Newbie ønsker hjælp til router (portforwar~
Fra : Sven

Dato : 31-08-07 02:37

Hej.
jeg er ved at gå fra Cybercity og deres router til Fibernet, hvor alt er
åbent som en ladeport. Jeg kan se, at min firewall (kaspersky
internetsecurity) er begyndt at bruge flere resourcer efter jeg ikke har
router mere, så jeg påtænker at anskaffe mig en. Men hvilken. Her er mine
"krav":
Da jeg ikke har en sk.. forstand på netværk, så skal routeren helst virke
nogenlunde som min Zyxel gjorde, dvs kun have de mest alm. porte åbne, og så
den egenskab, at jeg selv kan åbne de få porte jeg derudover har brug for.
Routeren må meget gerne indeholde en switch, så jeg kan 2-3 PC'ere på nettet
samtidig. Jeg brugte ingen komplicerede indstillinger i Zyxel'en, kun det
med portforwardning (4 porte). Det skal _ikke_ være en trådløs, da afstanden
fra stil til router til PC er ca ½ meter.
Jeg har tænkt på denne,
http://www.computercity.dk/Product/Product.aspx?Identifier=DK39212 Kan den
det jeg skal bruge? Hvis ikke, hvilken router vil så være iorden?
Med et 10/10 mbit Internet, har firewallen nok at se til (219 angreb på ca
3½ time på fibernet, 0 angreb på 6 uger på Cybercity med router).
Alle råd modtages meget gerne. pft

--

Venlig hilsen
Sven

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-08-07 06:45

On Fri, 31 Aug 2007 03:37:24 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> jeg er ved at gå fra Cybercity og deres router til Fibernet, hvor alt er
> åbent som en ladeport.

Hvilken forbindelse har du?

> [...]
> den egenskab, at jeg selv kan åbne de få porte jeg derudover har brug for.

De virker alle sådan, at der default er åbent for alting ud, mens
indgående trafik skal sættes op med port mappings.

> Routeren må meget gerne indeholde en switch, så jeg kan 2-3 PC'ere på nettet
> samtidig. Jeg brugte ingen komplicerede indstillinger i Zyxel'en, kun det
> med portforwardning (4 porte). Det skal _ikke_ være en trådløs,

De få krav, du har listet, er meget basale og kan opfyldes af enhver
hjemmerouter fra et par hundrede kroner og opad. Problemet kan være
båndbredden, hvor de billigste kan have problemer med at følge med på
de hurtige forbindelser.

Personligt har jeg valgt en Cisco 870, og det er en meget fin router
med god funktionalitet og performance... men mange vil nok synes, den
er over deres økonomiske smertegrænse.

-A

Fra : Sven

Dato : 31-08-07 12:56

> Hvilken forbindelse har du?

Ups. Undskyld, det glemte jeg at nævne. jeg har pt en 10/10 mbit forbindelse
hos Dansk Bredbånd, men vil måske stige til en 25/25 mbit, hvis forbindelsen
kan klare det. Der går dog lige en eller to uger inden det kan testes.

> [...]
> hjemmerouter fra et par hundrede kroner og opad. Problemet kan være
> båndbredden, hvor de billigste kan have problemer med at følge med på

Den billige router jeg linkede til, hedder ellers en 100mbit router med
indbygget switch. Jeg mener (men det er måske forkert?) at hvius den er på
100mbit, og jeg skal bruge 25mbit fra stikket i væggen og til routeren, og
25 mbit fra routeren til min PC, så vil jeg stadig kun have brugt 50mbit ud
af de 100 mbit den skulle kunne levere. Er min udregning helt ved siden af?

Vil denne evt være bedre?
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=157802
--

Venlig hilsen
Sven

Fra : ShutEye

Dato : 31-08-07 14:33

> [...]
> ud af de 100 mbit den skulle kunne levere. Er min udregning helt ved siden

Du kan ikke regne på det.
Lige så snart routeren skal lave noget (firewall, logning, nat oa) så bruger
den processorkraft.
Og i billige routere er processoren ikke altid liiiige den hurtigeste :)

> Vil denne evt være bedre?
> http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=157802

Igen: Det kan man ikke se.
Men ifølge
http://www.support.zyxel.se/J_mf_relse_av_genomstr_mshasti.3655.0.html
ser det ikke for godt ud!
Den kan ikke trække 10/10Mbit medmindre du slår alt fra :\

Prøv at kigge på zyxels hjemmeside (eller andre fabrikanter) og søg lidt på
throughput.

mvh

Ole

Fra : Sven

Dato : 31-08-07 23:07

> Prøv at kigge på zyxels hjemmeside (eller andre fabrikanter) og søg lidt
> på throughput.

jeg har nu kigget på denne, men jeg kan ikke rigtig finde noget om
throughput synes jeg.

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1122062340941&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=4094122279B02
--

Venlig hilsen
Sven Ohrberg

Fra : Sven

Dato : 31-08-07 23:15

> Prøv at kigge på zyxels hjemmeside (eller andre fabrikanter) og søg lidt
> på throughput.

Aha. Nu tror jeg, at jeg har fundet en der kan bruges. I.flg. Zyxel's
hjemmeside, så skulle denne have flg. data:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=163605
Zyxel 320W
Alla tjänster aktiverade

~90-95mbit

Alla tjänster inaktiverade (NAT aktiv)

~90-95mbit

SPI skydd inaktiverat

~90-95mbit

Det er så godt nok en trådløs router, men som jeg læser beskrivelsen, så kan
man godt bruge den som alm. kablet router, er det ikke korrekt?
--

Venlig hilsen
Sven

Fra : ShutEye

Dato : 01-09-07 14:37

> Aha. Nu tror jeg, at jeg har fundet en der kan bruges. I.flg. Zyxel's
> hjemmeside, så skulle denne have flg. data:
> [...]

Det ser jo noget mere fornuftigt ud.
Åbenbart har den processorkraft nok.
Den koster jo også det dobbelte af den du først foreslog :)

> Det er så godt nok en trådløs router, men som jeg læser beskrivelsen, så
> kan man godt bruge den som alm. kablet router, er det ikke korrekt?

Yep. Indbygget 4-port switch.
Og så har man det trådløse hvis det nu skulle blive aktuelt.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-08-07 14:37

On Fri, 31 Aug 2007 13:55:37 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> Den billige router jeg linkede til, hedder ellers en 100mbit router med
> indbygget switch.

Routernes interfaces siger desværre intet om, hvor meget data de kan
flytte i praksis. Det vil oftest være meget, meget langt fra de 100
Mbps, der normalt er på uplink-porten.

En Fiat kan heller ikke køre lige så hurtigt som en Ferrari, selvom
den kan køre på den samme motorvej.

-A

Fra : ShutEye

Dato : 31-08-07 18:19

> Routernes interfaces siger desværre intet om, hvor meget data de kan
> flytte i praksis. Det vil oftest være meget, meget langt fra de 100
> Mbps, der normalt er på uplink-porten.

Yep. Den P335 han henviser til er nede på 7-8Mbit med firewall aktiveret.

> En Fiat kan heller ikke køre lige så hurtigt som en Ferrari, selvom
> den kan køre på den samme motorvej.

Øhhh hehe ... så er det også forklaret for de langsomme :)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-08-07 23:31

"Sven" <nogen@med.ca> crashed Echelon writing

> [...]
> til routeren, og 25 mbit fra routeren til min PC, så vil jeg stadig
> kun have brugt 50mbit ud af de 100 mbit den skulle kunne levere. Er

Jvf denne lille test kan du se at det ikke kun handler om hvad producent
skriver.

Det handler osse om resten af elektronikken i routeren

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

--
Bjarke Andersen

Fra : Sven

Dato : 05-09-07 21:43

Hej alle.
Tak for svarene og al info'en. Jeg valgte en Zyxel 320w router til 361,- kr,
som jeg modtog i dag.
På en 10/10 mbit forbindelse kan jeg hverken mærke eller måle
hastighedsforskel om den er imellem eller ej, og det med alle tjenester
aktiveret.

--

Venlig hilsen
Sven

Fra : ShutEye

Dato : 05-09-07 22:23

> [...]
> På en 10/10 mbit forbindelse kan jeg hverken mærke eller måle
> hastighedsforskel om den er imellem eller ej, og det med alle tjenester

Super!
Den er da til at betale sig fra :)