MS Windows
briani 27239
Diskplads
Fra : Mathias Vinther

Dato : 30-08-07 14:45

Hej

Jeg kan simpelthen ikke forstå dette. Min harddisk er på 88,6 Gb fra
fabrikken og går jeg i i denne computer fortæller den mig jeg har 17,7
Gb tilbage og har anvendt 70,8 Gb. Men hvis jeg markere samtlige filer
på C og trykke egenskaber siger den jeg har har brugt 27,8 Gb, hvis jeg
bruger Foldersizes siger den mit forbrug er 33 Gb og jeg kan sværge på
jeg havde ca 37,7 gb ledig i går. Jeg kan så ikke forstå hvor mine 20 Gb
er forsvundet hen? Jeg har brugt foldersizes til at forsøge at
lokalisere men den fortælle mig jo som sagt har jeg ikke har brugt de 70
gb. Det eneste jeg rigtig har på min computer der fylder er min
musiksamling men den fylder kun 15 gb. Hvordan kan det være jeg er gået
ned i HDD plads lige pludselig?

Mvh
Vinther

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 30-08-07 15:06

Det her er ikke svar på dit spørgsmål, men en konstatering!

I demand that Mathias Vinther <mvinther@gmail.fjernaltdether.com> may or
may not have written in news:46d6c9d5$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:
> Jeg kan simpelthen ikke forstå dette. Min harddisk er på 88,6 Gb fra
> fabrikken og går jeg i i denne computer fortæller den mig jeg har 17,7
> Gb tilbage og har anvendt 70,8 Gb. Men hvis jeg markere samtlige filer

Beregning af harddiskplads er ikke bare så simpelt som at lægge tal samme
og trække fra! For det første er enhederne forskellig afhængig af om man
spørger harddiskproducenterne eller filsystemet om plads! For filsystemet
handler det om bits, bytes, K = 1024, M = 1024K, G= 1024M, men for
harddiskproducenterne er K = 1000, osv. - det gør en stor forskel når vi
er oppe i de store størrelser som harddisk efterhånden er nået op i!

> bruger Foldersizes siger den mit forbrug er 33 Gb og jeg kan sværge på
> jeg havde ca 37,7 gb ledig i går. Jeg kan så ikke forstå hvor mine 20

FEJL 40! FEJL 40! FEJL 40! Undskyld, men jeg kunne ikke lade være! Jeg
oplever dagligt brugerer der sværger, men jeg har svært ved at tro at
logfilsystemet bliver fyldt med alt muligt fornuftigt, som direkte
fortæller det modsatte af hvad brugeren fortæller!

Er du *HELT* sikker på at de forsvandt over night? Har du tidligere lavet
opgørelsen over din harddiskplads på samme måde eller er det bare fordi
der var noget der undrede dig nu?

> [...]
> 70 gb. Det eneste jeg rigtig har på min computer der fylder er min
> musiksamling men den fylder kun 15 gb. Hvordan kan det være jeg er gået

Hver eneste fil "fylder" ikke bare de bytes de indeholder men hele den
blok som de ligger i. Desuden skal der gemmes informationer om hvor
filerne ligger henne, hvilket også fylder en del, men det betyder faktisk
at en masse små filer kan fylde mere end nogle få store filer!

Og så er der "System Volume Information" folderen som jeg ikke helt har
styr på endnu - jeg har ganske enkelt ikke sat mig ind i hvad det er!

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk

Fra : Mathias Vinther

Dato : 30-08-07 15:32

Er nu ret sikker på det jeg har altid min harddisk plads overvåget i
Samurize så jeg følger godt med. Jeg installerede idag en VPN Client men
den kan da ikke fylde særlig meget. Dog tror jeg måske jeg har fundet
"problemet". Jeg har en IBM T60 og den har jo blandt andet Rescue and
Recovery fra ThinkVantage og den kørte vist noget backup og denne mappe
(RRBackups) kan jeg nemlig ikke se ikke engang i Foldersizes hvor jeg
ellers kan se System Volume Information som fylder 525 mb.

Mvh
Mathias

Fra : Mathias Vinther

Dato : 30-08-07 15:52

Vupti der var problemet der lå 40 gb backup i RR jubii :D

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 30-08-07 16:12

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)"

> Og så er der "System Volume Information" folderen som jeg ikke helt har
> styr på endnu - jeg har ganske enkelt ikke sat mig ind i hvad det er!

http://www.theeldergeek.com/system_volume_information_folder1.htm

Hvis maskinen er medlem af et domæne ligger der også diverse andre ting,
f.eks. gruppepolitikker og kopi af logon/ logoff/ opstart og nedluknings-
scripts, det er en af grundene til at man normalt ikke har adgang til
mappen.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 31-08-07 10:01

I demand that "Peder Vendelbo Mikkelsen" <example@example.com> may or may
not have written in news:46d70233$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> [...]
> f.eks. gruppepolitikker og kopi af logon/ logoff/ opstart og nedluknings-
> scripts, det er en af grundene til at man normalt ikke har adgang til

Fint, tak! Så blev jeg faktisk en del klogere - nu skal jeg hjem og se
hvad sådan en system restore checkpoint fylder!

Andrew Engels Rump