MS Windows
briani 27239
Gendanne mbr
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-07 12:07

Hej

Jeg har rodet lidt Linux og vil nu have det fjernet igen. Jeg mangler
dog lidt hjælp til hvordan jeg fjerner dualboot menuen under opstart,
altså hvordan jeg får den til, at være som før installationen af
Linux.

Jeg kører Vista og ønsker en mulighed hvor jeg ikke skal formatere
eller miste data.

Jeg går ud fra det er MBR jeg skal genskabe - partitionerne kan jeg
sagtens få fjernet og lagt sammen med C drevet igen. Det klarer Vista
jo i et snuptag :)

Nogle tip?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henning

Dato : 29-08-07 14:49

On Wed, 29 Aug 2007 13:07:22 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg går ud fra det er MBR jeg skal genskabe - partitionerne kan jeg
>sagtens få fjernet og lagt sammen med C drevet igen. Det klarer Vista

En gammel dos-diskette, f.eks. fra www.bootdisk.com hvorefter du laver
en fdisk /mbr. Den sletter ikke data, laver en ny master boot record.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-07 21:35

>En gammel dos-diskette, f.eks. fra www.bootdisk.com hvorefter du laver
>en fdisk /mbr. Den sletter ikke data, laver en ny master boot record.

Hej Henning

Jeg har ikke floppy så jeg må prøve Ivan's forslag.

Tak for tippet ellers :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-08-07 15:12

Martin Johansen [6000] skrev:

>Nogle tip?

Smid din vista skive i drevet og boot fra den og reperer den

bootrec /fixmbr (søg efter det på linket herunder, der er beskrevet hvad
der menes med den kommando)

http://ubuntuguide.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=1012853&side=&webside=6438171

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-07 21:32

>Smid din vista skive i drevet og boot fra den og reperer den
>
>bootrec /fixmbr (søg efter det på linket herunder, der er beskrevet hvad
> [...]

Wohoo!! Det skal prøves..

Tak!

Har nemlig ikke noget diskettedrev (mener det røg ud i 1999...) så
hvis det kan klares fra CD'en er det perfekt :P

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jama

Dato : 30-08-07 10:44

> [...]
>
> Jeg går ud fra det er MBR jeg skal genskabe - partitionerne kan jeg
> sagtens få fjernet og lagt sammen med C drevet igen. Det klarer Vista

Hvorfor ikke barer gå ind Kontrolpanel/System/avanceret, som man gør i XP og
så fjerne hakket i liste over systemer og derefter fjerne selve[boot
loader]operating systems] for linux.

og lade Vistas egen
[[boot loader] blive tilbage, som f.eks XPs pro her , det skal selvfølgelig
være Vistas boot loader istedet for XPs, som vist nedenunder?

"eksempel på XPs"
boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot

"Må indrømme jeg ikke ved om det kan gøres" Men ville det ikke være
hurtigere?Eller er det helt ude i Hampen.
Mvh.Jama

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-08-07 10:57

Jama skrev:

>Hvorfor ikke barer gå ind Kontrolpanel/System/avanceret, som man gør i XP
>og så fjerne hakket i liste over systemer og derefter fjerne selve[boot
>loader]operating systems] for linux.

Jeg formoder at det enten er Grub eller Lilo at Martin vil fjerne, den er
før i bootprocessen end windows bootloader

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-07 11:15

Nemlig.

Og dit tip virkede Ivan :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jama

Dato : 30-08-07 11:26

> Nemlig.
>
> Og dit tip virkede Ivan :)
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk

Det link gemmer jeg, da jeg altid har drømt om, at få Linux installeret, og
så er det jo godt at kunne slette det igen, hvis noget går galt.
Mvh.Jama

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-07 11:40

>Det link gemmer jeg, da jeg altid har drømt om, at få Linux installeret, og
>så er det jo godt at kunne slette det igen, hvis noget går galt.

Jeg har skrevet det ud.

Før i tiden slettede jeg altid begge systemer og formatterede helt om.
Det slipper jeg da for nu.

Ak ja kunne man bare køre ren Linux som for nogle år tilbage.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-08-07 13:25

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ak ja kunne man bare køre ren Linux som for nogle år tilbage.

Hvad forhindrer dig i at gøre det nu, da?

Jesper Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-07 23:17

On Thu, 30 Aug 2007 14:24:30 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Hvad forhindrer dig i at gøre det nu, da?

Min GPS til bilen virker kun i Windows/Mac.

Mit foretrukne billedebehandlingsprogram (og nej Gimp er ikke mit
foretrukne - selv efter 4 år hader jeg det) virker ikke under Linux,
ej heller via Wine/Crossover.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-08-07 12:09

Jama skrev:

>Det link gemmer jeg, da jeg altid har drømt om, at få Linux installeret,

Hvis du så skulle få lyst til at prøve den distribution der hedder Ubuntu,
så gør linket kortere og læs http://ubuntuguide.webbyen.dk/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jama

Dato : 30-08-07 11:18

> Jeg formoder at det enten er Grub eller Lilo at Martin vil fjerne, den er
> før i bootprocessen end windows bootloader

> [...]

Takker
Så blev jeg lidt klogere, må indrømme, at Linux ved jeg ikke så meget om.
Mvh.Jama