Underlige problemer
Fra : Per Andreasen

Dato : 26-08-07 17:22

Jeg har en lidt ældre, men velfungerende IBM Notebook. Den har jeg på
trådløst netværk v.h.a. en USB-dongle, men da den kun har en USBport (og jeg
ikke så gerne vil have en switch at slås med) vil jeg gerne anvende (jeg
tror det hedder) PCMCIA-porten, for herved at frigøre USB-porten. Jeg har
derfor anskaffet mig et ALLNET 54M Wireless PC Card til montering i denne
PCMCIA-port, men det har ikke været muligt at få det til at fungere. Selve
link-dioden, som skulle lyse efter montering, lyser ikke, og jeg kan derfor
ikke bruge det til at komme på nettet med. Kan det være denne port, som på
en eller anden måde skal sættes op, eller hvad? Er der en, der kan hjælpe
mig i min nød??

På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-08-07 17:32

Per Andreasen wrote:
> [...]
> ikke bruge det til at komme på nettet med. Kan det være denne port, som på
> en eller anden måde skal sættes op, eller hvad?

Det kan da sagtens tænkes. Hvilket styresystem snakker vi om?

Fra : Per Andreasen

Dato : 26-08-07 19:11

Jeg kører med WIN2000 på denne maskine.

mvh Per

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-07 12:57

Per Andreasen <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg kører med WIN2000 på denne maskine.

W2K har ikke "indbygget" klient til trådløs (som WZC i XP). Du skal osse
installerer en driver til kortet.

Normalt er proceduren den, at du først starter installationen så driver
og supplikanten (=klienten) er klar, og først da stikker du kortet i
PCMCIA porten.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-08-07 19:49

Per Andreasen wrote:

> [...]
> Kan det være denne port, som på en eller anden måde skal sættes op,
> eller hvad? Er der en, der kan hjælpe mig i min nød??

Hvilken model har du? Jeg oplevede på et tidspunkt en IBM thinkpad. Vidstnok
en 750'er, der ikke ville køre Cardbus (32 bit) under Windows, kun PCMCIA
(16 bit). Begge dele virkede under Linux, så fejlen må ha' været i
software.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Per Andreasen

Dato : 27-08-07 14:00

Efter hvad der står på bagsiden, skulle maskinen være en IBM Notebook, type
2655. Jeg ved ikke, om det er tilstrækkeligt med oplysninger. Den har
oprindelig været udstyret med WIN98, Second Edition, så det er jo en lidt
ældre sag.
Måske skal jeg forsøge den foreslåede rækkefølge. Det er et nyt kort, og der
følger driver med, så det burde ikke være et problem.

mvh Per

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-07 15:25

Per Andreasen <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> wrote:

<snip>

> Måske skal jeg forsøge den foreslåede rækkefølge. Det er et nyt kort, og der
> følger driver med, så det burde ikke være et problem.

Under alle omstændigheder bør du undersøge om der er en nyere driver og
supplikant hos producenten end den der evt ligger på en medfølgende CD.

Fra : Per Andreasen

Dato : 27-08-07 22:37

Kan jeg få dig til at beskrive for mig, hvad en supplikant er, og hvordan og
hvor den installeres? Jeg er, som det sikkert fremgår af mine indlæg, langt
fra ekspert i disse ting:

På forhånd tak Per

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-07 12:33

Per Andreasen <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> wrote:

> Kan jeg få dig til at beskrive for mig, hvad en supplikant er, og hvordan og
> hvor den installeres?

Supplikant er en anden (og mere korrekt) betegnelse for den klient som
du bruger til at styre dit trådløse netkorts forbindelser, kryptering
mm.

Hvis du oplyser hvad det er for en Allnet adapter du har, det skal være
det modelnummer der står på adapteren: ALLxxxx - eller noget i den
retning - så vil det være muligt at finde frem til hvad den pågældende
driver og supplikant, med tilhørende installer hedder på Allnet's
hjemmeside.

Fra : Per Andreasen

Dato : 28-08-07 14:23

Jeg er meget glad for at du vil hjælpe mig. På mit ALLNET-kort står der:
54M Wireless PC Card ALL0262R.
På forhånd tak Per

NB: Du eller en anden ved vel ikke hvilken gruppe, det er smartest at
frekventere, hvis man som jeg har problemer med at få et ROLAND-keyboard til
at fungere via gameporten. Det burde det kunne, så vidt jeg kan fornemme.
Umiddelbart synes jeg ikke, at jeg kan finde en gruppe, der passer.

Fra : Kim

Dato : 28-08-07 15:05

On Tue, 28 Aug 2007 15:23:23 +0200, "Per Andreasen"
> [...]

>at fungere via gameporten. Det burde det kunne, så vidt jeg kan fornemme.
>Umiddelbart synes jeg ikke, at jeg kan finde en gruppe, der passer.

Det kan du få svar på i news:dk.velkommen .

Relevante grupper kan være :

eller

fut : dk.velkommen
--
Kim

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-07 17:41

Per Andreasen <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg er meget glad for at du vil hjælpe mig. På mit ALLNET-kort står der:
> 54M Wireless PC Card ALL0262R.

OK. Hent den her

<http://www.allnet.de/downloads.php?produkt=ALL0262R>

Check om din CD er dateret før den 13. juni 2007.

> På forhånd tak Per

Min forbindelse er for langsom til at hente 18MB for at undersøge det
nærmere. Men proceduren er normalt den, at man kører Installeren først,
så driver og supplikant/klient bliver lagt på og først da stikker du
kortet i PCen.

Derefter leder man efter sin AP med supplikenten/klienten.

Et problem med mange trådløse netkorts software er, at det kun er muligt
at bruge supplikanten/klienten når man kører som Administrator i W2K.

Det er en meget dårlig ide!

En "work around" er at starte supplikanten/kliente fra en begrænset
brugerkonto (som man altid skal bruge ved almindelig brug) ved at
Shift-Klicke på ikonet (installeren kan godt li' at lægge et ikon på
skrivebordet - ellers på ikonet i programmappen) og så der vælge at køre
programmet som Administrator. Man bli'r bedt om Administrator password
som man indtaster og så virker det som regel.

På den måde undgår man at virus og andet snav på computeren.

Der må jeg melde pas.