Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 sammen med Speedlight SB-80DX
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 30-08-07 21:53

Jeg har fået fingrene i en D70 med en SB-80DX flash.

I brugsanvisningen til kameraet står at den kan snakke med SB-80DX.
I flashens manual står at den kan snakke med D1-serier, men ellers er
der nævnt Nikon D-slr i almoindelighed i manualen.

I flashmanualen står også at de funktioner der ikke er mulige i
aktuelle kamera-objektiv-flash-kombination ikke vises når man skifter
mellem de forskellihe "mode"-indstillinger.

Mit problem er nu at kameraet nægter ar eksponere når flashen står i
TTL-mode.

Det er et objektiv der skulle kunne det der sideder på.

Hvad kan være galt?

kmo

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-08-07 06:58

kristian mikael de freitas olesen skrev i
l4bed3tu5c8hvil9tjub920httf0fqc5lv@4ax.com dette:
> [...]
> TTL-mode.
>
> Det er et objektiv der skulle kunne det der sideder på.

Ken Rockwell skriver på http://www.kenrockwell.com/nikon/sb80dx.htm:
"It was Nikon's top flash when introduced in 2002, however it doesn't have
the latest i-TTL system needed for optimum, or in some cases, any, operation
with the D70, F6, D2H and D2x. On the other hand, it is perfect for any
other film camera or older digital cameras like the D1X and D100. It won't
work properly if at all on the D70; get the SB-600 or SB-800 instead today.
To use the SB-80DX on the D70 simply select the non-TTL "A" mode."

Så du får ingen TTL med en SB80.

vh

Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 31-08-07 08:46

On Fri, 31 Aug 2007 07:58:21 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Så du får ingen TTL med en SB80.

Tak.

kmo

Fra : HKJ

Dato : 01-09-07 10:23

kristian mikael de freitas olesen wrote:
> Mit problem er nu at kameraet nægter ar eksponere når flashen står i
> TTL-mode.

Som jan skriver, så virker det ikke i TTL, men du burde kunne bruge den
i A mode. Du skal så sørge for manuelt at indstille blænde og iso på
flashen og den sørger så selv for at dosere lyset korrekt.

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-09-07 17:39

HKJ skrev i 46d92f5c$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> Som jan skriver, så virker det ikke i TTL, men du burde kunne bruge
> den i A mode. Du skal så sørge for manuelt at indstille blænde og iso
> på flashen og den sørger så selv for at dosere lyset korrekt.

Og bortset fra situationer, hvor det skal gå stærkt, er det slet ikke så
tosset at arbejde manuelt. Et histogram gør det glimrende til indstilling af
blænden, hvis man har lidt tid.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm