"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:46daf42b$0$93806$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Wilstrup wrote:
>
>>> Vi har bedt om at få begge drenge testet for ordblindhed
>>
>> PPR er jo netop eksperterne -men mon det er hele historien?
>
> Som vi kender den, ja
men det er stadigvæk en ensidig oplysning. Vi får ikke at vide
hvad den anden part mener.
>
> Vi har efterfølgende selv stykket sammenhængen sammen ved at
> dykke ned i emnet
> Og det er ganske korrekt at drengene ikke er ordblinde
> Vanskeligheder ved indlæring kan udmønte sig i
> vanskeligheder der til forveksling ligner ordblindhed i
> særlige situationer
som jeg antydede.
>
>> Men du har aktindsigt, så mon ikke du kan bede om
>> aktindsigt i dine børns sager sådan som de foreligger?
>
> Tjo men afgørende papirer er blevet væk i amtets flytterod
> såehh
> Endvidere orker jeg ikke at fedte rundt i hvad der skete for
> år tilbage
> Jeg vil hellere bruge energien på at se fremad
jamen, hvorfor gør du det så ikke i stedet for netop at flæske
rundt i den forurettethed, som du giver udtryk for her?
>
>> nej, det er det ikke- og igen: det er kun din udlægning og
>> i
>> dine øjne at I er bedre - det er ikke nødvendigvis noget,
>> som
>> behøver at være sandt -
>
> Ikke forstået?
> Jeg kan dokumentere den faglige udvikling der er sket
> En udvikling som det kommunale tilsyn har anerkendt
muligvis, men du har jo netop IKKE dokumenteret noget som
helst, blot postuleret.
>
> Jeg fremhæver det blot for at underbygge hvorfor jeg har den
> holdning jeg har
> Ikke fordi jeg vil have at du skal give mig ret
nej, men jeg siger at når du spiller forurettet, så har jeg
ikke en kinamands chance for at vide om der er grund til det -
eller om du blot forsøger at få luft for dine frustrationer.
>
>>> De sociale myndigheder (dsm) er ikke stand til at hjælpe
>>> os,
>>> det har været rent tidspilde at tage teten op med dem
>>
>> siger du!
>
> Ikke forstået
> Vi har intet fået ud af at inddrage de sociale myndigheder
> udover at bruge en masse tid og blive klogere på mange ting
> Samarnejdet med dsm er en indirekte årsag til at vi har
> valgt at gå i gang med hjemmeundervisning
Det er stadig DIN påstand - jeg har ikke set dokumentation fra
dig, hvori de kommunale synspunkter står.
>
>>> Dsm er gearet til at håndtere situationer hvor forældrene
>>> ikke magter det, ikke en situation hvor det er skolen der
>>> kommer til kort
>>
>> det er igen din påstand at "skolen er kommet til kort" -
>> det
>> kan også være at det er dig, der er kommet til kort, men
>> ikke
>> vil indrømme det.
>
> Hvorfor angribe?
> Fordi jeg angriber skolen?
angribe? jeg påviser at du vil have at man alene skal tro på
dit ord - og når jeg stiller mig skeptisk an og beder om
dokumentation, så bliver det pludselig til et angreb. Var det
også sådan du følte det, da skolen fortalte dig om din søns
faglige kundskaber, fordi du mente at vide bedre?
>
> Som jeg skrev tidligere så har kun fået anerkendelse fra de
> personer der fører tilsyn med undervisningen
jamen, det er da fint, så.
>
>> Der kan fx være tale om at han fint kan læse ordene højt,
>> men
>> det kan knibe med indholdsforståelsen -det er der mange
>> børn
>> der lider af indimellem.
>
> Direkte adspurgt forklarede hans lærer at han fint forstår
> indholdet
> Jamen det er da fint tænkte jeg på daværende tidspunkt
> Men han har ikke fattet en meter eller også har han glemt
> det igen
ja, det sker da at selv børn glemmer
> Jeg håber inderligt det er fordi han har glemt det igen
> hvilket også er det mest sandsynlige hans handicap taget i
> betragtning
> Men fakta er at han ikke længere læser skønlitteratur
Det sker da for mange børn - også "normale". Det kan du ikke
udlede noget af.
>
> De vil heller ikke længere spille alm brætspil hvilket vi
> gjorde meget før i tiden
> En forklaring kan være at netop brætspil bruges meget som
> pædagogisk redskab til indlæring af sociale færdigheder
> En anden forklaring kan være den aldersmæssige udvikling
>
>> Lærerne er lønarbejdere - de er ikke lærere som et kald.
>> Hvis
>> de altså vælger noget andet så har de ret til det - også
>> selvom du ikke synes om det.
>
> Det er korrekt
> Men desværre bliver det til en gang løben spidsrod igennem
> forskellige pædagogiske principper for en gruppe elever der
> over alt andet ha rbrug for ro og tryghed for kunne tage i
> mod bar eden simpleste form for indlæring
jamen, det er da korrekt- men der er ikke nogen enkelt løsning
på dette.
>
> Det bærer mere præg af et eksperimentarium med tag selv bord
> for lærerne end en skole for udviklingshæmmede
> Stort set alle forældre på skolen har den mening
Det ser jeg gerne dokumenteret - igen en af dine påstande, som
er "gratis".
Din holdning til lærerne og dine nedladende kommentarer viser
jo med al ønskelig tydelighed at du næppe er en "nem"
forældre.
>
> Men du har jo kun mit ord for det så det ...
>
>> netop -og det betyder så at de opfatter dig som en
>> kværulant -
>
> Sikkert
>
>> det er muligt at du tror at den tidligere pædagogik har
>> virket - det indebærer ikke at du nødvendigvis har ret
>
> Fra fremgang til tilbagegang?
> Tilbagegang der er vedvarende over et år?
> Klart at jeg kværulerer
Det er jo kun DIN påstand at der er sket tilbagegang -
fremgang sker i spring, ikke i en lige linje, så der kan
sagtens være tidspunkter, hvor eleven tilsyneladende bliver
stående for en tid på samme niveau førend der atter sker en
udvikling.
>
>> Det er igen din udlægning- det er vel sådan at du/I føler
>> det - men det behøver altså ikke at være sandt.
>
> Næh alle lyver i den her sag
jeg har ikke skrevet noget om at lyve, men har kraftigt
antydet at det er din udlægning, sådan som du ser den -og at
den ikke nødvendigvis behøver at være den rette. Du ser
tingene på en måde, andre ser den naturligvis på en anden
måde -her er der altså ikke tale om at lyve, men om at se
sandheden med sine "egne" øjne. Sandheden afhænger som bekendt
af den der ser.
>
> Eksempel
> Vores samarbejdsarjedspartner møder op på skolen for at
> snakke med den yngste knægt efter aftale
> Han får at vide at han ikke er i skole på trods af at han
> rent faktisk var i skole den pågældende dag
Det kan der da være mange forklaringer på. Misforståelser kan
opstå -de er ikke alle rettet mod dig for at genere dig og din
familie.
>
> Men du har jo kun mit ord for det så ...
ja-
>
>>> Som jeg skrev tidligere så bliver begge børn
>>> hjemmeundervist
>>> I nogen fag hænger de stadig fast i andre fag er de blevet
>>> løftet 2 klasser på et halvt år
>>
>> Det er din udlægning - har der været en uvildig person der
>> har
>> bedømt dette
>
> Der er tilsyn når man underviser i hjemmet, så ja
jamen, det er da fint, så .
>
> Ved dog ikke om kan kalde kommunens tilsyn for uvildigt?
> Kan kommunen ikker anerkende vi overholder
> undervisningspligten så har man et seriøst "problem" da man
> skal finde institution der tage dem ind - den nuværende
> løsning er den billigste for kommunen
I overholder så vidt jeg kan se undervisningspligten - det
tvivler jeg ikke på. I har ret til at undervise jeres barn
hjemme - og kan i magte det økonomisk, så er det naturligvis
jeres ret iht. grundloven.
>
>> og kan det ikke hænge sammen med at børn
>> gennemgår en naturlig udvikling, der sker i spring?
>
> Muligvis jeg ved det af gode grunde ikke
> Det kan også skyldes at der er ro og tryghed i deres hverdag
> nu i modsætning til tidligere
sikkert! At få eneundervisning i modsætning til
klasseundervisning, kan naturligvis betyde noget for en masse
elever, men det er der bare ikke ressourcer til i kommunerne.
Derfor klasseundervisning.
>
>> Kender du kravene til samfundsfag? ved du hvad
>> eksamenskravene er?
>
> Det kan enhver læse på uvm.dk
> Det står under fællesmål
ja - men det er ikke det samme som at kunne undervise i
faget -jeg har det som linjefag gennem fire år på seminariet,
så jeg tror nok at jeg kan sige at "fælles mål" ikke
nødvendigvis dækker hvordan undervisningen skal /bør foregå.
Men hvis du mener at vide bedre, så er det vel det.
>
>> Det, du taler om er at man kan udtale sig om et fag forstås
>> alderssvarende- det er kun til dels korrekt. Selv i en
>> folkeskole er der et spring i hver klasse fra det, man
>> kunne
>> kalde for 6. klassesniveau og så helt op til
>> 10.klasses-niveau - det behøver ikke at hænge sammen med
>> alder.
>
> Beklager skulle have skrevet at det er materialet der
> anvendes der er aldersvarende
o.k.
> Vi har flyttet rundt på tingene for at sikre os at de
> forstår hvad de bliver undervist
> Specielt matematik er blevet rykket ned i niveau
> I dansk er der ikke meget komme efter mht analyse etc
jamen, det er da fint.
>
> Vi bruger materiale fra Gyldendal, Alinea mv
udmærket.
>
> Mht evt eksamen?
> Ved ikke om de kan opnå 5 eller 6
Det kan de ikke længere - der er en ny karakterskala der skal
anvendes -den såkaldte 7-trinsskala.
> Men det er vel ikke anerledes end en delmængde af eleverne i
> den almindelige folkeskole?
> Hvor står en procentdel ligger reelt under niveau?
Det har jeg ingen tal for.
>
>> Det er netop vejen fra det abstrakte til det konkrete,
>> der skaber en udviklende undervisning.
>
> Jo men men hvordan gør man hvis eleven kun forstår noget der
> konkretiseret
> Ex et æble kan man forstå da det er noget konkret
> (simplificeret)
ja, men hvis man bliver hængende ved æblets fremtrædelsesform
danner man ikke den overliggende teoretiske forståelse som er
vigtig hvis man skal kunne orientere sig i verden.
Man kan sagtens anvende klodser i matematik, men hvis man hele
tiden bliver ved klodserne, så begår man imho en kæmpefejl.
Og er du i øvrigt ikke bekymret for den manglende sociale
kontakt med jævnaldrende elever ved denne hjemmeundervisning?
>
> Andet ex
> Teenageproblemer/mobning kan munde ud i håndgemæng mellem
> parterne
> Filmen Ghandi + efterfølgende samtaler har tilsyneladende
> rykket på nogle ting så begyndende mobning/tilråb blot
> ignoreres i dag
Det er da helt fint.
>
> Et typisk problem for autister er at alt skal
> visualiseres/konkretiseres før det kan accepteres/forstås
jeg kender for lidt til autister -jeg ville gerne vide noget
mere, men døgnet har kun 24 timer
Jeg har imidlertid stor respekt for det arbejde mange forældre
og speciallærere udfører og det kan kun glæde mig, hvis I har
fundet en løsning, der fungerer for jeres barn. Jeg synes blot
principielt at det bør være en samfundsopgave at klare den
slags handicaps og ikke noget som forældrene skal punge ud
med.
>
>> Fx hvordan forklarer man hvad en brøk er og hvad den skal
>>> kunne bruges uden at blive abstrakt?
>>
>> Det kræver en matematiklærers indgriben -vel at mærke en
>> uddannet lærer i faget.
>
> Beklager ikke til rådighed
netop - det er det, der er problemet med hjemmeundervisning.
Men i jeres tilfælde er der også tale om en autist, hvilket
nok kræver andet og mere end en almindelig
folkeskolelæreruddannelse. Jeg har haft autister i mine
klasser og har følt mig yderst dårligt klædt på til disse
ting. Så jeg er ikké den rette til at hævde noget om autister
i øvrigt. Spørg Peter K. Nielsen- han er meget vidende på
området.
>
> Matematik C med et 10 tal er hvad jeg kan tilbyde + en smule
> erfaring som handelsfaglærer
> Jeg kom dog aldrig i gang med handelsfaglærereksamen da jeg
> skiftede job på daværende tidspunkt'
'
Det er ikke dårligt at have en anden ballast i forbindelse med
lærergerningen.
>
>>> I øjeblikket arbejder jeg med mængder/delmængder ved hjælp
>>> af legoklodser
>>> Det har nogen effekt - arghhh
>>> Ideer modtages :)
>>
>> Deri begår du en af de instrumentelle fejltagelser der
>> findes
>> blandt lægfolk. Man kan godt som udgangspunkt anvende
>> klodser,
>> men man skal hurtigt forlade dette for at bevæge sig op til
>> det alment abstrakte - at blive hængende i en konkret
>> virkelighed skaber ingen udvikling.
>
> Så ro på :)
> På tre gange 45 minutter har jeg bevæget mig fra et lukket
> ansigt til en forståelse af konceptet
Det kan sagtens skyldes andre forhold end klodserne.
> Den matematiske forståelse er i omegnen af den lille tabel
> og plus/minus/multiplikation, division kun med nogen hjælp
> Niveauet er som sagt femte klasse
'
Prøv at lave en kasse- fx af pap - anvend nogle kuber (fx
centicubes) og lav multiplikationsstykker på den måde, altså
ved at lægge disse cubes i rækker - 3 rækker (gange) 2 søjler
= 6 - og lad dem selv bygge sådanne regnestykker op.
Subtraktion: benyt en stor linieal og lad dem tælle op og ned
ad den. Brug aldrig "lånemetoden" , men brug den med at tælle
op (Cortzen og Johannesen) - der er ingen mening i at anvende
lånemetoden fordi den først og fremmest anvendes som en
skrivemetode, og der er ingen grund til at anvende en
algoritme til skrivningen og en til hovedregningen - brug den
samme, som man fx anvender i butikker, når man skal give penge
tilbage - tæl op.
Division: lad være med at lade dine børn gætte på den største
gang med brug af alle tabellerne. En anden metode er at lade
dem se hele tallet og så lade dem gætte på 10'ere -
1284 : 12 10 2.gæt
_10________ 1. gæt
skriv: 12__|1284
gang ud: 10x12= 120
_____
1164
gang ud: 10x 12 = 120
_____
1144
etc.
Når de har gættet massevis af gange - det kan være 10- det kan
være 1 eller 2 etc. ,så bed dem at lægge tallene for oven
sammen = 107 - det tager tid, men man når igennem det -og uden
at skulle kunne alle tabellerne på fingrene.
Ulempe: det er vanskeligt at anvende den med kommatal.
>
>> (..) jeg kan ikke uden videre give dig eller din kone ret i
>> at tingene ser sådan ud som du fremstiller dem.
>
> Beklager hvis jeg har fremstillet det på den måde
> Det har ikke været mit ønske at jeg _skal_ have ret :)
Jeg synes at du har nærmet dig en mere urban tone end
tidligere- tillykke med det.
I øvrigt: jeg ved ikke om ovenstående divisionsmetode er
forståelig via et nyhedsindlæg, da den jo kan tage sig
anderledes ud ved modtagelsen. Men ellers må du naturligvis
spørge.
Held og lykke - men tal nu med Peter, det vil sikkert gavne
dig/jer.