Vandski - fiskeri - bådtype
Fra : Sørensen

Dato : 09-07-01 20:49

Hej

Vi er en større familie, der har sommerhus i Sejerøbugten. Vi har snakket en
del om at anskaffe os en båd. Kravene til den ville være, at vi kunne stå på
vandski (ihvert trække en person på 90 kg), samt kunne fiske fra den. Vi har
set på et par stykker, og vi er blevet lune på en båd, som ikke er en
speedbåd, men snarere en jolle, den har en 40 hk. motor,(jeg mener det var
en Ryds 440GT brugt til 60k kr.) vil det kunne række?? Er der ellers nogle
gode forslag på andre både??
Vi har også andre problemer med den, vi har ikke noget sted sådan liige at
sætte den i vandet. Høve Bådlaug har slidske, men der er medlemsstop. Måske
er der nogle her i forumet, der ved hvor vi ellers kan sætte en båd i
vandet??

Jeg håber, der sidder nogle derude, som har nogle gode erfaringer på dette
område!

Mvh

Anders Sørensen

Fra : W i n g m a n

Dato : 10-07-01 01:48

Høve bådlaug er umulige da de kun må have et vis antal medlemmer fordi det
har skov og natur styrelsen bestemt

Min kammerats far har været med til ligge de jernbane sveller og han har da
også en båd men de er så strekse at det kun er ham og hans båd der må
benytte rampen og ikke engang hans søn må låne nøglen og isætte hans båd.

Jeg kan fortælle at jeg bor i Vig og har selv sammen med min kammerat sejlet
i bugten ja nok hver dag i sommeren 99. Det er ikke nemt at finde et sted at
sætte en båd i kan jeg fortælle men vi satte vores i ved korevlen hvis du
ved hvor det er. Men det kræver en næsten total flad og lille let båd den
går nok ikke med en Ryds 440 da den har en v bund og en 40hk motor er for
lille til en 440GT efter min mening men hvis det kun er til lidt fiskeri og
en letøvede vandskier så kan det nok gå men hvis du vil have en badering
efter båden med en persom omkring de 90kg så går den ikke da du nok ikke
kommer op i fart før der er gået et godt stykke tid og du får ham næppe
vippet af og det er kun med dig som styremand og det er da lidt sjovere hvis
man kan have nogle med i båden også.

Den skal nok ikke have under 50hk den 440.
Den båd vi havede var en 13 fods med en 35hk og det var heller ikke helt nok
hvis man skulle have en der vejede over 70kg i en badering efter båden.

I ordrup kan man også sætte båd i har jeg hørt.

Hvor har du fået tilbudt den ryds henne ? er det en forhandler.

--
Venlig hilsen / Best regards
Kim A

Fra : Sørensen

Dato : 10-07-01 12:19

Hejsa

Det lyder ikke godt med Høve Bådlaug, det var desværre som jeg forventede.
Helt præcist var det en Ryds 480S(jeg tog fejl i første omgang) med en 40HK
motor, og det var hos en forhandler.
Problemet med båden er, at vi gerne vil kombinere det med noget fiskeri ved
siden af, det kan man jo ikke med en traditionel speedbåd uden, at svine den
helt til, derfor idéen med Ryds 480S..

Du har ikke nogle andre idéer på bådtyper?

Kunne I køre i bil helt til stranden ved korevlen?

- Anders

W i n g m a n <kim5@opelpower.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kfs27.1713$6x5.195513@news000.worldonline.dk...

Fra : Sørensen

Dato : 10-07-01 13:22

Jeg glemte at spørge, om du ved om det
er imod reglerne at fortøjre sin båd ved stranden hele sommerperioden??

Fra : W i n g m a n

Dato : 11-07-01 01:33

Hej igen.

Jeg kender flere der har deres båd liggenden på stranden eller ståendne på
en ophalervogn.
På vejen hvor min mor og far bor som også er en vej ned til vandet er der et
par stykker som har deres båd liggende / ståendne oppe i strand sandet
aflåst.

Korevlen som jeg snakkede om kaldes også fladvandet og hvis du ved hvor det
er så gå ud over broen og kig til venstre i den lille gyde hvis man kan
kalle det det der ligger 10-15 både for svej og de ligger i fred fordi man
kan kun få dem væk hvis man sejler dem derfra fordi hvis de ikke er
fladbundet så kan de nemlig heller ikke optages af vandet fordi de skal op
inde ved hvor broen begynder.

Hvis du ikke ved hvor det er jeg snakker om kan du sende en mail til mig og
jeg skal forklare dig det nærmere.
kim@opelpower.dk

Og ang bådtyper vil jeg også mene at en ryds ville godt til formålene. Jeg
ved ikke om uttern laves i mindre både men de er vist gode til fiskeri.

Og Havnsø som også en anden foreslår er da også en mulighed men der er et
stykke vej.
Jeg har selv brugt rampen i havnsø til min motorbåd/speedbåd og sejlet til
sejerøbugten og sejlet tilbage om aften med mindre vi overnattede i den da
jeg ikke ville ligge den forsvej da denne bådtype har det med at blive
stjålet.

Kim.

Fra : ENN

Dato : 10-07-01 19:39

Jeg har også sejlet i Sejerøbugten med en 14`dory - det er næsten umuligt at
få lov til at bruge nogle ramper - enten er de aflåst eller også kommer en
hel hær af selvbestaltede "politibetjente" og overfalder en fordi man vil
sætte sin båd i vandet.
Jeg endte med at sælge sommerhuset i regel Danmark og købe et i Sverige (ved
søen Sommen) her møder man kun venlighed og kan bruge alle ramper (endda
uden afgift). I Sverige har man desuden "allemands retten" der gør at du har
ret til at sejle med din båd på alle søer og kyster.

Måske er der en rampe i Havnsø? (selvom det sikkert koster en mindre
bondegård at få lov til at bruge den).

Fra : Sørensen

Dato : 10-07-01 20:18

Hej

Kender du til nogle regler for om man må have båden liggende i vandet ved
strandkanten i sommerperioden?? Fordi ellers kunne man jo, som du selv
siger, sejle den fra Havnsø og så have den liggende i vandet ved
sommerhuset, selvfølgelig aflåst på en eller anden måde.

- Anders

ENN <askfh@convex.se> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b4b4a13$0$2570$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...