Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz kontra lavprisstudie
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 07:44

Hejsa
Jeg er i den situation at jeg skal være far om få måneder. i den forbindels
vil jeg gerne tage nogle billeder af min gravide kæreste, og efterfølgende
af barnet.

Da jeg gerne vil lave nogle "pæne" portrætbilleder har jeg grublet over det
med lyset. Jeg har kigget en del på Strobist debatforum på Flikr - hvor der
er utrolig mange gode billeder, hvor folk bruger diverse fantasifulde
blitssammensætninger - aldrig studioflash. Fordelen med blitz er at det er
lidt mere mobilt.
Jeg har en Nikon SB800, og er lige "kommet" til at købe en billig SB600.

Man kan få et discount studie til ~2000,- med to blitz, paraply og kabler.
Hvis anlæggets styrke er på 2*150W; hvordan kan det sammenlignes med de to
ovenstående blitz?

En mulighed er at købe en paraply+blitzholder+stativ til hver blitz. En
anden er at financiere hjemmestudiet ved at sælge min SB800. Ved sidste
mulighed bibeholder jeg noget mobilitet ved stadig at have min SB600.
Jeg har et Nikon D80 og 18-200VR (indtil videre), og snart et Sigma 30mm +
endnu et nyt obj.

Er der nogen som har nogle erfaringer med ovenstående?

/TS

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-08-07 12:08

"TS" <itnoerd snabel a gmail punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
> endnu et nyt obj.
>
> Er der nogen som har nogle erfaringer med ovenstående?

Det er altså et spørgsmål, du selv må besvare....
Du kan som, du har set på strobist.com lave ualmindeligt flotte billeder
alene med 2-3 almindelige flash som SB-800 og SB-600'eren. De store
softbokse, kommer det nok til at knibe med at få på, men man kan alligevel
meget med opfindsomhed og den fornødne tid.
Man kan sige følgende: Fordi man ikke har et færdigt studio, må man oftest
selv konstruere og bygge de nødvendige reflektorer og softbokse/striplights
mm. i pap, sølvpapir og hvad man nu kan finde.
At lægge lyset kræver lidt mere erfaring, da man ikke har et pilotlys til at
hjælpe sig.

Mod det skal man vurdere, at et studioflashsæt flyder og tar plads op. Og
hvor tit bruger man det lige ....
De små Nikon'er kan ligge i tasken, og de kan bruges både i flashskoen og på
et stativ eller på deres egen fod.

Så har du tid og lyst til at sidde med hobbykniv, pap og gaffa og derudover
tid og tålodighed til at eksperimentere med indstilling af lyset? Ja så er
nikon flashene et godt bud.

Har du plads til at ha et studio stående?, Vil du få det brugt nok? Kommer
du ikke til at mangle den flash, du skal sælge?
Hvis de spørgsmål går op i en positiv enhed, ja så køb et sæt studioflash.
I så tilfælde sørg for at købe noget, der kan vokse med dig - Softbokse,
osv.
Husk, at du skal bruge en IRtrigger til dit D70 oveni....

En anden ting!
Man kan opnå enormt flotte billeder med naturligt lys indfaldende fra et
vindue..... Bare se Max' billeder fra bodegaerne rundt omkring i København.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 12:31

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Det er altså et spørgsmål, du selv må besvare....

Man går jo herller ikke til filosoffer for at få svar, men at få nye
spørgsmål der kan afdække ens problemer

> [...]
> selv konstruere og bygge de nødvendige reflektorer og
> softbokse/striplights mm. i pap, sølvpapir og hvad man nu kan finde.

Jeg har overvejet en blitzholder med paraply/softboks - er rimelig
fleksibelt og transportabelt. det kan så evt. sættes på et stativ.

> At lægge lyset kræver lidt mere erfaring, da man ikke har et pilotlys til
> at hjælpe sig.

Det er vist kun at prøve sig frem, igen og igen. Jeg regner ikke med at
blive eksper tlige med det samme. Jeg må håbe at kæresten indviliger i at
stå/sidde lidt model...

> Mod det skal man vurdere, at et studioflashsæt flyder og tar plads op. Og
> hvor tit bruger man det lige ....

Det er også det der taler imod.

> Husk, at du skal bruge en IRtrigger til dit D70 oveni....

De følger også tit med.

> En anden ting!
> Man kan opnå enormt flotte billeder med naturligt lys indfaldende fra et
> vindue..... Bare se Max' billeder fra bodegaerne rundt omkring i
> København.

Det er superbilleder. Det er her min kommende Sigma 30mm f1.4 kommer ind i
billedet. Der er desværre ikke så mange af dem på brugtmarkedet, så det
bliver nok en ny en.
Jeg overvejer også kraftigt at skrifte min 18-200vr ud med noget mere
lysstærkt, såsom Sigmas nye 18-50 2.8 HSM.

Tak for svaret.
/TS

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 08:28

On 2007-08-30 13:30:52 +0200, "TS" <itnoerd snabel a gmail punktum com> said:
> Det er superbilleder. Det er her min kommende Sigma 30mm f1.4 kommer
> ind i billedet.

Er du klar over hvor blød den sigma er i siderner? Se evt.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_30_14_pentax/index.htm
som godt er nok er testet på et Pentax hus, men det skulle ikke gøre
nogen forskel. Der er i øvrigt også store problemer med CA Køb en
35mm f/2 i stedet. Jeg har en, og bruger den 90% af tiden.

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 12:55

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forskel. Der er i øvrigt også store problemer med CA Køb en 35mm f/2 i
> stedet. Jeg har en, og bruger den 90% af tiden.

Har læst om den - men der findes flere test af den end lige den du fererer
til, ligesom man kan finde rigtig mange gode billeder på flikr.com.
Det at den er blød helt ude i siderne betyder ikke så meget. I de fleste
tæst skriver de at den er rigtig skarp i midten (også ved 1.4) og i siden;
men i yderkanten er den lidt blød. Hvor skarp er din 35mm ved 2.0? 30mm er
lige et stop hurtigere, og bredere billedvinkel.
/TS

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-08-07 13:56

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<]
> At lægge lyset kræver lidt mere erfaring, da man ikke har et pilotlys til
> at hjælpe sig.

Med Canon lyser batteri-flashene op i nogle sekunder når man trykker
dybde-skarpheds knappen.
Det er ikke så godt som pilot-lys - til gengæld varmer det ikke så meget

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-08-07 13:56

"TS" <itnoerd snabel a gmail punktum com> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Hvis anlæggets styrke er på 2*150W; hvordan kan det sammenlignes med de to
> ovenstående blitz?

Det skal man vist måle for at kunne afgøre.
Rygterne siger omkring 100Ws for noget i retningen af SB800.

> En mulighed er at købe en paraply+blitzholder+stativ til hver blitz.

Ja - sådan gør jeg med en paraply-softbox
http://www.obt.dk/paraplyskaerme.htm

Sammen med en refleksskærm syntes jeg det virker fint til mit behov.

[8<8<8<]
> Er der nogen som har nogle erfaringer med ovenstående?

Jeg har erfaring med at bruge en stribe Canon flash, med en paraply-softbox
og stativ samt et 500Ws Bowens flash-anlæg.
Fordelen ved Bowens anlægget er naturligvis at det er væsentligt kraftigere
og mere alsidige, men det producerer også varme.

Fordelene ved batteri-flash er at det er meget kompakt, uafhængigt af lysnet
og det spiller fint sammen med kameraets eksponerings automatik.
Een af ulemperne er at rækkevidden af det trådløse styresignalet er
begrænset

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HKJ

Dato : 30-08-07 16:44

Mogens Hansen wrote:

> Ja - sådan gør jeg med en paraply-softbox
> http://www.obt.dk/paraplyskaerme.htm
>
> Sammen med en refleksskærm syntes jeg det virker fint til mit behov.

Den dims der hedder "MAN 026" bruges til formålet, den kan sættes på et
lysstativ eller et kamerastiv, der kan sættes en paraply i den og SB800
kan sættes på via den fod der følger med.

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 16:55

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Ja - sådan gør jeg med en paraply-softbox
> http://www.obt.dk/paraplyskaerme.htm
>
> Sammen med en refleksskærm syntes jeg det virker fint til mit behov.

Hvilke typer bruger du af paraply/skærm?
Hvad bruger du af holder til dine blitz - jeg kan ikke finde en
blitz/paraplyholder med flashsko i DK. Jeg har dog fundet nogle på ebay.

> [...]
> lysnet og det spiller fint sammen med kameraets eksponerings automatik.
> Een af ulemperne er at rækkevidden af det trådløse styresignalet er

Ja, fordelen er at man kan tage dem med udenfor, og kan styre dem med
kameraet. mit D80 kan styre tre blitzgrupper af gangen.
Alternativt kunne man købe et radiostyresæt på ebay - de ser ikke så dyre
ud.

Tak for svaret
/TS

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-08-07 07:43

"TS" <itnoerd snabel a gmail punktum com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvilke typer bruger du af paraply/skærm?

Paraplyen er den som jeg linkede til.
Folde reflektoren kan ses på
http://www.obt.dk/bottletops_folde_reflektorer.htm#interfit_5_i_1

> Hvad bruger du af holder til dine blitz - jeg kan ikke finde en
> blitz/paraplyholder med flashsko i DK. Jeg har dog fundet nogle på ebay.

Som HKJ sagde et Manfrotto tilthoved
http://www.obt.dk/paraplyskaerme.htm
og så en lille plastikfod med stativgevind som fulgte med

Ialt er det ikke billigere end et lille "hjemme-studio" flash anlæg.

[8<8<8<]
> Alternativt kunne man købe et radiostyresæt på ebay - de ser ikke så dyre
> ud.

Hvad sker der med eksponerings automatikken ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 11:05

> Ialt er det ikke billigere end et lille "hjemme-studio" flash anlæg.

Jeg har fundet lidt ting på ebay, som dunker prisen lidt.
Jeg har også kigget på stativer, men kan ikke finde nogle billegere end
200,-/stk. Jeg overvejer at købe to arbejdslamper på stativ i Harald
Nyborg - de koster med lampe 118,- per styk.

> [8<8<8<]
>
> Hvad sker der med eksponerings automatikken ?

Den skal man indstille manuelt. Det er kun som udløser de virker.

Tak for svar til alle.

/TS

Fra : Michael

Dato : 30-08-07 16:09

TS skrev:

> En mulighed er at købe en paraply+blitzholder+stativ til hver blitz. En
> anden er at financiere hjemmestudiet ved at sælge min SB800.

Det lyder som en rigtig dårlig ide at sælge Din SB800.
Især når Du kan bruge den til at styre Din SB600.

Mvh.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 16:43

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> Det lyder som en rigtig dårlig ide at sælge Din SB800.
> Især når Du kan bruge den til at styre Din SB600.
>
> Mvh.
>
> Michael

Hej
Det kan jeg også gøre med mit D80
/TS

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-08-07 07:18

TS skrev i 46d6e5a0$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> Det kan jeg også gøre med mit D80

Hvis d80 har en flashstyring lige som d70 er det kun med begrænset
funktionalitet ifht. SB-800. Om du så har brug for mere end den indbyggede
commandermode i kameraet kan er en anden sag.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 11:02

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]
> funktionalitet ifht. SB-800. Om du så har brug for mere end den indbyggede
> commandermode i kameraet kan er en anden sag.

Hej
Det er mere som i D200 har jeg aldet mig fortælle. Jeg har dog ikke noget
kendskab til D70

/TS

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-07 20:21

On Thu, 30 Aug 2007 08:44:23 +0200, "TS" <itnoerd snabel a gmail
punktum com> wrote:

>Jeg er i den situation at jeg skal være far om få måneder. i den forbindels
>vil jeg gerne tage nogle billeder af min gravide kæreste, og efterfølgende
>af barnet.

Tillykke hermed

> [...]
>lidt mere mobilt.
>Jeg har en Nikon SB800, og er lige "kommet" til at købe en billig SB600.

Hvis det "kun" er til private billeder, kan du fint klarer dig med at
bruge dine SB-600 og 800 i manuel mode og så bruge et par alm. hvide
paraplyer eller stofstykker til gennemlysning som softboxe. Eller
yderligere et par billige gamle flash af ældre versioner.

Det "ser måske ikke så prof ud", men lyset kan blive fint herfra, samt
som nævnt supperet med naturligt lys.

>Man kan få et discount studie til ~2000,- med to blitz, paraply og kabler.
>Hvis anlæggets styrke er på 2*150W; hvordan kan det sammenlignes med de to
>ovenstående blitz?

Det er ikke helt til at sammenligne da studioflash oftes er uden
reflektor. Men nogen htr lavet sammeligninger ud fra ledetal og jeg
mener SB800 svarer til 3-400 Ws studieflash med alm. reflektor.
Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.