Apanage til Alexandra?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-08-07 10:43

Der må vist være noget jeg har misforstået.
Jeg var under det klare indtryk at Alexandra mistede både
moms-fritagelse og apanage da hun giftede sig med ham kameramanden.

Men i gårsdagens radioavis kunne jeg så høre at hun desværre ikke stiger
i år men må nøjes med 1.9mio. Det samme står i dagens avis, som f.eks.
http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/danskekongelige/article332267.ece.

Jeg har fuld forståelse for (hvis vi lige ser bort fra det absurde i
hele apanage-ordningen), at der skal falde lidt af til hende så Felix og
Nicolai kan få brød på bordet og nye gummistøvler når det nu regner så
meget.

Men man kan immervæk få mange Kohberg boller og Skofus støvler til
1.9mio. Også selv om der er to børn.

Og så burde det vel være Felix og Nicolai der var officielle modtagere
af apanagen, og ikke Alexandra?

Eller er der lige noget andet jeg har misset undervejs?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-07 14:49

Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote:

> Der må vist være noget jeg har misforstået.
> Jeg var under det klare indtryk at Alexandra mistede både
> moms-fritagelse og apanage da hun giftede sig med ham kameramanden.

Næh, apanagen beholdtes uændret. Til gengæld mistede hun
skattefritagelsen. Det betyder at hun som udgangspunkt ryger ned på
0,38*0,75 = 28,5% af sin hidtidige indtægt efter skat [topskat: 62%,
moms: 25%], og nu skriver du at apanagen heller ikke reguleres, men
fastholdes på samme kronebeløb, altså i praksis nedsættes med
inflationen.

Om Felix og Nicolai til sin tid skal have apanage, afhænger af om
folketinget til sin tid finder det i orden. De skal dog først lige fylde
18 år. Så længe kong Frederik X ikke fratager dem deres prinsetitler,
vil de dog være skattefrie, og altså også kunne få modregnet momsen på
indkøb. Historisk set fratages prinser og prinsesser deres titler, hvis
de gifter sig under deres stand, med ekempelvis en borgerlig fotograf
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 30-08-07 15:01

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> indkøb. Historisk set fratages prinser og prinsesser deres titler, hvis
> de gifter sig under deres stand, med ekempelvis en borgerlig fotograf

Det kan jo være, at hun får børnechecken?

Hilsen Sten