SKAL der være valg?
Fra : Kim2000

Dato : 24-08-07 18:41

Et nysgerrighedsspørgsmål:

Kan regeringen sætte finansloven til valg og få den forkastet uden at den
skal gå af? Men altså bare kan gå tilbage og lave det om?
mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 45 er udkommet

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-08-07 22:09

> [...]
>
> Kan regeringen sætte finansloven til valg og få den forkastet uden at den
> skal gå af? Men altså bare kan gå tilbage og lave det om?

ja teoretisk kan det godt lade sig gøre, men jeg tror mange vil finde de
skandaløst hvis en regering får forkastet en hel finanslov og ikke træder
tilbage.

grundloven siger at regeringen ikke kan have et flertal imod sig, men ikke
noget om at den ikke må have et flertal imod sine forslag

Peter

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-07 22:40

"Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> wrote in message

> [...]
> skandaløst hvis en regering får forkastet en hel finanslov og ikke træder

Den situation vil næppe kunne opstå. Derimod kunne der opstå en situation,
hvor regeringen ikke var i stand til at skabe en finanslov, som der kunne
opnås flertal for.

> grundloven siger at regeringen ikke kan have et flertal imod sig, men ikke
> noget om at den ikke må have et flertal imod sine forslag

Men nu er det jo ofte sådan, at hvis først der er flertal imod et
lovforslag, så er der det i almindelighed også mod den snavrlige minister...

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-07 22:38

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
> Et nysgerrighedsspørgsmål:
>
> Kan regeringen sætte finansloven til valg og få den forkastet uden at den
> skal gå af?

Ja, det kan den godt.