De offentligt ansatte forkæles
Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-07 09:17

Danske Bank har kigget lidt på tallene fra Danmarks Statistik, og her dukker
noget lidt sjovt op:

Offentligt ansatte har oplevet større lønstigning end ansatte i den private
sektor i perioden fra 2000 og frem.

FOA's formand har i den forbindelse netop hældt vand ud af ørene i Nyhederne
på TV2, hvor han forsikrede de undrende seere om, at man ikke kunne bruge de
tal til noget, da der er forskel på, om man tjener 100 kroner i timen eller
200 kroner i timen. Jeg er målløs over denne "dybsindige" analyse fra en
mand, der tilsyneladende repræsenterer 200.000 offentligt ansatte. Nu må det
snart ophøre med løgnene, manipulationerne, klynkeriet og det politisk
korrekte præk.

Mere her: http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=8093670&forside

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 30-08-07 10:13

Jens Bruun wrote:

> Nu må det
> snart ophøre med løgnene, manipulationerne, klynkeriet og det politisk
> korrekte præk.

Hvorfor skal det være forbeholdt de højt lønnede/højt
beskattede?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-08-07 14:37

Jens Bruun skrev den 30-08-2007 10:16:
> [...]
> noget lidt sjovt op:
>
> Offentligt ansatte har oplevet større lønstigning end ansatte i den private

At stigningen i procent er højere viser intet om, hvor meget bagud
lønnen er.

Det er logik for burhøns, at den som har en lavere løn og som får samme
kronemæssige forhøjelse har en højere lønstigning i procent end den
som er højere lønnet og får samme kronemæssige forhøjelse.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 07:55

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> At stigningen i procent er højere viser intet om, hvor meget bagud lønnen
> er.

Hvornår vil du mene, at lønnen er bagud?

I lønnen indgår mange andre faktorer end kronebeløbet, f.eks. risiko,
personalegoder, flextid etc.

Fra : Snuden

Dato : 31-08-07 14:22

On Fri, 31 Aug 2007 08:54:53 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

>Hvornår vil du mene, at lønnen er bagud?
>
>I lønnen indgår mange andre faktorer end kronebeløbet, f.eks. risiko,
>personalegoder, flextid etc.

Den dag jeg kan betale mine regninger med flex-tid og andre
personalegoder, vil jeg regne dem med som en del af lønnen. Indtil da
er min løn et rent kronebeløb.
--
Snuden

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-08-07 19:29

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

> Den dag jeg kan betale mine regninger med flex-tid og andre
> personalegoder, vil jeg regne dem med som en del af lønnen. Indtil da
> er min løn et rent kronebeløb.

Det er min også - men jeg kigger bare på andre tal end det, der indikerer,
hvad jeg efter planen skal have i løn før skat hver måned. For det er nemlig
ikke det eneste, der er vigtigt.

Det kræver ikke meget forretningsmæssig sans at indse, at "lønnen" ikke er
det eneste økonomiske aspekt af et job.

Hvis du står i valget mellem to job, hvor du i det ene skal arbejde 37 timer
mod en løn på 48.000 og i det andet nærmere 60 for en løn på 52.000, hvilket
af dem vil du så vælge? Jeg ville vælge det, hvor timelønnen er højest. Hvad
er en høj timeløn da værd? Det er jo svært at sige. Men hvor timelønnen
stiger i det offentlige, så falder den i det private. I det offentlige
arbejder man i gennemsnit færre og færre timer pr. uge, hvor man i det
private arbejder flere og flere.

Se bl.a. dette:
http://www.dkk.dk/index.asp?ArtikelNr=6049

Dernæst er der spørgsmålet om, hvor sandsynligt det er, at man får sin løn.
Jeg mener f.eks., det har en værdi, at risikoen for, at arbejdsgiveren går
konkurs, eller at man bliver fyret, er lavere i mange offentlige job. Der er
stadig generelt større jobsikkerhed i det offentlige, og lønnen kommer med
statsgaranti. Eller sagt på godt dansk: Det er bedre at tjene 25.000 om
måneden i 12 måneder om året end at tjene 29.999 om måneden i årets første
10 måneder.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-09-07 12:09

Christian R. Larsen skrev den 31-08-2007 08:54:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Hvornår vil du mene, at lønnen er bagud?

Fx en offentlig ansat for 120 kroner i timen; et tilsvarende job i det
private giver 170 kroner i timen.
Når nu begge får 10 kroner mere i timen, så kræver det ikke særlig meget
kendskab til procentregning, at den procentuelle lønstigning er højere
for den offentligt ansatte end for den privat ansatte.

Og vi taler naturligvis GRUNDLØN. Alle de spændende tillæg (husk, der
følger også ulemper med ved at få disse tillæg); pensionsordninger og
andre "personalegoder". De må der gerne regnes med, men så skal de
oplyses på en særskilt post.

At arbejdsgiverne regner alle udgifter med som man har i forbindelse med
en medarbejder svarer til, at medarbejderen kun regner de udbetalte
beløb som lønnen (og så endda yderlige udgifter til transport til/fra
arbejde....og hvad med tøj, når nu arbejdsgiveren ikke giver tøjet).
Man har jo også udgifter i forbindelse med at komme på arbejde.

Du kan nok se, at det er totalt fjollet at regne alle omkostninger med i
forbindelse med at have en medarbejder.

Samlign lige med lige.

> I lønnen indgår mange andre faktorer end kronebeløbet, f.eks. risiko,
> personalegoder, flextid etc.

Risiko? Ville du risikere dit liv for en månedlig hyre på 33.000
kroner? Det gør en politibetjent!
Personalegoder? Hvad kalder du personalegoder? I så fald, så skal de
private også indregne alt det personalegoder som de giver deres
medarbejdere....og så taler vi om alt lige fra tilskud til
kantineordning; motionsrum; rabat på personalekøb osv osv osv osv.

Jeg ville edderhugme gerne have 50% personalerabat i det firma jeg
arbejder for nu. Det fik jeg i det gamle firma jeg arbejdede i. Jeg
kan sagtens også nøjes med 25% (personalerabatten skal der sikkert så
også betales skat af, så i runde tal 25%).
Det ville være et personalegode som er til at forstå! Og en
fastholdelses-faktor som er til at føle på.

Og flextid. Det betyder vel bare, at arbejdet er tilrettelagt på en
sådan måde, at der fra begge parter er en vis elastik i mødetiderne.
Derudover er de flextidsordninger jeg kender lavet på en sådan måde, at
den elastik ikke er så elastisk alligvel, når man ser det fra
lønmodtagers side.
Fx i forbindelse med mit rådighedsbeløb en skæg udregning af
"overskudstid" hhv. "underskudstid". Når jeg fx vil oparbejde en betalt
fridag (7,4 timer) og optjeningen sker over fx to uger, så skal jeg
reelt arbejde 14,8 timer ekstra de to uger, da flexsystemet tager
halvdelen af overskydende timer til rådighedssaldoen hver uge. sagt på
en anden måde: vil jeg have en fridag, så skal den optjenes og bruges
indenfor samme uge.
Kommer jeg bagud med flex'en, så er systemet så snedig, at såfremt jeg
ikke indhenter timerne inden ugen er omme, så skal jeg efterfølgende
arbejde dobbelt så mange timer for at indhente det jeg er bagud.
så hurra for flextid.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-09-07 10:01

> Fx en offentlig ansat for 120 kroner i timen; et tilsvarende job i det
> private giver 170 kroner i timen.

Ja, selvfølgelig. Det, jeg gerne vil have dig til at svare på, er: Hvilke
forhold skal være ens, for at der er tale om tilsvarende job?

Man kan finde en del job, som ift. selve jobfunktionen findes i både
offentlige og private virksomheder, men der er næsten altid alligevel en del
forskelle. En generel forskel er, at risikoen for at blive fyret stadig
generelt er lavere i den offentlige sektor. En anden generel forskel er, at
den tvungne pensionsopsparing typisk udgør en større del af lønnen i det
offentlige end i det private. En tredje generel forskel er den forventede
arbejdstid. Man skal typisk højere op i graderne i det offentlige, før man
ansættes uden øverste tjenestetid, end man skal i det private. En fjerde
forskel er, at man i det private typisk regner timelønnen ud inklusiv
pension, mens man i det offentlige udregner den eksklusiv pension. Det er
naturligvis ubevidst talfusk, men det gør sammenligningen svær. En femte
forskel er, at bonusløn og provision er sjældne lønformer i det offentlige
ift. det private.

> Når nu begge får 10 kroner mere i timen, så kræver det ikke særlig meget
> kendskab til procentregning, at den procentuelle lønstigning er højere for
> den offentligt ansatte end for den privat ansatte.

Ja, og hvad så?

Problemet ved dit argument er, at du indirekte antager, at det
naturlige/rigtigste ville være, at offentlige ansatte og privatansatte
tjener det samme i gennemsnit. Men hvorfor skulle det være sådan? Det
forudsætter jo, at værdien af en gennemsnitlig ansats arbejde i de to
sektorer er præcis den samme. Husk også, at gennemsnitslønnen ikke bare
stiger som følge af, at folk er i stand til at forhandle bedre lønninger
hjem, men i aller højeste grad også af, at der f.eks. ansættes flere
højtuddannede. Netop sidstnævnte kunne jo være en grund til, at lønnen er
steget mere i den offentlige sektor - hvem ved?

Dernæst antager du, at privatansatte tjener meget mere end offentligt
ansatte, men det passer faktisk ikke.

Iflg. DST tjente en privatansat i gennemsnit 33867,67 kr. pr. måned i 2005.
Timelønnen (pr. præsteret time) er 229,11 kr. + 23,53 kr. i pension.
En statsansat tjente samme år i gennemsnit 32792,00 kr., og timelønnen var
helt oppe på 247,00 kr./time + 30,96 kr. i pension.
En kommunalt ansat tjente 27.719,0 kr. pr. måned, men her var timelønnen
222,05 kr./time + 25,74 kr. i pension.

Så faktisk er det jo en ret marginal lønforskel, der er mellem de tre
sektorer hvad løn angår. Og den statslige sektor ligger så oven i købet
foran den private.

> [...]
> følger også ulemper med ved at få disse tillæg); pensionsordninger og
> andre "personalegoder". De må der gerne regnes med, men så skal de

Man er nødt til at lægge det hele sammen - ellers kan man ikke sammenligne.
Det det er klart, at der følger ulemper med de forskellige tillæg - men det
gøre der jo også med selve jobbet.

> [...]
> arbejde....og hvad med tøj, når nu arbejdsgiveren ikke giver tøjet).
> Man har jo også udgifter i forbindelse med at komme på arbejde.

Ingen her regner alle udgifter med - der er jo mange andre udgifter end
summen af bruttoløn, bonus, tillæg og pension.

> Risiko? Ville du risikere dit liv for en månedlig hyre på 33.000 kroner?
> Det gør en politibetjent!

Lad os nu lige skrue lidt ned for retorikken og lidt op for realismen. Det
er altså en overdrivelse af dimensioner at påstå, at en politibetjent sætter
livet på spil. Der er masser af jobs i Danmark, som er langt farligere end
at være politibetjent. F.eks. arbejde på en boreplatform.

Når jeg taler om risiko, taler jeg f.eks. om risikoen for at blive fyret.

> [...]
> medarbejdere....og så taler vi om alt lige fra tilskud til kantineordning;
> motionsrum; rabat på personalekøb osv osv osv osv.

Selvfølgelig - det hele tæller med.

> Og flextid. Det betyder vel bare, at arbejdet er tilrettelagt på en sådan
> måde, at der fra begge parter er en vis elastik i mødetiderne.

Flextid kan f.eks. betyde, at den ansatte tæller timer, og at fuld tid er 37
time pr. uge i gennemsnit - hverken mere eller mindre.

Fra : Zeki

Dato : 30-08-07 16:43

> Danske Bank har kigget lidt på tallene fra Danmarks Statistik, og her
> dukker noget lidt sjovt op:
>
> Offentligt ansatte har oplevet større lønstigning end ansatte i den
> private sektor i perioden fra 2000 og frem.

Og dette er netop blevet pure afvist af finansministeren som erkender at de
tal han baserede sine udtalelser på - dem du hentyder til fra DS's
statistikbank - er fejlagtige. Som han siger "Det er naturligvis
beklageligt, at Danmarks Statistiks oplysninger ikke er fuldt ud
retvisende."
http://politiken.dk/indland/article368578.ece