Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5 D og autofokus ved bl.2.8
Fra : Ole & Tine

Dato : 28-08-07 11:31

Jeg sidder og læser i min manual til 5D omkring autofokus. På side 78 hvor
der står "EOS 5D udfører højpræcisions-AF med objektiver hvis maksimale
blænde er f/2.8 eller derover.

Betyder det at 5D reagerer forskelligt på autofokus på feks. en 70-200 mm
f/4 og en 70-200 mm f/2.8 altså at den er mere præcis og hurtig på
sidstnævnte.

venlig hilsen
Ole

www.123hjemmeside.dk/oletine

masser af undervandsbilleder.

Fra : Peter

Dato : 28-08-07 11:55

"Ole & Tine" <olebole@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Betyder det at 5D reagerer forskelligt på autofokus på feks. en 70-200 mm
> f/4 og en 70-200 mm f/2.8 altså at den er mere præcis og hurtig på

Det miderste fokuspunkt er særlig følsomt overfor både vertikale og
horisontale linier til at fokusere, men kun fra f/2.8 og opefter, altså ved
fx. f/1.8, f/1.4)

(Muligvisvis gælder dette også de andre eller nogle af de andre
fokuspunkter.)

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-07 12:20

"Peter" <llo_@wer-der.dd> wrote in message
> [...]
>
> Det miderste fokuspunkt er særlig følsomt overfor både vertikale og
> horisontale linier til at fokusere, men kun fra f/2.8 og opefter, altså
Krydssensor op til f/5.6, men high-precision "under" f/2.8.

> (Muligvisvis gælder dette også de andre eller nogle af de andre
> fokuspunkter.)

Hvis du lsæer 5D white paper kan du se at de to AF punkter blandt de 6
"usynlige" lige over og under center AF punktet også er f/2.8 sensitive.
Mvh,
Hans

Fra : Peter

Dato : 28-08-07 12:33

> Krydssensor op til f/5.6, men high-precision "under" f/2.8.

> Hvis du lsæer 5D white paper kan du se at de to AF punkter blandt de 6
> "usynlige" lige over og under center AF punktet også er f/2.8 sensitive.

OK, manget tak Hans, så langt (white paper) er jeg ikke nået endnu
- men rart at vide.

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-07 12:18

"Ole & Tine" <olebole@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
>
> Betyder det at 5D reagerer forskelligt på autofokus på feks. en 70-200 mm
> f/4 og en 70-200 mm f/2.8 altså at den er mere præcis og hurtig på

Det er korrket. Se her
http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS_5D_White_Paper.pdf, hvor
AF systemet i 5D er forklaret temmelig grundigt.

Hvis du ser på DOF på f/2.8 ift. f/4, så er den næsten halvdelen på f/2.8 og
derfor er det nødvendigt med en mere præcis AF. Ca. dobbelt så præcis.

Før du går ud og investerer i et f/2.8 objektiv, så er det min erfaring at
AF fungerer ganske præcist på f/4 objektiver, men som sagt dof er også
større på f/4.
Her er et eksempel http://www.pbase.com/hkruse/image/72553597/original med
meget lidt lys (iøvrigt håndholdt!). Fokusering er med Ai Servo med c.fn.
17.1 hvor de 6 assist punkter hjælper center AF punktet med fokusering. Mit
kamera står stort set altid på Ai Servo. Har også c.fn. 4.1 eller 4.3 sat så
fokusering sker med *.knappen, hvad der gør at jeg kan fokusere når som
helst og rekomponere frit uden at fokusering "kommer i vejen" med
udløserknappen. Læg mærke til at hvis lysmåling skal ske for hvert billede,
skal c.fn. 4.3 være valgt, men så låses lysmåling ikke ved udløserknap
trykket halvt ned.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 28-08-07 16:41

"Ole & Tine" <olebole@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Betyder det at 5D reagerer forskelligt på autofokus på feks. en 70-200 mm
> f/4 og en 70-200 mm f/2.8 altså at den er mere præcis og hurtig på

Ja. Men det er meget meget sjældent det har betydning i praksis.
Jeg oplevede det faktisk for første gang, da jeg skød en model, der gik op
og ned ad midtergangen i Københavns domkirke.
70-200L f4 IS havde så mange flere misfokus end 135L, (som kan åbne til f2),
at det nærmest kun kan forklares ved det, du peger på.
Læg mærke til at det er ligegyldigt hvilken blændeåbning du har stillet dit
objektiv på, da den fokuserer ved fuld blændeåbning altid.

mvh Michael

Fra : Ole & Tine

Dato : 29-08-07 10:53

Tak for jeres meninger

Men det betyder vel at man er nødt til at have med i sine overvejelser om
man skal købe et f2,8 frem for et f4 objektiv hvis man har pengene.
Dog er det vel mest hvis man skal fotografere ting som bevæger sig det er
vigtigt.

Er der nogen ved om det betyder noget når man feks. laver reviews på feks
photozone.com. Her bruger man jo cropkamera.

Feks. vurderer de en 70-200 f4 bedre end en f2,8.

og til sidst. hvis i kender nogle gode sites med linse reviews ligesom
photozone ville jeg være glad hvis i vil dele viden.

Ole

se også www.123hjemmeside.dk/oletine

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:46d44237$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Peter

Dato : 29-08-07 11:14

> [...]
> photozone.com. Her bruger man jo cropkamera.
>
> Feks. vurderer de en 70-200 f4 bedre end en f2,8.

Måske er der tale om en IS (Image Stabilizer) hvor du får op til 3 stop
forærende,måske kan der være tale om forskeligge udgaver og versioner af
samme model, og så kan kameraet den skal anvendes på have en vis betydning.

> og til sidst. hvis i kender nogle gode sites med linse reviews ligesom
> photozone ville jeg være glad hvis i vil dele viden.

Review-site:
http://www.fredmiranda.com
http://www.fredmiranda.com/reviews/

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-08-07 11:25

> [...]
>
> og til sidst. hvis i kender nogle gode sites med linse reviews ligesom
> photozone ville jeg være glad hvis i vil dele viden.

Se her
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=404&Camera=9&FLI=0&API=0&LensComp=103&CameraComp=9&FLIComp=0&APIComp=2
hvor der er anvendt 1Ds mkii.
Jeg har både 70-200 f/2.8L IS og 70-200 f/4L IS og hvis ikke man gransker
nøje, så mangler jeg ikke skarphed i f/2.8'eren, selv på f/2.8, som ikke er
helt skarp.
Jeg har nogle eksempler på f/2.8
http://www.pbase.com/hkruse/image/69200140/original og læg mærke til
skarpheden af det som er i fokus.
http://www.pbase.com/hkruse/image/69200137/original,
http://www.pbase.com/hkruse/image/84581623/original

Som sagt har jeg begge og kan ikke bestemme mig til om begge skal beholdes.
f/2.8'eren er rigtig god og meget fleksibel pga. den ekstra blænde, men den
vejer tungt til.
f/4'eren er knivskarp og let at have med, men mangler altså den ene blænde.
På 5D'eren er den lille dybdeskarphed på f/2.8 også lækker at have.
Fokusering er mere præcis med f/2.8'eren på kameraer som 5D, 20D, 30D og
400D.
Mvh,
Hans

Fra : Per

Dato : 30-08-07 06:58

> [...]
> nøje, så mangler jeg ikke skarphed i f/2.8'eren, selv på f/2.8, som ikke

VoW du har mange gode billeder i dit galleri!! ;)

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-08-07 08:39

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message

> VoW du har mange gode billeder i dit galleri!! ;)

Tak for det
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-08-07 11:35

"Ole & Tine" <olebole@adslhome.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Er der nogen ved om det betyder noget når man feks. laver reviews på feks
> photozone.com. Her bruger man jo cropkamera.
>
> Feks. vurderer de en 70-200 f4 bedre end en f2,8.

Kig på
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php?product=57
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/999/cat/11
hvor der både er full-frame og crop test.
Læs kommentarerne for f/2.8, hvor alternativerne nævnes. I forhold til f/4.0
IS skriver de bl.a.
"The optical performance is so close though, the two lenses are for all
intents and purposes identical over the aperture range they share in
common.", selvom de i lighed med Photozone måler at f/4.0 modeller er _lidt_
bedre

Jeg har 70-200/2.8L IS som jeg er _rigtig_ glad for.

http://www.slrgear.com
http://www.the-digital-picture.com/

--
Venlig hilsen