MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Teste om et brugernavn og password er ok
Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 28-08-07 08:02

Hej Alle,

I vores IT-afdeling oplever vi af og til, at en windows-bruger ringer
og siger, at hans brugernavn/password ikke virker. For at teste dette
plejer vi at logge ind på vores egen PC, med dette brugernavn/
password, for at se om det virker.

Ulempen ved dette er, at man jo er nødt til at lukke sine programmer,
og logge af, hvilket tager tid.

Spørgsmål: Er den en windows-kommando eller lignende, hvor man kan
teste om et brugernavn/password er korrekt ?

Eks: testuser <brugernavn>/<password>

Mange hilsner fra Ole

Fra : Henning

Dato : 28-08-07 08:45

On Tue, 28 Aug 2007 00:01:49 -0700, OleHaahr@gmail.com wrote:

> [...]
>og siger, at hans brugernavn/password ikke virker. For at teste dette
>plejer vi at logge ind på vores egen PC, med dette brugernavn/

Undskyld - men hvorfor giver I ham ikke bare et nyt?

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-08-07 08:47

<OleHaahr@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Har I aldirg hørt om sikkerhed.?
I mine øjne skal brugeren slettes og oprettes igen.

--
Ole

Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 28-08-07 09:10

On 28 Aug., 09:46, "Ole Christiansen" <o...@mail.tele.dk> wrote:

> Har I aldirg hørt om sikkerhed.?
> I mine øjne skal brugeren slettes og oprettes igen.

Hej Ole,

Du kan da vist ikke have ret meget erfaring med brugere i et Active-
directory miljø, når du skriver sådan.

Hvad vil du gøre med alle de filer og mapper, som brugeren ejer ???
Hvad med hans outlook-mails på exchange-serveren ???
Hvad med adgang til diverse sidesystemer.

I et stort miljø som vores, sletter man ikke bare en bruger.

Mvh.
Ole

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-08-07 10:17

> [...]

Hvad med adgang til diverse sidesystemer.

I et stort miljø som vores, sletter man ikke bare en bruger.

Man ringer da ikke bare ind og får et password.?
I sådan et større system må der kunne laves en procedure,
der resetter brugerens password og tvinger brugeren til at ændre det ved
login.
Noget sysadm værktøj.?

--
Ole

Fra : Snuden

Dato : 28-08-07 14:15

On Tue, 28 Aug 2007 11:16:41 +0200, "Ole Christiansen"
<ofc@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Mvh.
>Ole
>
>Man ringer da ikke bare ind og får et password.?

Det er nu ellers ganske normalt.

>I sådan et større system må der kunne laves en procedure,
>der resetter brugerens password og tvinger brugeren til at ændre det ved
>login.

Vi beder *aldrig* om at få oplyst vedkommendes password - vi
nulstiller det og ringer tilbage til brugeren efter foreskreven
call-back procedure. Det er så op til brugeren at finde på et nyt
password første gang der logges på.

>Noget sysadm værktøj.?

Active Users and Computers fra Admin-tools.
--
Snuden

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-08-07 19:02

wrote:

> Spørgsmål: Er den en windows-kommando eller lignende, hvor man kan
> teste om et brugernavn/password er korrekt ?

Hvis det er en XP-maskine, kan du bruge runas:

runas /user:lilleole notepad

den beder om password. Starter Notepad, er passwordet korrekt.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 28-08-07 22:51

"Toke Eskildsen" wrote

> Hvis det er en XP-maskine, kan du bruge runas:

> runas /user:lilleole notepad

> den beder om password. Starter Notepad, er passwordet korrekt.

Jeg synes selv det er nemmere at højreklikke på en programgenvej og
højreklikke på den og vælge Kør som ... (om det er hurtigere eller ej
bliver afgjort at hvad man aktuelt laver på maskinen).