Et tilbakeblikk...
Fra : Chrisjoy

Dato : 26-08-07 10:25

Det er idag tre år siden siden vi så denne sist, så jeg synes at idag
er tiden for å ta en titt på nytt.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3309910462407994295

Intet av innholdet er tilbakevist. Intet av innholdet er forfeilet.
Alt som sies står nøyaktig like sterkt idag, som det gjorde den gang,
trass febriske forsøk på 1) angripe skaperne personlig, 2) så tvil om
deres motiv, 3) så tvil om deres troverdighet og alle de andre
usakligheter en finner i en logisk villfarelsesliste forfattet av en
argumentasjonsteoretiker med respekt for seg selv og sitt arbeide.

Hvorfor har det seg slik at det har vært så lett for klimahysterikere
å tro på dommedagsprofeter innen UN?

Svaret på dette spørsmål, hvis du spør en psykolog, vil antagelig være
noe a la dette:

1a) Mennesket har et medfødt behov for å føle seg viktig og få
anerkjennelse fra mennesker rundt seg (gruppementalitet)
2b) Mennesket har et medfødt behov for forandringer rundt seg. ("å så
kjedelig livet er, vi må ha dramatikk")
3c) Mennesket har et medfødt behov for å stole på andre mennesker. (I
gruppementaliteten hviler identiteten og selvfølgelsen til den enkelte
på de standpunkter som når de uttales: gir god stemning)

1b) Mennesket har IKKE et medfødt behov for å gjøre noe riktig - det
er godt nok om hva de gjør: fungerer.
2b) Mennesket har IKKE behov for at forandringene er til sin fordel -
det er godt nok om forandringene er dramatiske.
3b) Mennesket har IKKE behov for at de som en velger å stole på,
snakker sant - det er godt nok om tilstrekkelig antall tror det er
sant.

Alle disse punkter gjelder for alle mennesker, og de gjelder med øket
styrke for de mennesker som ikke har fått en oppdragelse og
undervisning som har sørget for at de akter på: 1c) Nøyaktighet, 2c)
Stillhet og 3c) sannferdighet.

Hvis du under slike forhold ønsket å starte en verdensomspennende
bevegelse så vil du ha størst suksess om det du ønsker hyllest til er
tilpasset disse erkjennelsesfakta, og hvor metoden tilfredstiller
behovene som listet over. Først vil du da starte med å hevde noe nytt,
og la oss kalle dette for X, som få eller ingen før har hørt om, og
tilfredstiller 2x) og så legger du det frem på en slik måte at det
ikke er du som kommer til den ønskede konklusjon, men den du skal
"frelse", og dermed har du oppfylt 1x) og så berømmer du personen for
å dra den konklusjon fra dine presenterte premisser, og dermed har du
oppfyllt 3x). Det er intet mer tillitsvekkende i øynene på et
gjennomsnitning selvbedragersk, lite selvkritisk, menneske, enn når et
annet menneske skryter av det for dets evne til å utlede en logisk
konklusjon. Belærende mennesker med stor innsikt, tåler ingen
gjennomsnitlige ukritiske, kunnskapsløse mennesker, uten sansen for å
tenke rasjonelt, men om du uten at de merker det: legger premissene
for den konklusjon du ønsker at de skal drar for deg, så vil de elske
deg for dette. X er dramatisk, X har påvirkning for alle mennesker.
Når X beskriver dommedag er bare en fordel, da det bare styrker 1a,
hvis det samtidig blir presentert en måte å unnslippe X. Det er ingen
forskjell på lederne og efterfølgerne i dette religiøslignende
bedrageri. Lederne har nøyaktig samme behov for å få anerkjennelse,
også fra lekfolk. Deres behov er bare ennå større, siden de efter eget
skjønn har større kunnskap om det enkelte fag, og derav har de
konkludert med at de også fortjener anerkjennelse.

Dette var en psykotisk forklaring på hvordan den klimahysteriske
pandemi oppstår og sprer seg. Den eneste forskjell mellom denne og
religiøse sådanne ligger i efterprøvbarhet. Dog er veldig mange
faktorer som inngår i klimaet, og det kan se umulig ut å få kontroll
med alle i den hensikt å skape en nøyaktig modell (og det er nøyaktig
hva som tjener til klimahysterikernes fordel), men om vi så ikke er
istand til å rå over alle faktorer, så vil konklusjonene til IPCC
kunne falsifiseres (efterprøves), nettopp fordi mange av konklusjonene
er tilstrekkelig presise til å konstruere et moteksempel som
demonstrer at konklusjonen ikke er riktig med nødvendighet, og dermed
kan den forfeiles. Så er det at en forsøker å rette opp premissene som
dannet grunnlaget for konklusjonen, slik at konklusjonen ikke omfatter
moteksempelet, og så er det igjen kritikernes tur til å finne et nytt
moteksempel. Dette er slik sunn vitenskap fungerer. Miljøet består av
hypoteseforfattere og hypoteseforfeilere og begge er nøyaktig like
viktig for å finne sannhet. Hvordan klimahysterisk "vitenskap" skiller
seg ifra vanlig vitenskap ligger i at der hvor store og små
oppdagelser innen vanlig vitenskap kun får den konsekvens at miljøet
får presentert en ny måte å gjøre en ting på. Det er helt frivillig
for miljøet å ta ibruk den nye påståtte kunnskap (sannhet), og som
regel blir ikke noe presentert som en sannhet uten at konklusjonen kan
efterprøves, aller helst ved at en kan gjenta, ved forsøk, det som den
nye konklusjonen sier. Derfor er det en akseptert modell innen
vitenskapsteorien at bevisbyrden ligger på skeptikerne, nettopp fordi
det er helt frivillig for alle parter å ta den påståtte nye viten
ibruk. Dessuten skiller klimahysterisk "vitenskap" seg fra vanlig
vitenskap ved at klima er så komplekst og vi har så dårlig forståelse
av hvordan det virker, og dessuten er klimaet så stort, med så mange
faktorer, at det hverken er mulig å skape en realitisk modell mht til
størelse, eller mht appliserte faktorer. Hvis en mangler
efterprøvbarhet, så sier vitenskapsteorien at bevisbyrden hviler helt
og holdent på hypoteseforfatter. Hvis det ikke er frivillig å følge
vitenskapen, så hviler OGSÅ bevisbyrden helt og holdent på
hypoteseforfatter. Klimahysterisk "vitenskap" feiler begge disse
krav.

Det finnes ikke noen forskning som bekrefter at mennesket er skyldig
til de dramatiske klimaforandringer som IPCC gir spådommer om. Det er
ingen konsensus innen de relevante vitenskapelige disipliner, og
iallefall ingen konsensus som stiller seg bak IPCC's konklusjon. De
aller fleste bidrag til IPCC's rapport enten motsier konklusjonen,
eller er svært milde i sine forsøk på konklusjon. En rekke
bidragsytere har gjort krav på at deres arbeide fjernes fra IPCC's
rapport med begrunnelse i at deres bidrag er misbrukt, feilsitert,
overtolket osv. av et lite midretall innen IPCC, som fra en på
forehånd beslutning, har bestemt hva konklusjonen skal inneholde, og
harsørget for å klippe og lime i tilgjengelig materiale for å tilpasse
premissene til konklujonen. Når IPCC's klimahysteriske "forskere" blir
konfrontert med alle de vitenskapsteoretiske forbrytelser de har
begått, unnskylder de segmed -føre var-, men det er meget sjelden at
journalisten som intervjuer dem er istand til å stille spørsmålet:
"Hvis du fikk tillatelse til å applisere dine ideer om hvordan en kan
redusere de påståtte menneskelige årsaker til klimaforandringer vil
dette sørge for dramatiske konsekvenser for alle mennesker, og hvis
det senere viser seg at hele spådommen om at mennesket er opphav til
klimaforandringen, så har du jo ikke oppfyllt kravet til prinsippet
bak "føre var". Faktisk har du vært opphav til sykdommen. Hvem skal da
stilles til ansvar for at du tok fullstendig feil?". De få tilfeller
jeg har sett dette spørsmål stilt, har "forskeren" alltid bablet
videre om at han føler seg sikker på sin konklusjon, men at det ikke
bare hvilker på hans forskning hva man bør velge å gjøre, men mange
forskere; konklusjon: total ansvarfraskrivelse. Desverre har ikke
journalisten mestret å følge opp med et nytt kritisk spørsmål i denne
gate: "Du sa tidligre i dette intervju at din forskning har en
estimert sikkerhet på 80% og at dette gjelder generelt for hele IPCC-
rapporten. Ville du dømme et menneske til fengsel for drap med samme
grad av sikkerhet?".

Fra : Sigvald

Dato : 26-08-07 14:52

On Aug 26, 11:25 am, Chrisjoy <ultralibertaria...@gmail.com> wrote:

> [...]
> estimert sikkerhet på 80% og at dette gjelder generelt for hele IPCC-
> rapporten. Ville du dømme et menneske til fengsel for drap med samme

Chrisjoy fremstår her som klimaekspert på linje med den lenge
annerkjente Onar Åm. I likhet med Kjetil Solvik-Olsen har disse
eksperter skjønt at klimahysteriet er PK-skapt for å narre enkle
mennesker til å følge PKene. Seriøse velgere som tenker selv stemmer
heller FrP.

Sigvald

Fra : Stefan Pettersen

Dato : 26-08-07 15:55

"Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> skrev i melding
> [...]

eksperter skjønt at klimahysteriet er PK-skapt for å narre enkle
mennesker til å følge PKene. Seriøse velgere som tenker selv stemmer

Vi skal ikke si hva DU fremstår som.. Hehe...

Stefan Pettersen

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 26-08-07 18:19

Stefan Pettersen wrote:
> "Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> skrev i melding
> On Aug 26, 11:25 am, Chrisjoy <ultralibertaria...@gmail.com> wrote:

> Chrisjoy fremstår

> Vi skal ikke si hva DU fremstår som.. Hehe...

Jeg kan ikke tenke meg at Chris setter spesiellt stor pris på støtte fra
Sigvald, men det som er mer interessant her er hva disse innleggene
viser om *deg* Stefan. Sigvald, kanskje en av de mer tilbakestående
personer på Usenet, har for lengst fått med seg hvordan en siterer her.
Du behersker det ikke. Sigvald sine raljeringer er triste, dine
kommentarer vitner bare om tragiske ting.

--
+------------------------------+---------------------------------------+
| Terje A. Bergesen | Man will never be free until the |

Fra : Stefan Pettersen

Dato : 26-08-07 21:17

"Terje A. Bergesen" <terjeb@yahoo.com> skrev i melding

> [...]
| Du behersker det ikke. Sigvald sine raljeringer er triste, dine
| kommentarer vitner bare om tragiske ting.

Takk Terje. Du skal vite at jeg legger stor vekt på din mening. :)

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 27-08-07 02:26

Stefan Pettersen wrote:
> "Terje A. Bergesen" <terjeb@yahoo.com> skrev i melding

> Takk Terje. Du skal vite at jeg legger stor vekt på din mening. :)

Jeg ser at du fortsatt ikke har fått med deg hvordan dette fungerer? Det
er jo trist for deg, men det viser jo at jeg har rett. Det er ikke
spesiellt vanskelig, og selv idioter som Sigvald klarer det. Er det ikke
litt underlig at du ikke klarer så enkle ting?

--
+------------------------------+---------------------------------------+

Fra : Stefan Pettersen

Dato : 27-08-07 06:23

> [...]
| > |

> [...]
| | Terje A. Bergesen | Man will never be free until the |
| | Southern California | last king is strangled with the |

Jo, ganske :)

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 27-08-07 14:59

Stefan Pettersen wrote:
> "Terje A. Bergesen" <terjeb@yahoo.com> skrev i melding

> Jo, ganske :)

Du klarer det fortsatt ikke ser jeg. Hva er det ved sitering som er så
vanskelig at du ikke får det til Stefan? Er du mentalt tilbakestående
eller noe?

--
+------------------------------+---------------------------------------+

Fra : Stefan Pettersen

Dato : 28-08-07 17:52

"Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> skrev i melding
> [...]

Her tror jeg du bør tenke deg litt om... Det betyr altså at du mener at alle
som stemmer noe annet enn FrP er useriøse og ikke evner å tenke selv? Jeg
bare spør altså... Jeg klarer nemlig ikke å tenke selv. :)

Jeg tror din beskrivelse passer minst like utmerket for FrP jeg. De fleste
menneskers politiske interesse stopper ved bensinpriser og skatt. Og der
står FrP og smiler til de og tar velgerne i mot. Det er kanskje faktisk en
GOD del av de som stemmer FrP som ikke klarer å ta egne valg. Men jeg vet
ikke jeg som sagt...

Stefan Pettersen

Fra : Chrisjoy

Dato : 26-08-07 16:40

On Aug 26, 4:55 pm, "Stefan Pettersen" <p...@ninus.no> wrote:

> Vi skal ikke si hva DU fremstår som..

Den finta er prøvd før og den virket ikke da heller, og det til tross
for at den fikk veldig god hjelp av en psykotisk person som ikke kunne
tåle at noen stadig sa seg enig, og skjelte ut vedkommende for
bagatellmessige meningsforskjeller. Jeg er ikke en slik psykotisk
person, men har et meget avslappet forhold til hvorvidt mine
resonnementer sanksjonerer. Selv når Sigvald overdriver min kunnskap
om klima så tar jeg det ganske med ro. Jeg har ekstremt lite greie på
klima. Forresten, klimaeksperter har ekstremt lite greie på klima, og
jeg har ekstremt lite greie på hva de har greie på. Jeg tror Sigvald
bare forsnakket seg, og det er hva de fleste klarer å lese inn i hans
tekst, at det ikke var min klimaekspertise han mente, men min
argumentasjonsteoretiske ekspertise, og den kommer til sin fulle rett
når oppgaven er å falsifisere og forfeile andres fyllerør, men som de
kaller hypotese. Eksempelvis fyllerør om klima. En trenger ikke noe
annet enn argumentasjonsteknisk dannelse for det, så sant det dreier
seg om noe falsifiserbart. Hvis det gjør, så skal det være mulig å
forfeile hypotesen på dens egne premisser, hvis den ikke er holbar.
Klimahysterihypotesen er ikke holdbar. DVS, hypotesen som sier det er
hysteri rundt klimaspørmål er holdbar, men ikke klimahysteri.

Fra : Brumle Måseegg

Dato : 26-08-07 17:25

On 26 Aug, 17:39, Chrisjoy <ultralibertaria...@gmail.com> wrote:
> Jeg er ikke en slik psykotisk
> person,

Chris er ille til å skryte av seg selv, og nå har han satt ny
personlig rekord. Gratulerer.

Fra : Chrisjoy

Dato : 26-08-07 17:42

On Aug 26, 6:24 pm, Brumle Måseegg <herman.bru...@gmail.com> wrote:

> Chris er ille til å skryte av seg selv, og nå har han satt ny
> personlig rekord. Gratulerer.

Brumle Måseegg, fordi pragmatikere trenger en personifisering av
begrepet: plump.

Fra : Chrisjoy

Dato : 27-08-07 06:34

On Aug 27, 7:22 am, "Stefan Pettersen" <p...@ninus.no> wrote:

> Jo, ganske :)

Det er ikke en bagatellmessig ting Terje Bergesen her tar opp. Tror du
det?

Hvorfor kan du ikke gjøre en innsats å få til dette riktig?

Både Terje Bergesen og jeg er villig til å hjelpe deg om nødvendig.

Og du Terje, du er ikke helt uskyldig selv. Putt inn tre punktum i
første linje i siggen din. Dette er de facto standard for å fortelle
leseren at meldingens 'body' slutter. På denne måte slipper du å huske
å gjøre det manuelt.

Fra : Chrisjoy

Dato : 27-08-07 06:52

On Aug 27, 7:34 am, Chrisjoy <ultralibertaria...@gmail.com> wrote:

> [...]
> første linje i siggen din. Dette er de facto standard for å fortelle
> leseren at meldingens 'body' slutter. På denne måte slipper du å huske

Oups, google håndterer ikke signatursnipping og jeg trekker derfor
tilbake påstand om at Terje gjør dette feil. Det skulle forresten være
miustegn, to i slaget. Hvor faen kom punktum fra?

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 27-08-07 15:01

Chrisjoy wrote:

> Oups, google håndterer ikke signatursnipping og jeg trekker derfor
> tilbake påstand om at Terje gjør dette feil. Det skulle forresten være
> miustegn, to i slaget. Hvor faen kom punktum fra?

Dette er nesten korrekt. Skillet mellom innlegg og signatur er to "minus
tegn" *etterfulgt av et mellomrom* på en egen linje. Signaturen min er
forøvrig litt utenfor Usenet standard, anbefalt lengde er tre linjer.

--
+------------------------------+---------------------------------------+

Fra : Chrisjoy

Dato : 27-08-07 15:08

On Aug 27, 4:01 pm, "Terje A. Bergesen" <ter...@yahoo.com> wrote:

> Dette er nesten korrekt. Skillet mellom innlegg og signatur er to "minus
> tegn" *etterfulgt av et mellomrom* på en egen linje. Signaturen min er
> forøvrig litt utenfor Usenet standard, anbefalt lengde er tre linjer.

Er du sikker på at det må være en space imellom? Min agent snipper så
sant en linje starter med to minus. Mulig den ikke følger standard,
men er robust laget. Forøvrig har jeg fått med meg at fire linjer er
greit i signatur, men denne regel er mindre viktig siden den er
båndbreddemotivert, og siden en linje kan være inntil 999 tegn (pga
url), så er det ingen nær forbindelse mellom båndbreddebruk for
signatur og antallet linjer. Om jeg brøt denne regel ville jeg tatt
det med knusende ro.

Fra : Espen Vestre

Dato : 27-08-07 15:17

Chrisjoy <ultralibertarianer@gmail.com> writes:

> Er du sikker på at det må være en space imellom?

Det må det.
Se: http://www.ietf.org/rfc/rfc3676.txt

--
(espen)

Fra : Chrisjoy

Dato : 27-08-07 18:34

On Aug 27, 4:16 pm, Espen Vestre <es...@vestre.net> wrote:

> Det må det.
> Se:http://www.ietf.org/rfc/rfc3676.txt

Interessant lesing. Allerede i avsnittet "Abstracts" gis det
forklaring på hvorfor MS's klienter ikke klarer å putte inn
quote marks korrekt. Det har å gjøre med at det er tillatt
i headeren å benytte space i starten for å indikere flytende
linjer; slikt som gjerne benyttes for lesevennlighet for
lange linjer i header. I gammel RFC kunne en benytte
space som start på body. Dette er nøyaktig hva vi kan
se i svar fra MS Outlook (Express)- brukere, at siste linje
i header starter med en, eller flere space, og quote mangler
i body.

Det som dessuten forundrer meg er at de efter så mange
år ennå ikke har klart å gi en definisjon på hvordan quote
marks skal tolkes når tilsvar produserer quotes i stigende
orden. Dette til tross for at det er ekstremt enkelt å løse
dette problem, ved eksempelvis å gi quote mark statisk
antall tegn, fremfor idag hvor det vokser for hvert tilsvar.
Fremfor å benytte et-tallsystem, kunne en gå over til ti-tall,
slikat quotes ser slik ut: 01> for første tilsvar og 02> for
andre, osv. Og for de som vil ha en lesevennlighet med
identstyring, kunne bli tilfredstillet ved at klienten byttet
ut det styrende tallet med tilsvarende mange quote marks.
En annen måte å løse problemet er å skippe alle quotes
større enn to, og redusere tekstbredden med et tegn. Det
er ekstremt sjelden en føler behov for mer enn to back
steps, og når en gjør, så føler en uansett behov for inline
sitater uansett, nettopp fordi de aller færreste er
tilstrekkelig strukturerte til å benytte backstep antallet
som referanse. De færreste leser sitt forrige tilsvar før
de leser den nye posting en har mottatt på dette.

Dette ville dessuten bane vei for løsning på problemet med
skjermer som har færre karakterer enn 78 i bredden. Ved
i fjerne begrepet paragraf; altså tolke et singel linjeskift
som intet linjeskift, og kun ta null og to (større enn to
reduseres til to) i betrakning for hvordan teksten skal
presenteres. Da vil en tolker kunne foreta en fornuftig
avsnittsinndeling fremfor idag hvor single linjeskift
produserer lange og korte tekstlinjer.

Fra : Sigvald

Dato : 28-08-07 16:49

On Aug 26, 7:19 pm, "Terje A. Bergesen" <ter...@yahoo.com> wrote:

> ...Sigvald, kanskje en av de mer tilbakestående personer på Usenet...

> ...selv idioter som Sigvald...

> ...tilbakestående individer som Sigvald...

> ...Stefan ... er du mentalt tilbakestående eller noe?

For ordens skyld, Terje A. Bergesen som er så debatteknisk hjelpeløs
at han er sjanseløs på å nå ballen, og som derfor konsekvent i stedet
tar mannen, er for lengst avslørt og diagnostisert av Edvin Vik:
http://groups.google.com/group/no.samfunn.politikk.diverse/msg/51602f50dfeeee12?dmode=source

Bergesen er også Skrullingerklært av Chrisjoy:
http://groups.google.com/group/no.samfunn.politikk.diverse/msg/897f2f8da6547ff3?dmode=source

Sigvald

Fra : Stefan Pettersen

Dato : 28-08-07 17:59

> [...]

> ...selv idioter som Sigvald...

> ...tilbakestående individer som Sigvald...

> ...Stefan ... er du mentalt tilbakestående eller noe?

Skrullinger er ganske overrepresentert i denne gruppen i forhold til i
virkeligheten. Det er jo hyggelig at de fleste ikke gir Chris, Naggum og
flere til rett i det de skriver. Ser ut som om skolen har lykkes i å hjelpe
de vanskeligstilte med å lære å skrive. :)
(Nå var jeg litt slem;)

"Fight literacy!"