Frame Style?
Fra : Jeppe Richardt

Dato : 01-09-07 23:03

Bare et lille simpelt spørgsmål..
Er det muligt at lave noget 'Style' med et framesets kanter?

Altså fx lave dem blå..

Mvh Jeppe

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 01-09-07 23:24

Jeppe Richardt <marci@marci.dk> skrev :

>Er det muligt at lave noget 'Style' med et framesets kanter?

Nej, du kan lave en border med css på selve siden eller uden om
hele indholdet på den enkelte side i framesættet.

Hvorfor har du iøvrigt valgt at bruge frames? det er gammeldags.

http://html-faq.dk/2009.asp

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 01-09-07 23:38

On 2 Sep., 00:23, Kerim Ellentoft <ke...@mail.tele.invalid> wrote:

> Nej, du kan lave en border med css på selve siden eller uden om
> hele indholdet på den enkelte side i framesættet.

Ok, lidt surt..

> Hvorfor har du iøvrigt valgt at bruge frames? det er gammeldags.
>
> http://html-faq.dk/2009.asp

Jeg har valgt at bruge frames fordi jeg laver en webmail.
De synes jeg har tendens til at blive meget langsome..
Der vil frames være en effektiv måde at optimere farten på (synes
jeg)..
Der ud over er det også den letteste/eneste måde jeg kender hvor på
man kan opnå den funktion..
Jeg ved godt man kan bruge noget andet (det er sikkert ajax) til at
lave en form for det samme, hvor man selv kan justere osv.. Lige som
man fx bruger til hotmail..

Men takker mange gange for svaret :)

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-09-07 00:11

Jeppe Richardt skrev:

> Jeg har valgt at bruge frames fordi jeg laver en
> webmail.

Hvad har det med frames at gøre?

> De synes jeg har tendens til at blive meget
> langsomme

Det må du forklare nærmere. Webmail laves med
serverside og har intet med frames at gøre.

> Der vil frames være en effektiv måde at optimere
> farten på

Nej, frames kan ikke optimere farten - det kan kun den
teknologi du bruger på serveren.

> Der ud over er det også den letteste/eneste måde
> jeg kender hvor på man kan opnå den funktion.

Hvilken funktion vil du opnå?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-09-07 09:04

> Nej, frames kan ikke optimere farten - det kan kun den
> teknologi du bruger på serveren.

Tanken er vel formentlig, at så er det kun en del af indholdet, der skal
reloades ved hvert klik.
Da jeg kørte med mit gamle 33,6k-modem, hadede jeg noframed sider af samme
årsag. Først da min forbindelse kom op over de 2 Mbit, begyndte jeg at se
lyset.

I dag kunne jeg så ikke drømme om at lave sider med frames (primært på grund
af muligheden for at linke direkte til en bestemt underside og stadig have
adgang til navigationen på siden), men nu har de fleste vel også hurtige
forbindelser, hvor det ofte er serveren, der udgør flaskehalsen.

CSS' position:fixed og overflow:auto udrydder så også et par af de sidste
argumenter mod frames.

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 02-09-07 13:06

On 2 Sep., 01:11, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Hvad har det med frames at gøre?

> Det må du forklare nærmere. Webmail laves med
> serverside og har intet med frames at gøre.

> Nej, frames kan ikke optimere farten - det kan kun den
> teknologi du bruger på serveren.

Som Philip også skriver mener jeg den optimere farten på den måde du
ikke hele tiden skal hente hele indholdet, men kun de vigtige ting..
Det sætter 'på en måde' farten op..

> Hvilken funktion vil du opnå?
Funktionen jeg vil opnå er at lave forskellige "Rammer"
Ser fx her:
http://www.afterlogic.com/webmailpro_40_php/
(bare lige log ind på den demo med det der står)

Men der kan du godt se, at der er der en form for justerbare rammer.
- En til menuen - en til mail liste - og en til at se mailsne i..

Det er sådan set samme funktion jeg ville prøve at opnå,
Men kender desværre så ikke til andet end frameset der kan det, sådan
lige..
Og synes måske sådan en, som den webmail fx, godt kan blive lidt
langsom..

Problemet med at man ikke kan linke til sider, kan jeg ikke se i denne
sammenhæng da det er en webmail, så kan ikke se man har brug for det..
Men er klart åben over for andre muligheder, det kan jo altid laves
bedre :)
(Ps jeg koder i asp)

Mvh Jeppe

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-09-07 15:21

> (Ps jeg koder i asp)

Uden at jeg aner en disse om det, men jeg troede kun, at Ajax virkede med
php.

Fra : Birger

Dato : 02-09-07 17:31

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at jeg aner en disse om det, men jeg troede kun, at Ajax virkede med
> php.

AJAX = Asynchronous JavaScript and XML

AJAX kalder et eller andet serverside fra et javascript clientside.
Man kalde php, asp, html, text...
Resultatet af anstrengelserne, er så afhængige af hvad man gør med det af
AJAX returnerede i javascriptet clientside...

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-09-07 13:30

Jeppe Richardt skrev:

> Som Philip også skriver mener jeg den
> optimere farten på den måde du ikke hele tiden
> skal hente hele indholdet, men kun de vigtige ting.
> Det sætter 'på en måde' farten op.

Jeg tror ikke på at nogen kan mærke forskel på
farten. Al udseende bliver jo lavet i css-filen, som
brugeren kun henter én gang, lige som billeder også
allerede ligger på brugerens maskine.

> Ser fx her:
> http://www.afterlogic.com/webmailpro_40_php/

Der er heller ikke brugt frames

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-07 14:27

> Jeg tror ikke på at nogen kan mærke forskel på
> farten. Al udseende bliver jo lavet i css-filen, som
> brugeren kun henter én gang, lige som billeder også
> allerede ligger på brugerens maskine.

Før i tiden (dvs. da min forbindelse var nede på 512 kBit/s eller lavere)
kunne jeg nu mærke en tydelig forskel.
At jeg ikke kan i dag, skyldes nok mest, at jeg nu har 8 Mbit.

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 02-09-07 15:30

On 2 Sep., 16:20, "Philip Nunnegaard" <phi...@fjerndettehitsurf.dk>
wrote:

> Uden at jeg aner en disse om det, men jeg troede kun, at Ajax virkede med
> php.

tror da også ajax virker med asp.net..
Er desværre ikke helt sikker med asp
Men er heller ikke selv sat meget ind i ajax..

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 02-09-07 18:01

On 2 Sep., 18:31, "Birger" <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> Resultatet af anstrengelserne, er så afhængige af hvad man gør med det af
> AJAX returnerede i javascriptet clientside...

Ok, der var en der vidste noget :)

Men ved du noget om hvor svært det er at lave en simpel "frame"
funktion med ajax?

Fra : Birger

Dato : 02-09-07 20:19

"Jeppe Richardt" <marci@marci.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> AJAX returnerede i javascriptet clientside...

Ok, der var en der vidste noget :)

Men ved du noget om hvor svært det er at lave en simpel "frame"

http://bbsorensen.dk er lavet med div's som frames hvis indhold hentes via
AJAX.
Siden er ikke færdig - har lidt problemer omkring IE's forståelse af "right"
og "bottom" - men kan da illustrere at det kan lade sig gøre, og det er ikke
så svært...

Birger

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 02-09-07 20:47

On 2 Sep., 21:19, "Birger" <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> og "bottom" - men kan da illustrere at det kan lade sig gøre, og det er ikke

ja.. Men en af de vigtige ting er jo også at de skulle kunne flyttes,
lige som man kan med de gamle frames.. der kunne brugeren jo bare hive
dem rundt som han/hun ville?

Det er sikekrt der det bliver sværdt eller?

Fra : Birger

Dato : 03-09-07 09:55

> [...]

dem rundt som han/hun ville?

Det er sikekrt der det bliver sværdt eller?

Det er det formentlig.
Jeg har aldrig prøvet at lave noget interaktivt, hvor den besøgende har
indflydelse på den indbyrdes størrelse af elementer.
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre. (Det er jo fantasien der sætter
grænserne?..)

Det kunne f.eks gøres sådan :
I et design med en div til højre og en div til venstre anbringes en div
imellem dem. F.eks. 5 pixels bred.
Der assignes funktioner på denne div :
onMouseDown : tillader resize operation
onMouseMove : foretager den egentlige resizing
onMouseUp : afslutter tilladelse til at resize.

Birger

Fra : Leonard

Dato : 03-09-07 10:05

On Sun, 02 Sep 2007 12:46:32 -0700, Jeppe Richardt wrote:

> ja.. Men en af de vigtige ting er jo også at de skulle kunne flyttes,
> lige som man kan med de gamle frames.. der kunne brugeren jo bare hive
> dem rundt som han/hun ville?

Når det nu er til en webmail, som jo ikke skal indexeres og ej heller
linkes til, så er det måske alligevel frames, der er den bedste løsning.
Netop når du vil give brugeren mulighed for at trække i kanterne kan jeg
ikke komme på andre løsninger.

Og det er jo ikke altid, man skal undgå tabeller og frames, det skal
bare bruges med omtanke og til de ting, det er egnet til. Sådan er det
med alle dele af HTML.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 03-09-07 15:03

On 3 Sep., 14:30, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Der er heller ikke brugt frames
Det ved jeg, der er brugt ajax, og det kan man vil godt kalde 'De nye
frames'
Da jeg ved man med ajax kan få samme funktion som med Frames bare lidt
smartere vil jeg mene..
Men nu er det sådan at jeg ikke kan ajax, og jeg vil tro det er at
stort projekt at sætte sig i gang med at lære ajax..

Den der desuden også vil mærke forskel på om man loader dele af siden
(Frames, ajax) og loader hele siden hver gang vil jo typisk være dem
med en lavere forbindelse, og de eksiterer stadigvæk.

Men vil selv tro at ajax ville være den bedste løsning, hvis man nu
kunne kode det, og dernæst frames..
Fordi som Leonard siger, skal en webmail hverken indexeres eller
linkes til - som jo er de overordnet problemer med frames..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-09-07 20:28

Jeppe Richardt wrote:

> Den der desuden også vil mærke forskel på om man loader dele af siden
> (Frames, ajax) og loader hele siden hver gang vil jo typisk være dem
> med en lavere forbindelse, og de eksiterer stadigvæk.

Selv om brugerne sidder med et 33.6k eller 56k modem, vil den smule tekst du
vil lægge i et frameset, ikke betyde den store forskel. Det, der kan gøre en
forskel, er grafik og det genbruges eventuelt fra cache.

At du skal have en mailformular er ikke nogen grund til frames. Brug i
stedet ssi.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 03-09-07 21:05

On 3 Sep., 21:28, "Erik Ginnerskov" <e...@donotspammeplease.invalid>
wrote:

> [...]
> forskel, er grafik og det genbruges eventuelt fra cache.
>
> At du skal have en mailformular er ikke nogen grund til frames. Brug i

Nu ved jeg ikke om jeg bare misforstår udtrykket maiformular, men det
er jo en webmail, du ved tjekke sende, skrive, adressebog, kalender
osv..
men en vigtig ting er stadig at brugeren selv har indflydelse på hvor
store de forskellige "menuer" er.. Og det kan man vil kun opnå med
frames eller ajax..?