Nationalbanken kritiserer regeringen
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-08-07 11:38

Nationalbankens direktør, Nils Bernstein, kritiserer i dag en hårdt presset
Thor Petersen for at fremlægge en finanslov, som lægger op til at føre en
alt for ekspansiv finanspolitik på toppen af en højkonjunktur. Bernstein
udtaler endvidere, at han ser dette som en vigende opbakning til
fastkurspolitikken.

Dette er interessant af mindst to grunde:

(1) Det er usædvanligt, at Nationalbanken kritiserer regeringen offentligt
(2) Det er interessant, at finanslovsforslaget ligefrem ses som en vigende
vilje til at fastholde fastkurspolitikken

Ad 1)
Man skal her have in mente, at Nationalbanken er en uafhængig, selvejende
institution, som formelt er sat i verden til at føre den af folketinget
vedtagne pengepolitik ud i livet. Nationalbankens opgave er p.t. at sikre,
at fastkurspolitikken overholdes. Derfor kan udmeldingen læses som et signal
til pengemarkedet om, at Nationalbanken er opmærksom på den fare for
overophedning, som dette skaber.

Ad 2)
Fastkurssamarbejdet stiller følgende krav til Danmark:

(1) Danmark skal sikre, at kronekursen fastholdes tæt på 7,46 kr. / euro.

(2) Inflationstakten må ikke overstige inflationstakten i de tre
medlemsstater, der har nået de bedste resultater med hensyn til
prisstabilitet, med mere end 1,5 %.

(3) Det årlige offentlige budgetunderskud må som hovedregel ikke overstige 3
% af bruttonationalproduktet.

(4) Den offentlige bruttogæld må ikke udgøre mere end 60% af BNP.

(5) Den lange rente må ikke overstige de tilsvarende rentesatser i de tre
medlemsstater, der har nået de bedste resultater med hensyn til
prisstabilitet, med mere end 2 %.

Såvel overvismanden som nationalbankdirektøren kritiserer regeringen for at
fremlægge en finanslov, som - sammen med skattepakken - øger den samlede
efterspørgsel i samfundet ved at give skattelettelser og øge de offentlige
udgifter. Når efterspørgslen øges, skal udbuddet nemlig kunne øges
tilsvarende, hvis ikke priserne skal stige. Og da ledigheden er så lav, som
det er tilfældet, kan dette vise sig at blive problematisk.

Ift. konvergenskravene er dette uheldigt af to grunde.

For det første:
Under den nuværende højkonjunktur vil regeringens finanspolitik kunne
medføre stigende inflation og altså dermed, at inflationskravet (2) kommer
under pres. Men samtidig kan der opstå et problem ift. krav nr. (1) eller
krav nr. (5). For når inflationen stiger, falder kronen i værdi over for
euroen. Og Nationalbanken vil derfor kunne blive tvunget til at hæve renten
for at undgå, at kronekursen falder over for euroen. Problemet er derfor i
sin yderste konsekvens, at Nationalbanken kan havne i en situation, hvor den
ikke kan overholde valutkursaftalen (1) uden at komprommittere rentekravet
(5) og vice versa.

For det andet:
Under den næste lavkonjunktur vil situationen være, at man så at sige har
opbrugt det økonomiske råderum til at føre ekspansiv finanspolitik den gang,
hvor der var højkonjunktur. Derfor vil situationen kunne blive, at
regeringen ikke har det nødvendige råderum til at kickstarte økonomien under
en lavkonjunktur, uden at det offentlige budgetunderskud vokser (3), og
dermed i sidste ende, at bruttogælden også vokser (4). I den sammenhæng skal
man endvidere huske, at under fastkurssamarbejdet har Nationalbanken ikke
mulighed for at sætte gang i hjulene ved at sænke renten, da det vil betyde,
at kronekursen falder over for euroen og dermed komprommittere krav (1).
Husk her, at fordi vi fører fastkurspolitik, så skal vi under en
lavkonjunktur klare problemerne via finanspolitikken - vi kan ikke bruge
renten. Og det kan blive svært, hvis vi allerede har skudt hele det
finanspolitiske arsenal af.

Fra : Bekan

Dato : 29-08-07 12:36

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> højkonjunktur. Bernstein udtaler endvidere, at han ser dette som en
> vigende opbakning til fastkurspolitikken.

Det er den almindelige reaktion.

Thor P regner med at afsætte (offset) den kommende lavkonjunktur. Det man
kan kalde aktiv finanspolitik. Det ved de også hos NB så det andet er
beregnet for offentligheden.

ganske enkelt.

Fra : Konrad

Dato : 29-08-07 18:59

Bekan wrote:

> Det er den almindelige reaktion.
>
> Thor P regner med at afsætte (offset) den kommende lavkonjunktur.

Det er også min analyse. Ellers kan jeg umuligt få det til at "gå op".
Tanken er at imødegå en recession ved at kaste flere penge i spil.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-08-07 19:29

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message

> Det er også min analyse. Ellers kan jeg umuligt få det til at "gå op".

Det kan jeg godt: Venstre vil gerne bevare magten. Koste hvad det vil.

> Tanken er at imødegå en recession ved at kaste flere penge i spil.

Det er muligt, at man i en eller anden total virkelighedsafkoblet,
økonomis-teoretisk verden kan nå frem til, at noget sådant er en god idé,
men i virkeligheden tror ingen økonomer på det.

Fra : Konrad

Dato : 29-08-07 19:41

Christian R. Larsen wrote:
> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message

> Det kan jeg godt: Venstre vil gerne bevare magten. Koste hvad det vil.

Ja, det er logik for burhøns. Hvad jeg tiltænker finansministeren er lidt
mere professionalisme end blot regeringsmagt..Meget kan man sige om Fogh og
Thor, men jeg tror ikke de sætter deres egne taburetter over Danmarks
økonomi. Og jeg stemmer altså ikke lige på de to, skal du vide.

> Det er muligt, at man i en eller anden total virkelighedsafkoblet,
> økonomis-teoretisk verden kan nå frem til, at noget sådant er en god
> idé, men i virkeligheden tror ingen økonomer på det.

På "borgen" er der ellers adskillige uddannede økonomer som anser det for at
være en god ide.

Det eneste jeg siger er, at jeg tolker det på den måde. Jeg tolker det på
den måde, fordi jeg gerne vil læse noget fornuft ind i deres politik, fordi
jeg tror vi har at gøre med fornuftige mennesker. MÅSKE handlr det
udelukkende om taburetklæberi, men omvendt tror jeg faktisk også, at hvis du
havde været tilhænger af denne regering, så ville du kunne "bevise" at
præcis lige den politik der er bragt på banen, er den eneste der overhovedet
er forsvarlig. Det er øjnene der ser.

Når forrykelserne ikke er større end de er - 10 mia - så er det heldigvis
ikke hasard med økonomien, det kan blot influere.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-07 13:50

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> alt for ekspansiv finanspolitik på toppen af en højkonjunktur.

> (3) Det årlige offentlige budgetunderskud må som hovedregel ikke overstige 3

Hvilket er uhyre relevant, i en situation hvor den årlige budgetOVERskud
har ligget over 3% af bruttonationalproduktet. Sætter jeg groft
overskuddet til 100 milliarder, og BNP til 2 billioner, skulle det give
en overskudsgrad på 5% [jeg har ikke lige checket tallene af].

> [...]
> en lavkonjunktur, uden at det offentlige budgetunderskud vokser (3), og
> dermed i sidste ende, at bruttogælden også vokser (4).

Nu har vi altså i de senere år talt om årlige /overskud/ på budgettet,
som har nærmet sig 100 milliarder kroner. Samtidig er nettogælden med
stor hastighed ved at forsvinde, og følges EUs opgørelsesmetode [hvor
man også tager ting med som salgbare, som den danske stat ikke vil
sælge], er gælden allerede væk.

Takket være et langt, sejt træk, fra Schlüter over Nyrup/Lykketoft til
nu Fogh.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 29-08-07 14:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> overskuddet til 100 milliarder, og BNP til 2 billioner, skulle det give
> en overskudsgrad på 5% [jeg har ikke lige checket tallene af].

BNP er nærmere 1.7e12 kr.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-07 15:40

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> BNP er nærmere 1.7e12 kr.

Altså 1,7 billioner, i almindeligt menneskesprog. Eller knap to
billioner - jeg skrev to billioner, og slog det ikke op.

På:

<http://www.dst.dk/nytudg/10149>

ses at BNP i 1. kvartal 2007 [seneste tal] lå på 402,1 milliarder
kroner. Regnes ikke med sæsonudsving giver det et samlet
bruttonationalprodukt på 1,6 milliarder kroner, /hvilket alt andet lige
gør statens overskudsgrad større/.

Men ok, overskuddet nåede vist heller alrig op på 100 milliarder. Det
sidste tal var svjh 80 milliarder, og:

80.000.000.000/1.600.000.000.000 = 5%,

altså samme tal som jeg tidligere kom frem til .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 29-08-07 16:15

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> selvejende institution, som formelt er sat i verden til at føre den
> af folketinget vedtagne pengepolitik ud i livet.

NB er underlagt ECB og deres pengepolitiske vedtag, IKKE folketinget.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-08-07 19:30

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> wrote in message

> NB er underlagt ECB og deres pengepolitiske vedtag, IKKE folketinget.

Hvem tror du har vedtaget, at vi skal føre fastkurspolitik i Danmark? ECB
eller Folketinget?

Fra : Bekan

Dato : 29-08-07 21:15

Christian R. Larsen wrote:
> "Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> wrote in message

> Hvem tror du har vedtaget, at vi skal føre fastkurspolitik i Danmark?
> ECB eller Folketinget?

Det ved jeg faktisk ikke. Gør du?

En fastkurspolitik er en /meget/ lille del af den samlede pengepolitik. Det
betyder sådan set ikke andet end at DK har Euroen, selv om vi ikke har den.
Regulering af pengemængde og rentefastsættelse er det der skaber op og
nedture, med store socioøkonomiske følger.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-08-07 21:16

> [...]
> Regulering af pengemængde og rentefastsættelse er det der skaber op og
> nedture, med store socioøkonomiske følger.

Jeg er enig.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-07 02:29

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> "Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> wrote in message

> Hvem tror du har vedtaget, at vi skal føre fastkurspolitik i Danmark? ECB
> eller Folketinget?

Ingen af dem. Det er besluttet af Schlüter-regeringen uden afstemning i
folketinget, og politikken er siden fulgt af Nyrup/Lykketoft-regeringen,
og af Fogh.

Fordi den har vist sig at være fornuftig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk