Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billeder fra filmklip på Olympus
Fra : Knud Iversen

Dato : 29-08-07 18:50

Jeg har fået følgende spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.
En mand har brugt sit nye olympus digitalkamera 1 år og skulle nu have sine
20 billeder fremkaldt. Han har desværre taget korte filmklip istedet for
foto. da det er foto fra oldebarns barnedåb mm er de svære at erstatte
Kan der laves foto i en brugbar kvalitet fra sådanne klip. hvordan vil i
foreslå at forsøge. jeg tror det er en Olympus FE-200
Mvh Knud

Fra : emj

Dato : 29-08-07 19:07

Knud Iversen skrev:

>Kan der laves foto i en brugbar kvalitet fra sådanne klip.

Jeg ville foreslå at han beholdt dem som filmklip og lagde dem på en
DVD efter først at have konverteret *.mov filerne til *.mpeg. De små
film ville så kunne se i en rimlig god størrelse og kvalitet på husets
TV.

Som billeder er de ikke meget værd. De er alt for små til at kunne
blæses op til noget, der er seværdigt på papir.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : emj

Dato : 29-08-07 19:10

emj skrev:

> De små
>film ville så kunne se i en rimlig god størrelse og kvalitet på husets
>TV.

Jeg glemte at skrive, at man så også får lyden med. Der er nemlig lyd
på småfilmene på Olympus FE-200

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Knud Iversen

Dato : 29-08-07 20:01

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Jeg glemte at skrive, at man så også får lyden med. Der er nemlig lyd
> på småfilmene på Olympus FE-200

det var så en c-180 istedet, forslag er sendt videre, det er bare ikke alle
i oldefar alderen der har DVD
Tak!
Mvh Knud

Fra : Morten

Dato : 29-08-07 21:02

> det var så en c-180 istedet, forslag er sendt videre, det er bare ikke alle
> i oldefar alderen der har DVD
> Tak!
> Mvh Knud

Mange i den alder bliver glade for "et kit" til fødselsdag/jul med
hjemmebrændte billeder/film og måske et par købefilm. Og så koster en
DVD afspiller jo ikke mange penge i dag. Kræver dog at de kan finde ud
af at betjene de mest alm. ting, mange kan godt, men nogle falder igennem ;)

Mvh
Morten

Fra : emj

Dato : 29-08-07 21:38

Knud Iversen skrev:

>det var så en c-180 istedet,

Den har til gengæld ikke film med lyd.

>forslag er sendt videre, det er bare ikke alle
>i oldefar alderen der har DVD

Den fås for under 300 kr, så en oplagt julegaveide.

Hilsen emj

--
http://lamaguf.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-08-07 21:50

Knud Iversen wrote:
> det var så en c-180 istedet, [...]

Filmklip på det kamera er kun 320x240 pixels. Fremkaldt i 10cm højde
giver det 80 PPI. Det er ringe, men ikke ubrugeligt, specielt hvis du
selv starter med at skalere op med f.eks. IrfanView med Lanczos filter.

Prøv. Du mister intet ved det. Det nemmeste er nok at tage et
screenshot af et par af filmklippene, beskære, opskalere og sende ind.
Hvis det giver et brugbart resultat, så vend tilbage og vi finder en
mere effektiv måde at hive billederne ud af filmene på.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : emj

Dato : 29-08-07 22:54

Toke Eskildsen skrev:

>Filmklip på det kamera er kun 320x240 pixels. Fremkaldt i 10cm højde
>giver det 80 PPI. Det er ringe, men ikke ubrugeligt

Jo, de er så stærkt komprimeret at de næppe kan bruges. De er desuden
ikke i *.mov formatet, men i en speciel JPEG udgave, som kun kendes af
Appels komputere.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-08-07 06:38

emj wrote:

> Jo, de er så stærkt komprimeret at de næppe kan bruges.

Det lyder desværre ikke forkert. Mange af de gamle kameraer pakker film
ganske rædselsfuldt. Det ændrer nu intet ved at jeg synes Knud skal
prøve. Det praktiske alternativ er at billederne ikke ses.

> De er desuden ikke i *.mov formatet, men i en speciel JPEG udgave,
> som kun kendes af Appels komputere.

Arh, mon? Under alle omstændigheder skal det nok kunne lade sig gøre at
pille billederne ud pr. halv-automatik, hvis det kommer dertil.

Fra : emj

Dato : 30-08-07 07:08

Toke Eskildsen skrev:

>Arh, mon? Under alle omstændigheder skal det nok kunne lade sig gøre at
>pille billederne ud pr. halv-automatik, hvis det kommer dertil.

Ja, måske. Du ved jo en del om JPEG
De skriver selv på
http://www2.olympus.dk/consumer/29_C-180_Specifications.htm
QuickTime Motion JPEG®*
og stjernen viser til:
* QuickTime Motion JPEG is a registered trademark of Apple Computer.

Jeg kender ikke det omtalte format, og kan heller ikke se, at det er
repræsenteret i Quicktime Pro for Windows.
De Olympusdigier jeg selv har haft laver film i *.mov.
Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Knud Iversen

Dato : 30-08-07 18:24

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder desværre ikke forkert. Mange af de gamle kameraer pakker film
> ganske rædselsfuldt. Det ændrer nu intet ved at jeg synes Knud skal
> prøve. Det praktiske alternativ er at billederne ikke ses.

Ja jeg har ikke selv disse filmklip, men jeg vil se om jeg ikke kan få dem
og forsøge mig frem, det skal prøves.
Ellers må jeg foreslå mandens børnebørn at de giver ham en DVD afspiller og
så klippe det sammen til en ultra kort film
Mvh Knud

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-08-07 18:45

Knud Iversen wrote:
> Ja jeg har ikke selv disse filmklip, men jeg vil se om jeg ikke
> kan få dem og forsøge mig frem, det skal prøves.

I den forbindelse, så tag et kig på denne side og se hvor forskellige
resultater man får ved forskellige algoritmer til at opskalere:
http://general-cathexis.com/interpolation.html

Fra : rAnders

Dato : 30-08-07 21:16

> [...]
> DVD efter først at have konverteret *.mov filerne til *.mpeg. De små
> film ville så kunne se i en rimlig god størrelse og kvalitet på husets

Hvis man tror man har taget stillbilleder, har jeg svært ved at forestille
mig de filmklip kan være meget værd at se på. Manden holder kameraet stille
og trykker på udløser/start, et sekund senere sænker han kameraet og optager
gulvet.

Søren.

Fra : emj

Dato : 30-08-07 22:28

rAnders skrev:

> [...]
>og trykker på udløser/start, et sekund senere sænker han kameraet og optager

Du har en pointe der

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Knud Iversen

Dato : 01-09-07 14:17

> Du har en pointe der

Nej det tog rAnders lidt fejl, han lægger kameraet ned i sin hånd så der er
1 sekund med motivet og 2 med hånden , Jeg forsøgte lidt men det er ikke
muligt at få et fornuftig foto reddet ud af klippet.
Mvh Knud

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-09-07 18:35

Knud Iversen wrote:

> [...]
> så der er 1 sekund med motivet og 2 med hånden , Jeg forsøgte
> lidt men det er ikke muligt at få et fornuftig foto reddet ud af

Er det muligt for dig at lægge et af klippene online?

Fra : Knud Iversen

Dato : 01-09-07 20:08

"Toke Eskildsen" skrev i en meddelelse

> Er det muligt for dig at lægge et af klippene online?
> --
Jeg vil lige ændre det til, jeg kan vist ikke få et fornuftig foto ud af
det.
http://www.vkp.dk/aug_2007%20041.mov tror det virker
Mvh Knud

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-09-07 21:59

Knud Iversen wrote:
> Jeg vil lige ændre det til, jeg kan vist ikke få et fornuftig foto ud af
> det.
> http://www.vkp.dk/aug_2007%20041.mov tror det virker

Om billederne er fornuftige vil jeg ikke kommentere, men de kan sagtens
hives ud af videoen.

Hvis du er nørdet nok, kan du bruge ffmpeg, skriv:

ffmpeg -i aug_2007\ 041.mov test%04d.png

(Hvis du ikke ved hvor du skal skrive det, eller ikke kan få det til at
virke, er du ikke nørdet nok til ffmpeg. )

I løbet af et øjeblik får jeg 125 billeder, som ser nøjagtigt ud som i
videoen.

Du må gerne emaile mig en url hvor jeg kan downloade alle videoklippene,
så skal jeg gerne lave det til en masse billeder, det vil ikke tage mig
mange sekunder, når først de er downloadet.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Knud Iversen

Dato : 02-09-07 09:59

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (Hvis du ikke ved hvor du skal skrive det, eller ikke kan få det til at
> virke, er du ikke nørdet nok til ffmpeg. )

nej jeg er desværre vist ikke nørdet nok
prøver lige på mail
Mvh Knud

Fra : rAnders

Dato : 30-08-07 21:20

"Knud Iversen" <nospam@kfo2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan der laves foto i en brugbar kvalitet fra sådanne klip. hvordan vil i
> foreslå at forsøge. jeg tror det er en Olympus FE-200

Glem det. Hvis de 20 billeder er for et helt år, er der vist ikke taget
meget ved oldebarns dåb.
Kan manden ikke bare få nogle billeder af familien Nogen må da ha' taget
nogle billeder der kan bruges. Få så lige taget det kamera fra ham og giv
ham et engangs filmkamera.

Søren.

Fra : Knud Iversen

Dato : 01-09-07 14:11

"rAnders" skrev i en meddelelse

> Glem det. Hvis de 20 billeder er for et helt år, er der vist ikke taget
> meget ved oldebarns dåb.
Nej det ændrer jo ikke ved at han gerne vil have sine foto

> Kan manden ikke bare få nogle billeder af familien Nogen må da ha' taget
> nogle billeder der kan bruges. Få så lige taget det kamera fra ham og giv
> ham et engangs filmkamera.

Det var ikke min familie så jeg forholder mig bare til at jeg blev spurgt om
der kunne skaffes foto fra de filmklip.
Det sidste var antager jeg var et forsøg på at være sjov med en gammel mand
der forsøger sit bedste.
Det var måske bedre at de glade givere af kameraet havde taget sig tid til
at hjælpe ham lidt da han fik, men det er så ikke mit problem.
Mvh Knud