Dagens leder i EB - om topskat
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-07 10:05

Jeg faldt over EBs leder i dag. Den er faktisk meget rammende.

REGERINGEN Fogh Rasmussen har bragt sig selv i krise med forslaget om
beskedne skatteomlægninger, som der foreløbig er politisk flertal imod.
Forvirringen bliver ikke mindre af alt det vrøvl, der siges om forslaget.

I GÅR VAR det en gallup i Berlingeren, som i de åndeligt smalsporede
elektroniske kanaler blev forenklet til det misvisende. Diverse pigebørn,
der skulle have været kosmetologer, gentog i én uendelighed på skærmen, at 'vælgerne
vil slet ikke have lavere skat'.

Undskyld, men i gallup'en sagde 37 pct. ja til omlægningen og 50 pct. nej.
Og 37 pct. er faktisk pænt mange. Det er næsten dobbelt så mange som de 20
pct. af skatteyderne, der betaler topskat. At kalde 50 pct. af de spurgte
for 'vælgerne' skal man være tv-gås for at hitte på.

EN ANDEN form for vrøvl er manges tale om, at pengene, der bruges på
skattelettelser, i stedet burde gå til offentlig velfærd.

Her skal man bemærke, at de samlede skatter ikke lettes. Trykket er det
samme. Der er tale om at flytte 10 milliarder kroner fra den ene skatteform
til den anden. Heraf bruges 5 milliarder på at forhøje jobfradrag og 5
milliarder på at flytte grænsen for mellem- og topskat. Der går altså ikke
noget fra velfærdsformål.

MANGE HAR travlt med at fremstille forslaget som regeringens gave til de
rige. Men bemærk lige, at det i så fald vælter med rige i Danmark. For
960.000 mennesker betaler i dag topskat, og 1,2 millioner betaler
mellemskat. Topskatten rammer nemlig alle med en månedsløn over 32.000. Dét
er de rige!

Kun 140.000 slipper med forslaget for topskat, så det er en yderst begrænset
gave, som man skal hedde Bendt Bendtsen for at anse som en gevaldig sejr.
Men den, der aldrig får noget, er glad for lidt.

VIRKNINGEN af nedsat indkomstskat udgør endnu en hidsig debat. Vil den
fremkalde så meget ekstra arbejde, at skatten af dette opvejer den
afskaffede skat? Ingen ved det.

Men vi ved, at da socialdemokraterne i Sverige nedsatte deres marginalskat
til 50 pct., førte det i løbet af nogle år til, at skattevæsenet fik flere
penge i kassen, end det havde mistet. Blandt både rig og fattig er der i dag
forståelse for, at ingen skal betale mere end halvdelen af lønnen i
indkomstskat.

DET STORPOLITISKE drama, som skatteforslaget har medført, får et komisk
skær, når man betænker, at den vældige gave til en million 'rige' maksimalt
løber op i 7000 kr. Det vil være absurd, hvis der ikke kan indgås forlig om
disse småpenge - så den egentlige debat om den mere interessante
velfærdsreform til 60 milliarder kan komme i gang.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-07 11:39

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> disse småpenge - så den egentlige debat om den mere interessante
> velfærdsreform til 60 milliarder kan komme i gang.

Og det interessante her er hvad DF skal have for at stemme for
forslaget. En sikring af at hjemmehælperes, sygeplejerskers og
folkeskolelæreres lønninger stiger, for at sikre nok tilstrømning til
fagene?

En Anders Bondo Christensen vil hade det ... han synes jo at have
forvekslet fagforeningsarbejde med et partipolitisk arbejde for at få en
anden regering ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-07 11:40

Det er såmænd ligemeget, hvor megen sirup du forsøger at hælde ud over
sagen.
Tilbage står, at de fleste danskere heldigvis ikke lader sig fporføre til at
mene, at de rigeste skal skrabe mere til sig, på de fattigste bekostning.

Kendsgerningen er jo, at det er det, der forsøges gennemført.

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-07 13:25

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
> Det er såmænd ligemeget, hvor megen sirup du forsøger at hælde ud over
> sagen.

Ja for dig er det - du forstår alligevel ikke et klap.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 12:22

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
>
> Ja for dig er det - du forstår alligevel ikke et klap.

Jo, for jeg har jo gennemskuet dig og dine "medgrådister".
Ganske ligesom flertallet af normalt begavede borgere her i landet.
Dine forsvarsværker er blevet skudt i sænk eet efter eet.
Tilbage har du nu alene den formålsløse stampen i gulvet.

Egon

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 26-08-07 10:48

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tilbage står, at de fleste danskere heldigvis ikke lader sig fporføre til
> at mene, at de rigeste skal skrabe mere til sig, på de fattigste

De fleste dansker forsørges jo også over skatten. Når "de rigeste", d.v.s.
slagteriarbejdere og tømrersvende, tager konsekvensen og flytter så må "de
fattige" æde hinanden.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 27-08-07 06:09

Egon Stich wrote:

> [...]
> bekostning.
> Kendsgerningen er jo, at det er det, der forsøges gennemført.

Nu skal man lige huske at beskatningen er skæv fra begyndelsen. Hele idéen
med at TRÆKPROCENTEN og ikke beløbet der betales i skat, skal stige med
indkomsten, er absurd og skadelig for landet, hvilket dem med forstand på
økonomi også siger.

Den dér med at "tage fra de fattige og give til de rige" er intet andet end
en klam misundelsesfloskel. Sandheden er jo at det er de "rige" (i dag 40%
af den danske befolkning), der må aflevere 63% i marginalskal mens de lavest
lønnede slipper for denne urimelige beskatning. Det er da socialt skævt om
noget er.

mvh.
Kim Frederiksen

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-07 11:13

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lavest lønnede slipper for denne urimelige beskatning. Det er da socialt

Som ulven dog kan tale for de får.
Med stemmen smurt med kridt--

Hold dog op mad at forsøge manipulationen med de håndværkere og lignende,
der med nød og næppe kravler over grænsen.
Det er jo småtterier, vi her taler om.
Når du gør således, er du på sin vis at ligne med en gemen gidseltager.
Under alle omstændigheder er der tale om grov manipulation, der alene
forsøges gennemført, på grund af manglende reelle argumenter for
skattelettelser for de virkelig rige.

Hvis omtalte virkelig skulle være en del af de riges "problem", ville det jo
være en smal sag at ændre herpå.
Ligesom man kunne fremm det påståede ønske om "flere hænder", ved ganmske
enkelt at skattefritage overtidsbetaling.

Uomtvistelige kendsgerninger, som blot ikke er interessante, fordi hele det
grundlæggende formål, mere til de virkelig rige, uden indsats, herved ville
forskertses.

Det er jo den skinbarlige sandhed.

Løgnene om "dynamiske effekter" er afsløret.
Ligeledes løgnene om påståede virkninger i andre lande.
Nu hiver man så, i det sidste forsøg, gidslerne ind.
Ligesom man taler om "misundelse"--

Til ingen nytte.
Befolkningen har jo klart og tydeligt vist, at i ingen vegne kommer med
jeres løgne.

Egon