Er der nogle grøntsager, som...
Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 21:33

....katte ikke kan tåle?

Jeg lader nogle gange nogle rester fra middagsmaden stå - altså, det bli'r
sat ned på gulvet - fordi Bamse har været oppe på bordet og snuppe noget kød
engang imellem, når der har været noget. Jeg har en dårlig vane med at lade
det stå til næste dag, hvor jeg så gør noget ved det - det udnytter han så.

Hidtil har han kun snuppet lidt af whatever kød, der har ligget på
tallerkenen, men jeg har måttet skifte fra friske salater til frosne
grøntsager - dem fra Netto - som jeg damper, for at få mit grønt - og dem
spiser han altså med glæde, har jeg set...

Gulerødder, Ærter - dem ved jeg at de kan tåle, for det er der i deres
snack-poser - men hvad med blomkål, grønne bønner, og broccoli?

De bliver aldrig tilføjet noget - der kommer hverken smør, salt eller noget
på, under tilberedelsen - så jeg håber ikke der er særlig mange grøntsager,
de ikke kan tåle fra naturens side - for det kan da kun være godt for den
kraftige fætter, at spise grønt - hvis han kan tåle det.

HC

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-07 21:55

Hans Christian Vang wrote:
> [...]
> særlig mange grøntsager, de ikke kan tåle fra naturens side - for
> det kan da kun være godt for den kraftige fætter, at spise grønt

Da katte jo er rovdyr, skal deres føde bestå af 2/3 kød for
proteinernes skyld. Den sidste trediedel kan godt være andre ting,
også grøntsager. Bortset fra løg og hvidløg har jeg ikke hørt om
grøntsager som katte ikke kan tåle. Hvidløg kan være direkte farligt
at give sin kat.
Der har aldrig været nogle af mine katte der brød sig om grøntsager,
men Bamse er åbenbart ikke så kræsen som så mange andre katte.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 31-08-07 09:34

> [...]
> de ikke kan tåle fra naturens side - for det kan da kun være godt for den
> kraftige fætter, at spise grønt - hvis han kan tåle det.

Det skulle vist ikke være noget problem - der er en del planter, der er
giftige for katte, men de ville vist også være giftige for mennesker.
Det eneste, jeg kan komme i tanker om, det er noget med løg-planter?
Tove har før henvist til en fin, grundig liste.
Af sjove detaljer skal jeg se at finde link til en sjov video af en
majskolbe-gnaskende kat - ham, der fortalte om det, havde selv oplevet,
at hans kat ivrigt kastede sig over kogte majskolber!
Der er også her i gruppen fortalt om katte, der kan lide popcorn (ristet
majs jo), og agurk, og yoghurt - jo da, de kan lide de særeste ting!
Det er kun mine braksnuder, der er helt ligeglade med andet end deres
tørfoder... æv. Ingen chance for at forkæle dem med andet end en ny
slags RC, deres foretrukne.
P t har de fået smag for den Oral Sensitive, jeg har købt en sæk af, da
Gia får lidt rødligt tandkød i den ene side. Det er jo fint nok. Det har
ellers været Fit32'en, der har hittet - men nu er Lejon gået meget til
sit Persian igen, og det er godt, for så tager han da lidt på, skatten.
Men min veninde Ida med CorkyCoons (www.maine-coons.dk) griner også og
siger, at det er godtnok nogle mærh-kelige katte! Hun får de par kg fedt
oksehak, som jeg havde købt på tilbud og nedfrosset, så Lejon ku få mere
huld, når han fik det i småportioner - men det går nu i hendes små
dejlige MCO killinger.
Bon appetit til Buster og hans grøntsager Han og jeg deler smag
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-08-07 09:47

Siri wrote:

> Af sjove detaljer skal jeg se at finde link til en sjov video af
> en majskolbe-gnaskende kat - ham, der fortalte om det, havde selv
> oplevet, at hans kat ivrigt kastede sig over kogte majskolber!

Er det mon denne du mener ? Den er tilsyneladende meget glad for
majs.

http://www.youtube.com/watch?v=ljMODw-fXaI

Der er en 3-4 stykker mere.

Fra : Siri

Dato : 31-08-07 11:51

> Tove Krieger skrev:
> Er det mon denne du mener ? Den er tilsyneladende meget glad for
> [...]

Jeps, det var den!
Og så har jeg nydt den med den søvnige lille perserkilling mange gange,
og vist den til andre, der også er komplet solgte