 5 millioner.
Ergo: Holocaust har ikke fundet sted.

- Jensby

Fra : @

Dato : 01-09-07 02:58

On Fri, 31 Aug 2007 13:45:51 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message

>Så du mener, at der er udbredt enighed i videnskabelige kredse om, at biler
>ikke skader miljøet?

har du beviser for at biler er skyld i miljøændringer?

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-09-07 06:30

"@" <1@invalid.net> wrote in message

> har du beviser for at biler er skyld i miljøændringer?

Sikkert ikke noget, du vil acceptere. Du er jo troende.

Men når ca. 1/5 af udslippet af drivhusgasser kommer fra vejtransport, så er
det da svært at mene andet.

http://www.statistics.gov.uk/downloads/theme_environment/transport_report.pdf

Fra : @

Dato : 01-09-07 02:57

On Fri, 31 Aug 2007 13:01:05 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message

>Mener du, der er nogen chance for, at jeg vil tage dig alvorligt efter at du
>har skrevet det???

har du beviser for at biler påvirker klimaet?

Fra : Konrad

Dato : 30-08-07 14:01

> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message

> Kim, hvorfor afviser du højere energiafgifter som en vej til at finansiere
> en generel indkomstskattelettelse?

Måske fordi højere afgifter giver dårligere konkurrenceparameter ift
udenlandske konkurrenter?

Nu er jeg jo ikke særlig sofistikeret, men hvis jeg kan sælge f.eks et
køkken til en belgier til 30.000 euro, og transporten er 1.000 euro - så vil
det betyde meget for mig og mine konkurrenter, hvis prisen på transport
pludselig er 2.000 euro.

Fra : Konrad

Dato : 30-08-07 14:05

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
Og det vil jo alt andet end lige på sigt give mig dårligere muligheder på
markedet, f.eks det scenarie at belgieren kan sælge til en lavere pris.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-08-07 14:28

"Konrad" skrev

> Måske fordi højere afgifter giver dårligere konkurrenceparameter ift
> udenlandske konkurrenter?

Konkurrenceevnen påvirkes ikke, da transporterhverv kan fratrække
energiafgiften i momstilsvaret.

Til gengæld påvirkes grænsehandelen, men hvis nu vi kræver, at grænsen skal
gå ved Kongeåen, har vi ikke så langt .

- Jensby

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 09:11

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message
> Måske fordi højere afgifter giver dårligere konkurrenceparameter ift
> udenlandske konkurrenter?

Lavere skatter på lønindkomster trækker de kraftigt den modsatte vej.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-08-07 17:58

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:46d6b825$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> strøm, og som ikke tjener et formål. F.eks. har jeg en masse elektronik stående standby, selvom det koster strøm.

Lejede lidt med Openoffice's Calc for et par dage siden,,,

En tabel over hvad det koster om året, at have noget kørende 24/7/365. beseret på en KWh pris på kr. 2,-
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/Standbystrom.pdf 60kb.

Jeg regnede og målte mig frem til at jeg brugte ca. 60 watt om natten til ingen verdens nytte.

PC'en bruger eks. ca. 10-15 watt selv om den er slukket ( på fronten )
Trafo'erne til router,adsl modem, PC højtaler, telefon, ekstern HD'er, bruger ca 5-7 watt stykket.

Nu lyder 60 watt ikke af en fis, men når man tænker på at det kan drive 6 10 watts sparepære,
så er det alligevel en del, for hvem ville gå i seng med så meget lys tændt.

Jan Rasmussen

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-08-07 13:17

Jan Bang Jensby <jbjFJERNjbj@arosrevision.dk> wrote:

> "Christian R. Larsen" skrev

> Som talt ud af min mund.
>
> Skatten/afgiften ned på
> - arbejde
> - moms (differentieret)
>
> Skatten/afgiften op på
> - renteindtægter og kursgevinster

Nej. Det giver disincitament til investering.

> - ejendomsavancer (ikke med tilbagevirkende kraft. Det skulle jo nødigt
> ramme mig
> - boligskatter

Nej. Jordskatter. Skat på mursten (=huse) skal NED, fortrinsvis fjernes
helt.

> - øl, vand, spiritus og tobak

Nej, måske, nej, måske.

> - benzin

NEJ!

> - selskaber/virksomheder

NEJ!

> - luxus

NEJ!

> - energi (grønne afgifter)

NEJ!

Fra : Konrad

Dato : 30-08-07 14:12

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Man skulle næsten tro, hvis ikke man vidste bedre, ar du er ude i en slags
"hvem kan være mest dum" dyst eller ksmpagne.

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 14:56

> Man skulle næsten tro, hvis ikke man vidste bedre, ar du er ude i en slags
> "hvem kan være mest dum" dyst eller ksmpagne.

Fordi han ikke vil være med til at hæve skatter og afgifter?

/Kim

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-08-07 19:55

"Kim Frederiksen" <kim at the-coffeeshop.dk> wrote:

> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message

> Fordi han ikke vil være med til at hæve skatter og afgifter?
>
> /Kim

Jeg føler med Konrad. Han er trods alt DDR-liderlig SF'er, uden respek
for andre mennesker eller deres ejendom.

Fra : Frederik Thorup

Dato : 30-08-07 14:13

Christian R. Larsen skrev:
> Peter Birk Sørensen har skrevet vismændenes kronik om 2015-planen. Den
> rummer flere interessante pointer.

[snip interessant analyse}

Men hvad gør man hvis man så skulle gennemføre det vismændene foreslår?

Jeg har svært ved at finde bare ét parti der vil udføre denne
økonomiske politik, uanset at den er ansvarlig.

Det burde ellers være noget af en let solgt var:
"Vores skattepolitik er anbefalet af førende vismænd... Fordi *de* ved
bedre" (i modsætning til folk der laver analyser efter meningsmålinger.

Hvorfor diskuteres det ikke engang offenligt?

MVH
Frederik

Fra : Konrad

Dato : 30-08-07 14:14

"Frederik Thorup" <frederik_thorup@mail.dk.remove> skrev i en meddelelse

> [snip interessant analyse}
>
> Men hvad gør man hvis man så skulle gennemføre det vismændene foreslår?

Foreslår vismændene da noget?? [ved godt det ikke var mig du spurgte]

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-08-07 14:30

"Frederik Thorup" <frederik_thorup@mail.dk.remove> wrote in message
> Men hvad gør man hvis man så skulle gennemføre det vismændene foreslår?
>
> Jeg har svært ved at finde bare ét parti der vil udføre denne økonomiske
> politik, uanset at den er ansvarlig.

Ja, men det er jo politikernes problem. Det er dem, der har ansvaret, og de
må så lade være med at føre overbudspolitik som vi ser det nu.