ph er det normalt
Fra : X - Dude

Dato : 09-07-01 18:43

Akvarie
9,5 pH - 790 mS

R det normalt den skal ligge der !!!!!

Med Venlig Hilsen
Rasmus Hurup

Fra : Ludo

Dato : 09-07-01 19:26

Det kommer an på de fisk du har!!!!
Hvis du har fisk der skal have de vandværdier er det jo fint.

Fra : X - Dude

Dato : 09-07-01 19:29

Mine Akvarie Fisk

4 stk Ancistrus temminckii (Sugemalle) (2 unger)
1 par Apistogramma cacatuoides (Kakadu Dværgcichlide)
1 Han Nannacara anomala (Anomala Dværgcichlide)
8 Nannostomus beckfordi (Rød Blyantfisk)
2 stk Ukendte
6 stk Siamesisk algeæder

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-07-01 23:43

X - Dude <razmuz@teenz.dk> skrev i en
> [...]
> 1 par Apistogramma cacatuoides (Kakadu Dværgcichlide)
> 1 Han Nannacara anomala (Anomala Dværgcichlide)
> 8 Nannostomus beckfordi (Rød Blyantfisk)

Skal de "ukendte" forblive ukendte, eller vil du poste et billed af dem,
så kan vi se om
gåden kan løses.

De der Nannostomus beckfordi, hvor har du dog det underlige navn"rød
blyantfisk" fra?
Normalt kaldes de bare dværgtetraer.

Carsten

Fra : X - Dude

Dato : 10-07-01 09:55

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så kan vi se om
> gåden kan løses.
>

> De der Nannostomus beckfordi, hvor har du dog det underlige navn"rød

De hedder alså Rød Blyantfisk
Tjek selv
http://www.akvarie-galleri.dk/Artikler/Tetra/nannostomus_beckfordi.htm
og http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk.php3?id=15

Fra : X - Dude

Dato : 10-07-01 10:58

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> dem,

Jeg har flere gang prøvet men der er ingen som kender dem de kan ses på
http://www.akvarie-galleri.dk/Denne%20fisk.htm

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-07-01 12:29

X - Dude <razmuz@teenz.dk> skrev i en

> [...]

Fordi Rasmus Hurup kalder dem det, bliver det da ikke mere rigtigt af den
grund.
Jeg sidder med en bog der hedder Opdrættertips, fra Clausens forlag 1966,
og allerede der kaldes den
bare dværgtetra.
Det kan da godt være at den kaldes f.eks Red Pencilfish på engelsk, men
man kan ikke bare oversætte
navnet. Så skulle både kejserfisk til saltvand og Scalare hedde
"englefisk" for på engelsk kaldes
de begge Angelfish.

Samtidig skriver han at de går i overfladen, det er ikke min erfaring, og
jeg har da kun haft dem
en 4-5 gange spredt over 25 år.
Han kan ikke se forskel på hanner og hunner! Og ved intet om opdræt af
dem, hvor meget har han
ledt efter oplysninger? Det kan ikke være meget.

Carsten

Fra : X - Dude

Dato : 10-07-01 14:31

> blyantfisk" fra?

> Fordi Rasmus Hurup kalder dem det, bliver det da ikke mere rigtigt af
den
> grund.'

Jaa men har må jo have fået det ET eller andet sted fra jeg har lige kigget
i en bog der hedder Akvariefisk i farver fra politikensforlag af Dick Mills
fra 1994 og der står Nannostomus beckfordi (Rød Blyantfisk)

Hilsen Rasmus

Fra : X - Dude

Dato : 10-07-01 14:33

Tror du ikke at din bog kan være forelledet (For gammel)

/Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 10-07-01 16:22

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> skrev:

> Jaa men har må jo have fået det ET eller andet sted fra jeg har lige kigget
> i en bog der hedder Akvariefisk i farver fra politikensforlag af Dick Mills
> fra 1994 og der står Nannostomus beckfordi (Rød Blyantfisk)

Jeg sidder her med "Akvariehåndbogen" fra 1993. (Aschehoug)
Her står der Piranga, Nannostomus beckfordi og ikke mere.
Jeg går ud fra at Piranga her er det danske navn. Igen er det jo
blot et vidnesbyrd på at går man ud fra det latinske navn, så ved
alle hvad der tales om, for så er det rimelig nemt at finde et billede
på nettet f.eks.
Bruger man de danske eller endnu værre selv opfinder navne eller
frit oversætter fra engelsk eller tysk, så går det galt i mange
tilfælde.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Ludo

Dato : 10-07-01 17:18

Jeg har faktisk hørt populærnavnet "blyantsfisk".
Problemet med populærnavne er vidst ganske klart.

Derfor mener jeg at det er lettest med de latiskenavne, der ved man
altid hvad det er for en fisk.
Hvis fangst stedet så også kommer på er det jo bare GENIALT

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-07-01 20:31

> Akvarie
> 9,5 pH - 790 mS
>
> R det normalt den skal ligge der !!!!!

Hvis du mener 'er det normalt' så nej, ihvertefalde ikke til ferskvands
fisk.

Er du sikker på din måler virker ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 09-07-01 20:56

X - Dude skrev i meddelelsen
<3b49ee47$0$300$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]

Hvis du har alm. dansk postevand (KH>10) og livlig overfladebevægelse/ingen
CO2 tilsætning og planter der gror godt, er pH=9,5 helt normalt, men ikke
ønskeligt. De der tror, at de har tilnærmelsesvis neutral pH under de givne
omstændigheder, har enten ikke målt eller har målt forkert

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-07-01 21:19

> [...]
givne
> omstændigheder, har enten ikke målt eller har målt forkert

Jeg har aldrig oplevet eller hørt om nogen der i ferskvand har den pH.

Har aldrig selv målt over 7.6 pH, og det er ligegyldigt om det var et
billigt sæt teststrips., eller en prof ph måler fra et laboratorie.

Fra : X - Dude

Dato : 09-07-01 21:33

Ok jeg tjekker lige måleabratet

Fra : ole larsen

Dato : 09-07-01 23:58

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3b4a1117$0$363$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Jeg har aldrig oplevet eller hørt om nogen der i ferskvand har den pH.

Jo, det har du, endog flere gange, men du har åbenbart glemt det. Vi har
talt om det før. Prøv at slå op i din Kasselmann - eller på thekrib.

Vand i balance m. luft indeholder ca 0,64 ppm CO2
Cirka : KH 10 og 3 ppm CO2 svarer til pH=8.
Selv har jeg målt ca. 10 (pH) flere gange

>Har aldrig selv målt over 7.6 pH, og det er ligegyldigt om det var et
>billigt sæt teststrips., eller en prof ph måler fra et laboratorie.

Du har vist ikke læst betingelserne, hvorunder jeg skrev at det er normalt ?
Som elektronikkyndig ved du, at selv det fineste oscilloscop ikke hjælper en
dyt hvis man ikke kan anvende det eller ikke kan sætte måleresultaterne ind
i den rigtige sammenhæng.
Således også her : pH/KH og CO2 hænger uløseligt sammen.

Fra : Madsen

Dato : 10-07-01 00:08

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev:

> Har aldrig selv målt over 7.6 pH, og det er ligegyldigt om det var et
> billigt sæt teststrips., eller en prof ph måler fra et laboratorie.

En kalibreret elektronisk måler viser nu ellers 8.6 her hos mig.
Vandet fra vandhanen ligger ca. på 8.3 efter hvad jeg kan måle
mig frem til.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.