Jeg tror min kat er syg
Fra : Allan F

Dato : 26-08-07 20:19

Hej. Håber der er nogen her, der kan give mig en idé om hvad der er galt.

I morges da jeg kom hjem fra arbejde, lagde jeg mærke til at min ene kat gik
på kassen uafbrudt med få minutters mellemrum. Jeg holdt øje med ham, og det
så ikke ud til at han producerede noget, bortset fra nogle få dråber urin
hver gang. Han er frisk og har klare øjne med skjult blinkhinde, og når jeg
mærker på hans mave er der ikke noget der føles hårdt eller opsvulmet, så
hans blære er ikke overfyldt. Hans gummer er fint lyserøde. Han bevæger sig
normalt, så det ser ikke ud til at han har ondt. Når han går fra sandkassen,
så beklager han sig lidt nogle gange. Der var en periode på ca. 4 timer fra
kl. 12 til kl. 16, hvor han lå og sov, og ikke gik på kassen i hele den
periode. Men siden da har han pendlet frem og tilbage med 3-10 minutters
mellemrum. Han har spist tørfoder i eftermiddag, men jeg har ikke set om han
har drukket noget vand.

Jeg talte med en vagtdyrlæge i telefonen i formiddags, og han mente, det
kunne vente til i morgen (normal dyrlæge-tid og -pris), bare hans blære ikke
var opsvulmet.

Men jeg tager selvfølgelig ham med til dyrlægen i morgen mandag så snart jeg
står op. Heldigvis har jeg et fleksibelt arbejde, så jeg kan tage fri når
det passer mig.

Han er en 2 år 3 mdr. gammel Abyssinier, kastreret og bor sammen med mig og
hans bror, en vildtfarvet aby. De er begge indekatte, men har fri adgang til
en stor løbegård, med lidt græs, så de kan få renset maven når de har behov
for det. Jeg fik dem lige efter de fyldte 3 mdr.

På forhånd tak
Allan F

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-08-07 20:28

Hej Allan

Det lyder som et klassisk eksempel på enten blærebetændelse eller krystaller
i urinen, så det er godt at du tager ham til dyrlæge i morgen,

Held og lykke med ham

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Allan F

Dato : 26-08-07 20:33

"Marianne Hellemose" <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det lyder som et klassisk eksempel på enten blærebetændelse eller
> krystaller i urinen, så det er godt at du tager ham til dyrlæge i morgen,

Også min umiddelbare tanke. Og mine forældres. Og vagtdyrlægens. Men det
skader jo ikke at få en mening mere.

Hans bror har ikke vist nogen symptomer. Hvis det er blærebetændelse, er det
så smitsomt?

Allan F

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-07 21:21

Allan F wrote:
> [...]
> Men det skader jo ikke at få en mening mere.
>
> Hans bror har ikke vist nogen symptomer. Hvis det er

Nej blærebetændelse smitter ikke.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Allan F

Dato : 27-08-07 15:48

> Nej blærebetændelse smitter ikke.
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats

Dyrlægen kunne konstatere, at han ikke har feber, at hans blære er tom, og
gav ham en smertestillende injektion sammen med noget antibiotika. Desuden
fik jeg nogle piller med hjem, som han skal have 2 af hver dag i 8 dage.
Hvis problemet er løst på det tidspunkt, så er alt i orden. Hvis ikke, så
skal han have noget struvit-reducerende foder.

Normalt er han ikke verdens modigste kat, men han kunne da godt spise en bid
hos dyrlægen, selvom der stod 60 kg schäfer mindre end 3 meter væk. Nu havde
jeg også drejet transportkassen, så fronten vendte væk.

Allan F

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-07 17:39

Allan F wrote:

> [...]
> spise en bid hos dyrlægen, selvom der stod 60 kg schäfer mindre
> end 3 meter væk. Nu havde jeg også drejet transportkassen, så

Hej igen Allan.

Det var godt at du kunne komme til dyrlægen så hurtigt. Han har
sikkert givet ham antibiotika på mistanke om blærebetændelse, men så
vil jeg mene at han havde haft en lettere feber hvis det var det.

Det kan også have været en ganske lille smule struvit-sten, som har
passeret af sig selv. Det er jo svært at sige, og er vel ikke noget
dyrlægen sådan lige kan konstatere. I alle tilfælde hvor en kat har
vandladningsbesvær er det vigtigt at man tager den til dyrlægen,
især hvis det er en kastrat.

Jeg håber at pillerne vil hjælpe og at han fortsat må have det godt.

Fra : Allan F

Dato : 06-09-07 15:16

> [...]
> det er en kastrat.
>
> Jeg håber at pillerne vil hjælpe og at han fortsat må have det godt.

Nu har min lille kat været på antibiotika i en uge, og han bruger kassen
normalt, og klager sig ikke mere. Så det ser ud til at have været en
engangs-infektion.

Da vi kom hjem fra dyrlægen, gik der et par timer, så opførte han sig
fuldstændig som en fjollet lille killing. Det var sikkert glæden over at
være fri for smerterne (eller også var han bare vind og skæv af den
smertestillende indsprøjtning han fik). Han fik piller til 8 dages
behandling, og selvom vi ikke var helt enige om hvorvidt han skulle have
dem, så var jeg i stand til at putte dem ned i halsen på ham. Jeg har også
lidt øvelse efter at have givet mine forældres (og min x-venindes) katte
p-piller, så det gik.

Nu går han så og brokker sig over at jeg ikke vil lukke ham ud på egen
hånd, men det får han ikke lov til. Jeg bor for tæt på en stor, meget
trafikeret vej til at jeg har lyst til det. Så han og hans bror må leve
indendørs.

Allan F

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-09-07 15:43

Allan F wrote:
> [...]
> på egen hånd, men det får han ikke lov til. Jeg bor for tæt på en
> stor, meget trafikeret vej til at jeg har lyst til det. Så han og

Det er vel nok dejligt at høre at han er på toppen igen. Det har
sikkert været blærebetændelse, og så er det lige sagen med
antibiotika, som virker inden for meget kort tid.

Godt at du også er så ansvarsfuld, at du ikke lukker dine katte ud,
når der er så stærk trafik i nærheden. Det er jo desværre for sent
når de er blevet kørt ned, og *den* statistik kender vi vist alle -
den er uhyggelig.

Fra : Allan F

Dato : 06-09-07 16:02

> [...]
> der er så stærk trafik i nærheden. Det er jo desværre for sent når de er
> blevet kørt ned, og *den* statistik kender vi vist alle - den er

Ja, mine forældre mistede 2, selvom de bor på en blind villavej. Så da de
senere måtte holde et par måneders "kattepause", besluttede de at deres
katte fremover skal være indekatte.

De havde 2, en aby hun og en burmeser han, og hun var blind og næsten døv og
gik i cirkler, så hun blev aflivet i en alder af 14 år. Burmeseren døde ugen
efter. Han havde muligvis leukemi, selvom han var vaccineret, så der skulle
gå et halvt års tid før de fik et par nye (en burmeser hun og en aby hun).

Allan F

Fra : HSLK

Dato : 28-08-07 06:32

Allan F frembragte:
> [...]
> hos dyrlægen, selvom der stod 60 kg schäfer mindre end 3 meter væk. Nu havde
> jeg også drejet transportkassen, så fronten vendte væk.

Hejsa allan

Køb alligevel en pose urinary for en sikkerhedsskyld så er du på den
sikker side

knus Henriette.

Fra : Allan F

Dato : 28-08-07 10:07

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Køb alligevel en pose urinary for en sikkerhedsskyld så er du på den
> sikker side
>
> knus Henriette.

Kan du ikke lige skrive et link, så jeg kan se lidt nærmere på det?

Allan F

Fra : HSLK

Dato : 28-08-07 10:24

Allan F har bragt dette til verden:
> "HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke lige skrive et link, så jeg kan se lidt nærmere på det?
>
> Allan F

Hejsa

jo da http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=7093&lang=da

Mener kun det fåes hos dyrlægen.

knus Henriette.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 20:52

> Det lyder som et klassisk eksempel på enten blærebetændelse eller
> krystaller i urinen, så det er godt at du tager ham til dyrlæge i morgen,

Jeg ville nok tage afsted nu, hvis han render på bakken hvert 10. minut.
Blærebetændelse kan være ulideligt, ved jeg fra mig selv, men medicinen
virker hurtigt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Allan F

Dato : 26-08-07 20:58

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville nok tage afsted nu, hvis han render på bakken hvert 10. minut.
> Blærebetændelse kan være ulideligt, ved jeg fra mig selv, men medicinen

Han er noget mere rolig nu, og da han ikke beklager sig mere, så venter jeg
til i morgen. Det giver også mig mulighed for at få lidt søvn, inden jeg
sætter mig i en bil. Jeg var på arbejde til 6.30 i morges, og har knap sovet
siden da.

Allan F

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 22:06

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg sætter mig i en bil. Jeg var på arbejde til 6.30 i morges, og har knap

Ok, det er godt, at han er faldet lidt til ro.
Vend endelig tilbage, når du har været hos dyrlægen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-07 21:20

Allan F wrote:
> [...]
> men har fri adgang til en stor løbegård, med lidt græs, så de kan
> få renset maven når de har behov for det. Jeg fik dem lige efter

Puh-ha Allan. Det er svært at diagnosticere sådan noget, men jeg vil
tro at det enten kan være blærebetændelse eller urinvejssten, siden
han klager når han går fra bakken.

Det er godt at du har tid hos dyrlægen i morgen tidlig, for hvis det
er urinvejssten så skal han helst til dyrlægen hurtigt. Det kan være
meget smertefuldt, og hvis en kat giver udtryk for at den har lidt
ondt, så har den som regel meget ondt.

Jeg håber på alt det bedste for dig og din dejlige Abyssinier.

P.S. Du må meget gerne melde tilbage, hvad dyrlægen fandt ud af.

Fra : lh

Dato : 27-08-07 05:34

> [...]
>
> Jeg håber på alt det bedste for dig og din dejlige Abyssinier.
>
> P.S. Du må meget gerne melde tilbage, hvad dyrlægen fandt ud af.

Dit spørgsmål fik mig lige til at tænke på min egen kat. Jeg havde/har en nu
12 årig blanding mellem en perserkat og hellig birma. Hun blev født (hos mig
selv) i 1995 og et par år efter blev hun voldsom angrebet af
blærebetændelse, blæregrus eller en sammenblanding af det hele. Der var
krystaller i hendes urin bla og hun var på den ene kur efter den anden,
behandling, skånekost, specielfoder og ja til sidst begyndte en aflivning
faktisk at blive nævnt for uanset hvad der blev gjort vendte det hele
tilbage gang efter gang, men blodig urin og et utal af besøg på bakken med
kun få dråber af gangen. Hun var indlagt mange gange, men lige lidt hjalp
det. Så i 1999 blev jeg skilt og flyttede til en andet sted. Pussy, som den
hedder, flyttede med uden problemer. Men det mærkelige er hun aldrig
nogensinde har været syg siden overhovedet. Har ikke haft et eneste
dyrlægebesøg siden med hende. Hun er inde/udekat, det var hun også før. Hun
bliver nu 12 år d. 30 august og er ved at ældes kan jeg se på pelsen, men
stadig sund og rask.
Men er det ikke mærkeligt? Har tænkt meget på hvorfor. En tanke er at der
var meget kalk i vandet hvor vi boede før, det er der ikke her - men har
ingen idé om det overhovedet kan være en årsag. Har også tænkt på stress da
jeg havde flere katte mens jeg var gift.
Men mærkeligt er det da lidt. Er/kan sådan noget fremkaldes af stress f.eks,
ved nogen det?
Her er hun også sammen med andre katte, da jeg dels selv har flere og dels
har området generelt mange katte da alle naboer så godt som har kat/katte.
Men her går hun ikke af vejen for at jage en fremmed kat ud!

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-08-07 06:17

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da jeg havde flere katte mens jeg var gift.
> Men mærkeligt er det da lidt. Er/kan sådan noget fremkaldes af stress

Stress kan have mange bivirkninger både hos mennesker og hos dyr.
det nedsætter immunforsvaret.
Så det kunne da godt være en tanke uden at jeg skal spille klog på det.

Jeg har oplevet det med en hund, og jeg er overbevist om, at stressen havde
en stor del af skylden for hendes dårlige helbredstilstand.

Mvh. Marie

Fra : Ragna

Dato : 27-08-07 09:12

lh skrev:
>En tanke er at der var meget kalk i vandet hvor vi boede før, det er der
>ikke her - men har ingen idé om det overhovedet kan være en årsag.

Så vidt jeg har læst, findes der to slags blæresten, nemlig struvit- og
oxalat-sten, hvoraf den første vist er den mest almindelige.
Det står ikke helt tydeligt i dette link, hvad der fremkalder
oxalat-stenene, men da der udskilles calcium, kunne det måske have noget
med kalkindholdet i drikkevandet.
http://www.netdyredoktor.dk/sw10360.asp

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Bjarne

Dato : 27-08-07 09:52

Ragna skrev:

> [...]
> Det står ikke helt tydeligt i dette link, hvad der fremkalder
> oxalat-stenene, men da der udskilles calcium, kunne det måske have noget

Jeg kender heller ikke til forskellen, men det hjalp rigtigt meget for
Otto at vi gik over til Royal Canin Persian 30.

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-07 10:12

Ragna wrote:

> [...]
> fremkalder
> oxalat-stenene, men da der udskilles calcium, kunne det måske
> have noget med kalkindholdet i drikkevandet.

Hej Ragna.

Det er fuldstændig rigtigt hvad du skriver. Struvit-sten er mest
almindeligt. Det skyldes for højt indhold af bl.a. magnesium og
fosfor i foderet. De kan opløses og forebygges med den rigtige diæt
som bl.a. Specific foder fra dyrlægen kan afhjælpe.

Calcium/oxalat sten kan kun fjernes operativt, da de ikke kan
opløses, men de kan så også forebygges med den rigtige
Specific-diæt.

Der findes yderligere 2 slags sten som dog er meget sjældne.

Jeg ved alt om blæresten, da jeg havde Nuser som var på Specific
diæt de sidste par år han levede. Hans nyrer var imidlertid blevet
så dårlige, at han måtte aflives i en alder af 12 år.

Fra : Ragna

Dato : 27-08-07 12:41

Tove skrev:
>Jeg ved alt om blæresten, da jeg havde Nuser som var på Specific diæt de
>sidste par år han levede. Hans nyrer var imidlertid blevet så dårlige, at
>han måtte aflives i en alder af 12 år.

Hej Tove!
Ja, det er ikke noget rart emne at være specialist i, og hvis man kan
forebygge det ved at give katten det rigtige foder helt fra starten, kan man
måske slippe for de værste problemer.
Fra nu af får vores katte i hvert fald kun C/D og Oral Care, samt gærpiller
og lidt C/D-vådmad fra folieposer. Ingen af dem bryder sig om råt kød eller
stegte middagsrester.
Sjovt nok havde vi meget svært ved at få lille Piv (som nu er 1 år!) til at
spise killingemad, for han foretrak helt bestemt den stores C/D. Hverken
Iams eller Hill's killingefoder faldt i herrens smag, så den mad fik hans
mindre forvænte søskende oppe på gården gavn af, men til sidst accepterede
han at spise en del af Nutro Choice's killingetørkost - dog foretrak han
helt bestemt voksenmaden.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Allan F

Dato : 27-08-07 09:57

> [...]
>
> Jeg håber på alt det bedste for dig og din dejlige Abyssinier.
>
> P.S. Du må meget gerne melde tilbage, hvad dyrlægen fandt ud af.

Jeg har en tid i eftermiddag. Han ser ud til at have det bedre - han går
ikke så ofte på kassen og piver ikke mere. Men problemet er ikke væk. Han er
ellers frisk og livlig og leger og kæler gerne. Han og hans bror er temmelig
aktive, og absolut ikke overvægtige (storebror 4.5 kg, hamselv 3.8 kg). Jeg
blev hjemme fra arbejde i går for at holde øje med ham. Hans mave er
uændret, og føles ligesom hans bror, så der er ikke nogen forstoppet blære.
Det er jo utroligt praktisk at have en mage til, så man kan sammenligne. Som
sagt, så er de begge indekatte, med løbegård og selvfølgelig frisk vand, som
skiftes en gang i døgnet, når jeg samtidig rengør skålene inden de får lidt
dåsemad. De deler 1 400 grams dåse (Whiskas eller Dyrlægens) over 3 dage, og
har Eukanuba tørkost stående.

De får ikke menneskemad, men sommetider når jeg har f.eks. æggemasse til
overs fra madlavning, så får de det. De har ingen anelse om hvad de skal
gøre med et helt æg, men indholdet er væk på få øjeblikke.

Jeg tror ikke de er stressede. De kommer jo ikke ud, og kommer fint ud af
det med hinanden. De sover sjældet sammen (medmindre jeg er med i bunken),
men som regel i samme rum. De slås selvfølgelig fra tid til anden, især når
de ser fremmede katte gennem vinduet. Men de har ikke haft andet end
småskrammer, som forsvinder på et par dage. De har ca. 120 kvm indendøre +
10 kvm udestue og 8 kvm. løbegård, så de mangler heller ikke plads.

Nu får vi se hvad dyrlægen siger, men jeg hælder mest til at han har fået en
infektion. Vandet her er ikke specielt kalkholdigt (Odense), og maden de får
skulle være af en god kvalitet. Og i en alder af godt 2 år, er det noget for
tidligt at begynde at danne sten.

Allan F

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-07 11:08

Allan F wrote:

> [...]
> samtidig rengør skålene inden de får lidt dåsemad. De deler 1 400
> grams dåse (Whiskas eller Dyrlægens) over 3 dage, og har Eukanuba

Hej igen Allan.

Det bliver spændende at se hvad dyrlægen siger. Jeg hælder nu også
mest til en infektion, som jo heldigvis kan afhjælpes næsten
øjeblikkeligt.

Lige en bemærkning om dit fodervalg. Whiskas er absolut ikke et
lødigt foder. Der er alt for meget magnesium og calcium i. Jeg ved
god at de skriver i reklamen, at katte ville vælge Whiskas, men det
tror jeg nu ikke på. Min lille hunkat får kun tørfoder fra Olivers
(hun kan ikke lide Whiskas), og så selvfølgelig lidt ekstra guf ind
imellem i form af råt hakket oksekød, kogt kylling, lever (men
endelig ikke for meget, det kan give tynd mave), torskerogn, eller
en lille smule rejer eller tun i vand, men kun ved sjældne
lejligheder da det indeholder meget salt. Desuden får hun også et
par gærpiller om dagen. Hun kan bedst lide at drikke regnvand, så
det har jeg stående i kattegården, ellers er vandpytter det bedste
hun ved (for det er jo noget hun selv finder ).

Jeg sender lige et link til forbrugerbladet "Tænk" hvor du kan se
hvad 21 forskellige fodertyper indeholder:

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3666

Fra : Ragna

Dato : 27-08-07 12:23

Allan skrev.:
> [...]
>får skulle være af en god kvalitet. Og i en alder af godt 2 år, er det
>noget for tidligt at begynde at danne sten.

Struvit-krystallerne dannes bl. a. på grund af for meget magnesium i
foderet, og på det område skulle Eukanuba være i orden, men måske er
synderen whiskas-dåsemaden.
I hvert fald fik vores nuværende hankat struvit-sten som 3-årig, efter min
opfattelse fordi jeg dels havde sat ham på light-foder og dels gav ham
vådmad fra de små folieposer som godbid hver aften.
Efter en diæt på udelukkende S/D fra Prescription Diet(som kan opløse
struvit-krystaller) blev han sluset tilbage på C/D, og det har holdt ham
helt rask og problemfri i de tre forløbne år. C/D virker forebyggende på
urinvejs-sten, og er efter min opfattelse det ideelle kattefoder.
At din kat kun er 2 år udelukker bestemt ikke, at han kan have krystaller
eller sten i urinen.
Vores gamle hankat havde tilbagevendende blærebetændelser helt fra
1-års-alderen, og først da jeg insisterede på en urinprøve (det var ikke så
almindeligt for over 20 år siden!) blev krystallerne afsløret, og han kom på
diæt - hjemmelavet til at begynde med - indtil C/D-foderet dukkede op hos
dyrlægen.
Lad os endelig høre, hvordan det går hos dyrlægen!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Allan F

Dato : 27-08-07 12:53

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> op hos dyrlægen.
> Lad os endelig høre, hvordan det går hos dyrlægen!

Jeg er først lige begyndt med Whiskas - tilbud i Bilka. Ellers har de fået
noget der hedder noget med 'Dyrlægens'. Og tidligere 'Pusser' - men det er
de stoppet med i Bilka. Kattene er ligeglade med hvad det hedder - det
kommer jo ikke når DE kalder.

Men jeg har brugt kattemaden til at lære kattene at komme når jeg giver et
bestemt signal. To høje klap i hænderne, så kommer de løbende.

Jeg har iøvrigt fundet en måde at bremse uheldig adfærd, uden decideret at
straffe kattene. Jeg har en lille flaske med pebermynteolie, og hvis de gør
noget forkert, f.eks. går på køkkenbordet, så skruer jeg hætten af flasken
og stikker den op i ansigtet på dem. Så flygter de. Det virker så godt, at
nu behøver jeg bare tage flasken i hånden og pege på dem med den, med hætte
på når de gør noget jeg ikke vil have.

Jeg havde en forsikringsmand på besøg, med henblik på at samle alle mine
forsikringer i et selskab, og dermed spare nogle penge. Den ene, Pegasus
(den vildtfarvede) var helt vild med at gnubbe kinderne på hans clipboard,
så jeg tog flasken, og pegede på ham med den fra 1 1/2 meters afstand. Han
stoppede gnubberiet, kneb øjnene sammen, og hoppede ned på gulvet.

Hvis flasken står på bordet hvor de går forbi, så interesserer den dem ikke,
men hvis jeg tager den op og peger på dem med den, så forstår de beskeden
højt og tydeligt.

Allan F

Fra : Kate

Dato : 27-08-07 14:30

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in

> Hvis flasken står på bordet hvor de går forbi, så interesserer den
> dem ikke, men hvis jeg tager den op og peger på dem med den, så
> forstår de beskeden højt og tydeligt.

Sådan havde jeg med Johan og en lilla vandforstøver. Desværre gik den
hen og blev et forkert våben fordi jeg måtte bruge den alt for meget på
min ene kanin, og det gjorde Johan bange for mig, derfor holdt jeg op
med at bruge den. Nu må jeg dog også indrømme efterhånden som Johan
blev ældre lavede han ikke så meget han ikke måtte, han blev aflivet 15
år gammel i september 2005.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.