Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympos SP-550
Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-09-07 09:20

Hej,

jeg overvejer at anskaffe et Olympos Sp-550 UX.
Det anvender XD-picture moduler til billedlagring.
Der er meget stor prisforskel på et originalt modul fra Olympos
og et tilsvarende fra Sandisk.
Er der nogen problemer ved at købe Sandisk?
Er der forskel i hastighed eller kan man risikere problemer med
kompatibilitet?

Per A. Hansen

Fra : Jeroen

Dato : 01-09-07 12:12

Hm.. ved ikke helt hvordan det er med XD korter, men følgende er sagen mht
SD korter (kan forstille mig, at dette gælder også XD korter):

Dem fra Sandisk skulle nok virke fint.. man ja, de billige plejer ikke at
være de hurtigste... duh ;)

Hvis dit kamera har mulighed for at skyde omkring 1,5 til 2 fps pr. sek.
skal du helt sikkert overveje at købe hukommelseskorter med hastighed af 80x
eller højere (såkaldte highspeed korter). Og her vedrører det JPG
optagelser. Skal det være RAW billeder, som fylder mere, så skal du endnu
højere op. Mener de skal være mindst 150x, men dette kan spejlrefleks folk
svare bedre på.

Vh
Jeroen

Fra : Soeren Christensen

Dato : 01-09-07 13:30

On Sat, 1 Sep 2007 10:20:16 +0200, "Per A. Hansen"
<xper.hansen@get2net.dk> wrote:

>jeg overvejer at anskaffe et Olympos Sp-550 UX.

Jeg går ud fra du mener SP-550UZ.

>Er der nogen problemer ved at købe Sandisk?

Næsten ikke. Det eneste er at Olymus´ kameraer kun vil tage
panoramabilleder med originale xD kort. (Who cares).

>Er der forskel i hastighed eller kan man risikere problemer med
>kompatibilitet?

Ja der er forskel i hastighed jeg har et originalt M 2GB og to H 1GB
fra Fuji. H kortene blev købt for at øge hastigheden især ved RAW, men
det tager stadig en krig at lagre et billede. Olympus kunne godt have
indbygget en buffer til 3-4 RAWs i det trods alt relativt dyre
kompaktkamera.

Kompatibilitets problemer - næppe.

Til action er det håbløs med RAW, ja selv med den højeste opløsning
jpg.

Jeg har sat mit 4 måneder gamle 550 til salg da jeg ikke kan vænne mig
til det da jeg mest skyder med DSLR.

Mvh Søren C

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-09-07 15:39

"Soeren Christensen" <Soren@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra du mener SP-550UZ.

Ja - en slåfejl.

> Næsten ikke. Det eneste er at Olymus´ kameraer kun vil tage
> panoramabilleder med originale xD kort. (Who cares).

Det lyder mystisk - i JPEG-format skulle der vel ikke være forskel?

> [...]
> det tager stadig en krig at lagre et billede. Olympus kunne godt have
> indbygget en buffer til 3-4 RAWs i det trods alt relativt dyre

Du har sikkert ret - men det er sikkert et spørgsmål om at kunne
konkurrere med Fuji/Pano og Sony?
Jeg vil kigge nøjere på forskellen mellem H og M kort, det er nyt for mig

> Kompatibilitets problemer - næppe.
>
> Til action er det håbløs med RAW, ja selv med den højeste opløsning
> jpg.

Ifølge specifikationerne kan der anvendes både JPEG og RAW -
og der skal nvendes XD-picture Card. Mir behov ligger i JPG-formatet, som
jeg bruger i min gamle Nokon Coolpix (fra dengang de koster 4400 kr.)

> Jeg har sat mit 4 måneder gamle 550 til salg da jeg ikke kan vænne mig
> til det da jeg mest skyder med DSLR.

Tak for svarene til jer begge - jeg kan forstå det først og fremmest er et
spørgsmål om hastighed ved lagringen af billederne.

Per A. Hansen

Fra : emj

Dato : 01-09-07 16:29

Per A. Hansen skrev:

>Det lyder mystisk - i JPEG-format skulle der vel ikke være forskel?

Ikke desto mindre virker det indbyggede ponoramasoftware i Olympus
digier kun med Originale kort.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-09-07 18:37

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Ikke desto mindre virker det indbyggede ponoramasoftware i Olympus
> digier kun med Originale kort.

Jeg takker for oplysningerne - nu ved jeg, hvad jeg skal kigge efter.
Jeg så et sted at det var Sandisk, der leverede de "originale" Olympos
kort - og Sandisk understreger i deres annoncer, at type M kan
bruges til panoramabilleder! Men det nytter jo ikke noget, hvis kameraets
indbyggede software ikke kan!.
Nå - det er ikke noget problem for mig - jeg har hidtil klaret mig med
at "klippe" dem sammen.
Hilsen og tak for responsen.

Per A. Hansen.